Tuesday, December 31, 2013

ORANG SINGAPURA CUBA MERASUAH PENGUATKUASA SPAD

Masih teringat kata-kata tegas Pengarah Penguatkuasaan SPAD, Datuk Paduka Che Hasni bahawa perkara utama yang tidak akan beliau kompromi adalah sekiranya ada di antara pegawai penguatkuasanya ditangkap menerima rasuah.

Ketegasan Dato Che Hasni telah disambut baik oleh pegawai-pegawainya dan dengan kerjasama pegawai SPRM telah berjaya menangkap 3 warganegara Singapura seperti berikut:
 
  • Shaik Mohamed bin Shaik Zain, 69, Pemandu Van Pelancongan turut mengaku bersalah memberi rasuah RM50.00 kepada Safiuddin bin Badrulhisham, Pegawai Penguatkuasa Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) supaya tidak dikenakan denda atas kesalahan tidak memiliki lesen pengendali pelancongan yang sah daripada SPAD di bawah peruntukan Seksyen 16 Akta Pengangkutan Awam Darat.
  • Turut mengaku salah, Segaran Naidu, 58, pemandu van pelancongan kerana memberi suapan RM100 kepada Asmadi bin Mat, Pegawai Eksekutif Penguatkuasa, SPAD supaya beliau tidak di kompaun atas kesalahan menggunakan kenderaan pelancong dan tiada senarai penumpang.
  • Dalam Mahkamah yang sama, Lee Mong Seng, 70 tahun pula mengaku tidak bersalah atas pertuduhan memberi suapan S$200.00 Dolar kepada Shahrul Effendy bin Mohamed, Pegawai Penguatkuasa SPAD atas kesalahan menjalankan perkhidmatan awam di Malaysia tanpa permit yang sah dan mohon di bicarakan. Hakim kemudian telah menetapkan beliau untuk diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin rakyat Malaysia dan tarikh sebutan semula ditetapkan pada 19 Januari depan.

Sumber : SPRM

Tetapi apa yang dilaporkan di YouTube oleh MynewshubChannel adalah sebaliknya pula.... dengan tajuk "Penguatkuasa SPAD Ambil Rasuah Dan Rakam Sendiri Kebodohan Mereka".

MynewshubChannel

Cuba baca laporan dan video dari  TV3 (pada minit 1.03) dan gambar di bawah ini pula...


Adakah ia menunjukkan orang yang sama yang telah dibicarakan?

Kejadian yang telah dilaporkan di mana Lee Mong Seng cuba memberi wang sogokan kepada pegawai SPAD adalah pada bulan Oktober tetapi rakaman yang dibuat MynewshubChannel hanyalah beberapa hari yang lalu.

Tanya diri kita, apa tujuan MynewshubChannel sebenarnya? Sekira tujuannya untuk mencalar nama baik SPAD maka pihak SPAD perlu bertindak tegas terhadap perbuatan ini.

Ingin dimaklumkan bahawa laporan dari pihak SPRM, tangkapan ini berlangsung ketika SPAD membuat operasi bersepadu bersama-sama pihak PDRM dan juga SPRM.

Monday, December 30, 2013

ORANG AWAM AMBIL ALIH CATATAN TERTINGGI RASUAH

 
 
Laporan ini diterima dalam inbox saya dan sesuatu yang mengejutkan!
 
1. Warga asing terdiri dari orang awam  yang paling ramai 
    memberi rasuah kepada penguatkuasa.

2.  Nilai rasuah terendah yang cuba diberi ialah RM5

3. Nilai rasuah tertinggi pula ialah RM700,000

4. Warganegara Indonesia dan Singapura yang paling ramai 
    cuba merasuah.

5. Johor dan Selangor paling banyak tangkapan.
 
Warga Asing Lakukan Kesalahan Di Negara Ini Turut  Tawar Rasuah Kepada Penguatkuasa

Melaka, 19 Disember - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ingin menjelaskan berhubung kes-kes melibatkan Seksyen 17(b)  Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 iaitu melibatkan kes penawaran dan pemberian suapan.

Suruhanjaya ini memandang serius berhubung tingginya jumlah tangkapan terhadap orang awam, ini termasuklah tangkapan terhadap warga asing bagi kes-kes penawaran dan
pemberian rasuah pada tahun-tahun kebelakangan ini.

Pada tahun 2013 sahaja, SPRM mencatatkan sebanyak 481 tangkapan atas kesalahan rasuah, dan 68% (326) adalah melibatkan tangkapan terhadap orang awam dan selebihnya 32% (155) terdiri dari penjawat awam.

Dalam pada itu, sejumlah 157 daripada 481 tangkapan orang awam ini adalah atas kesalahan seksyen 17(b) ini. Daripada jumlah tersebut, 61 tangkapan bersamaan 39% terdiri daripada individu warganegara asing yang melakukan pelbagai kesalahan di negara ini dan kemudian menawarkan rasuah kepada penjawat awam bagi melepaskan diri dari tindakan undang-undang.

Bagi keseluruhan tangkapan kes seksyen 17(b) ini,  nilai terendah yang ditawarkan adalah RM5 (pengadu membenarkan OKT memasuki kawasan tapak pembinaan yang dilarang masuk) dan tertinggi RM700,000, melibatkan kes memperakukan bayaran bagi pembekalan ubat yang sebenarnya tidak dilaksanakan.

Pada tahun ini, warganegara asing Indonesia dan Singapura mencatat angka tertinggi iaitu 23 warga Indonesia dan 11 warga Singapura yang ditangkap selepas memberi rasuah kepada pegawai penguatkuasa di negara ini, selepas melakukan pelbagai kesalahan antaranya kesalahan lalulintas di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987  dan di bawah Akta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat 2010.

