Friday, March 27, 2015

'e-WAQF JAMAIE' DIPERKENAL YPPM UNTUK SALURAN BERSEDEKAH SECARA ONLINE


Dunia digital tidak akan disisihkan dari pengajian pondok dan kesempatan inisiatif perhubungan melalui digital di era ini telah dimanfaatkan Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM) dengan menandatangai satu Memorandum Kerjasama Strategik dengan Multimedia Development Corporation (MDec) dan Platform Crowd Funding (pitchIN)

Sebenarnya Memorandum Kerjasama Strategik in telah ditandatangani di hadapan YAB Dato’ Sri Haji Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak, Perdana Menteri pertengahan tahun lalu.

Ini adalah inisiatif kelangsungan YPPM hasil daripada resolusi program Ijtimak Pondok-Pondok Malaysia yang dilangsungkan pada 23 dan 24 April 2014 di Alor Setar, Kedah.

Konsep yang boleh dianggap baharu bagi komuniti pondok negara ini adalah untuk memprofil institusi-institusi pondok di Malaysia secara digital, mengenalpasti keperluan-keperluan serta meraih bantuan dan sokongan sewajarnya, dan seterusnya melaksanakan secara berperingkat, program-program pengupayaan digital bagi komuniti dan institusi pondok di Malaysia.

Salah satu projek yang bakal dilaksanakan di bawah kerjasama ini ialah Program e-Waqf Jamaie yang mengambil model ‘social crowd funding’ sebagai asas kepada pelaksanaannya yang akan membolehkan orang ramai memperoleh maklumat yang lebih telus berhubung menyalurkan sumbangan bagi keperluan pondok-pondok di dalam senarai YPPM.

Bagi YPPM, langkah pertama yang telah diambil ialah mengenalpasti projek atau keperluan khusus komuniti pondok yang boleh ditaja samada dari pihak swasta mahupun masyarakat umum, khususnya pengguna internet yang mahu bersedekah dan memberi sumbangan secara online.

2 projek yang dimaksudkan adalah pelaksanaan kajian profil pondok-pondok, yang akan menghasilkan direktori pondok-pondok di Malaysia yang mengandungi maklumat terperinci dan projek kedua pula adalah berkaitan usaha Pemuliharaan Kitab-Kitab Lama khususnya kitab-kitab lama yang berada dalam simpanan pondok-pondok agar dapat dipulihkan menerusi kaedah digital (digital restoration).

Konsep 'social crowdfunding' yang diperkenalkan PitchIN ditugaskan menjalankan kempen dan promosi promosi projek secara online melalui saluran-saluran media sosial seperti Facebook, Twitter, Rebranding dan memperkenalkan seorang ikon yang selalunya berjalan di antara 30 hingga 90 hari sehingga dana akan terkumpul.

Untuk merealisasikan program ini, YPPM dan MDeC bersetuju menggunakan khidmat pakar dalam bidang e-waqf jamaie atau social crowdfunding, PitchIn, yang ditugaskan untuk menjalankan kempen dan mempromosi projek melalui media sosial. Tempoh kempen lazimnya antara 30 dan 90 hari sehingga jumlah dana yang perlu dapat diperoleh.

Setiap fasa projek dan pengumpulan dana yang telah disalurkan akan dipantau dengan teliti dan semuanya dipamerkan secara online.

Langkah strategik sebegini bukan sekadar mengadaptasi keperluan digital dalam operasi YPPM, malahan sekali gus dilihat mampu memperluaskan lagi pengetahuan masyarakat mengenai program-program YPPM dengan lebih terbuka untuk dimanfaatkan semua umat Islam.

Thursday, March 26, 2015

LIOW : APA MUSLIHAT KIT SIANG DAN ANAKNYA?


Minyak dan air tidak mungkin dapat disatukan tetapi jika disatukan juga hasilnya pasti merosakkan. Begitulah ibarat pakatan politik di antara dua parti ekstrim PAS dan DAP yang matlamat perjuangan politik mereka sangat menyimpang.

Itulah yang dipersoal Presiden MCA, Datuk Sri Liow Tiong Lai terhadap Kit Siang dan anaknya kerana bekerjasama dengan PAS di dalam Pakatan Rakyat sejak penubuhannya walaupun secara rasmi tiada pendaftaran.

Memperjuangkan negara Islam dan melaksana hukum hudud bukan perkara baru untuk PAS dan masakan Kit Siang yang telah lama terlibat dalam arena politik tanahair tidak mengetahuinya dan pada masa sama tetap bekerjasama dalam satu pakatan.

Pada tahun 1990, dalam usaha untuk memenangi pilihan raya umum, DAP bekerjasama dengan PAS melalui Parti Semangat 46. PAS memenangi Kelantan dan hasrat mereka untuk laksana hudud telah disuarakan. Selepas itu, pada bulan November 1993, Dewan Undangan Negeri Kelantan meluluskan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993.

Kemudian pada bulan Oktober 1999, Barisan Alternatif yang terdiri daripada DAP, PAS, Parti Keadilan dan Parti Rakyat telah ditubuhkan. Walau bagaimanapun, DAP menunjukkan prestasi yang teruk dalam pilihan raya umum berikutnya. PAS pula telah menunjukkan prestasi yang lebih baik, menjadi parti pembangkang terbesar dan seterusnya memerintah Kelantan dan Terengganu. Terengganu beransur-ansur menjadi lebih ultra-konservatif di bawah PAS.

Akhirnya pada bulan Julai 2002, dengan sokongan semua 28 ADUN PAS, Dewan Undangan Negeri Terengganu telah meluluskan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah 2001 (Takzir). Daripada 4 wakil rakyat UMNO, 3 berkecuali dan yang satu lagi tidak hadir.

DAP mengambil keputusan untuk menarik diri daripada Barisan Alternatif pada bulan September 2001, tetapi tanpa rasa malu, berkumpul semula dengan PAS dan PKR untuk membentuk Pakatan Rakyat pada tahun 2008.

Sejak tahun 1990 lagi, kita boleh lihat penglibatan Kit Siang dalam percaturan politik pihak pembangkang. Bukankah aneh apabila Kit Siang mengaku tidak mengetahui bahawa matlamat PAS adalah untuk melaksanakan hukum hudud? Terang dan nyata, Kit Siang masih amalkan taktik menipu dan berlakon tidak bersalah setelah berkali-kali memperdayakan masyarakat bukan Islam terutamanya bangsanya sendiri.

Hari ini pula, putar belit Kit Siang untuk menyertai Barisan Nasional hanya untuk menutup penipuan kepada masyarakat bukan Islam atau mungkin itulah talian hayat terakhirnya.

Dua beranak Lim yang terlalu terdesak untuk terus berkuasa akan lakukan apa saja walaupun dengan menipu, berlakon dan menikam rakan sendiri.

Pengumuman terkini DAP bahawa kesemua 37 Ahli Parlimennya tidak akan menyokong hudud, hanyalah satu lagi sandiwara untuk menipu rakyat kerana bagi pandangan Datuk Liow, selagi mereka masih bersama di dalam Pakatan Rakyat, sebenarnya mereka masih dan sedang bekerjasama.

Perlaksanaan hukum hudud bukanlah agenda peribadi Hadi Awang tetapi parti PAS yang mempunyai ahli dan wakil dalam Dewan Undangan Negeri serta di Parlimen. Datuk Liow juga mempersoal kenyataan Guan Eng yang membuat keputusan memutuskan hubungan dengan Hadi Awang sebagai Presiden PAS tetapi masih memerlukan PAS pada masa yang sama.

