Friday, September 30, 2016

DATUK LIOW: KEADILAN UNTUK #MH17 SEMAKIN HAMPIR


Di dalam usaha yang tidak henti-henti dan komitmen padu oleh kerajaan Malaysia untuk mencari kebenaran dan keadilan bagi mangsa-mangsa tragedi MH17 di timur Ukraine pada 17 Julai 2014 lalu, ia seolah-olah segala usaha kerajaan kita bersama-sama dengan Pasukan Siasatan Bersama (JIT) sedang menghampiri kejayaan untuk membawa penjenayah dan rangkaian mereka supaya mengaku bertanggungjawab dan seterusnya di bawa ke muka pengadilan.

Siasatan jenayah antarabangsa yang diketuai Belanda atau Lembaga Keselamatan Belanda (DSB) telah sebelum ini mendedahkan kesimpulan pertama mereka bahawa pesawat negara MH17 ditembak jatuh dari udara oleh 9M38 siri BUK peluru berpandu milik puak pemisah Rusia yang berkemungkinan juga adalah Persekutuan Rusia, telah membunuh kesemua 298 penumpang dan anak-anak kapal dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur.

Melalui laporan interim yang dikeluarkan oleh JIT baru-baru ini, ia sekali gus mengesahkan bahawa peluru berpandu itu dilancarkan di dalam ladang pertanian berhampiran Pervomaiskiy, sebuah bandar di Kharkiv, Ukraine Timur di mana beberapa siasatan bebas juga telah mengesahkan bangkai MH17 telah terhempas. Hasil siasatan juga menyebut bahawa kira-kira 100 individu yang telah dikenal pasti dengan beberapa kemungkinan yang boleh melibatkan angkatan tentera Rusia, Kremlin dan Vladimir Putin sendiri.

Seperti yang dinyatakan oleh Menteri Pengangkutan Dato 'Liow Tiong Lai, kerajaan Malaysia sememangnya akan terus mendesak untuk mendapatkan keadilan bersama-sama dengan rakan-rakan JIT lain iaitu, Belanda, Belgium, Ukraine dan Australia. Difahamkan juga bahawa perjanjian JIT akan dilanjutkan sehingga Januari 2018 untuk membolehkan siasatan yang berterusan.

Satu resolusi untuk menubuhkan sebuah tribunal antarabangsa melalui Majlis Keselamatan PBB telah ditolak pada Julai tahun lepas di mana 11undi telah bersetuju, tiga berkecuali (Angola, China dan Venezuela) dan seperti yang dijangka satu undi menolah yang pastinya adalah dari Persekutuan Rusia.

Sekiranya ia diluluskan, Majlis, di bawah Bab VII Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, akan mengguna pakai Statut Tribunal Jenayah Antarabangsa bagi pesawat Malaysia Airlines MH17 dan menuntut bahawa semua Negeri dan pelakun lain menjauhkan diri daripada tindakan keganasan terhadap pesawat awam. Ia akan menyeru semua negara dan pelaku di rantau ini untuk memberikan kerjasama sepenuhnya dalam menjalankan penyiasatan antarabangsa, sebagaimana yang dikehendaki oleh resolusi 2166 (2014).

Walau bagaimanapun, usaha kerajaan Malaysia dan JIT untuk mendapatkan kelulusan Majlis Keselamatan PBB tidak menemui kegagalan sepenuhnya apabila Majlis telah meminta JIT untuk terus serta sentiasa memberi maklumat mengenai kemajuan siasatan samada hasil laporan teknikal mahupun siasatan penjenayah yang disabitkan. Oleh itu, setelah mendapat bukti yang kukuh, langkah seterusnya adalah proses pendakwaan tanpa sebarang keraguan.

Bagi menyatakan kesungguhan kerajaan Malaysia, berikut adalah kenyataan rasmi Menteri Pengangkutan Dato' Liow Tiong Lai;



29 SEPTEMBER 2016
FOR IMMEDIATE RELEASE

MEDIA STATEMENT
BY YB DATO’ SRI LIOW TIONG LAI
MINISTER OF TRANSPORT

Liow: A Step Closer to Bringing the Perpetrators to Justice

The interim report released by the Joint Investigation Team (JIT) for MH17 today confirmed the earlier technical report by the Dutch Safety Board (DSB) that the aircraft was undeniably hit by a surface-to-air 9M38 series BUK missile.

Furthermore, the report also concluded that the exact location of the launch site is an agricultural field near Pervomaiskiy, a city in Kharkiv, Ukraine – an area controlled by pro-Russian rebels at that time. The finding is consistent with DSB report based on material obtained from the United States and the European Space Agency.

While the report could not determine the perpetrators responsible for this tragic incident, the JIT has identified the identity of approximately 100 individuals that could be linked to the downing of MH17.

Malaysia together with our JIT partners, the Netherlands, Belgium, Ukraine and Australia have never wavered from our fight to seek justice. We laud the announcement that the JIT agreement will be extended until January 2018 to enable investigation to continue unabated.

Armed with both JIT and DSB report, Malaysia is ever more resolute to seek justice. As part of the JIT, Malaysia remains single-minded in our pursuit to prosecute those who are responsible in this unfortunate tragedy through appropriate effective prosecution mechanism.

Malaysia would like to record our gratitude to our colleagues in JIT for its detailed and transparent investigation that now enables us to move forward on a more solid ground.

During this trying time, our thoughts and prayers are with the next of kin and loved ones of the passengers and crew onboard MH17.

I have said many a times. The international community must stand united in the quest to make our skies safer. In the International Civil Aviation Organization (ICAO) 39th General Assembly yesterday, I reiterated my appeal to nations to enhance standards and strengthen international cooperation to improve safety and security in global civil aviation.

There must be mandatory timely reporting of relevant information on risks flying in conflict zones to ICAO by member states and ICAO must establish global protocol to disseminate this information to member states and airlines.

This is not optional. It will save lives.

[END]

Walaupun cubaan Malaysia dan JIT untuk mendapatkan keadilan pernah diketepikan Rusia di dalam Majlis Keselamatan PBB, yang pasti, laporan interim JIT dan pengesahan dari siasatan teknikal DSB, kita akan terus menuntut pembelaan ke atas mangsa-mangsa MH17 walaupun ia akan memakan masa lama.

Kepada mereka yang bersalah, walaupun ia melibatkan negara-negara besar seperti Rusia, tiba masanya mereka mengakui kesalahan jenayah mereka dan tidak berterusan menafikannya.

