Friday, March 30, 2018

SPAD PASTIKAN GABUNGAN GRABCAR DAN UBER TIDAK MENINDAS PENGGUNA


Sesuatu yang sangat membimbangkan pelanggan perkhidmatan GrabCar setelah syarikat ini mengumumkan mengambil alih Uber Technologies Inc’s dan penggabungan Grab dan Uber di Asia Tenggara adalah berkemungkinan menyebabkan kenaikan kadar tambang dan prestasi perkhidmatan yang bakal menurun. Apabila tiada persaingan dan monopoli berlaku, tidak mustahil kebimbangan ini akan berlaku.

Suruhanjaya Persaingan Singapura pada awalnya telah mendapati kesan dari penggabungan GrabCar dan Uber mampu mengakibatkan persaingan terjejas di mana GrabCar yang kini adalah syarikat terbesar memberi perkhidmatan alternatif teksi akan sewenang-wenangnya menentukan perubahan dan kenaikan tambang.

Namun, setelah diadakan mesyuarat segera di antara Datuk Seri Nancy Shukri dan GrabCar, syarikat tersebut telah memberi jaminan kepada SPAD dan juga Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC), paling utama struktur tambang terkini tidak akan berubah dan terkesan walaupun GrabCar kini merupakan operator utama di dalam industri 'ride-hailing' ini.

Pada 26 Mac lalu, GrabCar telah mengesahkan mengambilalih semua operasi Uber di Asia Tenggara termasuk perkhidmatan penghantaran makanan, Uber Eats.

SPAD pula adalah pihak yang bertanggungjawab mengawalselia sektor e-hailing dan mereka telah memberi jaminan untuk memantau perkhidmatan GrabCar dalam rangka perundangan dan polisi sedia ada, tahap keselamatan operasi yang baik serta memastikan kebajikan penumpang dan pemandu sentiasa terpelihara.

Pihak SPAD juga tidak akan teragak-agak campurtangan sekiranya ada unsur-unsur nyata dalam perlaksanaan anti-persaingan dan pihak pengguna sistem e-hailing juga digalakkan membuat aduan kepada SPAD untuk disiasat dan diambil tindakan undang-undang terutamanya jika GrabCar sengaja mengenakan kenaikan tambang.

Inilah kelebihan yang ada di negara kita, walaupun pelbagai insentif dan peluang diberikan kerajaan untuk mewujudkan perkhidmatan baru seperti GrabCar, namun mereka terikat dengan undang-undang dan sentiasa dipantau SPAD serta agensi-agensi kerajaan lain. Rakyat juga perlu memainkan peranandan ruang untuk membuat aduan juga telah disediakan.
 

Thursday, March 29, 2018

ANNUAR MUSA : KONSEP “RAKYAT DIDAHULUKAN ”, PENTADBIRAN PM NAJIB JAUH LEBIH BERJAYA DARI MAHATHIR


Ternyata Dr Mahathir tidak puas mentadbir negara dan setelah 22 tahun diberi peluang, nampaknya PM Najib telah membuka matanya bahawa kons eppentadbirannya yang mendahulukan rakyat dan bukan kroni mahupun kepentingan kaum keluarga, adalah formula sebenar untuk Malaysia menuju ke sebuah negara maju dan mampu menjadi "Harimau Asia" sepertimana yang didakwa Dr Mahathir.

Kejayaan pentadbiran PM Najib Razak selama sembilan tahun sahaja telah dibuktikan di dalam Laporan Tahunan Program Transformasi Negara (NTP) 2017. Tempoh pentadbiran ini yang ternyata lebih cepat dan cekap malahan berkesan berbanding 22 tahun pentadbiran Dr Mahathir, tetapi negara masih di paras negara membangun walaupun mempunyai hasil sumber asli seperti minyaknya sendiri.

Walaupun parti pemerintah Barisan Nasional yang diterajui PM Najib tidak menguasai 2 negeri termaju dan terkaya iaitu Pulau Pinang dan Selangor, beliau tetap berjaya membawa negara menuju targetnya sebagai negara maju berdasarkan kepada pendapatan per kapita tahun lalu sebanyak RM37,700, Pendapatan Negara Kasar pula pada tahun lalu sebanyak RM1.32 trilion yang mampu mewujudkan peluang pekerjaan dari 2011 hingga 2018, sebanyak RM2.68 juta.

Dan di kala Dr Mahathir sentiasa menguasai 2/3 majoriti di parlimen selama 22 tahun, Malaysia hanya mampu digelar sebagai 'anak harimau' sahaja yang diletakkan sebaris Thailand, Vietnam dan Filipina.

Justeru, sebagai salah seorang pemimpin yang pernah bersama-sama pentadbiran Dr Mahathir, Tan Sri Annuar Musa melihat konsep 'mendahulukan rakyat' yang dibawa PM Najib tidak akan mampu dinafikan kejayaannya oleh Dr Mahathir di mana ramai mengetahui yang PM Najib adalah anak didiknya. Malahan, PM Najib seperti mewarisi kesabaran Pak Lah, karisma Anwar Ibrahim, ketegasan Hussein Onn dan kelicikan Dr Mahathir serta kebijaksanaan ayahandanya, Tun Razak.

Manakan tidak, walaupun sistem kouta telah dihapuskan dalam pemilihan UMNO, PM Najib telah mampu menguasai dan memimpin UMNO dengan lebih hebat dan mantap. Dalam pergolakan yang cuba ditimbulkan Dr Mahathir dan Muhyiddin, namun beliau telah mampu menghadapinya dengan penuh tabah dan semangat perjuangan yang jitu sehinggakan tidak ada satu pun bahagain UMNO yang dibubarkan termasuk Pagoh sendiri.

Bagi Tan Sri Annuar, yang lebih menonjol adalah kecekapan PM Najib menangani perpaduan nasional sehingga lebih utuh, hubungan di antara pentadbir negara dan negeri dengan istana menjadi lebih baik, rating ekonomi yang mendapat pujian dan pengiktirafan badan-badan dunia, hubungan diplomatik dengan pemimpin dunia menjadi lebih bagus sehinggakan KDNK dan rizab negara jauh melonjak lebih tinggi.

Kesemua yang disebutkan Tan Sri Annuar, hakikatnya telah gagal dilakukan Dr Mahathir selama beliau adalah Perdana Menteri.