Kecelaruan fikiran Guan Eng tidak boleh diterima kerana Hadi Awang dilantik ahli-ahlinya secara demokrasi dan Hadi diberi kuasa oleh ahli-ahlinya untuk melaksanakan apa yang termaktub di dalam perlembagaan parti.

Jelas sekali ini menunjukkan DAP terus-terusan mengkhianati ahli-ahli DAP dan masyarakat Cina yang telah memberi undi kepada mereka pada pilihanraya-pilihanraya lepas.

SOP DALAMAN PENGURUSAN PEROLEHAN FELDA BERJAYA DITAMBAHBAIK


Setelah pengumuman Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) bahawa pengurusan kontrak perolehan dan SOP pengurusan kewangan FELDA bebas dari sebarang unsur rasuah, ketirisan dan penyelewengan pada Oktober 2014 ... (baca di sini), satu lagi pengumuman telah dibuat yang perlu diraikan warga Felda.

Datuk Nur Jazlan selaku Pengerusi PAC, telah mengumukan pula FELDA telah membuat banyak penambahbaikan dalam pengurusan perolehannya berikutan kelemahan yang dibangkitkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2013 Siri 2.

Nampaknya pihak Felda mengambil langkah proaktif untuk memperbetulkan Prosedur Operasi Standard (SOP) dalamannya bagi mengelakkan perkara yang sama berulang dalam Laporan Ketua Audit Negara seterusnya.

Rumusan siasatan telah diedarkan di bangunan parlimen di mana PAC mengakui banyak penambahbaikan tatacara SOP dalaman mereka untuk mengatasi masalah sebelum ini.

Walaubagaimanapun, masih terdapat kelemahan yang didapati di peringkat anak syarikat seperti masih ada perolehan yang dibuat tanpa kelulusan jawatankuasa yang sepatutnya dan dibuat oleh pegawai yang tidak mempunyai kuasa. Beberapa perolehan Felda yang telah dipecah kecil adalah tidak memenuhi peraturan perolehan yang sedang berkuat kuasa yang boleh menyebabkan salah guna kuasa.

Pada masa yang sama, tuduhan rasuah atau ketirisan di dalam pengurusan kewangan Felda dibidas Nur Jazlan kerana tidak terdapat sebarang bukti.

Walaupun terdapat persepsi negatif terhadap Felda apabila pada awal bulan Mac, SPRM telah mengumumkan penahan CEO Felda Investment Corporationdalam siasatan salah guna kuasa dan rasuah, namun secara keseluruhannya, penambahbaikan SOP telah dilaksanakan seperti saranan PAC Oktober tahun lepas.

Wednesday, March 25, 2015

PENJELASAN MENTERI KDN TIADA TANGKAPAN KE ATAS DR MASHITAH


Berani kerana benar, takut bila terasa dan memang bersalah! Itu adalah jawapan terbaik kepada pemimpin-pemimpin pembangkang yang sembunyikan diri atau mungkin berasa besar kepala untuk hadir ke balai polis setelah dipanggil untuk disoalsiasat.

Ini tidak terjadi kepada Dr Mashitah yang telah hadirkan diri secara sukarela dan bekerjasama dengan pihak polis untuk memberi keterangan. Namun, mengikut sumber dari Agenda Daily, nampaknya pihak pembangkang masih tidak puas hati dengan tindakan polis dan membawa isu ini ke parlimen.

Yang ingin pembangkang buktikan adalah tuduhan-tuduhan mereka seperti yang pernah didakwa Ketua Polis Negara, PDRM tunduk dan bertugas untuk UMNO.

Tetapi penjelasan Menteri KDN adalah seperti berikut... AgendaDaily;
Polis tidak menahan Ketua Wanita UMNO Baling, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim berhubung kes mengeluarkan kenyataan sensitif seperti yang dilakukan terhadap pemimpin pembangkang kerana kenyataan beliau dapat dirakam dalam tempoh 24 jam selepas aduan dibuat.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memberitahu demikian kepada Dewan Rakyat Selasa bagi menjawab soalan Ahli Parlimen DAP Ipoh Barat, M Kulasegaran yang bertanya kenapa pemimpin UMNO tidak ditahan berhubung kenyataan kontroversi yang dikeluarkan.

Bukan setakat kenyataan Dr Mashitah dirakamkan tetapi beliau dengan rela hati telah tampil ke balai polis untuk bekerjasama di dalam siasatan polis pada 8 Disember lalu dan pada 10 Mac, Menteri KDN telah pun umumkan siasatan polis telah lengkap dan telah diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara untuk tindakan selanjutnya.

Di dalam isu ini, yang penting ialah pemimpin-pemimpin UMNO sentiasa beri kerjasama di dalam siasatan polis berbanding pemimpin-pemimpin pembangkang. Terdapat kejadian di mana pemimpin pembangkang cuba mencabar atau menghalang siasatan polis dengan menyembunyikan diri ataupun tidak mengendahkannya. Akhirnya bila polis bertindak, polis pula dikatakan zalim dan diberi pelbagai tuduhan.

Pemimpin pembangkang nampaknya tidak tahu membezakan di antara ditangkap atau ditahan. Apabila seseorang suspek ditangkap di atas kesalahan tetapi apabila seseorang ditahan, ini adalah kerana meminta seseorang itu tampil setelah tidak hadir seperti diarahkan polis untuk memberi keterangan.

Datuk Dr Mashitah tidak menghalang, tidak lari, tidak mencabar arahan polis, maka apa perlu beliau ditangkap mahupun ditahan?

Baca di sini... penjelasan polis pula.

Monday, March 23, 2015

YB NANCY : TAMBANG BARU TEKSI DITERUSKAN (SIARAN SEGERA)


Akhirnya ketetapan telah diambil oleh jemaah menteri dan diumumkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri di mana Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), di bawah portfolionya;

KENYATAAN MEDIA

Putrajaya – Merujuk kepada keputusan Jemaah Menteri pada 20 Mac 2015 yang lalu, dimaklumkan bahawa pelaksanaan semakan tambang baru untuk perkhidmatan bas ekspress dan rel telah ditunda ke suatu tarikh yang belum ditetapkan.

Selaras dengan keputusan Jemaah Menteri juga, semakan tambang baru untuk perkhidmatan teksi sepertimana yang telah diumumkan pada 19 Mac 2015 akan diteruskan pelaksanaannya.

Untuk sebarang keterangan lanjut, sila hubungi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (S.P.A.D.) ditalian 03-2726 7000 atau emel ke communications@spad.gov.my


YB HAJAH NANCY SHUKRI
Menteri di Jabatan Perdana Menteri

23 Mac 2015

Tahniah kepada kerajaan kerana mendengar keluhan pemandu-pemandu teksi. Setelah dikuatkuasakan semula kenaikan tambang teksi, maka diharap apa yang telah dijanjikan kepada pengguna oleh persatuan-persatuan pemandu teksi, dapat ditunaikan.

Walaupun pada awalnya ada sedikit percanggahan pendapat di antara menteri-menteri kabinet, namun sebagai kerajaan yang mengutamakan kepentingan dan berlaku adil kepada semua rakyat, kerajaan di bawah kepimpinan YAB DS Najib telah membuktikan kata diikat dan janji pasti dikota...

Pastinya pihak SPAD dan persatuan-persatuan pemandu teksi akan bekerjasama dengan lebih erat demi melihat industri teksi mencapai kejayaan dan seterusnya menjadi kebanggaan negara dan segala persepsi buruk mengenai industri teksi akan segera diatasi.

