Wednesday, April 30, 2014

LALUAN 'FAVORITE' BAS BANDAR GO-KL - Q&A


Pihak SPAD telah mengumumkan dua lagi laluan baru perkhidmatan bas bandar Go-KL iaitu Laluan Merah dan Laluan Biru yang akan memulakan operasi pada 1 Mei 2014 nanti.

Bas bandar Go-KL adalah inisiatif kerajaan yang menyediakan perkhidmatan bas percuma untuk rakyat yang ingin menuju ke bandaraya Kuala Lumpur di kawasan pusat perniagaan.

Inisiatif transformasi pengangkutan awam ini diterajui SPAD bagi menggalakkan penggunaan pengangkutan awam dan mengurangkan penggunaan kenderaan peribadi di kawasan-kawasan yang pastinya sesak dan mengakibatkan gangguan jalanraya.

Beberapa persoalan mengenai bas bandar Go-KL adalah seperti berikut;

Apakah Go-KL?
  • Go-KL adalah bas dalam bandar yang menyediakan perkhidmatan 'first and last mile' di kawasan CBD Kuala Lumpur.
  • Go-KL berkhidmat menghubungkan hentian pengangkutan awam di CBD KL dengan kawasan-kawasan bangunan pejabat utama, pusat membeli belah, institiusi pengajian serta tempat tarikan pelancong.
  • Go-KL adalah perkhidmatan bas dalam bandar yang percuma pada masa ini.

Objektik Go-KL
  • Go-KL bertujuan menambahbaik jaringan pengangkutan awam dengan menawarkan perkhidmatan bas dalam bandar yang mudah diakses, selamat dan selesa dengan kos berpatutan untuk rakyat (terutamanya bagi pengguna kenderaan persendirian, pengguna mod-mod lain pengangkutan awam dan pelancong) di kawasan CBD Kuala Lumpur.

Manfaat Go-KL
  • Tiga manfaat utama adalah;
  1. Menjimatkan perbelanjaan
  2. Mudah dinaiki dan mempunyai pelbagai kemudahan sampingan
  3. Mesra alam - menggunakan CNG
  • G-KL diunjurkan dapat mengurangkan jumlah kereta persendirian yang memasuki CBD ketika waktu puncak.

Impak Go-KL
  • Perkhidmatan Go-KL dinaiki hampir 20,000 penumpang sehari sejak diperkenalkan.
  • Berdasarkan kaji selidik, 85% pengguna adalah rakyat Malaysia untuk tujuan ke pejabat, diikuti oleh 10% pekerja warga asing dan 5% pelancung.
  • SPAD menjangkakan hampir 20,000 penumpang akan menggunakan laluan baru Biru dan Merah.

Kemudahan-kemudahan perkhidmatan

  • Tiada tambang yang dikenakan (PERCUMA)
  • Penggunaan WiFi percuma
  • Kenderaan mesra OKU
  • Kenderaan mesra alam sekitar
  • Kenderaan dipantau oleh Kamera Litar Tertutup (CCTV)
  • Akses laluan-laluan Go-KL yang menghubungkan pusat perniagaan Kuala Lumpur.



Laluan Baru
BIRU
  • Hentian : Medan Mara ke Bukit Bintang
  • Jumlah Hentian : 17 hentian
  • Jarak Perjalanan : 9.2 km
  • Tempoh Perjalanan : 
         Waktu Puncak -  45min 
         Waktu Biasa - 30 min
  • Kekerapan : 
         Waktu Puncak - Setiap 5 minit
         Waktu bukan puncak - Setiap 10 minit


Hentian Laluan
Medan MARA - UniAsia - Monorail Medan Tunaku - Concorde Hotel - Life Centre - Pavilion - Starhill Gallery - Bukit Bintang Plaza - Menara ING - Wisma MPL - The Weld - Menara Hap Seng - Maju Junction - Campbell Complex - AIA - Maytower Hotel - KL Sogo

MERAH


  • Hentian : KL Sentral ke Jalan Tunku Abdul Rahman
  • Jumlah Hentian : 19 hentian
  • Jarak Perjalanan : 10.8 km
  • Tempoh Perjalanan : 
         Waktu Puncak - 50min 
         Waktu Biasa - 40 min
  • Kekerapan : 
         Waktu Puncak - Setiap 5 minit
         Waktu bukan puncak - Setiap 10 minit

Hentian Laluan
KL Sentral - 1 Sentral - Muzium Negara - Masjid Negara - Dataran Merdeka - Menara DBKL - Medan MARA - Wisma Sime Darby - Puteri Park Hotel - Chow Kit - Monorail Chow Kit - Tune Hotel - Maju Junction - Pertama Complex - Globe Silk Store - Coliseum - Dataran Merdeka - Dayabumi - KTM Kuala Lumpur

Laluan Sediada

HIJAU
  • Hentian : KLCC ke Bukit Bintang
  • Jumlah Hentian : 14 hentian
  • Jarak Perjalanan : 7.5 km
  • Tempoh Perjalanan : 
         Waktu Puncak - 45min 
         Waktu Biasa - 35 min
  • Kekerapan : 
         Waktu Puncak - Setiap 5 minit
         Waktu bukan puncak - Setiap 10 minit

Hentian Laluan
KLCC - Angkasaraya - MATIC - Concorde Hotel - Life Centre - Pavilion - Starhill Gallery - Bukit Bintang - Menara KH - Wisma Rohas Perkasa - Grand Hyatt Hotel - KL Convention Centre - Citibank - Menara Atlan

UNGU
  • Hentian : Pasar Seni ke Bukit Bintang
  • Jumlah Hentian : 15 hentian
  • Jarak Perjalanan : 7.5 km
  • Tempoh Perjalanan : 
         Waktu Puncak - 50min 
         Waktu Biasa - 35 min
  • Kekerapan : 
         Waktu Puncak - Setiap 5 minit
         Waktu bukan puncak - Setiap 10 minit

Hentian Laluan
Pasar Seni - Bangkok Bank - Muzium Telekom - Menara Olympia - KL Tower - The Weld - Wisma  Foo Yong - Pavilion - Starhill Gallery - Bukit Bintang - Menara ING - Wisma MPL - Bukit Ceylon - Muzium Telekom - Kotaraya

Sasaran penumpang 
  • Pekerja-pekerja pejabat sekitar CBE Kuala Lumpur
  • Pelajar-pelajar sekolah & kolej
  • Pelancong-pelancong dalam dan luar negara

CATUAN AIR SELANGOR DIHENTIKAN HANYA SEMENTARA

Kita jangan lupa, sekarang ini berlangsung pilihanraya Parti Keadilan Rakyat dan yang kroniknya ialah perebutan di antara kem Azmin Ali dan kem Khalid Ibrahim.