Sementara itu, lapan tangkapan adalah warganegara Myanmar dan tujuh daripada Bangladesh, empat daripada Vietnam, tiga daripada Pakistan, dua India dan satu daripada Jepun.
Kecenderungan warganegara asing khususnya warga daripada negara jiran ini agak membimbangkan kerana sikap berkenaan tidak ditonjolkan di negara mereka sebaliknya apabila memasuki negara ini, mereka menganggap penguatkuasa di negara ini boleh dirasuah.

Negeri Johor dan Selangor mencatat tangkapan terhadap warga asing tertinggi hasil kerjasama melaksanakan operasi antara Suruhanjaya ini bersama agensi penguatkuasaan di negeri terbabit.
Daripada jumlah tersebut, 63 individu telah dituduh di mahkamah dan pada tahun ini seramai 53 individu juga telah disabitkan bersalah atas pertuduhan memberi/menawarkan rasuah. Jika disabit, mereka boleh dipenjara selama tempoh tidak melebihi 20 tahun dan didenda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau sepuluh ribu ringgit mana-mana yang lebih tinggi.

SPRM menyeru agar kesalahan ke atas individu yang memberi dan menawarkan rasuah ini dihukum dengan hukuman yang setimpal agar memberi pengajaran kepada mereka yang lain.

Datuk Hj Mustafar Ali
Pengarah Bahagian Siasatan
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Putrajaya
19 Disember 2013

Tanya kepada diri kita, siapa sebenar penyumbang yang menaikkan index rasuah di negara kita?



RASUAH DAN BANGSA CINA ... JANGAN DIPISAHKAN!

Terbaca laporan dari The Star mengenai pendedahan sebenar siapa itu bangsa Cina di Malaysia ini;


KUALA LUMPUR: A survey of Malaysian Chinese, aged between 16 and 45, showed that almost half of them are clueless about the government agency, which handles complaints about corruption.

Some 48% in a survey of 216 people by the Federation of Chinese Associations Malaysia (Huazong) replied “no” to the question “do you know which agency to report bribery to?” -  REPORTING!!!

“Among the 92 people who are aware of such a body, only some know its exact name,” said Huazong Youth president Ong Chong Keng. - NOT CLUELESS BUT DELIBRATELY IGNORANT!


Other respondents thought that the agency to report to was the Election Commission or the police, he told reporters here yesterday. - CHINESE DENYING LAW AND ORDER


While corruption cases were investigated by the police in the past, anti-corruption efforts have been undertaken by the Anti-Corruption Agency (ACA) since 1967.

The ACA’s name was changed to Malaysian Anti-Corruption Commission in 2009.

The study, called the Integrity and Corruption Survey, was conducted among Malaysian Chinese nationwide from various sectors including government, banking and construction. - ONLY FOR THE SAKE OF NEWS REPORTING

It was carried out between October and December by the Huazong Youth’s Integrity and Crime Prevention Bureau.

Ong urged the MACC to create greater awareness on how the public could contact the commission and hire more Chinese officers to improve communications with the community. - CREATE GREATER AWARNESS? ARE CHINESE YOUTH NOT IT LITERATE?

The survey also found that 78% of the respondents thought it was acceptable to take free meals from contractors who were interested in
doing business with them. - A PRACTISE EVER SINCE THEIR FOREFATHERS

Some 54% of the respondents also believed it was acceptable to take company stationery home. -MISCONDUCT IS ALWAYS THEIR LIFESTYLE

“Taking company stationery home may seem harmless but it could be considered as mismanagement of company resources,” Ong said.

For traffic rules, the study showed that 54% of the respondents thought it was reasonable to speed depending on the situation. - A CLEAR CASE OF DELIBRATE MISCONDUCT

Among its recommendations, Huazong Youth urged all political parties to support amendments to the MACC Act to introduce corporate liability so that transparency can be upheld in the private sector.
*(Komen saya dalam teks berwarna puteh)

Oleh itu, bangsa Cina di Malaysia sememangnya :
 
  • Jenis yang tidak menghormati dan gemar melanggar undang-undang. 

  • DAP yang mewakili bangsa Cina terbesar, konon selalu mencerminkan diri sebagai suci dari segala kesalahan, kini terbukti DAP gagal mendidik bangsanya sendiri.

  • Bangsa Cina dinobat sebagai pemegang ekonomi Malaysia tetapi hasil daripada laporan ini menunjukkan mereka berjaya dalam perniagaan kerana amalan rasuah adalah sebahagian cara mereka berniaga.

  • Secara langsung, bangsa Cina bukan jenis taat dan setia kepada tempat mereka dilahirkan atau tempat mereka mencari makan tetapi kesetiaan mereka hanyalah kepada tanah tumpah nenek moyang mereka iaitu negara yang telah membuang dan mencampakkan mereka ke Tanah Melayu, iaitu Tanah Besar China.

  • Kesalahan yang dilakukan bangsa Cina ini samada sengaja atau pun tidak, sebaik mungkin dialihkan kepada kerajaan sesebuah negara yang memerintah. Ini termasuk Malaysia, di mana kerana keengganan mereka mematuhi undang-undang negara tetapi kerajaan pula dikatakan tidak berinfomasi.

  • Bangsa Cina memang gemar mengambil kesempatan dan peluang terutama jika ianya PERCUMA!

  • Mereka dengan sengaja ingin memisahkan diri mereka dari pelbagai kaum di Malaysia tetapi gemar menuntut hak sebagai rakyat Malaysia.

  • Setiap isu yang dibangkitkan kaum Cina sebenarnya adalah untuk kepentingan bangsanya sahaja dan bukan untuk kesejahteraan negara.

  • Taktik bangsa Cina yang selalu menggambarkan diri mereka tertindas tetapi sebaliknya mereka yang menindas bangsa lain.