PETEKMA RASIONAL DALAM MENYOKONG PENGUMUMAN SPAD


Terima kasih kepada Perdana Menteri kerana dia yang telah memutuskan perkara ini dan Tan Sri Syed Hamid yang telah mengeluarkan fakta-fakta yang benar tentang kenaikan kos operasi. 

Itulah ungkapan pertama yang dikeluarkan Pengerusi PETEKMA (Pertubuhan Pemandu dan Pengusaha Teksi/Limosin dan Kereta Sewa Malaysia, Mohd Shahrir Abdul Aziz.

Walaupun ada pihak yang menentang dan cuba mempolitikkan isu kadar baru teksi, namun PETEKMA yang mempunyai 23,000 ahli di seluruh negara memohon dan merayu agar kenaikan tambang teksi ini tidak ditangguhkan.

Shahrir berpandangan ini bukan sekadar siapa ingin menjadi juara rakyat tetapi lebih kepada 'periuk nasi' pemandu-pemandu teksi.

Selama lebih dua tahun Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) membuat kajian dan PETEKMA telah mengambil bahagian dan sentiasa hadir di dalam perbincangan untuk sama-sama memberi input, pandangan dan mengesahkan fakta-fakta serta maklumat sebagai rujukan kepada SPAD sebelum keputusan dibawa kepada pihak kerajaan.

Apakah benar dengan kadar baru teksi ini benar-benar memberi kesusahan kepada seluruh rakyat Malaysia terutama mereka yang duduk di bandar?

Kaedah pengangkutan awam di bandar bukan hanya teksi sahaja dan kadar tambang adalah lebih murah berbanding tambang teksi. Di dalam sehari seramai lebih kurang 300 ribu penumpang dan hanya 50 ribu sahaja yang mengguna perkhidmatan teksi. Oleh itu, perkhidmatan teksi hanya diperlukan oleh golongan yang memerlukan. Di mana dikatakan membebankan keseluruhan rakyat?

Pendapatan sehari seseorang pemandu teksi adalah sekitar RM50 hingga RM80 yang bekerja 12 jam dan pada kadar yang lama. Justeru, ini boleh diibaratkan mereka ini seperti kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Benchmark dalam menentukan pendapatan seseorang pemandu teksi adalah kos operasinya di mana kos operasi merangkumi kos bahan api yang tidak pernah diberi subsidi, kos penyelenggaraan (wear and tear) dan bayaran sewa kepada syarikat.

Kajian SPAD pula membuktikan sejak 6 tahun lalu, segala kos operasi untuk memastikan teksi di dalam keadaan selamat untuk bergerak seperti tayar, spare-parts, bateri telah meningkat sehingga 33% sejak 6 tahun.

Pihak PETEKMA yakin dengan kajian SPAD di mana ia bukan angka yang ditangkap muat malahan SPAD telah melibatkan pakar-pakar  pengangkutan awam dari univerisiti-universiti serta melibatkan juga NGO-NGO pengguna di dalam kajian ini. Kajian SPAD merangkumi kos operasi, kos sara hidup, pandangan pengguna dan juga keadaan semasa.

Seandainya masa yang tidak sesuai adalah asas kepada penangguhan kadar baru teksi ini, maka apakah setelah 3 kali ditangguhkan sejak tahun lepas dan kali ini GST pula dijadikan alasan?

Perlu diingat, penumpang tidak dikenakan GST malahan komponen-komponen penyelenggaraan termasuk kos PUSPAKOM akan dikenakan GST dan semua itu akan ditanggung oleh pemandu-pemandu teksi.

Minyak tiada subsidi, alat-alat ganti dikenakan GST, penumpang tidak dikenakan GST TETAPI kadar tambang teksi masih di tahap lama sejak 6 tahun lalu. Apakah rasional untuk ditangguhkan lagi kenaikan tambang teksi ini?

Bagi pihak PETEKMA, sekiranya kerajaan masih kekalkan keputusan untuk menangguh kadar baru teksi, maka perlu diberi bantuan alternatif dengan memberi subsidi ke atas kesemua komponen operasi termasuk bahan api.

Namun, PETEKMA yang ahlinya diwakili majoriti pemandu teksi dari seluruh negara tidak sekali-kali akan memilih demonstrasi jalanan atau mogok untuk menyelesaikan masalah malahan sejak ditubuhkan PETEKMA, cara bermesyuarat dan rundingan adalah pilihan utama mereka.

Berdasarkan kepada kenyataan-kenyataan di atas, maka adalah wajar bagi pihak kerajaan meneruskan kadar tambang teksi yang baru dan kepada mereka yang ingin membuat kenyataan, seharusnya berpandukan fakta-fakta dan bukan sekadar sentimen untuk kepentingan pentas politik mereka. Seandainya PETEKMA menyokong pengumuman SPAD, ini adalah kerana mereka berpuas hati dengan kajian SPAD!

PERSATUAN TEKSI VS KEPUTUSAN KABINET... ADA MENTERI BERBOHONG?


Dua persatuan teksi kini telah bersuara mempersoalkan keputusan kabinet yang telah diumumkan Timbalan Perdana Menteri beberapa hari selepas Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengadakan sidang media mengenai kadar tambang baru teksi dan bas ekspres.

Apa pengumuman kabinet yang dibuat Tan Sri Muhyiddin Yassin?
"Saya fikir mungkin kita (kabinet) minta perkara itu ditangguh dahulu kerana mungkin masa tidak begitu sesuai lebih lagi diumumkan tarikh yang sama mengenai GST.

“Beban pengguna itu mungkin bertambah terutama mereka yang tinggal di bandar yang menggunakan pengangkutan awam dan sebagainya,” katanya.
Kabinet meminta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) agar menangguhkan dahulu kenaikan kadar tambang baharu pengangkutan awam seperti yang diumumkan suruhanjaya itu, dua hari lepas. -BNBBC

Semalam 2 persatuan pemandu teksi pula telah mengadakan sidang media membalas keputusan kabinet yang diwakili Pemandu Teksi Bermeter (BBPTB) dan Persatuan Transformasi Pemandu Teksi Malaysia (PERS1M).

Pengerusi BBPTB, En Amran Jan yang selama ini memang terkenal selalu bertentangan dengan pandangan pihak SPAD telah menegaskan sokongan kepada pengumuman SPAD untuk kadar tambang teksi yang baru demi membantu meningkatkan taraf hidup pemandu teksi keseluruhannya.

Bertentangan dengan keputusan kabinet yang memberi alasan kerana masa yang tidak sesuai untuk dinaikkan kadar tambang, Amran Jan berpendapat pemandu-pemandu teksi telah menunggu selama enam tahun dengan tiga kali tertangguh dengan alasan dari kerajaan ketika menghadapi tragedi MH370, MH17 dan bencana banjir di pantai timur tahun lalu.

Penantian selama 6 tahun dan penangguhan selama tiga kali telah mengakibatkan mereka menanggung kos 30 hingga 40 peratus untuk pastikan kenderaan mereka masih mampu bergerak.

Dahulu memandu Iswara yang berharga RM27 ribu, kemudian mengguna BLM yang berharga RM36 ribu dan sekarang Exora yang berharga RM60 ribu pula dengan kos penyelenggaraan ditanggung sendiri serta tambahan kos sara hidup yang semakin meningkat, maka itulah BBPTB menyokong kadar dalam lingkungan 40 peratus yang telah diumum SPAD dan tegas membantah sebarang penentangan dari orang awam, NGO, Ahli-Ahli Politik dan Menteri Kabinet
yang meminta penangguhan yang jelas tidak sepadan dengan apa yang mereka alami.