Kita juga mengetahui, Khalid Ibrahim yang bersungguh merebut jawatan Timbalan Presiden apabila sepenggal lalu, ahli-ahli PKR sibuk mempersoal kedudukan Khalid sebagai Menteri Besar yang tiada jawatan langsung di dalam parti. Kita semua ketahui, mana-mana menteri besar samada di dalam Barisan Nasional ataupun Pakatan Pembangkang, mereka yang dilantik sebagai Menteri Besar atau Ketua Menteri, lazimnya menduduki jawatan tertinggi di dalam parti masing-masing. Mengapa Khalid Ibrahim yang tiada jawatan di dalam parti boleh dilantik sebagai Menteri Besar Selangor pula?

Oleh kerana senario politik PKR ini, maka rakyat Selangor pula yang terpaksa berkorban dengan mengalami catuan air sejak dua bulan yang lalu.

Dikatakan kerajaan Selangor telah mengadakan mesyuarat Jawatankuasa Air pada 29 April dan sidang akhbar yang sepatutnya berlangsung pada hari yang sama selepas mesyuarat telah dibatalkan kerana arahan MB.

Lebih memeningkan rakyat Selangor apabila pada awalnya Khalid Ibrahim, sebagai MB Selangor tidak berani keluar kenyataan samada catuan air di Selangor diteruskan atau dihentikan. Yang ada, hanya kenyataan dari Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), Datuk Ismail Kasim berkata, yang memaklumkan mulai Khamis pengguna air di kawasan terbabit dapat menikmati bekalan air seperti biasa.

Walaupun dilihat Pengerusi SPAN mendahului kenyataan MB Selangor, akhirnya kenyataan rasmi dari Kerajaan Negeri Selangor telah dikeluarkan beberapa minit yang lalu;
Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor hari ini mengumumkan penamatan catuan air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya berkuatkuasa esok.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, keputusan penamatan catuan air itu dibuat kerana kerajaan negeri yakin usaha mengepam air bekas lombong dan hujan yang berterusan akan meningkatkan paras air di empangan. - UTUSAN ONLINE
Persoalannya sekarang, mengapa Khalid mengelak untuk membuat sidang media semalam? Apakah dengan diwaikili exco maka seandainya timbul krisis air sekali lagi maka Khalid akan terlepas dari dipersalahkan?

Walaubagaimanapun, berikut adalah kenyataan Khalid di blog beliau dan sama-sama fikirkan;
"... keputusan membatalkan perintah catuan ini akan dikaji dari semasa ke semasa."

"Kerajaan Negeri merayu agar semua rakyat mengamalkan penggunaan air terawat secara berhemah dengan menggunakan air hujan bagi aktiviti luar seperti membasuh kereta atau menyiram pokok."

Dengan kenyataan di atas, jelas dan pasti penamatan catuan air ini bukan bersifat kekal dan ia sebenarnya adalah untuk sementara sehingga selesai pilihanraya PKR nanti.

Dengan saranan Khalid agar rakyat Selangor juga disarankan supaya lebih kreatif dan berinovasi selain daripada  berjimat cermat, maka rakyat Selangor perlu memikirkan untuk mengambil langkah-langkah seperti gambar di bawah ini;



Monday, April 28, 2014

SPAD PERJELAS BIDANGKUASA APABILA MELIBATKAN KEMALANGAN PENGANGKUTAN AWAM


Apabila berlaku kemalangan jalanraya, agensi-agensi terlibat seperti PDRM dan MIROS menjalankan siasatan dan kajian mencari punca kemalangan. Agensi-agensi yang terlibat untuk menyiasat dan mengkaji seperti PDRM dan MIROS, seringkali mendapati kebanyakannya melibatkan faktor manusia.

Begitulah yang telah ditegaskan oleh Tan Sri Syed Hamid, Pengerusi SPAD yang menyarankan syarikat pengendali agar mementingkan pengambilan pemandu-pemandu bas yang bersih dari pengambilan dadah dan kesihatan yang sempurna. Segalanya perlu dilakukan sebelum sesebuah bas berlepas menuju destinasi.

Baru-baru ini setelah berlaku kemalangan demi kemalangan yang melibatkan pemanduan bas jarak jauh, seorang pemandu bas telah membuat pengakuan ikhlas bahawa beliau telah terlelap dan mengantuk.

Pengerusi Persatuan Pemandu Bas Semenanjung Malaysia, Sa’adan Man juga telah membuat pendedahn, sebahagian pemandu tidak mempunyai pilihan selain menurut perintah majikan dan jika ingkar, mereka bakal berdepan tindakan tegas termasuk dipotong gaji atau dibuang kerja.

Kita juga dikejutkan juga apabila didedahkan pemandu-pemandu bas ini kadangkala terpaksa membawa bas selama 10 hari tanpa rehat kerana pihak syarikat pengendali kekurangan pemandu dan jadual kerja dibuat secara tangkap muat. Apabila jadual perjalanan terlalu ketat, pemandu-pemandu bas ini terpaksa memandu laju agar dapat menepati jadual yang ditetapkan syarikat pengusaha.

Ironinya, SPAD sentiasa dijadikan 'punching bag' setiap kali terjadi kemalangan pengangkutan awam dengan alasan terlalu longgar mengenakan syarat lesen syarikat pengendali dan tidak tegas mengambil tindakan.