Berteraskan konsep 'Rakyat didahulukan', PM Najib juga kini telah membina sesuatu yang lebih baik dari Dr Mahathir di mana Menara TRX akan memintas ketinggian Menara Berkembar Petronas, lebuhraya Pan Borneo tanpa tol yang lebih panjang, terlaksananya MRT dan ECRL yang menghubungi pantai barat dan timur dengan rel yang jauh lebih moden dan bertaraf dunia. Kesemua itu juga gagal dinaiktaraf oleh Dr Mahathir.

Benarlah seperti kata pepatah Inggeris - 'Reality bites' apabila 'bitter truth' terpaksa diakui. Begitu juga dengan Dr Mahathir, kebenaran yang sukar dinafikan beliau yang PM Najib dan pentadbirannya adalah jauh lebih baik daripadanya. Yang pahit bagi Dr Mahathir inilah dilakukan PM Najib hanya kerana 'Rakyat Didahulukan'.
 

Monday, March 26, 2018

HAYAT POLITIK LIEW CHIN TONG (DAP) AKAN BERKUBUR DI AYER HITAM


Apabila Kit Siang berang dengan kemaraan Timbalan Presiden MCA Datuk Wee  Ka Siong menyerang anaknya yang terlibat dalam skandal terowong dasar laut di Pulau Pinang, Liew Chin Tong yang merupakan Pengerusi DAP Johor dan dikatakan 'giant slayer' untuk pakatan pembangkang, beliau dinamakan sebagaicalon di P148 Ayer Hitam dan seterusnya diumumkan oleh Lim Guan Eng pula.

Walaupun Chin Tong sendiri pernah mengumumkan P148 Ayer Hitam akan diperuntukkan kepada PAN, namun di atas arahan Kit Siang, DAP sengaja merampas dan membelakangkan soal prinsip kepada rakannya sendiri. Alasan Chin Tong inginkan PAN bertanding di Ayer Hitam sangat mudah, P148 Ayer Hitam adalah kawasan majoriti Melayu dengan pecahan 57.67 peratus pengundi Melayu, 38.16 peratus pengundi Cina dan 4.17 peratus pengundi India dan lain-lain kaum.

Pada PRU13 lalu, parlimen Ayer Hitam yang telah dimenangi Datuk Wee untuk penggal ketiganya, beliau telah dicabar oleh calon dari PAS yang merupakan rakan sekutu DAP dalam Pakatan Rakyat ketika itu. Alasannya juga sama, ini adalah kawasan majoriti Melayu. Namun DAP dilihat agresif berkempen untuk PAS terutamanya di DUN Yong Peng walaupun akhirnya dimenangi DAP, Barisan Nasionl kekal menang di Parlimen Ayer Hitam.

Oleh itu, pengaruh majoriti pengundi Melayu tetap menjadi penentu kemenangan Datuk Wee yang bertanding di bawah lambang Barisan Nasional.

Sebagaimana yang kita ketahui pada PRU12 dan PRU13, DAP terlalu bergantung kepada sokongan pengundi Cina dan ini jelas apabila Chin Tong telah berjaya mendapat majoriti undi sebanyak 7,359 di P152 Parlimen Kluang di mana 52.4% adalah pengundi Cina berbanding 37.9% adalah pengundi Melayu. Malahan ketika itu, penyokong PAS telah memberi sokongan kepada beliau.

Sekali lagi, apakah Chin Tong mampu bernyawa di Ayer Hitam ataupun ini adalah pengakhiran bagi politiknya?

Sebagaimana rakyat Malaysia telah menyedari yang DAP bertanding di dalam pilihanraya bukanlah untuk berkhidmat kepada pengundi dan penyokongnya tetapi sekadar menabur janji dan menghasut, kemudian ditinggalkan kawasan dan pengundi yang telah mereka menang. Ternyata, contoh terbaik adalah Lim Kit Siang sendiri. Setelah menang di Gelang Patah, beliau jarang sekali ditemui di kawasan parlimen ini dan segala masalah di Gelang Patah tidak langsung diberi perhatian.

Rekod Chin Tong sebagai Ahli Parlimen Kluang juga dikatakan sangat buruk kerana sentiasa gagal memberi khidmat kepada pengundi mereka. Justeru, agar tidak dihukum pengundi Kluang nanti pada PEU14, beliau terpaksa mencari kawasan lain untuk bertanding. Apakah pengundi Ayer Hitam tidak akan mengetahui prestasi khidmatnya di Kluang nanti?

Jauh bezanya dengan Datuk Wee yang telah berkhidmat kepada warga Ayer Hitam sejak PRU11 lagi. Oleh kerana mesra dan komitednya Datuk Wee untuk berkhidmat kepada warga Ayer Hitam tanpa mengira bangsa dan fahaman politik, maka sebab itu beliau sentiasa berjaya memenangi hati majoriti Melayu di Ayer Hitam.

Sepertimana penduduk di parlimen Gelang Patah yang dimenangi Kit Siang pada pilihanraya umum lalu, mereka amat kecewa melihat jiran mereka di Parlimen Pulai dan Johor Bahru yang sentiasa diberi perhatian Ahli-Ahli Parlimen Barisan Nasional. Begitu juga parlimen Kluang yang berjiran dengan Ayer Hitam, penduduknya hanya mampu melihat masyarakat di Ayer Hitam menerima pelbagai bantuan dan kemajuan.

Dengan rekod cemerlang Datuk Wee selama 3 penggal di Parlimen Ayer Hitam dan di kawasan majoriti Melayu, mampukah DAP dan Chin Tong bernyawa di PRU14 nanti? 

Jawapannya pasti tidak! DAP hanya boleh menang di kawasan majoriti Cina dan lebih penting, DAP bertanding bukan untuk berkhidmat kepada pengundinya tetapi sekadar menabur janji-janji kosong dan racun. Akhirnya kawasan yang dimenangi DAP akan terbiar dan dipinggirkan dalam arus kemajuan negara. Jika tidak percaya, Gelang Patah telah membuktikannya.
 

Saturday, March 24, 2018

KUMPULAN KELIMA PEMANDU TEKSI YANG BERJAYA UBAH NASIB MEREKA


300 lagi dalam kumpulan ke-lima dan kesemuanya berjumlah seramai 2,493 pemandu teksi telah berjaya mendapatkan lesen individu dari Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) melalui Program Transformasi Industri Teksi (TITP). Dari sistem pajak yang agak menindas kini mereka telah keluar dari belenggu tersebut untuk memperbaiki kehidupan masing-masing.

Ini hanya berlaku dalam pentadbiran Barisan Nasional yang diketuai PM Najib Razak. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, YB Dato’ Sri Hajah Nancy Shukri telah menyerahkan 159 pemandu teksi dan 142 pemandu kereta sewa dalam satu majlis.