  • Bangsa Cina tidak akan senang selagi bangsa Melayu menguasai kuasa pemerintahan di Malaysia. FULL STOP!

Sunday, December 29, 2013

OPS TEGAS SPAD DILAKUKAN SECARA TERANG-TERANGAN





Seringkali mengikuti operasi yang dilakukan penguatkuasa SPAD secara penyamaran tetapi kali ini penguatkuasa SPAD menjalankan operasi mereka secara terang-terangan dan kali ini dipanggil OPERASI TEGAS. Pendekatan Operasi Tegas adalah bertujuan untuk menunjukkan kehadiran pihak penguatkuasa SPAD dan mereka kali ini tidak akan sekali-kali berkompromi dengan setiap kesalahan yang dilakukan dan memastikan kenderaan pengangkutan awam darat mengikut peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan.

Operasi Tegas terhadap teksi dan bas, telah dilaksanakan baru-baru ini di sekitar kawasan panas iaitu di kawasan segitiga emas - Pavilion, KLCC, Bukit Bintang, Jalan Sultan Ismail dan Pudu.

Hasil daripada Operasi Tegas ini, terdapat 11 kes yang melibatkan pemandu tidak berpakaian seragam, gagal mengemukakan lesen pengendali dan PSV telah tamat tempoh serta menurunkan penumpang di tempat yang tidak dibenarkan. Sebuah van yang membawa penumpang tanpa ada lesen pengendali telah disita dan sebuah teksi telah ditinggalkan di tepi jalan dan notis telah dikeluarkan untuk disiasat.

Menurut Datuk Che Hasni Che Ahmad berkata, dalam tahun 2013 sebanyak 1955 kes berkaitan kesalahan teksi telah dibawa ke mahkamah untuk diambil tindakan.
 

Jika tersabit kesalahan, seksyen yang dikenakan di mana kesalahan ini tidak boleh dikompaun dan mengakibatkan hak dilucut dan denda 1 ribu hingga 10 ribu dan 2 tahun penjara.

GPS YANG DICADANG SPAD DEMI KESELAMATAN DAN BUKAN SEKADAR MEMANTAU



Nampaknya ekoran daripada tragedi kemalangan ngeri Genting Highlands yang lalu telah mendapat perhatian serius dari pihak kerajaan terutama pihak SPAD untuk meningkatkan mutu keselamatan pengangkutan awam terutama bas awam.

Baru-baru ini Tan Sri Syed Hamid Albar, Pengerusi  SPAD telah membuat cadangan agar semua kenderaan awam terutama bas melengkapi kenderaan mereka dengan alat GPS (Global Positioning System).

Beliau yang mengambil contoh sistem pemantauan terhadap pemandu pengangkutan awam di negara China  bagi memastikan pemandu tidak memandu melebihi kelajuan yang ditetapkan.

Sebelum ini, pihak kerajaan telah mengeluarkan satu pekeliling pelaksanaan pemasangan GPS ke atas bas ekspres sahaja. Ia telah pun berkuatkuasa pada 18 Ogos 2008 dan maklumat adalah seperti berikut;


Maklumat Lanjut... DI SINI

Sebagai rakyat, kita mengalu-alukan cadangan SPAD ini kerana memandangakn tuntutan demi tuntutan dari pihak pengusaha bas awam untuk menaikkan tambang perlu selari dengan peningkatan perkhidmatan mereka terutama ciri-ciri keselamatan penumpang. Kita juga memahami senario peningkatan kos operasi yang ditanggung pengusaha dan kita juga sanggup menerima kenaikan tambang bas asalkan tuntutan pengusaha ini dapat meningkatkan perkhidmatan mereka.

Pemasangan GPS ini pasti satu tindakan yang sangat baik untuk memantau had laju kenderaan yang sedang bergerak dan ini juga pasti akan membuat pemandu-pemandu bas awam agar lebih berhati-hati ketika memandu kerana pergerakan mereka akan dipantau.

Saturday, December 28, 2013

THE ROYAL MOTHER AND SON DUET... EASES THE PAIN

Recently, I attended a royal fund raising dinner in Kuantan Pahang for their rakyat's ease who were the victims of recent flood tragedy.


What caught my attention was the speech delivered by the host and that is Her Royal Highness Sultanah Pahang and her prince, Tengku Fahad, the CEO of an NGO, Sultan Ahmad Shah Environment Trust (SASET)... it was a duet!

I was mesmerized not only by the beauty and flare of Her Royal Highness but the mother and son's message to their rakyat, shows how lucky they are and only wishes if I am one of them.

Some phrases that I wish to share;

But I am trying my best, and I have come to realize that sometimes it is the moral support which comes from our hearts that give the helpless hope and brings back joy to their lives. Sometimes just showing that you care is actually more important than money - Sometimes just stopping the car and speaking and listening to people you can see are in trouble makes them realize - they are not alone. 
You can read the whole text ... here


Thursday, December 26, 2013

SPAD : INISIATIF TANPA MENUNGGU TINDAKAN KERAJAAN

Apabila ada syarikat tempatan yang mengambil inisiatif sendiri tanpa menunggu tindakan kerajaan bagi membantu menaikkan mutu perkhidmatan pengangkutan awam darat dan memberi keselesaan kepada rakyat, ia adalah satu usaha yang patut dipuji dan dibanggakan.