Amran Jan juga menjawab permintaan menambahbaik prestasi industri teksi dan memberi jaminan ia pasti mampu diperbaiki tetapi tidak secara terus-terusan namun walaupun perlahan-lahan namun ia pasti ada peningkatan.

Sebelum ini, Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Aziz Kaprawi telah mengeluarkan kenyataan tiada perbincangan di antara pihak SPAD dan kementerian. Kenyataan Aziz Kaprawi dianggap Amran Jan sebagai tidak logik kerana dengan jelas pengangkutan awam darat adalah faktor utama NKRA kementerian. Alasan Aziz Kaprawi dilihat tidak berasas dan tidak mungkin beliau tidak dimaklumkan oleh pihak SPAD.

Pertemuan BBPTB dengan Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Aziz Kaprawi didedahkan dan mereka juga telah meluahkan rasa tidak puashati. Aziz juga telah memberi jaminan untuk membawa masalah mereka dan mengatur perjumpaan dengan SPAD, namun sehingga sekarang Timbalan Menteri ini tidak berbuat apa-apa pun.

Pandangan sesetengah pihak seperti Pemuda UMNO bahawa rakyat akan terbeban dengan kos sara hidup dan GST, sedangkan bukan kesemua 28 juta rakyat yang terbeban tetapi hanya mereka yang memerlukan perkhidmatan mereka saja.

BBPTB menyokong kenyataan Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid yang kenaikan ini tidak ada kena mengena dengan GST dan sebaliknya pemandu-pemandu teksi yang terkesan dengan GST. Contohnya, sewa dikenakan GST dan hendaklah dibayar setiap hari dan pasti servis PUSPAKOM juga dikenakan GST.

BBPTB memberi perbandingan jumlah penggunaan teksi yang hanya 91,000 dengan bas sebanyak 400 ribu sehari dan  majoriti pemandu teksi berpendapatan sekitar RM1,500 sebulan. Itu jika mereka memandu kereta iswara dan bagaimana pula jika memandu TEKS1M dengan pendapatan yang sama? Mungkin tidak ramai ketahui bahawa ada antara mereka adalah golongan ASNAF. Oleh itu, mereka memohon agar NGO lebih prihatin dengan nasib pemandu-pemandu teksi berdaftar.

Adalah tidak adil apabila pemandu-pemandu teksi bersetuju dengan kenaikan kadar tambang sedangkan mereka yang berdamba sebagai juara rakyat tidak pula ingin pertahankan nasib mereka ketika perkhidmatan UBER yang jelas mencuri pendapatan mereka serta melanggar undang-undang, tidak ada seorang menteri pun yang ingin menyuarakan sampai ke kabinet. Lebih dari 50 tahun, tidak ada seorang menteri pun yang ingin perjuangkan SOCSO untuk mereka.

Bagi Pengerusi PERSIM, En Kamaruddin bin Mohd Hussin yang berterimakasih kepada Perdana Menteri kerana percaya kenaikan kadar tambang teksi ini adalah susulan penyerahan memorandum terdahulu dan mereka akan bekerjasama dengan mana-mana pihak yang memperjuangkan hak pemandu teksitermasuklah SPAD.

BBTPB dan PERS1M bersetuju untuk menyokong pengumuman SPAD dan berdiri teguh bersama-sama Tan Sri Syed Hamid dan menegaskan mereka juga adalah sebahagain dari rakyat Malaysia yang perlukan pembelaaan dan tidak dibebankan.

PERS1M pula berpandangan agar kadar boleh dikekalkan dengan syarat segala ketirisan pendapatan dilindungi di mana kadar yang tinggi kepada syarikat, kos baik pulih, kawasan operasi yang semakin sempit di mana SPAD telah mengizinkan Black Car dan UBER beroperasi dan kesemua itu diambil tindakan.

Dengan kenaikan kadar tambang, pemandu-pemandu teksi tidak akan dapat menikmati 100 peratus faedahnya di mana 75 hingga 80 peratus fedah yang diterima sebenarnya disalurkan membayar pihak syarikat, insurans dan PUSPAKOM dan pada masa yang sama, perkhidmatan yang memuaskan akan terus
digalakkan.

Sebelum ini pemandu-pemandu teksi akur dengan keputusan pihak SPAD membatalkan bayaran surcaj RM12 tetapi tidak ada seorang pun menteri atau ahli politik yang perjuangkannya. Surcaj ini diperlukan bagi menampung kos membawa penumpang ke airport.

PERS1M juga telah mengambil peranan dalam keputusan SPAD di mana pada 7 April 2014, mereka telah menyerahkan dengan sendiri kertas kerja cadangan kenaikan kadar tambang. Cadangan pihak PERS1M tidaklah begitu tinggi dan sekadar mampu menampung pemansuhan surcaj RM12 itu. Mereka juga telah menghantar memorandum kepada Perdana Menteri agar pelepasan GST diberikan kepada pemandu teksi kerana di pihak syarikat mengambil kesempatan pula.

Sekarang, persoalannya apakah dengan kenyataan media kedua-dua persatuan yang mewakili pemandu-pemandu teksi ini telah di bawa ke perbincangan kabinet sebelum dibuat keputusan penangguhan? Di mana jeritan sesetengah pihak yang mengaku juara rakyat ketika pelbagai ketirisan dialami mereka?

Paling tidak boleh diterima apabila ada sesetengah pihak di atas yang mengaitkan GST dengan penambahan beban rakyat seolah-olah memberi gambaran GST yang telah dipersetujui kerajaan sebagai suatu beban!

Sunday, March 22, 2015

DESAKAN MCA BUAT DAP SEMAKIN TERJERAT


Rakyat Malaysia terkedu apabila di dalam PRU 13 lalu, hampir 95% pengundi bangsa cina menolak MCA sebaliknya memberi undi kepada DAP. Ada teori penolakan bangsa Cina ini mengatakan MCA tidak lagi relevan untuk perjuangkan nasib bangsa mereka dan ada pula dikaitkan dengan sabotaj ahli MCA . Semua ini membingungkan landskap politik tanahair. Tetapi apa sebenarnya?

Setelah hampir 2 tahun PRU13 berlalu, kini MCA telah membuktikan faktor utama pengundi Cina menolak MCA iaitu DAP telah manipulasi isu negara Islam dan hukum hudud di dalam siri kempen mereka.
 
MCA mendedahkan surat yang ditandatangani Guan Eng dan Hadi Awang pada 29 April 2013 iaitu enam hari sebelum PRU13 dan telah dimuatnaik di Facebook Hadi Awang pada hari yang sama. Kandungannya adalah;


Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang
April 29, 2013 ·
 
Kami pemimpin tertinggi dalam PAS dan DAP menegaskan bahawa kerjasama dalam Pakatan Rakyat berteraskan dasar bersama atau manifesto yang mengikut konsep Negara Berkebajikan PAS dan perjuangan adil untuk semua oleh DAP, PAS berhak memperjuangkan aqidah dan konsep Negara Islam secara sendiri. DAP juga berhak memperjuangkan Negara Berperlembagaan Parlimen yang tidak sehaluan dengan konsep Negara Islam.

Perbezaan diantara PAS dan DAP hanya setakat 5% sedangkan kami bersetuju 95% untuk menegakkan kebebasan, keadilan,kebenaran, intergriti dan
demokrasi untuk semua.

Oleh itu, Manifesto Pakatan Rakyat adalah berteraskan dasar bersama yang dipersetujui oleh ketiga-tiga parti yang tidak menindas atau tidak menolak hak mana-mana bangsa, agama ataupun jantina.