Thursday, September 29, 2016

SPAD : BERSELFIE SAMBIL BERKARYA UNTUK PERADUAN #5TAHUNLPT DI INSTAGRAM


Untuk kali ke5, SPAD menganjur Simposium Pengangkutan Awam Darat (Land Public Transport - LPT) dan saban tahun, pasti sesuatu yang menarik akan diadakan di samping acara perbincangan yang serius dan penganugerahan pengiktirafan kepada mereka yang terlibat secara langsung di dalam industri pengangkutan awam.

Satu peraduan bagi pengguna dan juga peminat pengangkutan awam darat sebagai acara tambahan Simposium LPT kali ini yang diadakan melalui media sosial di Instagram - #5TahunLPT yang bakal dimulakan pada 30 September nanti dan berakhir pada 10 Oktober. Syarat-syaratnya tidaklah sukar dan yang pasti ia melibatkan kegemaran rakyat hari ini iaitu berselfie dan juga dikongsikan di media sosial untuk disaksikan rakan-rakan.

Di samping itu, peraduan ini juga mampu menyerlahkan bakat tersembunyi seseorang dengan daya kreatif masing-masing di samping diberi hadiah yang agak menarik juga. Ikut saja langkah-langkah seperti berikut;
Langkah #1 - Ikuti akaun Instagram SPAD (@spadmalaysia) dan pastikan akaun anda ditetapkan sebagai awam.  
Langkah #2 - Ambil gambar atau video dengan sebarang pengangkutan awam darat di Malaysia.
 Langkah #3 - Muat naik gambar atau video tersebut ke akaun Instagram anda.
Langkah #4 - Lengkapkan slogan, “Perubahan pengangkutan awam darat sepanjang 5 tahun ini memudahkan .....” dan sertakan sekali #5TahunLPT #SPAD pada kapsyen anda. 
Langkah #5 - Nantikan pengumuman senarai pemenang di akaun Facebook dan Instagram SPAD pada 21 Oktober 2016.

Anda juga akan berpeluang memenangi hadiah berjumlah lebih daripada RM2,000 dan hadiah yang pasti ditunggu-tunggu adalah jam tangan eksklusif ‘TimeTraveller’.

Simposium LPT tahun ini akan menyaksikan perkembangan pengangkutan awam yang diterajui SPAD selama 5 tahun dengan bertemakan '"Pengangkutan Awam: Transformasi Negara" bakal diadakan pada 16 & 17 Oktober nanti dan bertempat di Plenary Hall, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, Kuala Lumpur.

Simposium LPT ini adalah acara yang terbesar yang dianjurkan setiap tahun oleh Suruhanjaya sebagai wadah untuk mengumpulkan pemain-pemain industri LPT, kerajaan, pembuat dasar, badan bukan kerajaan, ahli akademik, pengawal selia, pelajar dan masyarakat awam untuk berkongsi amalan terbaik dan pandangan yang akan membentuk masa depan dan landskap LPT.

Ia juga digunakan sebagai platform untuk pertukaran idea bertujuan untuk mempamerkan kemajuan LPT serta mengenal pasti inovasi yang boleh membantu meningkatkan lagi industri.

Simposium ini juga akan menganjurkan pameran yang dijangka menjadi pameran pengangkutan awam terbesar setakat ini. Pameran percuma ini juga akan memberi peluang untuk kita menerokai pelbagai kerjaya dalam bidang yang dinamik ini.

Di Majlis Makan Malam dan Anugerah Industri pula, merupakan acara yang berprestij yang diadakan setiap tahun untuk memberi penghormatan kepada pengusaha pengangkutan awam dan pemandu yang telah menunjukkan kecemerlangan mereka dan perkhidmatan yang diberikan kepada orang ramai.

Pada tahun ini, SPAD akan menganugerahkan Operator Terbaik, Pematuhan Keselamatan Terbaik, Pengurusan Aduan Terbaik, Inovasi Terbaik dan anugerah Khidmat Pelanggan untuk bas, kargo, keretapi dan juga terminal. Terdapat juga akan pengiktirafan khas sebagai penyumbang contoh kepada industri pengangkutan awam darat yang merangkumi pemandu individu dari teksi dan bas termasuk juga dari kumpulan atau persatuan.

Untuk maklumat sepenuhnya, layari ...... DI SINI

Tuesday, September 27, 2016

INTERNATIONAL ATTEMPTS TO DISCREDIT PM NAJIB’S WIFE HAS BACKFIRED UNESCO


Two issues that make a controversy in the ‘Lead by Example’ award from the Antiquities Coalition for our Permata National program that doubted its funding with dubious financial resources and the second is the intervention of foreign media. Permata is linked to PM Najib Razak’s wife, Rosmah Mansor who is the founder and this organisation is government agency based in the Prime Minister Department.

The controversial withdrawal of this award is easily to catch out its erroneous intentions when Professor Tudor Parfitt, the chair of the international academic advisory panel for the event himself admitted that the decision is based on media resources. Should the committee’s recommendations is right or wrong, Parfitt himself depended solely on media resources and not on any other reliable informations such as the Malaysia government themselves.

Thus, Parfitt credibility to chair for such a prominent international academic advisory is doubted when he seems to be reckless in his decision and his easy way out is to put the blame on his committee’s recommendations.

How is UNESCO affected? ... HERE

Friday, September 23, 2016

BEBAN SISTEM PAJAK TEKSI DIATASI SPAD


Punca keluh-kesah pemandu-pemandu teksi hari ini mungkin ramai yang tidak ketahui dan di atas usaha SPAD yang telah mengadakan sesi-sesi dialog bersama-sama mereka yang terlibat secara langsung di dalam industri teksi termasuklah pengusaha dan pemandu teksi itu sendiri, sistem pajak teksi adalah beban utama pemandu teksi.

Sistem pajak teksi ini telah lama diamalkan dan diperkenalkan di zaman Dr Mahathir lagi. Namun dengan persaingan yang timbul hari ini, segala bentuk usaha cuba dibuat kerajaan kepimpinan PM Najib Razak yang di antaranya memberi pelbagai insentif seperti voucher tayar dan terkini adalah inisiatif lesen individu pula.