Inilah yang dimaksudkan Tan Sri Syed Hamid, Pengerusi SPAD ketika melancarkan Bas KL City Airport seperti berikut;
“SPAD sebagai badan bertanggungjawab terhadap perjalanan dan keberkesanan pengangkutan awam dan darat di negara ini, menyambut baik usaha syarikat yang mempunyai pandangan inovatif dengan matlamat memberi kepada rakyat”




Hasil daripada sikap prihatin dan kreativiti KTB atau Konsortioum Transnasional Berhad, mereka telah memudahkan perjalanan rakyat di sekitar Subang dan kawasan bandar yang ingin menuju ke Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (Skypark) atau lebih dikenali sebagai Lapangan Terbang Subang dengan mengadakan perkhidmatan bas ulang-alik lapangan terbang (airport shuttle bus) atau diberi nama "KL City Airport".

Perkhidmatan bagi laluan Hentian Bas Titiwangsa (juga dikenali sebagai Hentian Bas Pekeliling di pusat bandar raya Kuala Lumpur) ke bangunan terminal LTSAAS ini telah bermula sejak 11 Oktober 2013 lepas. Dari Hentian Bas Pekeliling, bas KL City Airport akan melalui Plaza Damas, eCurve Mutiara Damansara and stesen LRT Kelana Jaya LRT seperti berikut;


Apakah ciri-ciri keistimewaan bas ini?

Di samping kemudahan laluan perjalanannya, bas KL City Airport menyediakan keselesaan penumpangnya seperti ruang lantai yang lebar tanpa anak tangga bagi penumpang memudahkan membawa atau mengeluarkan bagasi dari bas dan disediakan ruang meletak bagasi yang besar atau kecil. Warga emas, OKU dan kanak-kanak juga diberi diskaun sebanyak 25 peratus. Selain itu, kad "prepaid" akan diperkenalkan dan tambahan nilai akan diberi kepada penumpang yang membuat "top up" paling minima RM100.

Dengan kegelisahan rakyat akibat daripada subsidi minyak yang dikurangkan, maka ini adalah cara terbaik mengatasinya. Kurang berbelanja ke atas petrol dan kita ubah mod kenderaan kepada pengangkutan awam. Ia murah, selesa, selamat dan perkhidmatan yang efisien.

Diharap kita janganlah mensia-siakan usaha yang telah diadakan ini dan ini adalah sebenar-benar "UBAH" yang perlu dilakukan rakyat.


JANGAN TINGGALKAN 2013 TANPA INI.... "PHD"

Hanya tinggal beberapa hari lagi kita akan meninggalkan 2013 untuk melangkah ke 2014...

Terlalu banyak kenangan samada pahit atau manis yang telah berlaku kepada kita secara peribadi dan juga negara. Ada di antara peristiwa yang berlaku ke atas negara pasti memberi kesan kepada kita sebagai rakyat Malaysia dan yang pasti sejarah yang dilakar dari pihak pembangkang terutama yang mengangkat dirinya sendiri sebagai Perdana Menteri dalam kabinet bayang-bayangnya...

Oleh itu, sebelum kita melangkah ke tahun baru 2014, semua rakyat Malaysia diseru agar jangan meninggalkan kenangan ini dan saksikanlah....


Semoga kita tidak lagi memberi peluang kepada gerombolan "PERMENANT HEAD DAMAGE" - PHD ini menipu kita di hari-hari yang akan datang...

Ada juga rakan-rakan blogger mencadangkan kompilasi video ini patut dihantar ke arkib negara selain arkib blog masing-masing...

Wajib tonton dan wajib tayang.

SELAMAT TAHUN BARU .... 2014


Wednesday, December 25, 2013

SPAD: PROJEK PERINTIS PERKHIDMATAN BAS KONTRAK... PENYELESAIAN KEKAL

PROJEK PERINTIS

Dalam usaha mempertingkatkan keselesaan dan kesejahteraan rakyat melalui penambahbaikan sistem pengangkutan, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akan melaksanakan projek perintis perkhidmatan bas kontrak pertama di negara ini bagi 19 kawasan dan laluan terpilih di semua negeri Semenanjung Malaysia. Semua negeri memiliki sekurang-kurangnya satu kawasan perintis kerana itu ia memerlukan pembabitan kerajaan negeri di kawasan setempat.

Ini adalah satu projek perintis yang menjadi tanda komitmen kerajaan dalam menangani isu-isu pengangkutan awam yang telah banyak dibangkitkan oleh pelbagai lapisan masyarakat.


Menerusi projek perintis ini, pengendali perkhidmatan bas swasta perlu membida tender bagi kontrak laluan yang ditawarkan dan jika berjaya, pengendali akan menerima bayaran secara tetap bagi setiap kilometer perkhidmatannya mengikut tahap perkhidmatan dipersetujui bersama. 


Mohd Nur Ismal

Menurut Ketua Eksekutif SPAD, Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal, sistem perintis itu adalah penyelesaian kekal kepada masalah kerugian dalam kalangan operator bas swasta kerana kurang penumpang, tidak berkualiti dan laluan tidak menyeluruh dan pihak SPAD membentangkan model itu kepada kerajaan tidak lama lagi dan jika diluluskan, pihaknya bersedia melaksanakan projek perintis itu bermula bulan depan.

Walaupun secara kasar memang sistem ini dilihat membebankan kerajaan dengan kerugian yang ditanggung operator bas, tetapi manfaatnya adalah lebih besar mengatasi bebanan itu di mana ia mampu membantu kerajaan meraih penguasaan 40 peratus perkhidmatan awam di Kuala Lumpur, mengurangkan kenderaan, pencemaran, menggalakkan aktiviti ekonomi, peluang pekerjaan baru dan membantu pengguna daripada keperluan memiliki kereta. Justeru, ini akan menjana potensi ekonomi yang lebih baik.

INSYAALLAH, dengan komitmen yang jitu dari pihak kerajaan, mudah-mudahan cita-cita dalam usaha membangun dan menaiktaraf perkhidmatan bas dapat direalisasikan bersama.