Marilah kita bersatu melawan kemungkaran dan amalan rasuah BN yang merupakan masalah terbesar dalam Negara yang berlarutan lebih 50 tahun.

Kami merayu rakyat Malaysia sokonglah Pakatan Rakyat pada 5hb Mei 2013.
---------------------------------------

Jika dibaca secara teliti, benarlah dakwaan MCA bahawa sememangnya DAP telah mengetahui dan bersetuju agar PAS meneruskan hasrat mereka untuk mewujudkan negara Islam yang melaksanakan hukum hudud. Jika tidak benar, mengapa Setiausaha Agung DAP bersetuju untuk tandatangan perjanjian di atas?

Malahan, perjanjian di atas telah dilakukan di Pulau Pinang dan telah disahkan oleh Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang ketika itu.

MALANGNYA, DAP tidak berani berhadapan pengundi-pengundi Cina dan terpaksa berbohong di pentas kempen mereka dan menafikan perjanjian ini pernah berlaku, malahan menuduh MCA mencipta isu tersebut.

Menyedari isu hukum hudud dan negara Islam adalah isu popular untuk meraih undi penyokong PAS yang bukan Islam terutama bangsa Cina, pada 7 Ogos 2012, Hadi Awang telah keluarkan kenyataan bahawa PAS tidak lagi pegang pada konsep negara Islam dan Negara berkebajikan adalah matlamat PAS. Ini disokong Kit Siang pada 17 Ogos 2012 yang beri jaminan kepada pengundi Cina untuk menyokong PAS dengan menegaskan negara Islam dan hukum hudud bukan dasar Pakatan Rakyat.

Kemudian pada 29 November 2012, Guan Eng pula cuba yakinkan pengundi Cina bahawa PAS telah beri jaminan yang hukum hudud tidak melibatkan masyarakat bukan Islam sehingga Anthony Loke yang ketika itu adalah Ketua DAPSY telah keluarkan slogan - kalau tak curi, tak rompak, tak perlu takut.

Seperkara lagi, MCA juga telah membuktikan DAP dan PAS cakap tidak serupa di pentas kempen apabila berjaya perdayakan pengundi mereka, PAS teruskan agenda melaksanakan enakmen hudud di Kelantan setelah mendapat kemenangan.

Walaupun kenyataan-kenyataan berdolak-dalik dari DAP dan PAS, bila kita teliti satu persatu, pemimpin-pemimpin tertinggi DAP dan PAS sebenarnya membenarkan perlaksanaan hukum hudud.

Jika DAP ingin menuding jari kepada MCA dan UMNO kerana enakmen hudud diluluskan di Kelantan, apakah Kit Siang tidak mengetahui bahawa sesuatu enakmen baru yang ingin diluluskan samada di Dewan Undangan Negeri atau Parlimen dengan 2/3 majoriti? Walaupun MCA cuba menghalang UMNO, namun kedudukan kerusi PAS dalam DUN Kelantan yang mempunyai 2/3 majoriti tidak akan memberi apa-apa kesan pun.

Persoalannya bukan peranan MCA untuk halang Ahli DUN Kelantan tetapi dokumen perjanjian di antara Guan Eng dan Hadi Awang yang gagal disembunyikan DAP. Sehingga hari ini pun, Kit Siang dan DAP gagal menjawab dan menerangkan perjanjian tersebut.

DAP tidak perlu menuduh MCA bermacam-macam untuk menutup penipuan mereka dan apabila jelas tiada kata sepakat di antara DAP, PAS dan PKR dalam Pakatan, tidak perlu heret seluruh parti-parti komponen Barisan Nasional di dalam masalah mereka kerana itu bukan masalah BN!

Apabila PAS berjaya teruskan agenda politik mereka di Kelantan, perlu kita tanya... SIAPA RAKAN KONGSI PAS DALAM PAKATAN RAKYAT?

Saturday, March 21, 2015

GST ATAU RAFIZI YANG BEBANKAN RAKYAT... DATUK EHSAN BIDAS!



Apabila GST (Cukai Jualan dan Barangan) bagi menggantikan SST (Cukai Jualan dan Perkhidmatan) ternyata beri kesan positif untuk jangka panjang kepada negara dan rakyat, jelas Rafizi seorang politikus berpandangan singkat dan mengguna strategi biasanya, rakyat mesti dikelirukan.

Dengan mudah saja Ahli Parlimen Kota Tinggi, Datuk Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid menjawab tuduhan Rafizi yang berpandangan GST hanya membebankan rakyat.

Pertama, daripada dua cukai jadi satu cukai iaitu 16 peratus menjadi 6 peratus sahaja. Banyak barangan yang daripada mahal menjadi makin murah, harga boleh direbat daripada kerajaan oleh pembekal, pengilang dan pengedar. Rafizi lupa pembekal, pengilang dan pengedar juga rakyat. Mereka ada pekerja dan pekerja mereka ada ahli keluarga. Maka rakyat akan terbeban?

Jangan lupa 160 daripada 190 buah negara telah menggunakan cukai GST bertahun-tahun sebeblum negara kita.

Kedua, kerajaaan telah kuatkuasakan Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan. Dengan ini kerajaan mampu mengawal harga barang dengan lebih tersusun di mana GST ada sistem rebat yang dikenakan kepada setiap peniaga, pengilang dan pembekal. Di sinilah harga barangan akan dipantau.

Sebenarnya semua pihak akan mendapat manfaat. Peniaga akan mendapat untung, pengguna seperti kita akan mampu berbelanja dengan harga di bawah kawalan manakala pihak kerajaan pula mampu menjana sumber pendapatan daripada cukai. Apabila cukai disalurkan terus kepada kerajaan, apakah rakyat terbeban? Satu contoh ketara, keselamatan yang kita nikamti hari ini tidak pernah dikenakan cukai.

Ketiga, GST bertaraf antarabangsa di mana 160 negara lain telah pun melaksanakannya. Apabila negara menyertai sistem cukai antarabangsa, pelabur asing akan lebih yakin dan menyenangi sistem percukaian yang mudah mereka faham dan selari dengan perdangangan yang sama ke negara ini.

Kita lihat saja dengan mudah menjawab dakwaan Rafizi;


Apakah benar GST atau Rafizi sebenarnya membebankan rakyat... ???

Thursday, March 19, 2015

DIREKTORI PONDOK



Salah satu misi utama Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM) adalah  mengiktiraf kewujudan institusi pondok di negara ini. Justeru sebagai langkah pertamanya, YPPM telah mewujudkan direktori pondok seluruh Malaysia.

Menerusi Program Transformasi Kerajaan (GTP), salah satu daripada 6 NKRA adalah meningkatkan pencapaian pelajar dan pelajar-pelajar pondok tidak terkecuali daripada pelan transformasi ini.

Data yang mula dikumpul sejak 2012 dan kini telah berjumlah lebih daripada 200 sekolah pondok, adalah untuk memudahkan masyarakat khususnya para ibu bapa mendapatkan maklumat mengenai institusi pondok. Ini adalah fasa pertama dan dari semasa ke semasa, data-data ini sentiasa dikemaskini.

Di antara kandungan direktori ini terdapat butiran lokasi yang boleh memberikan panduan kepada bakal pelajar dan para ibu bapa yang mahu mengenali sistem pembelajaran pondok dengan lebih dekat. Di antara contohnya;

Sekolah pondok lama

Sekolah pondok moden

Sekolah pondok dinaik taraf

Dalam direktori ini juga turut disenarikan beberapa nama tuan guru tersohor dan juga bekas-bekas pelajar pondok yang telah berjaya menempa nama sebagai tokoh ilmuwan Islam di mana ia membuktikan bahawa institusi pondok mempunyai kredibiliti yang setanding dengan institusi pengajian tinggi yang lain.