Beberapa bidangkuasa yang disalahertikan masyarakat terhadap SPAD telah diperjelaskan Tan Sri Syed di mana punca kesalahan-kesalahan yang melibatkan pemandu pengangkutan awam perlu dipertanggunjawab oleh syarikat pengendali. Seandainya pemandu-pemandu pengangkutan awam ini telah dianiaya dengan memaksa bekerja lebih masa sehingga menyebabkan keadaan yang tidak selamat, mereka perlu membuat aduan kepada Kementerian yang terlibat dengan sumber tenaga kerja dan bukan SPAD.

Samada kebenaran bas dua tingkat dibenarkan bukan dalam bidangkuasa SPAD dan pihak Kementerian Pengangkutan telah pun membenarkan dan meluluskan struktur bas tersebut. Setelah semua pihak berkenaan seperti Puspakom meluluskannya, maka pihak SPAD yang akan memberi lesen kepada syarikat pengendali. Ini juga termasuk jumlah penumpang yang duduk dan berdiri ditentukan pihak JPJ.

Tindakan menggantung syarikat-syarikat bas yang terlibat dalam kemalangan bukanlah penyelesaian kepada punca kemalangan. Namun tindakan SPAD menggantung lesen syarikat pengendali adalah untuk beri kesedaran agar syarikat-syarikat ini perlu beri perhatian serius terhadap pemandu-pemandu mereka terutama sebelum bas berlepas. Jangan menuding jari tetapi cuba perbaiki keadaan.

Sunday, April 27, 2014

SPAD BERTINDAK ... 3 OPERATOR BAS DIGANTUNG

Kempen SPAD ICOP-SHE

Semenjak Ogos 2013, pihak SPAD telah bertindak menggantung sebanyak 542 permit pengusaha pengangkutan engkar membabitkan bas henti-henti, bas ekspres, bas persiaran, bas sekolah dan kenderaan perdagangan kerana terlibat dengan kemalangan dan melanggar syarat pelesenan ditetapkan.

Inilah pertama kali SPAD membuat pendedahan kepada rakyat setelah didesak untuk mengambil tindakan tegas terhadap syarikat-syarikat pengendali dan pemandu kenderaan yang terlibat dengan tragedi kemalangan jalanraya baru-baru ini.

Beberapa tindakan susulan juga telah diambil pihak SPAD seperti berikut;

BAS EKSPRES TRANSNASIONAL

 

Pada 21 April lalu, pihak SPAD telah bertindak menggantung 27 permit bas ekspres Transnasional bagi laluan Timur-Sektor Utara yang berkuatkuasa pada 23 April 2014, lanjutan daripada kemalangan yang melibatkan kehilangan nyawa seramai 3 orang dan 10 cedera parah di Bukit Lebu, Jalan Bentong-Raub, minggu lalu.

Pihak syarikat didapati tidak memantau had kelajuan dan mendapati system GPS tidak berfungsi.

SYARIKAT MERRY HOLIDAYS SDN BHD



Tindakan seterusnya ke atas 7 permit bas milik Sykt Merry Holidays Sdn Bhd yang beroperasi di seluruh Semenanjung Malaysia, telah digantung berkuatkuasa pada 27 April apabila bas tersebut terbabit dalam satu kemalangan di km 70 Jalan Kuantan-Segamat, Pahang pada Ahad lalu yang mengakibatkan kematian seorang pelancong Singapura dan 39 cedera.

Pengendali bas tersebut telah gagal mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan di bawah SPAD-ICOP Keselamatan antaranya tidak memasang sistem pengesan global (GPS) serta tidak melantik pegawai keselamatan.

ETIKA EXPRESS

 

6 permit syarikat kenderaan Etika Express digantung berkuatkuasa mulai 25 April kerana terlibat dalam kemalangan  berhampiran Temerloh yang mencederakan enam penumpang pada 19 April lalu.

Syarikat berkenaan turut gagal memantau kelajuan kenderaan, tidak melantik pegawai keselamatan, gagal memantau kelajuan kenderaan yang terlibat kemalangan serta tidak melakukan pemeriksaan ke atas pemandu sebelum memulakan perjalanan

PATUH SYARAT PERLESENAN

SPAD sentiasa memberi penekanan serius kepada segala aspek pengurusan  keselamatan, pemandu dan penyelenggaraan bas oleh syarikat-syarikat bas ekspres. 

Setiap bas persiaran dan bas ekspres wajib dilengkapi dengan Global Positioning System (GPS) sejak tahun 2010 dan perkara ini telah termaktub dalam syarat perlesenan. Setiap pengendali harus memastikan GPS ini berfungsi dan dipantau sepenuhnya. Selain itu, Pekeliling mengenai Pelaksanaan Kod Amalan Industri SPAD-Keselamatan (ICOP) untuk Pengendali Bas yang dikeluarkan pada 20 Ogos 2013 mempertanggungjawabkan pengendali untuk memastikan segala aspek pengurusan pemandu dan penyelenggaraan kenderaan dilakukan secara betul dan berkala.

Selain itu, Pekeliling SPAD ICOP-Keselamatan juga telah menitikberatkan aspek pematuhan kepada had kelajuan yang mana ianya merupakan salah satu agenda keselamatan yang paling kritikal dan di pantau oleh pengendali setiap masa.

Sebagai usaha penambahbaikan, S.P.A.D. akan mengetatkan lagi prosedur supaya pengendali memberi tumpuan yang lebih serius kepada aspek pengurusan kelajuan dan keselamatan. Antaranya:
  • Pasukan audit S.P.A.D. akan mengaudit pemantauan pematuhan had kelajuan GPS bagi setiap pengendali bas ekspres di Semenanjung Malaysia dalam masa 30 hari. Sekiranya pengendali didapati gagal mematuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan maka lesen pengendali mereka akan digantung sehingga pengendali patuh kepada proses pemantaun ini.
  • Setiap pengendali perlu melantik Pengawal (controller) untuk memantau hadlaju bagi setiap perjalanan harian (realtime). Pengawal dipertanggungjawabkan untuk bertindak jika pemandu melebihi had kelajuan.
  • Pengendali dikehendaki mengambil tindakan tegas terhadap pemandu yang ingkar mematuhi syarat-syarat keselamatan yang telah ditetapkan. Semua tindakan ini perlu dilaporkan kepada pihak S.P.A.D.
  • Pengendali diwajibkan untuk mengemaskini data maklumat pemandu melalui “SPAD Driver Information System”.
  • Pengendali dikehendaki mengemukakan laporan pemantauan had kelajuan GPS kepada S.P.A.D., dan memberi penjelasan sekiranya terdapat pelanggaran had kelajuan yang telah ditetapkan.
  • Pengendali dikehendaki mempamerkan nombor hotline penyelia didalam dan diluar bas supaya penumpang dan pengguna jalanraya lain boleh membuat aduan terus kepada mereka dan tindakan efektif perlu diambil dengan segera. Pengadu boleh melaporkan kepada S.P.A.D. jika tindakan penyelia kurang memuaskan.
  • S.P.A.D. akan mengadakan kempen kesedaran umum mengenai aspek keselamatan penggunaan Pengangkutan Awam Darat dengan segera. Ini akan dilakukan supaya langkah-langkah penambahbaikan ini boleh menjadi lebih efektif.  