Kepada pengendali-pengendali pengangkutan awam yang terpilih, diharap mereka memberi komitmen tinggi dalam meningkatkan mutu perkhidmatan dan meletakkan standard yang tinggi dari segi pengurusan operasi selaras dengan Kod Amalan Keselamatan, Kesihatan dan Persekitaran yang telah telah diperkenalkan.

SPAD : SATU LAGI PROJEK REL UNTUK KEMUDAHAN RAKYAT SEKITAR SUBANG

Satu lagi projek rel yang didalam perancangan bagi menyediakan pengangkutan awam kepada pengguna Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah serta penduduk sekitar untuk ke pusat bandar Kuala Lumpur dan seturusnya ke KLIA Sepang. 

 

Perkhidmatan rel yang mesra alam dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas sediada serta menggalakkan penggunaan pengangkutan awam dengan jaringan integrasi dengan sistem pengangkutan rel LRT serta MRT.

 


RINGKASAN PROJEK

Projek Landasan Berkembar Elektrik dari Subang Jaya ke Terminal Skypark Subang merupakan satu projek di bawah Kementerian Pengangkutan.

Pembinaan Landasan Berkembar Elektrik akan menggunapakai sistem sediada di Lembah Klang yang menyediakan perkhidmatan tren komuter KTMB.

Landasan berkembar tersebut bermula dari Km17.37 Seksyen Subang Jaya – Batu Tiga sepanjang 8.157km dan berakhir di Stesen Terminal Skypark yang terletak di hadapan Terminal 3 Lapangan Terbang SAAS.

Pembinaan landasan berkembar turut melibatkan Sistem Elektrifikasi 25kV, Sistem Persemboyanan dan Komunikasi serta kawalan terus dari Pusat Kawalan Tren di KL Sentral. Perkhidmatan Komuter KTMB dari KL Sentral ke Terminal Skypark secara ulang-alik akan disediakan apabila projek tersebut siap sepenuhnya kelak.

Dalam masa yang sama, integrasi sistem perkhidmatan KTMB Komuter dengan sistem perkhidmatan LRT dapat dilaksanakan di Stesen Subang Jaya apabila kedua-dua projek tersebut siap spenuhnya.

Projek landasan berkembar tersebut dibahagikan kepada dua (2) seksyen iaitu Seksyen ‘at grade’ sepanjang 4.09km dan Seksyen landasan bertingkat sepanjang 4.067km yang akan dibina disepanjang jajaran Sungai Damansara.

Projek di atas melibatkan pembinaan satu stesen iaitu Stesen Terminal Skypark di Ch 8.000 yang melibatkan pembinaan platform di sepanjang landasan sepanjang 150m.

TARIKH PROJEK BERMULA : 21 FEBRUARY 2013
TARIKH TAMAT PROJEK : 20 FEBRUARY 2016

Laporan sepenuhnya boleh di dapati DI SINI...

Satu penerangan ringkas akan diadakan berhubung perlaksanaan Projek Landasan Berkembar Elektrik dari Subang Jaya ke Terminal Skypark Subang serta mengumpul maklum balas dari orang awam berhubung projek tersebut.

TEMPAT
  1. Majlis Bandaraya Shah Alam
  2. Majlis Bandaraya Petaling Jaya
  3. Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor
  4. Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat
  5. KL Sentral

TARIKH PEMERIKSAAN AWAM BERMULA DAN TAMAT : 
2 Disember 2013 sehingga 28 Februari 2014.

UNTUK PERTANYAAN LANJUT
Sila hubungi

KERETAPI TANAH MELAYU BERHAD
En. Ismail Said
Tel. No. : 03-2263 1270
Email: ismailsa@ktmb.com.my


KONSORTIUM SKYPARK LINK – LION PACIFIC
Puan Syarwani Bt. Abd Kadir @ Jaafar
Tel. No. : 03-7832 6635
Email: syarwani@skyparklink.com


KL CONSULT ASSOCIATES SDN. BHD.
En. Arshad B. Puasa
Tel. No. : 03-7832 6635
Email: skyparkrail@klconsult.com

 

Monday, December 16, 2013

RAKYAT PAHANG DIDEKATI SULTANAH PAHANG

Baru-baru ini, DYMM Tuanku Sultanah Pahang, Sultanah Kalsom telah menemui rakyatnya yang telah mengalami bencana banjir di Pekan Pahang. Kasih dan sayang Tuanku telah disambut baik oleh rakyatnya yang sama-sama cuba meringankan beban yang dialami.

Satu majlis penyerahan bantuan telah dilaksanakan di Sek Men Sains Ahmad Shah, Pekan, Pahang dan diiringi oleh 2 menteri iaitu Dato Rosnah Karim mewakili Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan juga Dato Shahidan Kassim, menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Apa yang perlu diketahui, sebagai ketua pemerintah negeri, Sultanah Kalsom sanggup turun padang untuk mendengar keluhan kesusahan rakyat yang ditimpa musibah banjir.

Saksikanlah sendiri....





Majlis ini adalah hasil usaha Sultan Ahmad Shah Environment Trust (SASET) dan foto-foto seterusnya boleh didapati DI SINI

dan saksikan video ini pula....

KENAIKAN TAMBANG... DI ANTARA SPAD,PENGUSAHA DAN RAKYAT

Pengusaha-pengusaha pengangkutan awam yang terdiri daripada rel, teksi, bas kini telah mendesak pihak SPAD untuk mengumumkan kenaikan tambang. Sebagai suruhanjaya yang bertanggungjawab, bukan sesuatu yang mudah untuk membuat keputusan bagi pihak SPAD apabila kepentingan rakyat didahulukan. Kepentingan rakyat yang diberi perhatian juga termasuk kepentingan pengusaha-pengusaha pengangkutan awam di sampingkepentingan pengguna kerana pengusaha adalah rakyat juga.