Pemandu-pemandu teksi yang terikat dengan sistem pajak ini perlu membayar sewaan harian kepada syarikat-syarikat sehingga tempoh pajakan selesai dan pada kebiasaannya memakan masa antara lima tahun hingga tujuh tahun. Lebih menyedihkan dalam Sistem Pajak ini, pemandu teksi dan kenderaan tidak dilindungi insurans sebaliknya melindungi pihak ketiga dan penumpang sahaja.

Justeru, di antara 11 inisiatif Program Transformasi Industri Teksi (TITP) yang bertujuan mentransformasikan industri teksi di negara ini secara besar-besaran ini, inisiatif SPAD untuk membantu 14,000 pemandu teksi khususnya di Lembah Klang agar dapat peroleh lesen individu mereka.

Dengan inisiatif ini juga, pemandu-pemandu teksi yang mempunyai lesen individu akan dapat meningkatkan pendapatan bulanan mereka di antara RM600 hingga RM800 berbanding ketika terikat dengan sistem pajak yang perlu menolak sewa harian, belanja bahan api, penyelenggaraan teksi di mana mereka hanya mampu membawa pendapatan bersih sekitar RM1,800 sahaja walaupun pendapatan kasar bulanan mencapai RM6,000.

Di samping itu, pemandu-pemandu teksi yang memegang lesen individu, kenderaan, pihak ketiga dan penumpang akan dilindungi insurans.

Pihak kerajaan juga bersedia memberi geran wang tunai sebanyak RM5,000 kepada mereka yang layak untuk membeli kenderaan baru. Dengan ini, kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM150 juta.

Berbekal dengan latihan khas untuk pemandu, jaminan keselamatan penumpang dan pemandu melalui pemantauan MeterOn dan pemasangan meter digital serta peningkatan pencapaian penumpang melalui aplikasi seperti EzCab, Budget Taxi Malaysia, Jomtaxi dan iTeksi, kesemua ini bukan saja dapat memperbaiki pendapatan mereka malahan muncullah apa saja jenis perkhidmatan teksi sekali pun, pemandu-pemandu teksi kita akan mampu mengatasi mereka.

Maka, dengan kesungguhan SPAD dan kerajaan kepimpinan PM Najib Razak mengatasi beban pemandu-pemandu teksi yang sediada, negara pasti akan berbangga dengan tahap perkhidmatan teksi dan gelaran teksi di Malaysia sebagai terburuk di dunia pasti akan digantik sebagai - PERKHIDMATAN TEKSI TERBAIK di mana pelancong luar negara pasti akan ternanti-nanti untuk menerima perkhidmatan mereka.

Syabas SPAD dan syabas pemandu teksi sekelian!

PERSEMPADANAN SEMULA BUKAN CADANGAN MCA, DESAKAN GUAN ENG SANGAT MERAPU


Apa kena mengena dengan MCA yang didesak Guan Eng untuk membawa bantahan persempadan semula kawasan parlimen dan DUN ke kabinet sedangkan yang mencadangnya adalah pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR)? Desakan Guan Eng ini diibaratkan MCA seperti apabila beliau ingin menggunting rambutnya tetapi beliau pergi ke kedai hardware.

Bukankah ini satu desakan yang tidak berasas? DAP nampaknya tak habis-habis ingin bermain politik sahaja walaupun mereka sendiri tidak memahami proses persempadan semula.

SPR baru di tahap memberi cadangan dan proses masih di dalam tempoh bantahan yang pasti belum dibawa ke parlimen pun, tetapi Guan Eng dan DAP telah mencabar MCA untuk menolaknya di dalam mesyuarat kabinet dan parlimen.

Prosedur sebenarnya mengikut Perkara 113 Perlembagaan Persekutuan, setelah SPR kemukakan cadangan persempadanan semula, ia akan dibentangkan oleh Perdana Menteri di Parlimen, sebelum mengumumkan di dalam akhbar, di samping mempamerkan di lokasi tertentu. Pengundi juga dibenarkan untuk menyuarakan bantahan mereka dalam tempoh satu bulan dari tarikh penyiaran di akhbar. Ketika ini juga, cadangan SPR belum lagi dibentangkan di Kabinet dan Parlimen.

Apabila cadangan persempadanan semula itu dikemukakan ia melibatkan pengasingan kaum dan MCA mengambil pendirian yang jelas menentangnya. Tindakan yang diambil selepas itu mempunyai alasan sendiri dan bergantung kepada strategi MCA dan prinsip BN.

Jika DAP ingin tahu, MCA juga tidak berpuas hati dan seterusnya akan bantah tetapi mereka akan kemukakan penjelasan untuk menyokong bantahan mereka. Bukan seperti DAP yang lebih mementingkan untuk mendesak orang lain tetapi diri sendiri tidak faham proses persempadanan semula.

Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai sendiri telah menyatakan rasa tidak puas hati di mana 26 daripada 40 kerusi parlimen MCA yang akan dipertandingkan nanti akan terjejas. Contohnya di PJ Utara akan menyaksikan peningkatan pengundi daripada 80,000 kepada 150,000 dan juga peningkatan pengundi Melayu di Lumut dari 50% kepada 71%.

MCA telah mengambil langkah untuk mengumpulkan kesemua 85 pemimpin kawasan parlimennya untuk berbincang dan mengemukakan cadangan untuk mengatasi masalah ini.

Justeru, Guan Eng dan DAP tidak perlu untuk beri tunjuk ajar kepada MCA apa yang perlu dilakukan tetapi tumpukan saja konflik yang sedang melanda di dalam Pakatan Harapan dan rakan-rakan pembangkang mereka.  Apa guna peroleh kerusi parlimen terbanyak sedangkan seringkali dikuasai rakan-rakan mereka sendiri.

DAP sepatutnya malu apabila desakan mereka seperti untuk mengadakan pilihanraya awal di Pulau Pinang dan Selangor ditolak mentah-mentah oleh rakan mereka sendiri yang jelas kekuatan mereka hanya di mulut dan bukan dalam erti kata sebenar. Apabila telah dimalukan rakan sendiri terutama dari PKR, DAP ingin beralih arah untuk menyerang dan mengajar MCA pula?

 

Monday, September 19, 2016

DATUK LIOW : JEFF OOI JANGAN ANGKUH DAN BERLAPANG DADA MOHON MAAF


Walaupun MCA yang terdiri daripada pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli berbangsa Cina dan mereka sering membuat kritikan ke atas ideologi politik PAS, namun apabila ia menyentuh perihal kemanusiaan, semua itu dihadapi dengan penuh hormat dan hemah serta mereka mampu membezakan waktu untuk berpolitik dan masa untuk bersatu sebagai rakyat Malaysia.