Tindakan tegas dan pantas SPAD terhadap ketiga-tiga syarikat pengendali bas ini adalah satu pengajaran dan amaran kepada yang lain agar aspek keselamatan tidak patut dipandang remeh dan tidak boleh dikompromi. Menjalankan perniagaan pengangkutan awam darat bukan sekadar mengaut keuntungan dan syarikat-syarikat pengendali bas ekspres dan pelancungan seharusnya mengutamakan aspek keselamatan penumpang dan pengguna jalanraya yang lain.

Inilah akibatnya apabila pemilik syarikat pengendali terlalu memikirkan keuntungan dan akhirnya terpaksa menanggung kerugian.

Sebagai rakyat Malaysia, kita juga bertanggungjawab membantu pihak SPAD dalam mencegah kemalangan dari terus berlaku. Kita boleh membuat laporan terus di Hotline SPAD, 1-800-88-7723

Friday, April 25, 2014

APA SAJA MENGENAI ISLAM, PAS AKAN LEMAH DI KAKI DAP




Kini hukum hudud kembali ke pentas politik Pakatan Rakyat. Baru-baru ini PAS Kelantan ingin meneruskan hukum hudud di negeri yang telah dikuasai PAS dan memberi peringatan kepada DAP dan PKR supaya jangan campur tangan dan menghalang mereka.

Alasan yang diberi Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah ialah hukum hudud telah diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan pada 1993 iaitu sebelum Pakatan Rakyat dan perjanjian pakatan pembangkang wujud. Perjanjian (Majlis Pimpinan Pembangkang) dan permuafakatan dalam pakatan pembangkang menyatakan untuk tidak melaksanakan hukum hudud itu hanya melibatkan konteks negara.

Bagi DAP pula, alasan yang diberi PAS untuk tidak melaksanakan hukum hudud di peringkat negara adalah alasan yang lemah. DAP bertegas bahawa mereka berhak membantah kerana PAS juga menumpang dalam Pakatan Rakyat ketika Pilihanraya Umum lalu. Gobind Singh yang meneruskan kelantangan mendiang ayahnya, Karpal Singh, mengingatkan PAS bahawa undian yang mereka terima pada PRU 13 lalu adalah berdasarkan kepada agenda PR.
  
Jika hukum hudud hanya akan dilaksana di Kelantan, apa pula pendirian PAS Pusat? Pada 24 November 2013, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan adalah menjadi hak parti Islam itu untuk melaksanakan hukum Islam hudud di Kelantan kerana perkara itu tidak termasuk dalam persetujuan PAS dengan Pakatan Rakyat (PR).

"Hak dia (Karpal) bersuara, hak kita meneruskan apa yang kita perjuangkan. Itu (hudud) tidak ada dalam perjanjian Pakatan Rakyat." - Presiden PAS


Seronok melihat telatah PAS dan DAP bila isu ugama Islam timbul. Seperti biasa, masing-masing bertegang urat pertahan hujah masing-masing. Namun, apa pula pendirian PKR? Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata  perkara itu sudah dibincangkan di peringkat Jawatankuasa PAS Pusat tetapi belum ada keputusan sehingga diperincikan di peringkat Lajnah Politik PAS Pusat.

Apa perlunya tunggu keputusan Lajnah Politik PAS Pusat jika Presidennya sendiri telah bersetuju? Apakah demi menjaga hati DAP, PKR sedang terkial-kial mencari alasan untuk 'play safe' dalam isu ini?

Yang sebenarnya, jika diamati tindakan DAP dan PKR yang mempunyai pemimpin-pemimpin bukan Islam yang lebih ramai, mereka i(DAP dan PKR) bukanlah menentang sangat-sangat perlaksanaan hukum hudud ini. Gambaran yang lebih besar ialah DAP dan PKR tidak mahu iktiraf Malaysia sebagai negara Islam malah memilih Malaysia sebagai sebuah negara sekular. Sekiranya PAS masih berdegil untuk laksana hukum hudud, ini bermakna Pakatan juga bersetuju untuk iktiraf Malaysia sebagai negara Islam dan seterusnya mengiktiraf Islam sebagai ugama Persekutuan.

PAS juga terlupa bahawa, di dalam rekod DAP dan PKR, mereka adalah pembela penjenayah atas nama hak asasi manusia dan sekali gus, COMANGO akan gagal jika penjenayah dihukum mengikut hudud PAS. Segala yang diperjuangkan Pakatan Rakyat untuk menghidupkan COMANGO, akan terbantut apabila mereka sendiri melakukan hukuman jenayah dengan memotong tangan, merejam batu dan merotan di khalayak ramai.

Namun, yang lebih mengejutkan kita apabila Datuk Mohd Amar berkata, "... mereka (DAP) harus beri peluang kepada kita melaksanakan hukum ini dan sekiranya kita gagal, barulah mereka ada sebab untuk menolak." Bukankah ini menunjukkan hukum hudud di Kelantan hanya sebagai satu bahan ujikaji? Buat dulu, jika gagal baruboleh dibantah. Apakah perlaksanaan hukum hudud ini sekadar untuk percubaan tanpa bersandarkan kajian yang menyeluruh?