Beberapa hari lepas, pihak pengusaha-pengusaha rel dan di antaranya Prasarana, KTMB dan ERLSB telah memohon pihak SPAD untuk mengkaji semula tambang rel dengan alasan kos operasi mereka pasti terjejas teruk ke atas kenaikan tarif eletrik sebanyak 15% di Semenanjung Malaysia dan 17% di Sabah dan Sarawak.

Selain itu, pihak pengusaha-pengusaha rel ini telah memberi alasan bahawa kali terakhir tambang rel dinaikkan ialah 10 tahun yang lalu.

Sekarang segala tumpuan menuju kepada SPAD.

Ini adalah jawapannya;
Ketika ura-ura harga tambang tren penumpang akan dinaikkan tahun depan, Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) menegaskan, pihaknya tidak memberikan sebarang kelulusan bagi tujuan itu. 
 
Menurut Tan Sri Syed Hamid Albar, semuanya masih dalam peringkat kajian. 
 
"SPAD tidak meluluskan sebarang struktur tambang baru bagi industri rel. Bagaimanapun, SPAD kini sedang menjalankan kajian semula yang menyeluruh ke atas struktur tambang industri rel,"ujar beliau dipetik sebuah portal. 
 
Jelas Syed Hamid, terdapat empat faktor utama yang akan diambil kira oleh SPAD apabila menyemak semula tambang. 
 
Ia termasuklah struktur sedia ada tambang, operasi dan penyelenggaraan kos bagi semua pengendali tren, peningkatan dalam bahan api dan kos tenaga dan kemampanan jangka panjang industri.
 
"Struktur tambang sedia ada termasuk kemampuan rakyat, kajian semula perbezaan antara semua pengusaha dan mengharmonikan struktur tambang," katanya.
 
Sebuah akhbar berbahasa Inggeris semalam yang memetik Syed Hamid sebagai berkata, SPAD sedang mengkaji semula tambang pengangkutan awam dan dijangka berlaku kenaikan tahun depan. 
 
Beliau juga berkata, peningkatan itu bergantung kepada peningkatan tarif elektrik yang akan bermula Januari depan.
 
"Sudah 10 tahun tambang tak pernah dinaikkan, jadi kadar tambang LRT dijadualkan akan naik tahun depan," katanya dipetik The Malay Mail. 
 
Dalam pada itu, Syed Hamid berkata, kajian itu akan dilakukan secara menyeluruh dan mengambil kira beberapa faktor untuk memastikan kenaikan itu tidak membebankan rakyat.
 
"Ia akan menjadi satu keadaan menang-menang antara kemampuan orang ramai dan kemampanan industri kereta api.
 
"Kita sedar kenaikan bahan api dan kos tenaga boleh menyebabkan kesan negatif dengan bilangan penumpang yang rendah dan mengurangkan  pasaran saham pengangkutan awam," katanya.
 
Sementara itu, laporan mStar Online hari ini yang memetik Pengarah Urusan Kumpulan Prasarana, Datuk Seri Shahril Mokhtar mengalu-alukan kenaikan tambang yang dicadangkan itu, sambil menambah bahawa sudah lama menunggu saat itu.
 
"Saya fikir adalah betul untuk melakukan perkara ini. Kami tidak mempunyai kenaikan lebih daripada 12 tahun," katanya.
 
Shahril berkata, Prasarana terpaksa mengimbangi tambang tidak berubah dengan kenaikan kos.
 
"Tenaga sahaja meliputi lebih 30 peratus daripada kos. Tenaga kerja adalah kira-kira 40 peratus dan bakinya adalah operasi dan penyelenggaraan yang lain. Jika kos terus naik, bagaimana kita mahu memberi perkhidmatan?" katanya.
 
Syarikat itu juga melabur lebih RM1.5 bilion dalam 4 tahun lepas secara berperingkat, termasuk sistem tiket baru, kereta api baru dan kemudahan lain.
 
Shahril berkata, Prasarana mengadakan beberapa perbincangan dengan SPAD mengenai perkara itu.
 
Beliau turut meminta kajian semula tambang automatik, salah satu yang akan diadakan dalam setiap dua atau tiga tahun.
 
Shahril bagaimanapun berkata, apa-apa kajian tambang perlu secara adil kepada penumpang Prasarana, kerana tidak mahu membebankan kepada mereka.
 
Laporan berkaitan kenaikan tambang ini semalam berjaya menarik perhatian ramai pembaca Sinar Harian Online apabila lebih 100, 000 pembaca membaca berita itu, lebih 200 yang berkongsi dari laman Facebook rasmi kami serta lebih 1,000 pembaca memberikan komen. 
 
Rata-ratanya menyatakan rasa tidak puas hati dan bimbang dengan kos sara hidup pada tahun hadapan memandangkan banyak kenaikan harga yang diumumkan mutakhir ini. - SH
Terima kasih kepada pihak SPAD untuk kenyataan di atas. Sekali lagi setiap tindakan dan keputusan yang bakal diambil, kepentingan dan kemampuan rakyat  diutamakan.

Walaubagaimanapun, agar pihak pengusaha tidak terbeban, maka kepentingan mereka juga diambilkira.

Maka, sama-samalah kita memahami keadaan ini dan bagi pihak pengusaha, seandainya mereka sentiasa berkompromi dan terkesan sehingga menyebabkan perniagaan mereka terjejas teruk, ini juga bakal memberi kesan seterusnya kepada rakyat kerana perkhidmatan rel merupakan salah satu mod pengangkutan utama rakyat.

Kita juga telah diberi jaminan pihak SPAD bahawa kenaikan tambang ini adalah mengikut kemampuan rakyat dan juga pengusaha.