Di dalam menghulurkan ucapan takziah kepada pemergian Mursyidul Am PAS Allahyarham Haron Din, saksikan perbezaan pendekatan pemimpin di antara 2 parti kaum Cina ini;



... dan ini pula respon dari Jeff Ooi (DA) yang dikritik kerana mengeluarkan kenyataan kurang sopan;




Benci mengatasi sikap perikemanusiaan pemimpin DAP dan perbuatan Jeff Ooi menyerlahkan kepada kita politik kebencian adalah permainan utama mereka sehingga hilang sifat-sifat baik seorang manusia.

Mungkin bagi Jeff Ooi mesej twitternya tidak menunjukkan yang beliau tidak sopan dengan ucapan Adios kepada seorang Islam apabila arwah Haron Din meninggal dunia. Lebih penting, undang-undang negara tidak meletakkan kesalahan dengan ucapan sedemikian. Persoalannya, apakah ia sesuai dengan ucapan sedemikian datangnya dari seorang pemimpin? Apakah Jeff Ooi akan berkata 'adios' kepada mendiang Karpal Singh juga dan jika Kit Siang mati, apakah adios juga diucapkan?

Apa yang DAP dan pemimpinnya tidak ketahui, dengan bahasa kurang sopan Jeff Ooi telah menjemput pelbagai komen menghina arwah Haron Din dari kalangan penyokong DAP. Apakah ini niat sebenar Jeff Ooi dan DAP?

Tidak dapat dinafikan yang DAP tidak menggemari arwah Haron Din kerana beliau adalah salah seorang yang mempertahankan perlaksanaan hukum hudud diluluskan di Kelantan dan arwah juga didapati seorang pemimpin yang mesra UMNO terutamanya PM Najib Razak jika dibandingkan dengan arwah Nik Aziz. Maka kebencian Jeff Ooi dan DAP diserlahkan didalam mesej Twitter beliau bukan dengan kata-kata kesat tetapi cukup sekadar untuk tidak menghormati arwah.

Berbeza dengan pendirian pemimpin-pemimpin MCA yang lebih matang yang meletakkan perpaduan kaum mengatasi polemik kepartian. Kita juga tahu yang MCA tidak pernah bersetuju dengna perlaksanaan hudud PAS di Kelantan namun mereka mampu menunjukkan rasa hormat dan mengutamakan peri kemanusiaan mengatasi perbezaan fahaman politik.

DAP mewakili suara bangsa Cina dan begitu juga MCA tetapi sebagai rakyat Malaysia, apakah pemimpin seperti DAP yang sering menggunakan taktik kebencian tanpa batasan dipilih mereka atau pemimpin-pemimpin MCA yang sering mengajak kita bersatu hati dalam apa keadaan sekali pun terutama ketika negara dilanda pelbagai dugaan seperti ekonomi dan juga serangan liar media asing.

Jadilah seperti pemimpin MCA yang faham apa itu susah bersama dan senang bersama dan sering hormat menghormati sebagai kawan setia kepada UMNO, maka tidak hairan apabila MCA masih kekal di dalam Barisan Nasional dari awal penubuhan Perikatan kerana percaya... STRONGER TOGETHER.

Thursday, September 15, 2016

DATUK WEE KA SIONG : HAYATI 'STRONGER TOGETHER' DALAM BN JUGA


Jika kita memahami kempen MCA 'Stronger Together' yang diperkenalkan di dalam Plan Transformasi Politiknya, ia sangat sinonim dengan peribahasa Melayu,Bersatu kita Teguh, Bercerai kita Roboh. Pada masa yang sama, MCA juga telah menunjukkan bersatunya mereka di bawah kepimpinan DS Liow dan Timbalannya DS Wee Ka Siong.

Walaupun mengalami kekalahan teruk di dalam dua PRU (12 dan 13), namun dengan kesungguhan iltizam mereka meneruskan perjuangan yang bukan sekadar mencari populariti tetapi berkhidmat kepada rakyat terutama bangsa Cina. Apa yang lebih penting ialah kesetiaan sebagai rakan komponen parti Barisan Nasional.

Presiden BN, PM Najib Razak menyedari tanpa penglibatan MCA, BN akan lebih lemah dan bangsa Cina akan terus hanyut dengan politik kebencian dan pembohongan DAP. Akhirnya, jurang perkauman di antara Melayu dan Cina akan lebih luas sehingga mampu menggagalkan segala perancangan kerajaan menuju negara maju menjelang 2020 nanti.

Barisan Nasional terdiri daripada pelbagai fahaman politik yang diwakili pelbagai bangsa dan agama. Namun, matlamatnya adalah satu untuk bergerak sebagai satu pasukan sahaja apabila berhadapan pilihanraya, di bawah satu lambang iaitu BN. Ini adalah hakikatnya. Maka menyedari dan memahami yang samada UMNO, MCA, MIC mahupun parti-parti di bawah naugnan Barisan Nasional, jika tidak bersefahaman dan tidak bersatu, maka BN tidak akan mampu bertahan parti pemerintah.

Untuk berbeza pandangan adalah perkara biasa di antara komponen parti BN tetapi ia haruslah dilakukan di atas semangat untuk memperbaiki dan memantapkan lagi Barisan Nasional. Justeru, itulah mesej yang ingin disampaikan Datuk Wee Ka Siong ketika terdapat perbalahan di antara segelintir pemimpin UMNO dan MCA baru-baru ini.

"Semua komponen perlu bersatu padu dan bekerjasama kerana kita memerlukan antara satu sama lain (untuk menang), terutama di kawasan bercampur-campur seperti Johor, kerana terdapat banyak tempat duduk dengan sejumlah besar pengundi Cina walaupun ia dimenangi oleh Umno dan sebaliknya"

Ini adalah salah satu contoh terbaik di mana semua parti komponen BN perlu meletakkan kepentingan bekerjasama dan tidak meneruskan perbalahan jika ingin kekal sebagai parti pemerintah.

Sebagai captain jentera PRU14, Datuk Wee telah membuat pusingan lawatannya ke 85 bahagian di mana MCA akan bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri atau Parlimen. Pada masa yang sama, Datuk Wee menyarankan agar program-program yang bakal diadakan di bawah payung Barisan yang melibatkan semua kaum dan yakin ia adalah pendekatan yang terbaik di dalam menghadapi PRU14 yang dijangka akan diadakan pada tahun hadapan.