Persoalannya sekarang, seandai PAS Kelantan meneruskan juuga ntuk melakasana hukuman hudud, apakah tindakan seterus DAP dan PKR? Apakah tindakan undang-undang akan diambil terhadap PAS Kelantan? Pakar-pakar undang-undang ramai dalam kedua-dua parti ini, apakah tiada ruang teknikal yang mampu untuk PAS disaman?

SEHINGGA BILA PAS AKAN LEMAH DI KAKI DAP DAN PKR APABILA ISU HUKUM HUDUD TIMBUL?

Jika ingin tahu Hukum Hudud sebenar... DI SINI

Thursday, April 24, 2014

FOTO LEW KUAN YEW CETUS KERISAUAN RAKYAT SINGAPURA


Gambar terkini Lee Kuan Yew ketika kunjungan Sultan Brunei ke Singapura telah benar-benar membuat rakyat Singapura terkejut apabila disiarkan Channel News Asia di Twitter baru-baru ini.

Bagi pihak kerajaan Singapura pula, mereka mungkin ingin menyampaikan mesej kepada rakyat bahawa Bapa Singapura ini masih hidup walaupun desas desus pernah tersebar beliau telah meninggal dunia.


Gambar bersama-sama Duta Rusia ke Singapura di Istana pada Januari 2014 ketika menerima anugerah penghormatan dari Presiden Rusia, Vladimir Putin setelah dilaporkan beliau tidak nampak berada di khalayak ramai selama 2 bulan.

Namun, pada tahun lepas berita yang mengatakan beliau dinasihati oleh para doktor peribadinya agar mengelak daripada berada di khalayak ramai kerana keadaan kesihatannya yang semakin uzur.



Gambar di atas pula telah diambil pada Ogos 2013 beberapa hari sebelum beliau akan meraikan harijadinya yang ke 90 pada bulan September. Dalam sesi temuramah setelah buku terbarunya diterbit bertajuk "One Man's View of the World", beliau menyatakan fizikalnya semakin lemah dan kurang aktif.

Di dalam ucapan ketika melancarkan bukunya beliau sempat menyatakan kebimbangan terhadap kerjasama Malaysia Singapura yang telah mempromosi Iskandar. 
"This is an economic field of co-operation in which, you must remember, we are putting investments on Malaysian soil," "And at the stroke they can take it over." - Lee Kuan Yew
“This is an economic field of co-operation in which, you must remember, we are putting investments on Malaysian soil,” Lee said. “And at the stroke of a pen they can take it over.” - See more at: http://www.themalaymailonline.com/world/article/singapores-lee-kuan-yew-airs-concern-about-malaysian-economic-zone#sthash.v0NMw686.dpuf

“This is an economic field of co-operation in which, you must remember, we are putting investments on Malaysian soil,” Lee said. “And at the stroke of a pen they can take it over.” - See more at: http://www.themalaymailonline.com/world/article/singapores-lee-kuan-yew-airs-concern-about-malaysian-economic-zone#sthash.v0NMw686.dpuf

ingapore Prime Minister Lee Hsien Loong, Lee’s eldest son, and Malaysian Prime Minister Najib Razak have both promoted Iskandar, which many believe can complement Singapore, just as Shenzhen has helped Hong Kong overcome its space constraints.
“This is an economic field of co-operation in which, you must remember, we are putting investments on Malaysian soil,” Lee said. “And at the stroke of a pen they can take it over.”
- See more at: http://www.themalaymailonline.com/world/article/singapores-lee-kuan-yew-airs-concern-about-malaysian-economic-zone#sthash.v0NMw686.dpuf
ingapore Prime Minister Lee Hsien Loong, Lee’s eldest son, and Malaysian Prime Minister Najib Razak have both promoted Iskandar, which many believe can complement Singapore, just as Shenzhen has helped Hong Kong overcome its space constraints.
“This is an economic field of co-operation in which, you must remember, we are putting investments on Malaysian soil,” Lee said. “And at the stroke of a pen they can take it over.”
- See more at: http://www.themalaymailonline.com/world/article/singapores-lee-kuan-yew-airs-concern-about-malaysian-economic-zone#sthash.v0NMw686.dpuf
ingapore Prime Minister Lee Hsien Loong, Lee’s eldest son, and Malaysian Prime Minister Najib Razak have both promoted Iskandar, which many believe can complement Singapore, just as Shenzhen has helped Hong Kong overcome its space constraints.
“This is an economic field of co-operation in which, you must remember, we are putting investments on Malaysian soil,” Lee said. “And at the stroke of a pen they can take it over.”
- See more at: http://www.themalaymailonline.com/world/article/singapores-lee-kuan-yew-airs-concern-about-malaysian-economic-zone#sthash.v0NMw686.dpuf

SPAD KEKALKAN SISTEM 2-TIER TEKSI DI KLIA 2

 
Pengumuman ketika sesi lawatan... video (DI SINI)

Pada 15 Mei 2013, SPAD telah memperkenalkan sistem perkhidmatan teksi '2-tier' di KLIA setelah Majlis Ekonomi yang dipengerusikan oleh YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah memutuskan sistem 2-Tier diperkenalkan bagi membolehkan teksi bandar menurunkan dan mengambil penumpang di KLIA.

Ia bertujuan agar penumpang-penumpang di airport tidak perlu menunggu terlalu lama untuk mendapatkan perkhidmatan teksi. Dengan sistem ini, penumpang akan mendapat perkhidmatan teksi tidak lebih daripada 10 minit. Cadangan sistem perkhidmatan teksi '2-tier' ini adalah lanjutan kajian daripada permintaan teksi bajet dan limosin daripada penumpang-penumpang di KLIA

Selaras dengan keputusan yang dibuat oleh kerajaan, sistem teksi 2-tier yang digunakan di KLIA juga akan dijalankan di KLIA2 dan ini dapat mengelak sebarang komplikasi.

Bertepatan dengan Tahun Melawat Malaysia 2014, Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid memohon agar 'queue manager' di KLIA 2 dapat menentukan imej teksi bandar yang berada di KLIA 2 dapat membawa imej negara.


Walaubagaimanapun, semua teksi samada teksi bajet, bandar, limosin, kereta keluarga dibenarkan beroperasi di KLIA2, ini adalah kerana di KLIA 2, tiada lagi sistem konsensasi di mana syarikat-syarikat tertentu diberi kebenaran untuk beroperasi.

