Keselamatan penumpang yang mengguna kenderaan awam darat adalah keutamaan SPAD (Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat) dan tidak sekali-kali akan dikompromi, itu adalah mesej khusus dan jelas kepada pihak yang berkepentingan.
Oleh itu, pihak SPAD juga bukan sengaja untuk memberi alasan bagi menangguhkan operasi perkhidmatan Tren Elektrik (ETS) walaupun telah diumumkan pihak-pihak yang berkepentingan baru-baru ini yang melibatkan 10 buah gerabak keretapi elektrik yang telah dibeli dari negara China.
Adalah menjadi satu kewajipan untuk mematuhinya memandangkan keretapi ETS dari CST Zhuzhou Electric Locomotive Ltd yang digunakan untuk membawa penumpang, memecut dengan kelajuan 160 km/jam dan menjadikannya keretapi paling pantas di negara ini.
Unit pertama dari negara China ini dengan kod ETS 201 telah gagal menjalani ujian wajib 'fault-free running' selama lapan hari berturut-turut di mana kali pertama ujian tersebut telah dilakukan pada bulan Jun oleh pihak SPAD.
Mengikut protokol antarabangsa, setiap keretapi perlu melalui sejauh 10,000 km tanpa gagal di dalam mana-mana kriteria yang berkaitan dengan keselamatan dan juga keselesaan.
Komponen utama yang diuji termasuklah sistem pendorongan, brek, penghawa dingin, pengendalain operasi pintu, bekalan kuasa tambahan, sistem perlindungan automatik keretapi, 'suspension', kawalan keretapi dan pengurusan sistem, 'couplers', dan juga 'wipers'.
Setiap kali kegagalan direkodkan, maka odometer akan diset semula dan ujian bermula sekali lagi sehingga meliputi keseluruhan 10,000km.
Mengikut Ketua Bahagian Rel di SPAD, En Yusliza Daud menyatakan ETS201 telah gagal menjalani ujian beberapa kali sejak dijalankan pada 11 hingga 18 Jun.
Pada 1 Julai, ETS201 telah meliputi sejauh 6,600km tanpa masalah dan keretapi ini seterusnya telah disiarkan pihak media ketika lawatan Menteri Pengangkutan ke CRC Rolling Stock Centre Malaysia.
Keretapi kedua yang dikenali dengan ETS2002 telah menjalani ujian berdekatan Ipoh manakala lapan lagi keretapi masih di dalam proses pemasangan.
Untuk pengetahuan, keretapi ETS memerlukan sistem bekalan elektrik yang tinggi kerana ia akan melalui landasan terowong terpanjang di Malaysia kira-kira 3.2km di Berapit, Kuala Kangsar. Seandainya berlaku kerosakan di tengah-tengah terowong, ini bermakna penumpang ETS akan berjalan sejauh hampir 1.5km untuk sampai di antara dua penghujung terowong. Dan ia akan menjadi lebih sukar sekiranya kerosakan berlaku pada waktu malam.
'Wiper' keretapi juga penting bagi memastikan pemandu dapat melihat signal landasan dengan jelas dan keselamatan terjamin.
Oleh itu, dengan ketegasan SPAD tanpa berkompromi ke atas soal keselamatan dan keselesaan mana-mana pengangkutan awam darat, maka adalah tidak adil jika tuduhan yang menyatakan SPAD cuba menghalang kegembiraan dan keghairahan rakyat untuk menaiki keretapi yang sangat ditunggu2kan ini.
Apakah kita masih ingat tragedi bas di Genting Highlands di mana akhirnya, SPAD juga yang dipersalahkan kerana konon terlalu kompromi soal keselamatan penumpang. Maka sebagai sebuah suruhanjaya yang mengawalselia setiap pergerakan operasi pengangkutan awam, tindakan terperincidan tegas SPAD adalah sangat-sangat dialukan.
Oleh itu, pihak SPAD juga bukan sengaja untuk memberi alasan bagi menangguhkan operasi perkhidmatan Tren Elektrik (ETS) walaupun telah diumumkan pihak-pihak yang berkepentingan baru-baru ini yang melibatkan 10 buah gerabak keretapi elektrik yang telah dibeli dari negara China.
Adalah menjadi satu kewajipan untuk mematuhinya memandangkan keretapi ETS dari CST Zhuzhou Electric Locomotive Ltd yang digunakan untuk membawa penumpang, memecut dengan kelajuan 160 km/jam dan menjadikannya keretapi paling pantas di negara ini.
Unit pertama dari negara China ini dengan kod ETS 201 telah gagal menjalani ujian wajib 'fault-free running' selama lapan hari berturut-turut di mana kali pertama ujian tersebut telah dilakukan pada bulan Jun oleh pihak SPAD.
Mengikut protokol antarabangsa, setiap keretapi perlu melalui sejauh 10,000 km tanpa gagal di dalam mana-mana kriteria yang berkaitan dengan keselamatan dan juga keselesaan.
Komponen utama yang diuji termasuklah sistem pendorongan, brek, penghawa dingin, pengendalain operasi pintu, bekalan kuasa tambahan, sistem perlindungan automatik keretapi, 'suspension', kawalan keretapi dan pengurusan sistem, 'couplers', dan juga 'wipers'.
Setiap kali kegagalan direkodkan, maka odometer akan diset semula dan ujian bermula sekali lagi sehingga meliputi keseluruhan 10,000km.
Mengikut Ketua Bahagian Rel di SPAD, En Yusliza Daud menyatakan ETS201 telah gagal menjalani ujian beberapa kali sejak dijalankan pada 11 hingga 18 Jun.
Pada 1 Julai, ETS201 telah meliputi sejauh 6,600km tanpa masalah dan keretapi ini seterusnya telah disiarkan pihak media ketika lawatan Menteri Pengangkutan ke CRC Rolling Stock Centre Malaysia.
Keretapi kedua yang dikenali dengan ETS2002 telah menjalani ujian berdekatan Ipoh manakala lapan lagi keretapi masih di dalam proses pemasangan.
Untuk pengetahuan, keretapi ETS memerlukan sistem bekalan elektrik yang tinggi kerana ia akan melalui landasan terowong terpanjang di Malaysia kira-kira 3.2km di Berapit, Kuala Kangsar. Seandainya berlaku kerosakan di tengah-tengah terowong, ini bermakna penumpang ETS akan berjalan sejauh hampir 1.5km untuk sampai di antara dua penghujung terowong. Dan ia akan menjadi lebih sukar sekiranya kerosakan berlaku pada waktu malam.
'Wiper' keretapi juga penting bagi memastikan pemandu dapat melihat signal landasan dengan jelas dan keselamatan terjamin.
Oleh itu, dengan ketegasan SPAD tanpa berkompromi ke atas soal keselamatan dan keselesaan mana-mana pengangkutan awam darat, maka adalah tidak adil jika tuduhan yang menyatakan SPAD cuba menghalang kegembiraan dan keghairahan rakyat untuk menaiki keretapi yang sangat ditunggu2kan ini.
Apakah kita masih ingat tragedi bas di Genting Highlands di mana akhirnya, SPAD juga yang dipersalahkan kerana konon terlalu kompromi soal keselamatan penumpang. Maka sebagai sebuah suruhanjaya yang mengawalselia setiap pergerakan operasi pengangkutan awam, tindakan terperincidan tegas SPAD adalah sangat-sangat dialukan.
No comments:
Post a Comment