Inisiatif yang diperkenalkan SPAD di bawah Program Transformasi Industri Teksi (TITP), telah berjaya memberi sinar kepada pemandu teksi yang sering terbelenggu dengan sistem pajak lama yang dikenakan kepada mereka oleh syarikat-syarikat pengendali. Lantas, lesen individu yang diperolehi mereka telah mampu menambah baik pendapatan mereka dan sekali gus telah berjaya mewujudkan daya saing yang sihat di dalam industri teksi.

Bukan sesuatu yang mudah, pemandu-pemandu teksi hanya dikatakan layak setelah telah melalui proses saringan yang ketat dan menepati syarat-syarat kelayakan pelesenan SPAD dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia dan Jabatan Pengangkutan Jalan.

Di antara yang telah menerima lesen individu untuk kumpulan kelima ini, 52% pemandu adalah daripada Lembah Klang dan Negeri Sembilan, 24% daripada Pulau Pinang dan Pulau Langkawi, dan 23% daripada Melaka dan Johor Bahru.

Di samping itu, 74 daripada penerima lesen individu pada kali ini juga telah berjaya menerima geran tunai Kerajaan sebanyak RM5,000 bagi membantu mereka membeli kenderaan baru. Geran ini adalah sebahagian daripada RM150 juta yang telah diperuntukkan oleh Kerajaan untuk pemegang lesen individu yang layak seperti mana yang telah diumumkan oleh YAB Perdana Menteri ketika Pembentangan Bajet 2017.

Di antara perbezaan ketara yang dinikmati pemegang lesen individu berbanding sistem pajak lama, setelah pindaan kepada Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 yang telah diluluskan oleh Parlimen pada Julai 2017, mereka diberikan hari bebas sewa untuk menjalani pemeriksaan PUSPAKOM, cuti tahunan dan cuti sakit, insurans kenderaan pihak pertama, dan pembayaran balik deposit pada pengakhiran kontrak.


Untuk maklumat lanjut kepada yang berminat mengenai TITP, sila rujuk ... DI SINI  atau hubungi SPAD (Hotline: 1-800-88-7723 atau titp@spad.gov.my).
 

Friday, March 23, 2018

KISAH NGERI DI SEBALIK EKONOMI MAHATHIR


Di sebalik kepesatan pertumbuhan ekonomi di era Dr Mahathir yang dibanggakannya dan termasuk penyokong-penyokongnya, beliau telah mengambil selama 2 dekad untuk mencapai kejayaan ini. Beliau yang sering memperlekeh pentadbiran PM Najib Razak sering mendakwa kemampuannya membangunkan negara dan kini setelah berada bersama-sama blok pembangkang, GST adalah polisi kerajaan hari ini yang sangat ditentangnya.

Di dalam keghairahan Dr Mahathir menjual manifesto pakatan pembangkangnya, beliau mendakwa yang tanpa GST, Malaysia akan mampu menjadi Harimau Asia nanti. Rakyat diharapkan akan terpesona dengan janji ini dan berkempen habis-habisan menentang GST yang telah diperkenalkan dari zaman beliau dan berani dilakasanakan oleh PM Najib Razak walaupun mengetahui ia bukan polisi populis namun sangat diperlukan.

Persoalan yang dikemukakan oleh pihak parti pemerintah - Mengapa GST tidak diperlukan di zaman Mahathir dan apakah benar beliau akan mampu menjadikan Malaysia sebagai Harimau Asia?

Selama 22 tahun mengetuai pentadbiran negara, apakah Malaysia telah setanding Hong Kong, Singapura, Korea Selatan dan Taiwan yang sememangnya digelar Harimau Asia? Walaubagaimanapun, tidak dapat dinafikan Malaysia hanya mampu diberi gelaran sebagai sebuah negara ekonomi anak harimau setanding Indonesia, Filipina, Thailand dan juga Vietnam.

Persoalan seterusnya, apakah sumber sebenar pendapatan negara di zaman Mahathir?
Mungkin generasi muda tidak mengetahui yang sebahagian besar negara mengalami pertumbuhan pantas hanya pada sekitar 90an dan ia bukan Malaysia saja yang pesat membangun tetapi turut dirasai negara-negara jiran di mana ia digelar sebagai 'era emas'. Pada tahun 22 September 1985, Perjanjian Plaza telah ditandatangani negara-negara barat dengan Jepun di New York untuk meningkatkan nilai matawang Jepun ekoran segala uruniaga eksport Jepun di dalam nilai matawang rendah.

Dengan itu, dalam beberapa tahun saja nilai matawang Yen melonjak naik dan sekali ganda berbanding USD dan nilai matawang asing yang lain. Oleh kerana peningkatan Yen, Won Korea Selatan dan juga dollar Taiwan ketika itu, maka pelabur asing telah memindahkan industri mereka ke China dan juga negara-negara Asia termasuklah Malaysia.

Walaupun Malaysia sempat menikmati gelombang pelaburan asing ini sehingga mampu melonjakkan pertumbuhan ekonomi yang rancak, namun ia terhenti dalam masa sedekad apabila krisis kewangan Asia Timur tercetus pada Julai 1997.

Maka sebab itu pentadbiran Dr Mahathir hanya mampu melakukan pertumbuhan kukuh ekonomi negara hanya pada awal 90an dan tanpa Perjanjian Plaza dan kesan kepada lonjakan nilai matawang Yen, kilang-kilang mereka terpaksa dibawa keluar dari Jepun yang mampu memberi kos pengeluaran yang lebih rendah. Ia bukanlah kejayaan seratus peratus Dr Mahathir seorang tetapi negara-negara jiran juga mencapai kemajuan yang sama.

Di dalam kerancakan itu, seharusnya Dr Mahathir tidak memerlukan GST dan negara ketika itu juga mempunyai sumber dana lain dari hasil asli negara yang kebanyakannya samada telah pupus seperti timah dan berkurangan seperti minyak mentah. Dr Mahathir juga sebenarnya rancak membuat hutang melalui pelbagai pinjaman antarabangsa dan akibatnya, hutang negara melonjak sehingga pernah mencapai 103 peratus pada tahun 1986, dalam masa 5 tahun beliau memegang jawatan Perdana Menteri.

Nisbah hutang negara berbanding KDNK kekal melepasi 60 peratus selama 10 tahun tetapi PM Najib telah mampu menurunkannya sehingga ke 50.7 peratus pada hari ini.