Tan Sri juga menasihatkan teksi-teksi bandar supaya jangan menunggu terlalu lama jika tiada penumpang. Pihak SPAD hanya memberi peluang untuk mencari rezeki di tempat yang lebih luas lagi.

Wednesday, April 23, 2014

1,000 FREE TRIAL RIDE ON KLIA 2 OPEN DAY



The announcement made by Express Rail Link in its Media Release for 1,000 lucky visitor to enjoy a free trial ride during KLIA 2 Open Day on 27th April 2014, refers;

MEDIA RELEASE

EXPRESS RAIL LINK READY TO WELCOME PASSENGERS TO KLIA2 ON 2ND MAY 2014

Kuala Lumpur, 21st April 2014 - Express Rail Link Sdn Bhd (ERL) welcomed the Chairman of Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) YBhg Tan Sri Dato Seri Syed Hamid Bin Syed Jaafar Albar onboard the KLIA Ekspres train on a pre-opening visit to KLIA2.

Both the KLIA Ekspres will still provide non-stop service from KL Sentral Station to KLIA Station in 28 minutes, and will then continue on to KLIA2 Station. The return journey will also be via KLIA Station. The total journey time from KL Sentral Station to KLIA2 Station is 33 minutes, with a two-minute stop in KLIA Station.


KLIA Ekspres

The KLIA Ekspres will still provide non-stop service from KL Sentral Station to KLIA Station in 28 minutes, and will then continue on to KLIA2 Station. The return journey will also be via KLIA Station. The total journey time from KL Sentral Station to KLIA2 Station in 33 minutes, wiht a two-minute stop in KLIA Station.
 
KLIA Transit

With the extension of services to KLIA2 Station, passengers and commuters staying around Bandar Tasik Selatan, Putrajaya, Cyberjaya, and Salak Tinggi will be able to travel to and from KLIA2 directly by train with ease and comfort, and faster than any other modes of road transport.

YBhg. Tan Sri Dato' Seri Syed Hamid and the senior management of SPAD were the first group of visitors to try the service from KL Sentral Station to KLIA2 Station since ERL was granted the new license to operate from 14th April 2014. The visitors were taken on a tour of the new KLIA2 Station by Noormah Mohd Noor, Chief Executive Officer of ERL.

She remarked, "It has been almost eight years since the low-cost carriers were moved from KLIA to the LCCT.  With the move back to KLIA2, we are ready to welcome the passengers flying with these low-cost carriers onboard the KLIA Ekspres, and they can finally enjoy the fastest airport transfer in Kuala Lumpur."

The visitors were also briefed the ERL was working closely with Malaysia Airports Holding Bhd (MAHB) to provide free trial rides on KLIA Ekspres/KLIA Transit for 1,000 lucky visitors to attend MAHB's KLIA2 Open Day on Sunday 27the April 2014. The public are invited to register online at www.KLIAekspres.com from Wednesday, 23rd April 2014 and receive an e-ticket upon confirmation. They can use the free Return Ticket for travel from KL Sentral Station to KLIA2 Station on the KLIA2 Open Day. One thousand Return Tickets will be available ok a first-come, first-served basis from the website only.


LAWATAN PENGERUSI SPAD KE KLIA 2


Pihak Express Rail Link akan mula beroperasi dan menerima penumpang ke KLIA2 dengan rasminya pada 2 Mei 2014. Oleh itu, satu lawatan rasmi telah dilakukan oleh Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid degnan diiringi Puan Noormah Mohd Noor, CEO ERL.

Setelah pihak SPAD menerima permohonan dari pihak ERL untuk melanjutkan perkhidmatan mereka ke KLIA 2, permohonan mereka telah dicadangkan kepada Perdana Menteri dan pada 14 April 2014, SPAD telah mengeluarkan lesen untuk ERL beroperasi.

Selepas ERL diberi lesen untuk memulakan operasi, perkhidmatan KLIA Ekspres akan meneruskan perkhidmatan terus tanpa henti dari stesen KL Sentral ke KLIA yang memakan masa 28 minit, dan laluan pulang juga akan melalui stesen KLIA. Jumlah masa yang akan diambil dari stesen KL Sentral ke stesen terminal lapangan KLIA 2 pula ialah selama 33 minit, termasuk waktu berhenti di stesen KLIA selama 2 minit.

Apabila perkhidmatan ini disambung ke stesen KLIA 2, penumpang-penumpang yang tinggal di kawasan Bandar Tasik Selatan, Putrajaya, Cyberjaya dan Salak Tinggi akan berpeluang terus pergi dan balik dari KLIA melalui keretapi dengan lebih mudah, selesa dan menjimatkan masa berbanding melalui perjalanan pengangkutan lain.






Pihak SPAD telah berpuas hati setelah pemeriksaan dibuat terutamanya yang berkaitan pengangkutan awam. SPAD juga telah diberi penerangan mengenai tambang
yang dikenakan di mana ia adalah sama seperti tambang yang dulu, cuma tambahan tambang sebanyak RM2 saja dikenakan bagi perjalanan ke KLIA2.

Dalam siri lawatan ini juga, pihak SPAD mengambil kesempatan untuk melihat sistem teksi dan bas di terminal pengangkutan awam. Dan bagi pihak SPAD, semua pihak
yang terlibat dengan pengangkutan awam seperti operator dan queue manager yang mengendalikan koupon berpuas hati dan adalah mustahak memastikan ia tidak
membebankan penumpang-penumpang yang hendak datang ke KLIA2.

Di samping itu, pihak SPAD juga juga berpeluang berbincang tentang signage dan perkhidmatan-perkhidmatan di KLIA2 yang melibatkan pengangkutan awam.

Pada keseluruhannya, Tan Sri Syed Hamid selaku Pengerusi SPAD sangat berpuas hati dengan pelaksanaan yang melibatkan pengangkutan awam di KLIA 2.

Tuesday, April 22, 2014

RAM KARPAL ADALAH AMANAH MENDIANG KARPAL SINGH, APAKAH DAP AKAN TUNAIKAN?