Oleh itu, segala perbezaan pandangan perlu diselesaikan dan tumpukan untuk terus bekerja bersama-sama untuk memastikan kemenangan dalam pilihanraya umum akan datang. Teruskan semangat 'Stronger Together'.

Wednesday, September 14, 2016

BAS GoKL KEKAL RELEVAN

Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan,
Datuk Seri Adnan Md Ikshan turun padang

Dakwaan yang mengatakan perkhidmatan Bas Bandar GoKL tidak efisien dan sebagai satu bentuk pembaziran kerajaan oleh sesetengah pihak adalah tidak benar, sebaliknya kemudahan itu dilihat dimanfaatkan sepenuhnya oleh warga kota.

Oleh yang demikian, bagi melihat keberkesanan perkhidmatan percuma Bas Bandar GoKL ini, maka Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Adnan Md Ikshan sendiri telah turun padang bagi mendapatkan gambaran yang lebih jelas apakah benar ia tidak dimanfaatkan sepenuhnya, seakan-akan bas tiada penumpang.

Ketika meluangkan masa kira-kira 45 minit menaiki Bas Go KL (Laluan ungu) dari hentian Pasar Seni, melalui beberapa hentian utama pusat bandar termasuk Menara Kuala Lumpur, Bukit Bintang, dan Pavilion, aduan yang beliau terima didapati tidak menepati alasan apabila perkhidmatan bas percuma bandaraya ini dipenuhi dengan pelbagai golongan termasuk pelajar, pelancong asing, serta warga kota yang bekerja di kawasan pusat bandar.

Perkhidmatan Bas Bandar Go KL mula beroperasi pada 2012 dengan memperkenalkan dua laluan iaitu hijau dan ungu. Perkhidmatan itu kemudiannya dikembangkan pada 2014, dengan penambahan dua lagi laluan iaitu biru dan merah, merangkumi laluan-laluan utama ibu negara termasuk berhampiran stesen transit aliran ringan LRT.

Ia merupakan inisiatif kerajaan melalui Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (Spad) untuk menyediakan perkhidmatan bas percuma di kawasan Central Business District (CBD) Kuala Lumpur, yang menjadi sebahagian daripada Pelan Transformasi Kerajaan dalam usaha mempertingkatkan penggunaan pengangkutan awam dan mengurangkan penggunaan kenderaan persendirian.

Mana mungkin bas percuma yang dilengkapi dengan pendingin hawa, tempat duduk yang selesa serta melalui laluan-laluan utama di ibu negara tidak dimanfaatkan komuniti setempat? Maka jelas, dakwaan mereka-mereka yang tidak berpuas hati adalah tidak benar sekali kerana ini adalah perkhidmatan kerajaan untuk rakyatnya yang mampu dimanfaatkan.

Inilah salah satu cara kerajaan menangani kesesakan lalu lintas di bandaraya, maka perkhidmatan bas GoKL akan sentiasa relevan dan tiba masanya kita beralih kepada pengangkutan awam yang mampu menjimatkan perbelanjaan dan masa.

Saturday, September 10, 2016

WHY ECONOMY WORLD REPORTS QUASHED OPPOSITIONS’ EXPECTATIONS


Our country’s economy is at its helm of going bankruptcy due to our reserves are almost nil thus the ruling party Barisan Nasional (BN) lead by PM Najib Razak must be replaced in the next general election. Infact, in the past few days, we were presented by some messages scattered in cyberspace that the economy is worsen due to two main issues plaguing the country, 1MDB and instability in Barisan Nasional. Is it so?

That is the oppositions’ including Dr Mahathir’s wishful thinking but unfortunately it happened otherwise.

There are two recent reliable reportings, one from Global Risk Insights (GRI) and the other is from Mr Faris H. Hadad-Zervos, a World Bank Country Manager for Malaysia, East Asia and Pacific. GRI even questioned if our economy is rocked by 1MDB scandal which was widely hyped by the oppositions led by Dr Mahathir since the past few years.

Should these reports frustrates the oppositions and in particular Dr Mahathir... what should they do? .... Read further - HERE

MCA : GUAN ENG JANGAN SELINDUNG KESALAHAN LIM SIEW KHIM


Apabila Ketua Menteri Pulau Pinang dan beliau juga adalah setiausaha agong DAP menganggap yang kesalahan amalan rasuah oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN DAP) Sungai Pinang , Lim Siew Khim sebagai menegakkan undang-undang, jelas sekali yang kerajaan DAP tidaklah sebersih dan setelus seperti yang sering dilaung-laungkan. Paling malang bagi rakyat Pulau Pinang apabila 'duit kopi' seperti satu kemestian jika hendak mendapatkan rumah kos rendah.

Apabila video pertama diviralkan, Siew Khim tegas menafikan mengetahui amalan menguitp 'duit kopi' berlaku dan mudah menuduh ia bertujuan politik dari pihak lawannya samada MCA mahupun Gerakan. Tetapi apabila pendedahan kedua dikeluar di media sosial yang jelas menunjukkan Siew Khim mengetahui amalan 'duit kopi' serta penglibatan bapanya, beliau terus menghukum bapanya pula.

Mula-mula nafi, kemudian salahkan MCA dan Gerakan, kemudian salahkan bapa sendiri pula tetapi DAP tetap tidak melihat ia sebagai kesalahan dan enggan membuat sebarang siasatan tetapi menutup kes ini walaupun sukar bagi rakyat menerima alasan-alasan mereka.

Bagi MCA, sikap Siew Khim yang cuba untuk lari dari kesalahan samada beliau menyedarinya ataupun tidak, ia tidak seharusnya berlaku dan dibenarkan. Jelas di antara Guan Eng dan Siew Khim, mereka mempunyai persamaan. Mereka akan keluarkan komen yang bercanggah sesuka hati setiap kali bukti baru muncul dan sengaja melupakan apa yang pernah dikatakan terdahulu.

Bayangkan jika amalan rasuah ini berlaku ke atas mana-mana pemimpin Barisan Nasional, bukan sekadar mereka akan dikritik DAP malahan mereka akan mendesak agar pemimpin BN yang terlibat untuk melepaskan jawatan. Tetapi apabila amalan tidak bermoral ini berlaku kepada pemimpin mereka, terserlah amalan double-standard dan juga hilang segala prinsip yang dilaungkan untuk berlaku jujur dan ikhlas kepada rakyat.