Direktori ini mampu membantu YPPM untuk mengenalpasti pelajar-pelajar yang layak melanjutkan pengajian ke IPT luar negara dan bantuan kerajaan dalam bentuk biasiswa ataupun bantuan buku-buku rujukan dan tempat pembelajaran yang lebih selesa dan lengkap.

Perdana Menteri di dalam ucapannya ada berkata agar sekolah-sekolah pondok ini tidak salah tafsir dengan penubuhan YPPM kerana ia bukanlah untuk mengambil alih pengurusan pondok tetapi sekadar memberikan payung perlindungan.

Begitu juga saranan Pengerusi Eksekutif YPPM Datuk Dr Mashitah, dengan adanya usaha YPPM ini, jelas usaha kerajaan untuk memartabat dan mengekalkan sistem pembelajaran dan tradisi ilmu semasa zaman Rasulullah (SAW). Bak kata pepatah, tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. 

Kepada yang berminat, boleh mendapatkan maklumat di dalam direktori pondok seperti berikut; http://yppm.org.my/pondok/bukupondok/

Wednesday, March 18, 2015

11 BIDANG KEJAYAAN TRANSFORMASI DALAMAN MCA



Kesediaan MCA dalam melakukan transformasi dalaman parti bukan sahaja dilihat akan mampu meletakkan parti itu masih relevan malahan masa depan komuniti Cina di negara ini mampu diperkukuhkan.

Kepimpinan baru MCA yang diketuai Dato Sri Liow Tiong Lai dalam merangka penggubalan serta proses transformasi bagi memperkukuhkan masa depan parti, telah mencapai kemajuan dalam 11 bidang penting.

Di antaranya termasuk kemaskini rapi senarai anggota ahli, pembaharuan di dalam pemilihan parti, mekanisme pemilihan calon, mewujudkan bilik gempur tetap pilihanraya, membuat kajian dan menyusun semula peristiwa-peristiwa sejarah parti, pembaharuan dalam latihan penkaderan dan latihan untuk mekanisme pilihanraya.

Kemajuan seterusnya adalah bidang tinjauan pendapat, mendekati golongan muda, menyemai semangat kesukarelawan dalam menjalankan tugas parti, pembaharuan publisiti dengan pendekatan publisiti siber serta penyusunan semula MCA dalam Barisan Nasional dan kerajaan.

MCA juga telah meletakkan KPI (Key Performance Index) terhadap pelbagai unit pasukan petugas untuk memastikan tugasan mereka menepati tarikh dan tindakan lewat di dalam mana-mana unit diatasi dan maklumbalas dari mereka yang telah dipertanggungjawabkan sentiasa dikemaskini dan dinilai.

Pada masa yang sama, MCA juga telah mencapai kejayaan diplomatik dengan negara China apabila telah menandatangai memorandum persefahaman mengenai kerjasama operasi dan penumpuan dengan Parti Komunis China (CPC) pada 18 Julai tahun lalu.  Pada bulan September, 20 ahli MCA telah menjalani latihan di Akademi Kepimpinan Esksekutif China (CELAP) di Pudong, China. Latihan akan diteruskan di CELAP pada 17 Mac ini.

Banyak pencapaian MCA  di dalam pendidikan walaupun ketika ini tidak diwakili seorang Timbalan Menteri Pendidikan. Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman yang telah berjaya selama 40 tahun telah menghasilkan seramai 166,482 graduan di dalam pelbagai bidang, manakala Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) yang hanya memulakan pengambilan pelajar pada tahun 2002 dengan bangganya telah melahirkan 35,897 graduan berijazah.

Dengan menggabungkan kedua-dua pengajian tinggi ini, MCA sebenarnya telah membantu negara dalam menghasilkan lebih 200 ribu bakat dan dengan ketara telah menyumbang kepada pembangunan negara.

Dengan pencapaian ini, Lee Foundation telah menghargai usaha MCA dan telah mendermakan RM50 juta kepada Tabung Pembangunan Akademik dan penyelidikan universiti.

Seterusnya, pencapaian MCA di dalam bidang ekonomi di dalam membawa PKS (Perusahaan Kecil dan Sederhana) ke tahap yang lebih baik terutamanya di peringkat global. MCA telah membantu usahawan-usahawan PKR untuk meneroka pasaran luar negara. Datuk Wee Ka Siong telah mengetuai Jawatankuasa Promosi Perdagangan Luar Malaysia-China dan melalui bantuan politik, GLC seperti Petronas dan FGC (Felda Global Ventures) telah berjaya menembusi pasaran yang besar di China.

Inilah keberhasilan kekuatan MCA yang dimaksudkan Perdana Menteri ketika berucap melancarkan perhimpuan perpaduan MCA pada tahun lalu. Yang pasti, pencapaian-pencapaian ini bukan saja memberi manfaat kepada ahli-ahlinya tetapi kepada seluruh rakyat di negara ini.
Berkat tema "Teguh Bersama " dan barisan kempimpian baru MCA yang diketuai Datuk Seri Liow serta semangat baru dan sedia berubah, pasti kelemahan yang pernah dibelenggu suatu ketika dahulu akan dapat diatasi.


TAMBANG TEKSI AKAN NAIK... SATU KEPUTUSAN RASIONAL (BAHAGIAN 1)


Pernah ada ura-ura pada tahun lepas akibat dari kenaikan harga minyak dunia, kerajaan akan menaikkan tambang teksi. SPAD sebagai suruhanjaya yang bertanggungjawab telah beberapa kali mengadakan sesi dialog dan perbincangan dengan pihak-pihak berkepentingan seperti persatuan-persatuan teksi, syariakt-syarikat pengusaha teksi dan juga termasuk pemandu-pemandu teksi sendiri.

Kita perlu faham bahawa teksi merupakan salah satu mod pengangkutan awam yang penting selain daripada bas dan keretapi. Yang ingin kita lihat hari ini, perkhidmatan teksi perlu diperbaikki agar dapat meningkatkan imej negara di mana perkhidmatan teksi adalah imej dan tanggapan pertama dan terakhir kepada pelancong.

MENGAPA TAMBANG TEKSI PERLU DIKAJI SEMULA?

Sejak 2009, kos sara hidup seseorang pemandu teksi telah meningkat tetapi tambang teksi tetap sama. Pada tahun itulah juga, tambang teksi disemak untuk kali terakhir oleh Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) dan kajian terhadap bengkel-bengkel bebas, pembekal dan industri teksi juga telah menunjukkan sejak 2009, kos pengendalian teksi telah meningkat.

Apa yang sebenar ditanggung pemandu-pemandu teksi hari ini apabila harga bahan api telah meningkat sehingga 21% ialah secara langsung telah memberi kesan kepada penyelenggaraan tayar, bateri dan kos baik pulih sehingga 25% termasuk juga insurans kenderaan meningkat sehingga 15%.

Sesungguhnya, ia telah menjejas pendapatan pemandu-pemandu teksi kita. Mereka terpaksa mengurangkan perbelanjaan dan bekerja lebih masa bagi menampung pendapatan yang mencukupi.

Selain itu, sejak tahun 2009 juga, kadar inflasi terkumpul berada paras 12.6% (rujukan Indeks Harga Pengguna - CPI, Jabatan Perangkaan Malaysia). Berpandukan rujukan tersebut pendapatan yang sama rata amat diperlukan pihak berkepentingan dalam industri teksi.