Kerusi Parlimen Bukit Gelugor (P051) telah kosong setelah kematian Karpal Singh dalam satu kemalangan 17 April lalu. Kini, bagi mengisi kekosongan kerusi P051, satu pilihanraya kecil bakal diadakan dalam tempoh 60 hari.

Terdahulu, bagi pihak BN kerusi parlimen tersebut adalah kouta MCA dan semenjak 2004, mendiang Karpal Singh yang mewakili DAP telah memenangi pada pilihanraya umum dengan majoriti sebanyak 775 undi pada tahun 2004, 21,015 pada tahun 2008 dan pada 2013 dengan majoriti 42,706.

Melihat kepada majoriti yang menjunam naik pada tahun 2008 dan 2013, pasti DAP tidak akan menghadapi sebarang kesukaran untuk menang semula kerusi parlimen ini pada pilihanraya kecil yang bakal diadakan nanti.

Namun yang menjadi persoalannya adalah seperti biasa, siapakah calonnya kali ini?


Bagi mengekalkan momentum kemenangan mendiang Karpal Singh di PRU lalu, nampaknya telah terdengar-dengar calonnya mestilah dari pewaris mendiang yang terdiri dari ahli keluarganya juga walaupun ramai mengetahui DAP akan dapat mengekalkan majoriti dengan undian simpati.

Ramkarpal juga dikatakan anak yang telah dipilih mendiang Karpal untuk mengganti kerusi parlimennya seandai beliau disabitkan dengan kesalahan di mana mendiang telah dijatuhkan hukuman penjara kerana disabitkan mengeluarkan kata-kata menghina dan menghasut dalam krisis perlembagaan di Perak apabila di pejabatnya di Jalan Pudu Lama, Karpal Singh telah mengeluarkan kenyataan bahawa DYMM Sultan Perak perlu diseret ke mahkamah untuk dibicarakan kerana memberikan perkenan kepada perlantikan Zambry Abdul Kadir setelah Pakatan Rakyat kehilangan majoriti di DUN Perak.

Satu lagi nama dan juga anak Karpal iaitu Jagdeep Singh Deo, ADUN Datuk Keramat telah disebut-sebut sebagai calon P051 tetapi oleh kerana pendirian DAP untuk tidak bertanding di 2 kerusi Parlimen dan ADUN, kecuali diberikan kepada Lim Guan Eng, maka Jagdeep bukanlah calon pilihan. Cadangan ini juga telah diutarakan oleh mendiang Karpal.

Persoalannya sekarang, apakah DAP akan menunaikan wasiat Karpal nanti, kita sama-sama tunggu setelah SPR membuat pengumuman tarikh PRK P051 Bukit Gelugor.

MALAYSIA INSIDER AND MAJLIS FATWA ON 'RIP'... MUSLIM LAWYERS REBUT

In Malaysian Insider's article titled 'Muslims not encouraged to us 'RIP', says National Fatwa Council' is obviously with malice intentions and it was not what was correctly referred to the blog as claimed by MI.

National Fatwa Council was reported by MI to be prohibiting Muslims from using the expression “rest in peace" to condole the death of non-Muslims but in actual, such was written in the blog;
If a speech is given with the intention of allowing a religious belief that is against Islam, then it is prohibited. As if it were uttered just honor in general, then it is a must.
The issue went viral and broadly disseminated over social medias locally and internationally following Karpal Singh's accident that caused death on 17th April, lately.

Upon this, Muslim Lawyers Association of Malaysia in their press statement cleared the air, duly in their researches with reference to lists of fatwas that was published by National Fatwa Council.


What concerned us is the impact given to Islam in Malaysia as non-tolerant, extremist and too dogmatic thus created further hatred against Islam and how the religion is being managed in Malaysia.

PRESS RELEASE
MUSLIM LAWYERS ASSOCIATION OF MALAYSIA
RE: INCITING HATRED AGAINST THE FATWA COUNCIL
PPMM condemns The Malaysiain Insider (TMI) for inciting hatred against the National Fatwa Council based on false allegation through its report dated 17th April entitled “Muslims not encouraged to use ‘RIP’, says National Fatwa Council”. Such report has caused further consternation and division between muslims and non-muslims in the country. 
In the report of 17th April, TMI states: "Hours after the death of Karpal Singh, Muslims were told by the National Fatwa Council today they were not encouraged to use the phrase “Rest in Peace" (RIP) to a non-Muslim because the term had Christian connotations." Pictures of the late Mr. Karpal Singh and his wake was inserted to relate the National fatwa council decision’s to the late Mr Karpal Singh. The source was expressly stated in the article as coming from the National Fatwa Council sitehttp://www.e-fatwa.gov.my/.
Upon perusal of the website, PPMM found that there was never listed in any of the “Senarai Fatwa Malaysia” be it either at national or state level, a fatwa on this issue by the National Fatwa Council. PPMM however have found that there was an opinion issued by the bloghost dated 12 December 2013 in a question and answer column. 
TMI has thus used an old non fatwa opinion to falsely accuse that the National Fatwa Council issued a statement hours after death of the late Karpal Singh. It has created much scorn against, specifically, the National Fatwa Council and, in general, the Muslims, in the social media.
After causing much dissension among the public with its inaccurate report, TMI then amended its original report without a separate public notice and apology. They did this by amending the original article hiding their inciteful remarks. Those who have read the earlier report would not know it’s been amended unless one refers back to the previous article. Even then they would not be able to determine the original wordings as it has been deleted. TMI claimed that they have amended to correct the wrongful implication. 
This is indeed an unethical manner of amending the article. The amendment changed the tone and premise of the article. The editor justification was also dishonest. The original article clearly with the picture and wordings put the blame on the National Fatwa Council and not by way of implication. 
PPMM highly condemns this unethical dishonest reporting of TMI in inciting hatred not only against the National Fatwa Council but also against the Muslims in general. 

Dato Haji Zainul Rijal Abu Bakar
President
Muslim Lawyers Association of Malaysia
Date: 21st April 2014

Sunday, April 20, 2014

KESALAHAN PEMANDU PENGANGKUTAN AWAM... BAGAIMANA PULA DENGAN KESALAHAN SYARIKAT PENGENDALI?