Siapa kata di zaman Dr Mahathir tiada cukai-cukai yang dikenakan? Di zaman Dr Mahathirlah maka cukai korporat dan individu dikenakan melebihi 30 peratus tetapi PM Najib telah mengurangkan cukai-cukai ini yang bermula dari 28 peratus dan kini hanya 24 peratus sahaja. Tambahan, PM Najib turut melepaskan cukai individu yang berpendapatan bulanan di bawah RM4,000.

Cukai jualan di zaman Dr Mahathir adalah di antara 10 hingga 20 peratus dan ditambah pula dengan cukai perkhidmatan 6 peratus. Pentadbiran Dr Mahathir juga telah mengenakan cukai jualan sebanyak 19.64sen bagi setiap liter diesel dan 58.62 sen bagi setiap liter petrol hampir sepanjang 22 tahun pentadbirannya. Cukai 58.62 bagi setiap liter petrol ini dimansuhkan pada 2004.

Memang benar Dr Mahathir tidak pernah salurkan subsidi untuk petrol tetapi sebaliknya cukai dikenakan kerana ketika zamannya, harga minyak berada di antara USD10 hingga USD20 setong sahaja jika dibandingkan harga kini adalah USD60 setong. Subsidi beras, minyak kelapa sawit atau gula pasir juga tidak disalurkan subsidi kerana jelas, harga komoditi-komoditi ini sangat rendah di zaman beliau berbanding harga global komoditi hari ini.

Apakah beliau juga mampu mengawal harga komoditi dunia hari ini?

Siapa di antara kita yang tidak pernah dengar perkataan 'penswastaan' dan inilah polisi yang sangat terkenal di zaman Dr Mahathir. Di sebalik namanya yang gah, sebenarnya Dr Mahathir sedang menjual saham dan aset kerajaan untuk mendapatkan wang untuk kerajaan pentadbirannya. Di antara yang telah dijual termasuklah pemilikan saham Telekom Malaysia, Tenaga Nasional, Bursa Saham, Pelabuhan Klang, Kuantan dan beberapa bank, kesemua lapangan terbang, syarikat penerbangan, jambatan Pulau Pinang, khidmat Pos malah Lembaga Padi juga, dijualnya.

Petronas adalah kantong duit utama Dr Mahathir sehinggakan menara berkembar tertinggi di dunia KLCC mampu dibina. Apakah ini projek mega untuk rakyat atau telah dimanfaatkan oleh sebilangan rakan kroni dan keluarganya sahaja? Jangan terperanjat apabila di zaman Dr Mahathir, baki wang Petronas hanya mampu berada di antara RM20 - RM30 bilion berbanding hari ini di mana PM Najib telah menunjukkan sikap hormatnya supaya Petronas mampu menguruskan kewangan mereka sendiri. Setakat hujung tahun 2017, baki wang Petronas adalah RM128.2 bilion.

Jika Dr Mahathir dikatakan telah berjaya menyelamatkan Malaysia dari kegawatan ekonomi ke dua pada tahun 1998, Barisan Nasional ingin bertanya, siapakah Perdana Menteri ketika itu yang menyebabkan negara ini terjerumus ke kedudukan kegawatan itu sehingga memerlukan Mahathir menyelamatkan Malaysia?

Thursday, March 22, 2018

LAGU ABC DAN KANAK-KANAK, ALAT TERBARU UNTUK POLITIK DAP


Amat menyedihkan apabila Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng telah habis modal untuk memulhkan imej tercalarnya sehingga terpaksa menggunapenga ruh kanak-kanak yang suci dari segala bentuk politik kebencian yang dibawa DAP. Guan Eng yang kini berhadapan dengan skandal terbarunya iaitu projek terowong dasar laut Pulau Pinang.

Imej Guan Eng mula tercalar dengan pelbagai tragedi tanah runtuh dan banjir besar sehingga menyebabkan nyawa rakyat Pulau Pinang terkorban dan harta benda mereka rosak. Kesemua tragedi tersebut adalah akibat dari sikap angkuh dan degilnya serta mudah meletakkan kesalahan kepada pihak lain walaupun telah sering dibantah dan diberi peringatan ke atas segala tindakan melampaunya.

Sekali lagi Guan Eng menunjukkan sikap angkuh apabila diminta memohon maaf kerana memperguna kanak-kanak dalam kempen kebenciannya terhadap polisi kerajaan persekutuan dalam melaksanakan GST. Bagi MCA, sesiapa saja boleh beri pandangan dan berhak tidak setuju dengan polisi kerajaan tetapi pendekatan Guan Eng memperguna kanak-kanak telah membuktikan sikap pemimpin politik DAP yang sangat keterlaluan dan tidak bermaruah.

MCA mengingatkan yang seringkali di dalam ucapannya, Guan Eng menegaskan yang isu pendidikan dan sekolah tidak seharusnya dipolitikkan tetapi kini, beliau bukan saja melacurkan kata-katanya sendiri malahan setelah enggan memohon maaf, beliau telah menyerlahkan sikap peribadi sebenarnya yang sememang biadap.

Apakah DAP lupa, ketika Menteri Wilayah Persekutuan, Tengku Adnan Mansor pernah dikritik hebat oleh DAP hanya kerana menghadiri program di sekolah yang membawa tema patriotik dan tajuk peranan UMNO dalam pencapaian kemerdekaan?

Guan Eng juga bukan saja menganggap lagu ABC dan tarian itu bukan satu kesilapan besar malahan tanpa segan silu mendakwa segala kesalahannya sebagai ketua pentadbir Pulau Pinang adalah satu konspirasi menjatuhkannya. Apakah isu-isu seperti ini perlu dikongsikan dengan kanak-kanak juga? Dimana penilaian Guan Eng sebagai seorang dewasa yang berakal yang mahu berkongsi hal ehwal politik dengan kanak-kanak yang sepatutnya ditanam dengan nilai-nilai dan contoh baik kepada mereka?

Segalanya adalah doktrin politik kebencian yang gemar ditanamkan DAP dan kini kanak-kanak pula menjadi alat terbaru mereka. Apakah toksid yang dibawa Guan Eng dan DAP ini perlu dikekalkan di Pulau Pinang dan Malaysia? Tepat sekali jika MCA mengajak rakyat Malaysia khususnya di Pulau Pinang mengutuk indoktrinasi kanak-kanak oleh kerajaan DAP Pulau Pinang yang diketuai Lim Guan Eng.
 