Bukankah dengan jelas mereka mengkhianati dasar Kecekapan, Amanah serta Telus (CAT) yang diperkenalkan mereka sendiri?

MCA melihat DAP sangat konsisten dalam cara mereka menyelesaikan skandal pemimpin-pemimpinnya di mana mereka dengan mudah membuat tuduhan ia adalah muslihat politik lawan. Dengan dakwaan-dakwaan DAP yang samada MCA mahupun Gerakan sedang memangsakan mereka demi pergelutan politik, MCA ingin bertanya samada ketika Guan Eng membeli banglonya dengan harga di bawah nilai pasara dan Phang Li Koon pula menjualnya kepada Guan Eng, apakah ini juga satu desakan dan paksaan dari MCA?

Oleh itu Jawatankuasa Disiplin DAP perlu menyiasat perkara itu dan menjawab kepada mangsa-mangsa terlibat dan juga orang ramai dan bukan sekadar seperti apa yang dikatakan Guan Eng - 'Saya percaya dia' untuk membuktikan yang Siew Khim tidak bersalah. Janganlah kerana ingin mendapatkan sokongan DAP Pulau Pinang, Guan Eng bertindak melenyapkan kebenaran dan membenarkan amalan sogokan rasuah di Pulau Pinang pula.

PERMOHONAN MAAF GANGGUAN PERKHIDMATAN LRT MENDAPAT RESPON PELBAGAI

Di dalam usaha pro-aktif kerajaan menggalakkan rakyat memilih pelbagai pengangkutan awam darat sebagai mod pilihan perjalanan mereka, rel adalah di antara kenderaan yang mendapat sambutan terutama di kalangan masyarakat bandar. Selain daripada mampu mengelak kesesakan jalanraya di dalam bandar, tambangnya adalah murah dan masa perjalanan dapat disingkatkan.

Salah satu rel yang telah beroperasi sejak 10 tahun yang lalu ialah LRT yang diusahakan pihak Prasarana dan sejak kebelakangan ini, gangguan perkhidmatan sering terjadi terutama ketika cuaca hujan lebat.

2 kejadian gangguan terbaru telah berlaku di dalam tempoh 3 hari telah menyebabkan rasa tidak puas hati penumpang memuncak dan ramai di antara mereka yang terjejas disebabkan mengganggu waktu mereka untuk sampai ke tempat kerja. 

Kejadian pertama telah berlaku pada 6 September apabila terdapat gangguan kuasa elektrik di landasan LRT Kelaja Jaya yang mengakibatkan beribu-ribu penumpang terkandas kerana sistem komunikasi mereka juga turut terganggu. 

Kemudian semalam berlaku sekali lagi apabila dua buah tren dari Gombak menghala ke Putra Heights telah terhenti berhampiran Stesen Sri Rampai dan Stesen Damai akibat gangguan kepada sistem bekalan kuasa.

Pihak Prasarana yang mengendalikan tren Rapid KL LRT telah memohon maaf. Yang menjadi pemerhatian penumpang LRT, gangguan yang sering berlaku adalah di kala waktu hujan yang berpunca dari bekalan elektrik. 



Permohonan maaf pihak Prasarana dan tawaran tambang percuma selama 3 hari telah menjadi bualan hangat di media-media sosial, ramai yang masih tidak menyambut baik permohonan maaf Prasarana walaupun diberi tawaran perkhidmatan percuma namun pada yang sama diimbangi dengan ucapan terima kasih dan memahami kedudukan keadaan.

Gangguan perkhidmatan LRT telah dijadikan perumpamaan di kalangan rakyat Malaysia seperti, sekarang perkhidmatan LRT sama juga dengan Astro, bila hujan ia akan beri isyarat - TIADA PERKHIDMATAN atau bila hujan saja, pasti LRT akan hancur. Ada juga yang perli walaupun setelah 10 tahun beroperasi, masalah yang sama tetap berulang dan seolah-olah ia seperti satu kemestian.
 
Ada juga ucapan terima kasih dari netizen yang memuji pihak Prasarana kerana memohon maaf dan mengaku kesilapan pihak mereka. Malahan tawaran tambang percuma untuk 3 hari yang diberi dianggap sebagai satu ucapan terima kasih kepada penumpang setia mereka sebagai cara terbaik untuk menebus kesilapan. Ada di antara mereka yang cuba memujuk hati dengan berhajat mengambil peluang menaiki tren LRT ketika tawaran tambang percuma untuk menaiki dari stesen awal hingga ke stesen akhir.
 
Ragam rakyat Malaysia adalah pelbagai dan kreativiti rakyat Malaysia juga agak terserlah sehinggakan kejadian semalam telah dijadikan tajuk filem seram yang serupa dengan filem Korea dari "Train to Busan" kepada....



Lebih malang lagi apabila pihak kerajaan serta agensi yang dipertanggungjawabkan di mana sektor pengangkutan awam darat adalah di bawah bidangkuasa Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat atau SPAD, akan sentiasa dipersalahkan dan seterusnya dikecam. Oleh itu, adalah wajar jika Prasarana juga bertindak pro-aktif dan responsif terhadap setiap gangguan perjalanan penumpang serta teguran yang dilakukan rakyat.
 
Berkemungkinan tiba masanya pihak kerajaan mengambil tindakan tegas seperti mengenakan denda yang tinggi setiap kali gangguan perjalanan penumpang terjadi. Apa kata jika mereka dikenakan denda sepertimana yang dikuatkuasakan pihak BSKL terhadap syarikat-syarikat yang tersenarai kerana gagal mengemukakan salinan laporan tahunan dan denda yang dikenakan berdasarkan pada beberapa ribu untuk setiap hari.
 
Permohonan maaf mampu diterima tetapi kesilapan berterusan dengan alasan yang sama setiap kali berlaku gangguan perlu diatasi segera dan tidak berulang sehingga menjejaskan niat murni kerajaan membantu rakyatnya.

Thursday, September 08, 2016

HAS ANWAR SUBMITTED TO THE SERPENT?


We shall not question if Anwar is whole-hardheartedly willing to put behind all that he and his family have suffered in the past 18 years from his former boss’s maltreatment but what Anwar and PKR supporters should be very cautious, even their struggles have aligned with Dr Mahathir’s, who should benefit most, Anwar or Dr Mahathir? It cannot be both for there should only be one captain or the oppositions should expect a new series of infighting and they shall be divided even wider.