Oleh itu, pihak SPAD berpandangan tiba masanya kadar tambang teksi dikaji semula agar kita sebagai rakyat Malaysia dapat menikmati perkhidmatan teksi dalam sistem pengangkutan awam yang lebih efisyen, berkualiti dan cekap dan pada masa yang sama, kadar tambang teksi tidak kekal rendah sehingga menjejas sumber kewangan industri teksi.

Faktor apa yang menentukan semakan tambang teksi ini?

Kajian secara holistik merangkumi komponen yang berkait rapat meliputi kos-kos barangan didalam pengendalian teksi. Di antara kos utama ini adalah;


1. Kos kenderaan dan pengendalian merangkumi harga kenderaan, bayaran bunga pinjaman, sewa dan termasuk sistem gas asli mampat (CNG) dan meter teksi yang telah dipasang setiap teksi.

2. Kenaikan harga bahan api yang diguna teksi iaitu CNG dan Petrol.

3. Kos penyelengaraan terdiri daripada yang berjadual, hawa dinging, CNG, meter teksi, tayar, bateri, pembersihan dan baik pulih.

4. Kos operasi termasuk insuran kereta, insuran kemalangan peribadi, cukai jalan, Puspakom, yuran pemeriksaan, bayaran lesen dan juga penyelenggaraan kad kredit.

5. Akhir sekali ialah kos buruh dengan lain kata pendapatan pemandu.

Rungutan penumpang teksi bandar yang sering diterima apabila mereka dikenakan tambang tidak mengikut meter dan keenganan teksi membawa mereka ke lokasi yang mengalami kesesakan lalu lintas terutama pada waktu puncak trafik. Tetapi bagaimana pula dengan rungutan pemandu teksi? Kini pihak SPAD juga telah mereka satu struktur teksi bermeter bertujuan menggalakkan perjalanan teksi jarak dekat dengan kadar minima bagi setiap perjalanan berasaskan masa yang dihabiskan dalam perjalanan di dalam situasi kesesakan lalu lintas juga.

BAGAIMANA PROSES SEMAKAN KADAR TAMBANG DIBUAT?
 

3 langkah utama sebagai pendekatan interaksi SPAD sebelum menentukan semakan kadar tambang teksi dilakukan melalui konsep dengar, penambahbaikan dan memaklumkan.

SPAD sedia mendengar perlbagai isu, jalan penyelesaian, idea dan input melalui aduan SPAD, maklumbalas rakyat samada di media sosial dan akhbar mahupun  secara terus melalui dialog dan ini termasuk pihak yang berkepentingan dari seluruh negara.

Kemudian penambahabikan terhadap setiap input dengan mengkaji dan menilai semula jawapan yang dikemukakan untuk dijadikan usul. Akhirnya barulah pihak SPAD memaklumkan keputusan tambang teksi kepada semua pihak berkepentingan melalui semua kaedah samada sesi taklimat, pekeliling, media massa termasuklah media sosial dan juga portal-portal berita.

Dua kelompok yang sentiasa dilibatkan dalam proses ini iaitu dari kalangan industri teksi dan umum. Industri teksi terdiri daripada persatuan-persatuan teksi, pemandu dan juga syarikat operator teksi. Bagi pandangan awam atau pengguna pula mereka terdiri daripada kumpulan pengguna, persatuan pelajar dan belia, kumpulan orang kelainan upaya dan juga yang penting ialah industri hospitaliti dan pelancongan.

Blog ini akan memberi input yang lain untuk kita sama-sama memahami perlunya semakan kenaikan tambang teksi ini.

Diharap kita sebagai pengguna perlu berlaku adil kepada pemandu-pemandu teksi yang telah sekian lama bersabar dan akur dengan kadar tambang lama. Kita juga perlu memberi sokongan kepada pihak kerajaan yang sedaya upaya berlaku adil kepada semua pihak samada pemandu teksi, syarikat operator teksi dan juga rakyat.

Tidak perlu mendengar hasutan pembangkang yang kononnya prihatin terhadap nasib rakyat tetapi lupa bahawa pemandu-pemandu teksi juga adalah rakyat!

Tuesday, March 17, 2015

ANUGERAH NAIK TRELER UNTUK TEKSI DEGIL


Diberi amaran sudah, diambil tindakan pun sudah tetapi masih degil ingin cabar undang-undang. Maka kali ini untuk memberi pengajaran tegas, pihak SPAD bertindak untuk menyita teksi-teksi yang masih enggan mengguna meter dan terus disita menaikki treler.

Anugerah hadiah treler yang dikenakan SPAD bukan hanya untuk mengambil tindakan kepada pemandu tetapi apabila teksi disita, pemandu-pemandu tidak dibenarkan mengeluarkan teksi tetapi syarikat teksi atau pemiliknya sahaja yang dibenarkan dan mereka akan dikenakan bayaran yang telah ditentukan SPAD. Pihak SPAD mengangkut teksi-teksi yang disita ini 'on-the-spot'.

Seramai 30 pemandu diberkas di dalam satu operasi khas di Subang, Sungai Buloh dan Puchong dengan pelbagai kesalahan dan 27 daripada mereka melakukan kesalahan tidak mengguna meter, 2 tidak memiliki kad pemandu dan 1 lagi kad pemandu yang telah tamat tempoh.

Pihak SPAD menganggap operasi ini mencapai 100 peratus kejayaan apabila 30 pasukan penyamaran menjalankan operasi dan maklumat-maklumat dari orang awam juga telah menjayakan operasi tersebut.

Operasi yang dibuat secara bebas tanpa melibatkan agensi lain telah melibatkan 61 anggota.

Kesalahan pemandu-pemandu teksi yang disita ini akan didakwa setelah kertas siasatan disiapkan dan tindakan pendakwaan ini juga termasuk tindakan pentadbiran untuk menggantung kad-kad pemandu di mana jawatankuasa pematuhan SPAD yang akan menentukan tempuh penggantungan yang pada kebiasaannya peringkat pertama dalam tempuh 3 bulan.

Dalam tempuh dua bulan, sebanyak 137 teksi telah disita dan pihak syarikat-syarikat teksi juga akan dipertanggungjawabkan kerana adalah menjadi tugas mereka memantau dan mengambil tindakan terhadap kecuaian pemandu-pemandu mereka.

Operasi sebegini akan diteruskan dari semasa ke semasa sehinggalah pemandu teksi sedar perbuatan tidak mengguna meter merupakan kesalahan melanggar syarat-syarat permit dan tindakan tegas yang lebih drastik sedang menanti mereka.

Kes teksi disita akan didakwa di bawah seksyen 22 Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 yabg boleh membawa kepada denda tidak kurang dari RM1 ribu dan tidak melebihi RM500 ribu atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali.

APA MENARIKNYA KOTA TINGGI SEHINGGA MENTERI PELANCONGAN TURUN PADANG?


Dahulu Kota Tinggi dikenali sebagai Kota Johor Lama pernah menjadi pusat pentadbiran negeri Johor yang kini kekal dalam kenangan sebagai payung peradaban warisan sebuah kesultanan melayu pada akhir abad ke16.

Terkenal dengan kesan-kesan sejarahnya yang menunjukkan peristiwa kesinambungan Kesultanan Melayu dan kehebatan kerajaan Johor yang merupakan satu-satunya kerajaan di Tanah Melayu yang berupaya menentang Portugis.

Di abad kini pula, Kota Tinggi menjadi tumpuan pelancong bukan kerana peninggalan sejarah sahaja tetapi telah mampu menarik pelancong dari dalam dan luar negara kerana alam sekitarnya.