Saturday, March 17, 2018

RAKYAT PULAU PINANG BAKAL MENANGGUNG RM20 BILION UNTUK KEUNTUNGAN SYARIKAT LANTIKAN GUAN ENG



Ramai yang berminat saksikan penerangan pemimpin No. 2 MCA rupany a sehinggakan Ronnie Liu pun bertanya soalan dalam ruangan komen Facebookketik a diadakan siaran langsung penerangan mengenai skandal terowong Pulau Pinang pilihan Lim Guan Eng. Kali ini Datuk Wee Ka Siong menimbulkanpersoalan yang rakyat Pulau Pinang bakal menanggung RM20 billion.

Ronnie Liu dan ramai lagi ingin tahu apa rasional Datuk Wee meletakkan jumlah setinggi RM20 bilion tersebut dan yang pasti ia bukan satu retorik atau dipetik sesuka hati sebagaimana yang sering dilakukan pakatan pembangkang. Sebagai seorang yang amat teliti dalam memberi hujahnya, Datuk Wee juga adalah seorang jurutera bertauliah dan pakar runding binaan profesional.

Justeru, ini adalah jawapan bertulis rasminya yang diringkaskan seperti berikut;
1. Projek cadangan terowong dasar laut Pulau Pinang kebanggaan Guan Eng telah menerima bantahan dari pelbagai NGO Pulau Pinang dan termasuklah Penang Forum. Alasan mereka, terowong ini dan 3 jalan berkaitan tidak akan mampu mengurangkan kesesakan trafik di pulau itu dan kemampuan jambatan pertama dan kedua yang telah dibina masih menjadi penyelesaian utama. Sedangkan jambatan kedua hanya digunakan di bawah 50% kemampuannya.

2. Jumlah nilai projek ini adalah RM6.34 bilion dan Datuk Wee cuba kembalikan ingatan pakatan pembangkang terutamanya DAP Pulau Pinang, mereka berjanji untuk menghapuskan tol dalam kempen PRU13 dan sebelumnya. Namun apa yang berlaku, Guan Eng dan DAP Pulau Pinang telah memberi syarikat SPV terowong ini, 30 tahun konsesi tol terowong sepertimana kadar tol jambatan ke 2.

3. Lazimnya, syarikat yang berjaya mendapat projek konsesi tol, mereka akan menanggung perbelanjaan pembinaan jalan mahupun terowong dengan pinjaman dan seterusnya dibenarikan mengutip tol untuk membayar semula pinjaman dan seterusnya membuat keuntungan. Dalam kes terowong Pulau Pinang, ia sangat berbeza di mana kerajaan DAP Pulau Pinang telah membiayai sepenuhnya kos pembinaan terowong dan 30 tahun mengutip tol pula diberikan kepada syairkat SPV.

4. Syarikat SPV lantikan Guan Eng ini bukan saja mengaut untung dari duit Pulau Pinang malahan mereka akan mengaut untung tambahan dari hasil kutipan tol selama 30 tahun. Bagi Datuk Wee, inilah perjanjian konsesi yang paling pelik dan luar dari amalan biasa kontrak konsesi yang pernah dilaksanakan. Contoh mudah, kontraktor yang membina rumah kita dengan wang ringgit kita sendiri, kemudian mereka dibenarkan mengutip sewa selama 30 tahun. Hanya Guan Eng saja yang melakukan sedemikian.

5. Bagaimana Datuk Wee dapat angkat RM20 bilion yang akan ditanggung rakyat Pulau Pinang nanti?
 
- RM6.34 bilion : Kos projek hari ini jika tiada peningkatan kos pembinaan;
- RM3 billion : 30 tahun konsesi tol jika berdasarkan kutipan purata tol biasa adalah RM100 juta setahun;
- RM 2.2 billion : Dari kenaikan harga tanah menjelang 2023. Guan Eng menilai projek terowong berdasarkan nilai tanah semasa pada 2013 dengan harga RM1,300 kaki persegi. Jika kenaikan nilai tanah naik 5% menjelang 2023, projek ini bakal melambung sehingga RM5.8 bilion nanti. Perbezaannya adalah RM2.2 bilion;
- RM9 billion : Dana dan aset negeri Pulau Pinang akan digunakan untuk membina infrastruktur bagi projek syarikat persendirian ini. RM7.5 bilion dariPan Island Link, Pelabuhan Gurney dan juga sebanyak RM400 juta untuk 8 laluan jalan gurney. Akhirnya, syarikat SPV bakal mengaut keuntungan sebanyak RM15 bilion.

Apabila dicampur kesemuanya di atas, rakyat Pulau Pinang bakal menanggung sebanyak RM20.54 bilion nanti. Jelas, kerajaan DAP-Pulau Pinang sangat bermurah hati kepada syarikat yang dilantik Guan Eng.

Maka kita sekarang faham mengapa kerajaan DAP-Pulau Pinang tidak langsung mengambil tindakan ke atas syarikat yang dilantik apabila mereka telah melengah-lengahkan projek terowong ini dan apabila ada di antara pemimpin DAP yang bersungguh-sungguh meminta agar SPRM menghentikan siasatan, apakah ia tidak mencurigakan?

Inilah juga mengapa Datuk Wee mendesak agar Guan Eng berani terima cabaran untuk berdebat dengan beliau, apabila SPRM cuba disogok dengan RM22 juta oleh pihak tertentu. Tidak ada sebab mengapa Guan Eng tidak berani melainkan segala yang diperkatakan dan dianalisa pemimpin No. 2 MCA ini tidak benar dan satu rekaan.

Oleh itu, apakah rakyat Pulau Pinang akan terus menanggung RM20 bilion ini agar syarikat lantikan Guan Eng mendapat keuntungan besar?
 

Wednesday, March 14, 2018

PENGUMUMAN SPAD : LALUAN MYBAS IPOH DISUSUN SEMULA


Sejak dilancarkan khidmat MyBas Ipoh pada 1 Jun 2016 lalu, pengguna bas di Ipoh telah pun menikmati perjalanan yang lebih selesa dan mudah malahan mereka juga hanya membayar dengan kadar tambang serendah RM1.00. Perkhidmatan bas henti-henti di bawah program Transformasi Perkhidmatan Bas Berhenti-henti (SBST) di Ipoh ini telah dikendalikan oleh Perak Transit Berhad.

Program SBST oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), yang dilaksanakan sepenuhnya seawal 1 September 2016 telah menyusun jaringan laluan bas yang merentasi 19 laluan dan meliputi 314km. MyBas Ipoh adalah bandaraya ketiga di Semananjung Malaysia yang menerima manfaat dari peruntukan Kerajaan Pusat selepas dilakasanakan dengan jayanya di Seremban dan Kangar.

Peruntukan sebanyak RM100 juta ini juga akan dilebarkan ke bandaraya Johor Bahru dan terkini telah dilaksanakan di Kuala Terengganu.