It seems Anwar’s reminder that the serpent that stings is not only wearing the crown now but this political animal is also capable of dominating. PKR  will be under his command any sooner. By then it will already be too late for regrets when Anwar has already nourished a serpent in his bosom. As a famous Malay proverbs to depict as a reminder for trusting a serpent consequently ended up as … Yang dikejar tak dapat, yang dikendong pula berciciran!

More... HERE!

Monday, September 05, 2016

CUBAAN KIT SIANG PERLEKEH DATUK WEE TERSASAR


Di dalam blog Kit Siang pada 2 September lalu, dengan tajuk panjang berjela - "Call on Najib to confirm that he is “MALAYSIAN OFFICIAL 1” referred to in the US DOJ lawsuits on forfeiture of 1MDB-linked assets in United States, and if not, to explain why not", beliau sempat kaitkan satu cubaan wartawan MalaysiaKini menerjah Datuk Wee Ka Siong, Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan juga Timbalan Presiden MCA dengan soalan berkaitan kenyataan Datuk Rahman Dahlan mengenai MO1 yang dikaitkan dengan PM Najib Razak.

Kit Siang menjadikan jawapan Datuk Wee sebagai bahan politiknya apabila enggan mengulas lanjut kenyataan Datuk Rahman, justeru melabel Datuk Wee tidak hiraukan kepentingan negara, hanya kerana enggan mengulas lanjut. Seperti biasa, Kit Siang akan menggelar sesiapa saja dari MCA sebagai 'bodoh' jika jawapan yang diberi tidak memenuhi skrip politik beliau.

Tindakan Datuk Wee untuk tidak mengulas lanjut adalah satu tindakan bijak kerana beliau faham dan arif yang DAP akan putar belit setiap apa yang akan diulaskan nanti. MO1 sepertimana yang ingin KitSiang kaitkan dengan PM Najib, adalah masih satu andaian.

Pertama lihat saja tajuk di blog Kit Siang, beliau sengaja tidak mahu menyatakan yang dakwaan Jabatan Kehakiman US (US DOJ) adalah satu dakwaan sivil tetapi cuba kelirukan pembacanya seolah-olah ia satu kes jenayah. Kedua, dari tajuk artikel tersebut saja kita ketahui yang KitSiang bukan jenis ahli politik yang mengutamakan kepentingan negara tetapi politik terdesaknya kerana jelas menafikan kenyataan 1MDB yang telah pun mengaku tiada aset mereka di Amerika dan pihak syarikat tidak pernah dihubungi untuk meminta penjelasan.

KitSiang tahu ini adalah dakwaan sivil dan jika kita melayari di Internet, apakah perbezaan di antara tindakan sivil dan jenayah, ia dijelaskan seperti berikut;

"Civil cases are generally brought by private individuals or corporations seeking to collect money owed or monetary damages. A criminal case is brought by the local, state or federal government in response to a suspected violation of law and seeks a fine, a jail sentence or both."

Ini bermakna US DOJ bertindak ke atas syarikat Red Granite yang disyakki melakukan transaksi wang haram di Amerika dan tidak bertindak ke atas dakwaan jenayah. Semua rakyat Malaysia termasuklah Datuk Wee kecuali Kit Siang dan DAP mengetahui yang ia adalah kes sivil, siapa yang lebih bodoh di sini?

Sebagaimana penjelasan Datuk Rahman begitu juga pengetahuan Datuk Wee, soalan yang sepatutnya ditanya KitSiang, mengapa US DOJ tidak secara spesifik menamakan MO1 itu adalah PM Najib Razak sepertimana yang telah dinamakan mereka seperti Jho Low, Riza Aziz dan juga Khadem Al Qubaisi?
 
Mengapa KitSiang sengaja tidak menyebut perkara ini sedangkan ia perkara pokok? Jawapannya mudah, semua rakyat Malaysia kecuali KitSiang dan DAP sengaja lari dari persoalan pokok tetapi memilih-milih dalam membuat tuduhan malahan memperbodohkan pengikut setia mereka.

Sebagai rakan sesama menteri, Datuk Wee menghormati dan memahami penjelasan Datuk Rahman dan tidak perlu ulasan lanjut walaupun dengan sengaja diterjah wartawan MalaysiaKini.

Bagi rakyat Malaysia, jika Kit Siang terlalu ambil berat soal kepentingan negara, bukan isu MO1 yang tidak dinamakan US DOJ perlu dirisaukan malahan kes rasuah anaknya dan juga bapa Adun di Pulau Pinang yang perlu diberi perhatian. Apakah dengan memberi rasuah dan salah guna kuasa oleh Guan Eng bukan satu kesalahan? Apakah KitSiang akan nafi kes anaknya itu adalah kes jenayah?

Kit Siang perlu jawab, kes rasuah di Penang lebih jelas atau MO1 yang tidak dinamakan US DOJ secara spesifik?

Sunday, September 04, 2016

myBAS IPOH FASA KEDUA - LENGKAP DAN LEBIH TERATUR


Fasa kedua dan terakhir myBAS Ipoh, yang bermula pada 1 September telah memperkenalkan 8 laluan utama dan 5 laluan perantara seperti berikut:
  
T31 : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Panglima Bukit Gantang - Jalan Kuala Kangsar - Jalan Chemor-Tanjung Rambutan – Chemor   

T32 : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Panglima Bukit Gantang - Jalan S. P. Seenivasagam - Jalan Sultan Idris Shah - Jalan Raja Dr Nazrin Shah - Jalan Sultan Azlan Shah - Jalan Sultan Azlan Shah Utara - Jalan Bercham - Jalan Tambun – Tanjung Rambutan  

T33a : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Panglima Bukit Gantang - Jalan S. P. Seenivasagam - Jalan Sultan Idris Shah - Jalan Raja Dr Nazrin Shah - Jalan Sultan Azlan Shah - Jalan Tambun - Jalan Chemor - Tanjung Rambutan – Chemor   

T33b : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Panglima Bukit Gantang - Jalan S. P. Seenivasagam - Jalan Sultan Idris Shah - Jalan Raja Dr Nazrin Shah - Jalan Sultan Azlan Shah - Jalan Tambun – Tanjung Rambutan   

T35a : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Leong Boon Swee - Jalan Pasir Puteh - Jalan Pengkalan Barat 32 - Medan Stesen 18/18 - Jalan Pasir Puteh - Jalan Perindustrian Pengkalan - Jalan Lembah Permai Utama - Jalan Gopeng -Jalan Baharu – Batu Gajah   