Tuesday, December 10, 2013

KWSP DAN SKIM PENCEN SWASTA ADALAH BERBEZA... RAFIZI TAK TAHU?

Dalam kenyataan Keadilan Daily iaitu Laman Berita Rasmi PKR, bertajuk ...Bantah cukai keatas pengeluaran skim persaraan swasta dan petikan adalah seperti berikut;

KEADILAN membantah cadangan kerajaan meminda Akta Cukai 1967 yang mengenakan cukai keatas pengeluaran simpanan dari Skim Persaraan Swasta sebelum umur 55 tahun.

“Ini bermakna (kerajaan) mencukai manfaat simpanan persaraan,” kata ahli parlimen Pandan, Rafizi Ramli pada sidang media di lobi parlimen semalam.

Beliau yang juga Pengarah Strategi KEADILAN menyatakan, pindaan Akta Cukai 1967 menetapkan pengeluaran Skim Persaraan Swasta sebelum umur 55 tahun kecuali atas sebab kemalangan dan kehilangan upaya akan dikenakan cukai penuh.

“Konsepnya sahaja sudah salah. Dengan kata lain, kerajaan mencukai pencen (orang ramai). Simpanan tidak boleh dicukai,” kata Rafizi.

Menurut Rafizi, Skim Persaraan Swasta adalah mana-mana tabungan persaraan selain dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)

“Paling tidak bermoral apabila ia bertentangan dengan janji Perdana Menteri semasa melancarkan inisiatif menggalakkan pekerja menabung di dalam skim pekerjaan swasta pda Julai 2012,” kata Rafizi.

Pengumuman Perdana Menteri Najib Razai ketika itu adalah pendapatan dari skim tersebut dikecualikan daripada cukai.

Nampaknya, Rafizi cuba atau sengaja mengaitkan Skim Persaraan Swasta dengan KWSP dan kerajaan. 

Ini pula kenyataan rasmi KWSP:



Jika kita melayari internet (di hujung jari je...) Skim Pencen Swasta atau PRS (Private Retirement Scheme) kita akan faham dengan mudah kerana ia bukan skim kerajaan atau KWSP.

Kepada Rafizi, buatlah homework menyeluruh sebelum terus-terusan menipu rakyat... Kerana anda, PKR telah mengesahkan parti ini memang khusus untuk kelentong rakyat!

p/s : Sebelum ini, Rafizi juga cuba kelentong rakyat dgn isu SPRM... DI SINI




Sunday, December 08, 2013

SIAPA KATA CUKAI PINTU DI KL AKAN DINAIKKAN?



MESRANYA BILA DI HADAPAN MENTERI


Menteri Wilayah, Tengku Adnan telah mengadakan satu perjumpaan dengan Ahli-Ahli Parlimen Wilayah Persekutuan samada di pihak BN atau Pakatan Pembangkang bagi menerangkan semakan semula "Nilai Hartanah" oleh DBKL di Kuala Lumpur... penerangan selanjutnya boleh dibaca di blog PERISIK RIMBA.

Benarkah cukai pintu akan dinaikkan dan membebankan rakyat seperti dituduh pihak pembangkang? Apa kata menteri?




Sekarang, apa pula kata-kata pooooosing Ahli-Ahli Pembangkang yang turut hadir di dalam taklimat Menteri?

Ahli Parlimen Bukit Bintang Fong Ku Loon - Optimis Putrajaya akhirnya akan mengkaji semua tarif cukai yang memberi kejutan kepada penduduk bandar setelah menerima notis cadangan kenaikan nilai taksiran tinggi.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah - Mereka juga mempersoalkan adakah ia satu bentuk hukuman daripada Putrajaya berikutan tindakan penduduk mengundi PR dalam pilihan raya lalu.

Ahli Parlimen Batu, Tian Chua - akan memberi beberapa kertas cadangan kepada Tengku Adnan dan salah satu daripadanya ialah mengenai penangguhan kenaikan tarif cukai.

Kenyataan ini semua boleh didapati di Malaysia Insider.

Apa sebenarnya berlaku ialah...





Kadar cukai pintu dikatakan tidak akan berubah seperti berikut :
Premis komersial dab perdagangan : 12%
Pangsapuri : 7%
Kediaman : 6%
Tanah kosong : 5%
Kampung baru : 2%


tetapi .... KADAR NILAI HARTANAH DI KUALA LUMPUR AKAN DIBUAT PENILAIAN SEMULA UNTUK PERTAMA KALI SEJAK 21 TAHUN YANG LALU WALAUPUN MENGIKUT PERUNDANGAN DBKL BOLEH MELAKUKANNYA SETIAP 5 TAHUN.

Bolehkah dibantah? ... maklumat sepenuhnya DI SINI

Kepada warga kota, sekali lagi dimaklumkan bahawa :

1. Masih ada masa untuk membuat bantahan atau rayuan hingga 17 Disember 2013
2. Pendengaran bantahan dilanjutkan hingga Mac tahun depan.
3. Tarikh untuk laksanakan belum ditetapkan lagi.

Apa pula kata pemimpin-pemimpin UMNO WP?

Ketua UMNO Bahagian Cheras, Mustafa Kamal Mohd Yusoff - (DBKL) perlu memastikan kenaikan cukai pintu berbeza mengikut faktor ekonomi, jenis perumahan serta aktiviti yang dijalankan. Malah, saya yakin kenaikan cukai pintu yang akan diperkenalkan tahun depan ini juga mampu menyumbang kepada peningkatan pendapatan golongan peniaga itu sendiri. - HarianMetro

Ketua UMNO Bahagian Lembah Pantai, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin mencadangkan agar DBKL mengenakan rebat cukai pintu kepada pemilik rumah yang tinggal menetap di premis.