Walaubagaimanapun, penyusunan semula laluan MyBas Ipoh tidak dapat dielakkan agar liputan laluan dapat ditingkatkan di mana 16 laluan yang merangkumi 367km berbanding 19 laluan yang hanya melalui jarak 314km sebelum ini. Kesemua laluan telah dikenalpasti dan akan dihubungkan kepada dua terminal utama iaitu Terminal Medan Kidd dan Terminal Amanjaya.

SBST yang diperkenalkan SPAD pada Ogos 2015 adalah juga bertujuan untuk menambah baik serta  meningkatkan standard syarikat perkhidmatan dengan membenarkan mereka untuk menumpukan perhatian kepada penyediaan perkhidmatan perjalanan yang terbaik; tanpa perlu bergantung kepada kutipan tambang. Selain daripada itu terdapat faktor insentif bagi menggalakkan syarikat pengendali bas terlibat untuk menjana pendapatan yang lebih.

Namun, sebagai satu langkah penambahbaikan, SPAD memantau KPI terhadap syarikat pengendali termasuk ke atas ketepatan masa, kebolehpercayaan, spesifikasi kenderaan dan kepuasan pengguna. Syarikat pengendali perlu mematuhi KPI tersebut dan akan dikenakan penalti sekiranya gagal memenuhi sasaran. 

Penyusunan semula ini juga akan memberi manfaat dan kemudahan kepada seluruh warga Ipoh di mana beberapa laluan telah digabung dan dipanjangkan berasaskan kepada jumlah penumpang di setiap kawasan. Maklumat butiran perubahan laluan myBAS Ipoh yang telah disusun boleh didapati ... DI SINI, atau menghubungi pengendali Perak Transit (peraktransit.com.my) di talian 05-545 5318 atau emel kepada enquiry@peraktransit.com.my atau layari laman Facebook www.facebook.com/PerakTransit/.

Selaras dengan komitmen kerajaan pusat di bawah parti pemerintah Barisan Nasional, ini telah membuktikan segala penambaikan pengangkutan awam darat adalah untuk meningkatkan kesejahteraan rakyat. Ia juga satu persiapan rapi apabila segala projek mega infra-rakyat untuk pengangkutan awam di Greater KL dan Lembah Klang beroperasi sepenuhnya menjelang 2022 nanti.

Yang pasti mobiliti dan akses rakyat akan bertambah selesa, selamat dan mampu menjimatkan waktu dan perbelanjaan mereka.

Tuesday, March 13, 2018

PARLIMEN KETEREH KINI TARGET UTAMA PEMBANGKANG. MENGAPA?


Di antara 86 kerusi parlimen daripada 133 yang dimenangi UMNO, beberapa kerusi yang dianggap pihak pembangkang sebagai kerusi yang wajib dirampas terdiri daripada kerusi Ahli-Ahli Majlis Tertinggi UMNO. Di antaranya termasuklah Pekan, Bagan Datuk dan Sembrong. Kini, satu lagi kerusi idaman pembangkang terutamanya dari Pakatan Harapan ialah Ketereh di Kelantan.

Parlimen Ketereh telah mendapat liputan khas portal berita pro-pembangkang baru-baru ini bukan sahaja seperti mana yang diulas tetapi yang lebih penting adalah kerana ia dimenangi Ketua Penerangan UMNO Tan Sri Annuar Musa. Ia merupakan satu jawatan yang sangat penting yang digeruni pembangkang dalam membongkar segala muslihat dan strategi kotor mereka.

Di samping itu, seseorang yang memegang jawatan Ketua Penerangan UMNO selalunya bertanggungjawab mengatur strategi kempen pilihanraya di seluruh negara. 

Salah satu pendekatan yang diambil Tan Sri Annuar Musa kini adalah mengadakan siri-siri penerangan berbentuk 'town hall debate', iaitu dalam bentuk forum bersama rakyat di peringkat akar umbi yang berbeza dari pendekatan tradisi yang sekadar menyebarkan poster dan risalah. Malahan dengan wujudnya media baru yang dikenali dan digemari rakyat untuk menyampai maklumat lebih pantas dan lebih meluas seperti Facebook dan Twitter, segala penerangan dilakukan secara lintasan langsung dan berada di hujung jari pemilik telefon pintar mahupun mereka yang memiliki komputer atau laptop.

Menerusi program UMNO yang diterajui Tan Sri Annuar yang bermula dengan Program Jelajah Perjuangan 4All, di mana tokoh-tokoh politik UMNO dan parti-parti komponen Barisan Nasional disatukan atas pentas memberi penerangan kepada akar umbi. Kini satu lagi program yang lebih santai, Forum - Anda Tanya Kita Jawab, bukan saja tokoh-tokoh politik UMNO, malahan mereka yang terdiri daripada pemerhati dan penganalisa malahan individu yang menjadi perbincangan semasa juga dijemput sebagai panel forum.

Oleh kerana perubahan pendekatan yang dibawa Tan Sri Annuar Musa ini telah mendapat sambutan hebat dan seterusnya memberi impak yang kuat kepada pembangkang, justeru, Tan Sri Annuar telah jatuh ke dalam radar target utama pembangkang terutamanya dari Pakatan Harapan, beliau mesti dikalahkan pada PRU14 nanti.

Maka, diterbitkan satu artikel khas bertajuk "Annuar Musa tenat di Ketereh?" oleh Faiz Zainudin, seorang bekas pensyarah dari Tasmania yang telah berkhidmat di sana selama berbelas-belas tahun dan baru saja meletakkan jawatannya. Jika dibaca artikelnya ini, ia tidak lebih dari analisa akademik dan gagal memberi penerangan sebenar tetapi berpandukan persepsi terpilih terutama yang menyentuh isu MARA dan bolasepak.

Kajian Faiz ternyata gagal dalam isu MARA kerana ketika pembelian aset-aset MARA di Australia yang berakhir sebagai satu skandal, Tan Sri Annuar Musa bukanlah Pengerusinya. Malahan Faiz tidak langsung menyebut yang Tan Sri Annuar sendiri telah membuat laporan kepada SPRM agar diadakan siasatan lanjut dan mahkamah juga telah menetapkan yang Tan Sri Annuar tidak terlibat.

Oleh itu, jika bukan niat buruk untuk mencalar nama dan segala prestasi khidmat baik Tan Sri Annuar kepada penduduk parlimen Ketereh, selain menjadi alat propaganda pembangkang, mengapa perlu secara tiba-tiba Parlimen Ketereh yang disandang Ketua Penerangan UMNO ini diberi liputan eksklusif oleh FMT?