T35b : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Leong Boon Swee - Jalan Pasir Puteh - Jalan Pengkalan Barat 32 - Medan Stesen 18/18 – Station 18   

T36 : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Lahat - Jalan Lee Ming Hin - Jalan Lahat - Jalan Bukit Merah - Lebuhraya Ipoh-Lumut - Jalan Bemban - Jalan Changkat - Jalan Gopeng - Jalan Baharu – Batu Gajah   

T38 : Medan Gopeng - Jalan Raja Dr Nazrin Shah - Persiaran Lapangan Siber - Jalan Seri Botani Utama - Jalan Simpang Pulai - Medan Stesen 18/18 – Station 18   

F300 (Loop): Jusco Kinta - Persiaran Medan Ipoh - Jalan Burung Belibis - Jalan Perajurit - Lebuh Bandar Baru Tambun - Jalan Tambun Permai - Jalan Tambun – Jalan Tambun Lama - Tingkat Perpaduan 12 - Jalan Perpaduan - Persiaran Bercham Timur 10 - Lorong Bercham 14 - Jalan Bercham – Jalan Lorong Bercham 19 - Hala Tasek Timur 26 - Laluan Tasek Timur 16 - Regat Tasek Timur 16 - Jalan Bercham - Jalan Sultan Azlan Shah Utara - Persiaran Medan Ipoh   

F301 (Loop) : Lebuh Wirajaya - Lintasan Hillview - Jalan Raja Musa Mahadi - Jalan Raja Dr Nazrin Shah - Jalan Gunung Rapat - Jalan Raja Musa Mahadi - Jalan Sultan Azlan Shah - Jalan Raja Musa Mahadi – Jalan Sri Cempaka - Jalan Ampang Baru 7 - Persiaran Wira Jaya Barat 32   

F302 (Loop) : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Tun Perak - Jalan Sungai Pari - Jalan Ng Song Teik - Jalan Ng Weng Hup - Jalan Silibin - Jalan Raja Perempuan Mazwin - Jalan Kledang Utara - Lebuhraya Ipoh-Lumut - Hala Perusahaan Menglembu 13 - Persiaraan Kledang Utara - Jalan Kledang Utara - Laluan Sungai Pari -Jalan Sungai Pari - Jalan Tun Perak - Jalan Tun Abdul Razak  

F305 (Loop) : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab - Jalan Dato Sagor - Jalan Sultan Yusuf - Jalan Sultan Idris Shah - Jalan Dato' Onn Jaafar - Jalan Raja Musa Aziz - Jalan Hospital - Jalan Dato Seri Ahmad Said - Jalan Raja Musa Aziz - Jalan Sultan Idris Shah - Jalan Sultan Iskandar - Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab - Jalan Tun Abdul Razak  

F306 (Loop) : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab - Jalan S.P. Seenivasagam - Jalan Sultan Idris Shah - Jalan Raja Di Hilir - Jalan Sultan Azlan Shah - Jalan Kelab Golf - Lorong Tun Dr Ismail - Persiaran Brash - Jalan Brash - Jalan Kelab Golf - Jalan Raja Di Hilir - Jalan Sultan Iskandar - Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab - Jalan Tun Abdul Razak   

Projek myBas adalah salah satu daripada pencapaian cemerlang projek kerajaan khususnya di dalam sektor pengangkutan awam, yang diselenggarakan pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) di bawah Transformasi Perkhidmatan Bas Berhenti-henti (SBST).

Kini, rakyat Ipoh khususnya dan sekitar Perak amnya boleh menikmati penjimatan perbelanjaan dan masa seandainya ingin menyelusuri sekitar bandar Ipoh dan mengelak diri daripada tersesat bagi mereka yang pertama kali di sekitar bandar Ipoh.

Sejak dilaksanakan pada peringkat fasa pertama pada Jun 2016 dengan 6 laluan baru, jumlah penumpang sehingga Julai 2016 telah mencapai sehingga 47,147 penumpang. Kini, laluan myBas telah merangkumi tambahan laluan sebanyak 19 laluan yang meliputi 314km.

myBas di Ipoh adalah merupakan bandaraya ketiga di Semananjung Malaysia menerima manfaat ini selepas dilancarkan di Kangar dan juga Seremban. Bandaraya Johor Bahru dan Kuala Lumpur juga termasuk di dalam program myBas.

Transformasi Perkhidmatan Bas Berhenti-henti (SBST) ini telah diperkenalkan pada Ogos 2015 bertujuan agar perkhidmatan bas henti-henti di bandar-bandar di setiap negeri terus kekal dan dijadikan pilihan pengangkutan awam utama agar permudahkan akses perjalanan rakyat. Lebih utama, mutu perkhidmatan bas ditingkatkan manakala pengendali bas tidak perlu lagi bergantung kepada kutipan tambang untuk meneruskan operasi perniagaan mereka.

Bagi memastikan mutu perkhidmatan yang baik, pihak SPAD pula telah menetapkan sasaran KPI terhadap pengendali myBas seperti ketetapan masa, kebolehpercayaan, spesifikasi kenderaan dan kepuasan pengguna. 

Pihak SPAD juga akan terus memastikan perkhidmatan myBas menepati kehendak masyarakat tempatan dengan memperbaiki mutu perkhidmatan dalam mengambil kira masa perjalanan, kesalinghubungan, bilangan penumpang serta rangkaian laluan bas.

Friday, September 02, 2016

BETWEEN 2 TAN SRIS, KHALED NORDIN MADE HIS CHOICE


After a few days of much talks in the media social on Muhyiddin’s political destiny and in particular in his own stronghold in Pagoh, it seems that he will be facing a rather severe route beyond his expectations. Hence this would also disappoint some political bookies.

On his own free will, he has choosen to go against the tide even before his dismissal from UMNO and that is the message conveyed by Johor UMNO Chief, who is also the Chief Minister of Johor Dato Khaled Nordin during his opening speech in UMNO Pagoh division annual meeting. But that is not about all when Khaled has also affirmed that he, as someone who has been entrusted to lead UMNO Johor, chooses loyalty and being grateful before personal interest.

Khaled first mentioned it in recent Pagoh division speech and repeated once again in his own Pasir Gudang UMNO division meeting.

Between Muhyiddin as a close friend and Shahrir as his mentor, Khaled chooses... ???

Read further ... HERE