Semenjak tragedi Genting Highlands September tahun lalu, timbul kesedaran rakyat terhadap keutamaan dan pentingnya keselamatan jalanraya. Kesedaran ini menjadi baik apabila rakyat mengambil tahu mengenai keselamatan tetapi ia akan menjadi buruk apabila dibanjiri dengan persepsi-persepsi yang salah terutama ada pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab cuba eksploit dan dijadikan isu-isu berkepentingan politik.

Pihak-pihak berkuatkuasa terutama SPAD sering dijadikan target pihak-pihak tertentu apabila terjadi satu-satu kemalangan terutama apabila melibatkan kehilangan nyawa.

Beberapa insiden kemalangan bas semenjak Januari 2014 adalah;
 
  • 17 Januari 2014 di Km 217.5 Lebuhraya Utara Selatan -Taiping : 2 cedera parah (pemandu dan penumpang) 
Kejadian : Pemandu bas ekspres cuba mengelak daripada terlanggar sebuah kereta, menyebabkan bas terbabas merempuh penghadang tepi lebuh raya sebelum terhumban
ke dalam longkang.
 
  • 19 Januari 2014 di Km 107.5 PLUS Highway-Yong Peng : 3 kematian dan 15 cedera
Kejadian : Pemandu yang tiba-tiba hilang kawalan.
     
  • 26 Januari 2014 di Riam Road, Miri :1 kematian (pemandu bas)
Kejadian : Bas tergelincir dan merempuh tebing jalan
     
  • 17 Februari 2014 di Membakut-Papar, Kota Kinabalu : 6 cedera
Kejadian : Pemandu hilang kawalan ketika melalui satu selekoh
     
  • 24 Februari 2014 di Tuaran, Kota Kinabalu : 2 kematian (kereta)
Kejadian : Bas ekspres merempuh kereta ketika membuat U-turn
     
  • 2 Mac 2014 di  Km 10.9 Lebuhraya KL-Putrajaya : 1 kematian (pemandu bas)
Kejadian : Pemandu hilang kawalan sebelum terbabas ke kanan jalan dan melanggar tiang lampu.
 
  • 17 Mac 2014 di Km 301.5  Lebuhraya PLUS Gopeng, Gua Tempurung : 1 kematian (pemandu bas), 2 cedera
Kejadian : Pemandu hilang kawalan dan merempuh penghadang tepi lebuh raya itu sebelum terjunam ke dalam gaung
 
  • 23 Mac 2014 di Batu 27, Off Jalan Labuk Road, Sandakan, 1 kematian (kereta)
Kejadian : Kereta bertembung dengan bas
    
  •  24 March 2014 di Kg.Nandin, Hulu Langat : 1 kematian (penumpang - pelajar), 4 cedera
Kejadian : Brek bas sekolah kemungkinan gagal berfungsi
     
  • 30 March 2014 di Km 164 Lebuhraya PLUS -Jawi, Pulau Pinang : 14 cedera
Kejadian : Pemandu gagal mengawal kenderaan selepas pacuan 4 roda memotong
     
  • 12 April 2014 di Km 26.8 PLUS Expressway-Kulai : 8 cedera
Kejadian :
     
  • 12 April 2014 di KM11 Off Jalan Bentong-Raub, Bentong, Pahang : 3 kematian, 65 cedera
Kejadian : Bas memotong beberapa buah kenderaan lain menyebabkannya hilang kawalan sebaik tiba di satu selekoh.
    
Jika dilihat kejadian kemalangan bas semenjak Januari 2014, kelajuan merupakan punca kemalangan dan ini melibatkan pemandunya. Banyak di antara kemalangan yang tidak sepatutnya berlaku sekiranya pemandu mengutamakan had laju yang ditetapkan. 
 


Menurut Tan Sri Syed Hamid Pengerusi SPAD pula, kemalangan bas dua tingkat di Bentong tidak sepatutnya berlaku kerana syarikat pengendali bas ekspres itu iaitu syarikat Konsortium Transnasional Berhad (KTB) mempunyai sistem navigasi berteknologi tinggi yang berupaya mengenalpasti kenderaannya yang dibawa melebihi had laju atau jika ada sebarang masalah lain.

Sistem ini juga difokuskan terhadap bas bertingkat yang melalui kawasan bercirikan cerun dan bukit kerana memerlukan kecekapan memandu yang tinggi.

Pada masa yang sama juga, berikutan tragedi bas di Tanah Tinggi Genting tahun lalu, pihak SPAD telah mengeluarkan Pekeliling mengenai pelaksanaan kod amalan industri bagi keselamatan pengendali bas yang beroperasi di kawasan tanah tinggi. Pekeliling berkenaan memberi penekanan serius kepada aspek keselamatan kenderaan yang beroperasi di tanah tinggi.

Selain itu, Pekeliling mengenai SPAD ICOP-Keselamatan juga telah dikeluarkan pada 9 September 2013 yang mengkehendaki pengendali bertanggungjawab memastikan segala aspek pengurusan pemandu dan penyelenggaraan kenderaan dilakukan secara betul dan berkala.

Sahingga kini, sebanyak 2,300 syarikat pengendali bas telah menghadiri latihan SPAD ICOP–Keselamatan yang telah dijalankan sejak Disember 2012. SPAD juga telah mengaudit 24 syarikat bas ekspres yang terlibat dalam kemalangan jalanraya dan telah menggantung sebanyak enam lesen pengendali dan membatalkan dua permit pengendali yang didapati bersalah atas kesalahan di bawah SPAD ICOP-Keselamatan dan APAD 2010.

Pihak syarikat pengendali pula seharusnya memperhebatkan sistem keselamatan dan memantau latar belakang pemandu di mana jika setiap kemalangan yang berlaku tidak menolak kemungkinan berpunca daripada kecuaian pemandu.

Apabila arahan, pesanan dan peringatan diberikan pihak SPAD kepada syarikat-syarikat pengendali bas ini tidak diambil serius, diharap jangan ada di antara kita yang cuba membantah dan mempersoalnya pula kerana tindakan tegas terhadap pengendali bas yang terbabit adalah di dalam Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 dan tidak perlu dikompromi lagi.