Ketua UMNO Bahagian Cheras Datuk Wira Syed Ali AlHabshee - Penilaian kadar baru itu juga turut mengambil kira kemampuan ekonomi golongan miskin dan pertengahan di bandar raya ini. 

SEKARANG, SIAPA SEBENARNYA YANG SEDANG MENGAPI-APIKAN KEMARAHAN RAKYAT? Mengapa ahli2 Parlimen tidak berani meyatakan yang benar dalam isu ini kerana mereka hanya menumpukan perhatian untuk memutarbelit ayat menteri dan terus menghantar mesej mengikut fahaman mereka demi keuntungan politik mereka.


Friday, December 06, 2013

SPAD : PENGENDALI PENGANGKUTAN AWAM DARAT PERTAMA KALI DIBERI ANUGERAH DAN DIRAIKAN



Pengendali di dalam industri pengangkutan awam darat samada rel, bas, kenderaan barangan dan teksi telah diberi pengiktirafan buat pertama kalinya di negara kita. Sumbangan dan pencapaian mereka telah diraikan sempena Malam Gala Simposium LPT 2013 anjuran Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) yang telah diadakan di Hotel Istana.

Malam Gala yang julung kali diadakan ini, telah memberi ruang untuk agensi-agensi kerajaan, pengendali dan peserta simposium di dalam industri pengangkutan awam untuk melebarkan rangkaian perniagaan mereka di samping bertukar-tukar maklumat dan pandangan.

Acara kemuncak Malam Gala ini adalah pengumuman pemenang-pemenang pengendali pengangkutan awam darat yang telah dipilih berdasarkan pencapaian sekurang-kurangnya 70% seperti yang telah ditetapkan jemaah hakim dan pemenangnya adalah seperti berikut;

Pengurusan Kenderaan Terbaik bagi kategori bas:
– Konsortium Transnasional Berhad
- Sani Express Sdn Bhd

Pengurusan Modal Insan Terbaik – Express Rail Link Sdn Bhd

Inovasi Terbaik – Century Total Logistics Sdn Bhd

Di antara pemenang-pemenang anugerah ... DI SINI




Garis panduan telah disediakan oleh pihak SPAD bagi setiap kategori dan standard kriteria yang di nilai adalah sangat terperinci dan merangkumi aspek-aspek seperti peranan pengurusan dalam pelaksanaan dasar keselamatan dan pencapaian KPI untuk mutu perkhidmatan dan khidmat pelanggan... sepenuhnya DI SINI

Maklumat Pemenang Anugerah:

Konsortium Transnasional Berhad telah mendapat markah sebanyak 75% ke atas Pengurusan Pemandu, Skim Gaji dan Pengurusan Rekod. YBhg Dato’ Sri Mohd Nadzmi Mohd Salleh adalah Pengerusi dan Pengarah Urusan syarikat ini dan telah menjalankan perniagaan lebih dari 30 tahun dengan mempunyai 200 desitnasi bas dan 1,000 pelepasan setiap hari yang meliputi di seluruh Semenanjung Malaysia dan Singapura. Konsortium Transnasional Berhad juga adalah syarikat yang pertama mengguna sistem tiket eletronik.

Sani Express Sdn Bhd juga telah dianugerah sebagai Pengurusan Kenderaan Terbaik dengan memperolehi 75% markah yang juga merangkumi Pengurusan Pemandu, Skim Gaji dan Pengurusan Rekod. Syarikat ini telah memulakan operasi semenjak Januari 9, 2007 dan CEOnya ialah Major (Rtd) Tn. Hj. Abu Bakar Bin Mohammad. Di awal operasi syarikat ini, laluan bas hanyalah di antara Kuala Terenggan ke Kuala Lumpur sehingga pada tahun 2009, syarikat ini telah melebarkan laluan perjalanan ke Utara iaitu Kuala Perlis, Alor Setar ke Kuala Lumpur.

Express Rail Link Sdn Bhd pula telah merangkumi markah sebanyak 98% bagi kategori Pengurusan Modal Insan Terbaik di dalam Pengurusan Pemandu, Skim Gaji dan Pengurusan Rekod. Puan Noormah Mohd Noor adalah CEO syarikat ini dan telah memulakan perniagaan semenjak 1996. Syarikat inilah yang telah membina rel laju ke airport yang pertama pada tahun 97-98. Pada tahun 2002, 2 perkhidmatan penting iaitu KLIA Ekspres dan KLIA transit. Pada tahun 2012, syarikat ini telah memenangi North Star Air Rail Link of the Year di Global Air Rail Awards.

Century Total Logistics Sdn Bhd telah merangkul kategori Inovasi Terbaik. Syarikat ini diterajui Pengerusi Eksekutifnya, Datuk Phua Sin Mo dan memulakan perniagaan mereka sebagai agen penghantaran pada tahun 1970. Syarikat merupakan pembekal perkhidmatan treler terkemuka di Malaysia. Dengan inovasi mereka memperkenalkan penggunaan perkhidmatan treler, syarikat ini telah berjaya mengurangkan kesan karbon, kesesakan lalulintas, mengurangkan jumlah perjalanan, penjimatan kos dan masa serta waktu penghantaran tepat. Oleh itu, anugerah Inovasi terbaik adalah sangat bertepatan.

Akhir sekali, pihak SPAD juga telah mengumumkan pemenang-pemenang bagi pertandingan 'Journey Planner' yang telah pun membuka pertandingan ini terutamanya kepada pengendali web dan pelajar2 semenjak September 2013 yang lalu.


Pemenang-pemenangnya adalah:

•    Best Journey Planner Award 
-    Team Apptivity Lab
-    Team Bizdotasia
-    Team Primus

•    Design Creativity Award
-    Team Primus

•    Feature Innovation Award 
-    Team Bizdotasia