Sunday, March 11, 2018

MCA : SELCAT YANG GARANG, KINI MENIKUS DALAM ISU TANAH IJOK


Kononnya ketika mula mengambil-alih pentadbiran Selangor dari Barisan Nasional, pakatan pembangkang telah menubuhkan satu jawatankuasa khusus menegakkan keadilan dan ketelusan iaitu Selcat (Select Committee on Competency, Accountability and Transparency) . Justeru, perkara utama yang dilakukan adalah membicarakan segala salahlaku pentadbiran BN terdahulu. Tetapi Selcat hanya berminat mencari kesalahan dan kesilapan orang lain.

Malangnya, kesemua ahli DUN pakatan pembangkang di Selangor telah membisu seribu bahasa dari seekor harimau yang garang, kini ibarat tikus yang berlari sembunyikan diri untuk menutup segala deria dari membuka mulut dalam isu tanah di Ijok. Sedangkan mereka mengetahui ketidakadilan sedang berlaku di hadapan mata di mana walaupun harga tanah telah naik melambung tinggi, peneroka di kawasan itu tetap teraniaya.

Lebih pelik, apabila tanah Ijok ini diberikan semula kepada dua pemaju kroni yang telah kalah dalam saman kerajaan negeri ketika Khalid Ibrahim adalah Menteri Besarnya. Mereka kalah di kedua-dua peringkat iaitu di Mahkamah Tinggi dan juga di Mahkamah Rayuan. Tetapi Azmin Ali tetap membenarkan kedua-dua pemaju ini mengambil-alih tanah Ijok. Apakah Selcat tidak ingin menyiasat perkara tersebut?

Azmin dan kerajaan kepimpinannya telah memberi publisiti cukup meluas dengan memberi gambaran yang penjualan tanah Ijok berjumlah RM1.18 bilion telah memberi banyak kebaikan dan manfaat. Namun apa yang berlaku adalah seperti berikut;

Clause 16 of the 2015 Settlement agreement reads that “sale proceeds and other proceeds of sale of other lands would be distributed to seven third parties” – the seven consisting of consultancy parties, management firm besides other individuals became beneficiaries of some RM260 million.

Manakala klausa 43 pula menyatakan “The Settlement Agreement, the Supplemental Settlement Agreement and the Consent Judgement were entered into with the full knowledge, support and sanction of the Selangor state government.”

Ini membuktikan yang kerajaan pakatan pembangkang di Selangor amat mengetahui yang bukan kesemua RM1.18 bilion akan dibayar kepada peneroka tetapi malangnya mereka tidak langsung memaklumkan kepada pihak media dan ia telah disengajakan. Apakah muslihat kerajaan Azmin dan adakah tidak terang yang mereka sedang menipu peneroka di Ijok?

Adalah sesuatu yang tidak normal apabila mereka yang mendabik dada sebagai pemberi maklumat seperti Rafizi dari PKR dan Tony Pua selaku Setiausaha Publisiti DAP telah menikus berdiam diri dengan skim penipuan ini di mana jelas sekali peneroka Ijok mengalami kerugian yang sangat besar dalam pampasan yang diterima manakala pemaju mendapat kelebihan yang melambung dalam tawaran penyelesaian oleh Azmin Ali.

Apakah secara tiba-tiba mereka juga tidak mendapat sebarang maklumat dari kerajaan Selangor?

Justeru, sekiranya penipuan yang jelas untuk menganiaya rakyat Ijok di Selangor juga tidak lagi mendapat perhatian Selcat dan ahli Parlimen seperti Rafizi dan Tony Pua juga gagal berfungsi untuk menegakkan akauntabiliti dan ketelusan tetapi sekadar cekap untuk menipu rakyat, tindakan terbaik yang perlu dilakukan adalah bubarkan saja Selcat di Selangor.
 

Friday, March 09, 2018

APA YANG DIHARAPKAN DARI PROJEK MEGA MRT SSP?


Ketika berucap dalam majlis pecah tanah MRT bagi jajaran Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP) di Lebuh Perdana Barat, Presint 7, berdekatan Putrajaya Sentral pada bulan September 2016, PM Najib Razak beriltizam tegas dalam mengejar kembali apa yang tidak dilakukan sebelum ini terutamanya dalammemberi keselesaan pergerakan rakyat di bandar dengan mengurangkan kesesakan trafik.

Pada masa yang sama, ia adalah satu lag pencapaian kerajaan di bawah kepimpinannya kerana mampu membina laluan kedua MRT dalam masa lima tahun selepas laluan pertama MRT laluan Sungai Buloh-Kajang (SBK) telah berjaya dilengkapkan dalam tempuh yang lebih awal dan mampu menjimatkan kos. Namun, setelah MRT SSP ini siap nanti, apa yang boleh dimanfaatkan rakyat?

Apabila MRT Laluan SSP ini siap sepenuhnya pada tahun 2022, ia bukan saja mampu memberikan perkhidmatan kepada lebih 500 ribu pengguna setiap hari tetapi lebih mustahak, ia mampu mengurangkan lebih 176,000 kenderaan di atas jalan raya terutamanya yang masuk ke pusat bandar. Lantas, ini adalah juga satu lagi pencapaian penting bagi Kerajaan untuk mencapai perkongsian mod 40 peratus untuk pengangkutan awam darat dalam tempoh 15 tahun akan datang.

Projek yang dianggar bernilai RM32 bilion ini akan merangkumi jarak sepanjang 52.2km dengan 37 buah stesen untuk memberi manfaat kepda hampir dua juta rakyat di bandaraya terutama di sepanjang jajaran tersebut di mana jarak perjalanan dari Sungai Buloh ke Putrajaya dianggarkan mengambil masa hanya 84 minit.

Kita belum lagi bercakap soal impak ekonominya di mana ia pasti memberi kesan yang cukup besar. Pembinaan laluan MRT SSP ini pasti akan membuka anggaran 130,000 peluang pekerjaan dari peringkat buruh sehingga profesional secara langsung dan tidak langsung.

Di samping itu, laluan sepanjang 52.2 kilometer ini meliputi 11 stesen bawah tanah dan 26 stesen bertingkat turut menyediakan kemudahan sepertipengangkutan bas dalam radius 3 kilometer selain tempat meletak kereta bagi 17 stesen terpilih yang menempatkan 9,200 ruang meletak kereta sehari.