Oleh kerana faktor sejarah dan tarikan alam sekitarnya, maka kehadiran Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Dato Seri Nazri Abdul Aziz ke Kota Tinggi baru-baru ini telah ketengahkan Kota Tinggi sebagai salah satu destinasi pelancongan di negara yang perlu di letakkan dalam diari percutian.

Seperti saranan Dato Seri Nazri yang menggalakkan promosi pakej pelancongan di mana kedudukan Kota Tinggi dapat menarik pelancung rakyat Singapura yang merupakan penyumbang terbesar  pelancong ke Johor. Satu sekretariat juga akan ditubuhkan kementerian bagi membantu meningkat potensi pelancongan.

Selain tempat-tempat yang penuh sejarah, Kota Tinggi juga mempunyai destinasi pelancongan lain seperti Wetland Belukar Durian, Muzium Johor Lama, Lotus Desaru Beach Resort, Desaru Damai Beach Resort serta Desaru Fruit Farm.

Kepada peminat makanan laut pula, Kota Tinggi menghidangkan Restoran Terapung Bujang FireFly di Pekan Penawar yang pada waktu malamnya kita boleh menikmati kilauan cahaya dari serangga kelip-kelip.

Manakala para pelancong akan berasa selesa dengan penginapan seperti homestay, chalet berkonsepkan hutan lipur yang juga terdapat river cruise, pakej percutian rumah rakit untuk kaki pancing ke Kota Tinggi.

Bukan sekadar mencantikkan dan menyediakan infrastruktur tempat pelancongan, malahan setiap tempat menarik dalam kawasan parlimen Kota Tinggi ada penceritaannya supaya pelancong lebih memahami dan mendapat maklumat luas. Ini juga sebagai satu tarikan terutama kepada mereka yang menggemari sejarah sesuatu tempat.

Rakyat Kota Tinggi seharusnya berbangga apabila Ahli Parlimennya, Datuk Ehsan berjaya mendapat perhatian Menteri Pelancongan untuk turun melihat sendiri usaha yang telah dilaksanakan untuk dimajukan lagi dan seterusnya meletakkan Kota Tinggi sebagai destinasi yang tidak boleh dilepaskan setiap pelancong luar negara serta diingati dan perlu dikunjungi pelancong tempatan.

Kepada rakyat Malaysia, destinasi cuti anda seterusnya, pasti ke Kota Tinggi....

Monday, March 16, 2015

SAMBUTAN ULANG TAHUN KE-66 MCA DIRAIKAN DENGAN SEMANGAT UNTUK HADAPI KEGAGALAN


Kegagalan demi kegagalan dan hampir ditolak terus bangsa yang diwakilinya, siapa yang tidak akan putus harapan setelah sekian lama mencurahkan bakti dan dedikasi untuk kaum Cina. Namun semangat dan erti putus asa tiada dalam kamus MCA.

Di dalam ucapan Presiden MCA Dato 'Sri Liow Tiong Lai, ketika meraikan ulang tahun MCA ke 66 pada 15 Mac lalu, di Dewan San Choon yang penuh dengan sejarah jatuh bangun MCA ini, beliau berharap dan beriltizam agar angka yang mengikut kepercayaan kaum Cina bakal membawa tuah dan kejayaan yang mendatang.

Menyingkap sejarah MCA, kesukaran dan kegagalan MCA pernah dilalui pada pilihanraya tahun 1969 di mana kekalahan yang dialami MCA sehingga mengambil keputusan untuk menarik diri daripada Kabinet. Akhirnya masyarakat Cina juga yang terpaksa mengalami kesusahan kerana tiada satu wakil dari MCA yang boleh membantu mereka apabila berurusan dengan kerajaan.

Sesungguhnya, pemimpin-pemimpin MCA terdahulu seperti Tun Tan Cheng Lock, Tun Tan Siew Sin, Tan Sri Lee San Choon telah pun menetapkan contoh malahan mereka telah berjaya bangkit dari kekalahan dan kesukaran. Oleh itu, pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli MCA seramai 1 juta hari ini tidak mempunyai sebab untuk takut menghadapi apa jua kesukaran dan kesulitan.

Perjuangan MCA bukan sekadar perjuangan politik tetapi MCA telah mencatat rekodnya tersendiri bersama-sama menyumbang di dalam pendidikan dan ekonomi negara. Apakah semua ini perlu terus MCA lemah dan melupakan apa yang pernah parti ini terajui untuk masyarakat Cina khususnya dan rakyat Malaysia amnya?

Dengan pelan transformasi parti dan perangsang semangat kecergasan, MCA sedang menuju ke arah pemulihan. Di dalam ucapan Datuk Liow, beliau memohon agar dikembalikan kecemerlangan dan kekuatan parti yang merupakan hadiah paling berharga untuk ditawarkan. 

Misi dan tanggungjawab kepimpinan MCA hari ini adalah untuk kebangkitan semula dan menggerakkan MCA ke peringkat yang lebih aggresif untuk semua kumpulan etnik dan seluruh negara. Berbekalkan "Bersama-sama lebih kukuh dan rangka kerja "Medan Innovasi 1Malaysia", ia bukan sahaja agenda penting untuk MCA, malahan ia perlu bagi membantu dalam transformasi politik, ekonomi dan kebudayaan negara. Ini mampu digerakkan untuk direalisasikan dengan kesedaran dan komitmen dari persatuan-persatuan Cina dan veteran-veteran MCA juga.

Tema sambutan ulang tahun ke 66 ini ialah "Merealisasikan Kesederhanaan, Membina Pragmatisme" yang merangkumi ide untuk MCA ditadbir dan berhubung dengan masyarakat majmuk. Walaupun pada sekali imbas ia seolah-olah berbeza namun sebenarnya ia berkait rapat dan saling melengkapi antara satu sama lain di mana secara pragmatiknya, jika keadaan meruncing, MCA akan memilih untuk menyokong kesederhanaan dengan sikap yang tegas.

Bersikap sederhana bukan bermakna MCA takut atau tunduk kepada setiap rundingan dan isu yang dihadapi tetapi sikap MCA saling menghormati untuk semua kumpulan etnik dalam perkongsian kuasa agar keharmonian yang rakyat kecapi sentiasa kekal dan dipertahankan. Ini sajalah satu-satunya cara kita rakyat Malaysia berurusan ketika menghadapi situasi tegang dalam sesuatu krisis.

Bercakap mengenai pragmatisme, MCA percaya kepada kata-kata "Belajar daripada orang lain membuatkan seseorang berjaya" dan seseorang yang pragmatikadalah cara yang betul untuk parti terus diterima rakyat dan berkembang. Jika disingkap semula kisah seorang ahli falsafah China yang terkenal iaitu Gu Whu di sekitar 300 tahun lalu, beliau pernah berkata, "Kata-kata boleh menghancurkan negara" dan ambil juga kata-kata yang pernah dikeluarkan oleh Deng Xiaoping yang merupakan ketua akitek pembaharuan ekonomi dan pemodenan sosialis negara China bahawa "Bercakap kosong membahayakan negara, tindakan praktikal membantu ia berkembang maju", maka semua ahli MCA perlu belajar untuk berdiri sama tinggi sebelum mereka boleh berjalan ke hadapan.

Dengan semangat sebagai sebuah keluarga harmoni dan bersatu, hari gelap untuk MCA pasti akan berlalu dan sinar harapan baru pasti akan timbul.

Ulang tahun ini, perkataan "Double Six" (ke-66) yang kebetulan dengan sambutan Tahun Baru Cina memberi makna satu tahun yang baik, dan ini harus menjadi titik perubahan agar MCA lebih maju dan berjaya.