Yang pasti, setelah laluan MRT lengkap beroperasi kesemuanya menjelang suku kedua 2022 nanti, ia mampu melonjakkan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Lembah Klang sebagai bandar berkelas dunia. Jajaran SSP ini juga terhubung dengan perkhidmatan kereta api sedia ada seperti KTM Komuter, Projek Transit Aliran Ringan (LRT), Monorel dan yang akan datang, Kereta Api Berkelajuan Tinggi KL-Singapura (HSR).

Sebagaimana penjimatan kos mampu dilaksanakan dalam pembinaan jajaran MRT SBK (Sungai Buloh-Kajang) apabila projek mega ini dilengkapkan terlebih awal mengikut jadualnya, maka MRT SSP juga dijangkakan dapat disiapkan lebih awal dengan kos kurang daripada yang dianggarkan nanti. Di antara langkahnya adalah 8 daripada 12 mesin Pengorek Terowong Pembolehubah Ketumpatan (TBM) yang digunakan bagi pembinaan laluan pertama MRT SBK telah dibaik pulih dan digunakan semula untuk pembinaan Laluan SSP. Ini telah menjimatkan sehingga hampir 15 peratus.

Laluan MRT SSP ini juga telah menjadi detik bersejarah buat pembangunan prasarana pengangkutan awam di Malaysia kerana ia projek penuh makna, selain lambang pemodenan Malaysia dan ia adalah komitmen kerajaan untuk transformasi yang amat besar dalam memajukan negara ini.

Thursday, March 08, 2018

APAKAH PENGARUH 'MAHATHIRISMA' MAMPU BERTAHAN?



Pengaruh 'Mahathirisma' suatu ketika sangat ditentang blok pembangkang kerana individu ini telah berjaya mempertahankan kuasa dan pengaruhnya sebagai ketua negara dan Presiden kepada sebuah parti yang terkuat di Malaysia selama lebih dari 2 dekad. Pendekatannya mudah, segala apa yang beliau lakukan dan segala apa isu yang melanda beliau mesti dilihat sebagai hero dan juara penyelesaiannya.

Tetapi setelah beliau gagal menjatuhkan Presiden UMNO DS Najib Razak, Dr Mahathir telah berpaling tadah dan bersekongkol dengan parti-parti pembangkang menentang parti yang menerajui pemerintahan negara. Maka, apakah ''Mahathirisma' yang pernah ditentang DAP dan PKR suatu ketika dahulu telah berakhir di dalam gabungan baru Pakatan Harapan?

JELAS TIDAK kerana Dr Mahathir adalah tokoh yang bijak menguasai dan mencipta persepsi walau di mana dia berada pun. Sebagai individu yang pernah berkhidmat di bawah kepimpinan Dr Mahathir, salah seorang pemimpin tertinggi UMNO ialah Ketua Penerangan UMNO Tan Sri Annuar Musa, beliau juga sangat memahami siapa itu Dr Mahathir yang sangat bijak menyusun strategi demi kelangsungan politiknya.

Samada DAP dan PKR sedang mempergunakan Dr Mahathir untuk politik mereka, beliau telah sekali berjaya membina persepsi di kalangan pemimpin dan penyokong mereka sehingga berjaya dilantik sebagai Top Dog tanpa mempunyai kekuatan parti sendiri. Terkini, beliau telah berjaya dipilih sebagai calon Perdana Menteri mereka dan ini akan dijaja untuk kempen pilihanraya nanti.

Tetapi sebijak-bijak Dr Mahathir dalam membina persepsi, dari dahulu sehingga sekarang, beliau masih gagal menembusi pengaruhnya ke atas PAS. Maka kerana itu, walaupun beliau adalah Perdana Menteri selama 22 tahun, Kelantan telah gagal ditakluknya malahan PAS semakin kuat di negeri itu. Berbanding DAP dan PKR, nampaknya dengan mudah saja tersungkur kepada Dr Mahathir walaupun telah sekian lama memusuhi beliau.

Mahathirisma juga telah dibuktikan gagal di bawah pentadbiran yang diketuai PM Najib Razak samada di dalam UMNO mahupun kerajaan. Di dalam era maklumat yang terhad dan terkawal, Dr Mahathir berjaya mempengaruhi rakyat tetapi jelas hari ini apabila rakyat telah celik akibat dari kemudahan yang beliau sendiri telah perkenalkan internet, segalanya telah backfire.

Setiap usaha Dr Mahathir yang cuba fokus dan ekstrem dalam membina persepsinya, hari ini mudah saja ditepis dan dijawab rakyat sehingga Dr Mahathir dilihat sebagai seorang kecewa yang terdesak. Segala yang ditulis dan diperkatakannya, telah diputuskan di mahkamah sebagai satu cerita rekaan dan berpandukan kepada kata-kata yang tidak mempunyai bukti. Di satu tahap, Dr Mahathir pernah mengakui yang beliau tidak mempunyai bukti untuk menyokong segala tuduhannya.

Lebih malang bagi Dr Mahathir apabila segala persepsi yang telah beliau berjaya bina di zamannya, hari ini kesemuanya telah dibuktikan sebagai satu pembohongan. Mereka yang terlibat samada mereka adalah mangsa dan musuh politiknya, rakyat lebih rasional untuk menilai dan menelan dengan bulat-bulat.

Mahathirisma hari ini telah dianggap barah dan ia ternyata berjaya dihapuskan apabila di bawah kepimpinan PM Najib Razak, barah ini disekat dengan ubat jawapan balas dalam kadar segera dari pihak-pihak yang terlibat. Rakyat hari ini juga telah dididik agar tidak lagi menelan bulat-bulat maklumat yang dilontarkan Dr Mahathir tetapi menuntut bukti nyata, berfakta dan sahih.

Dengan kata lain, Mahathirisma kini telah menjadi lapok dan kerosakan kepada rakyat.
 

Wednesday, March 07, 2018

NO. 2 MCA YANG DIGERUNI GUAN ENG DAN DAP


Setelah berlangsung cabar mencabar di media cetak dan media sosial di antara Timbalan Presiden MCA Datuk Wee Ka Siong dan Setiausaha Agong DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, akhirnya satu cabaran debat dikemukanan Datuk Wee. Rakyat sememangnya sangat teruja untuk melihat Datuk Wee dan Guan Eng berada di satu pentas menjelaskan skandal yang melanda terowong dasar laut Pulau Pinang.

Bukankah pendekatan kegemaran DAP mencabar lawannya untuk berdebat? Tetapi sejak Tony Pua mula menikus untuk berhadapan dengan CEO 1MDB Arul Kanda, nampaknya Guan Eng juga meniru langkahnya. Alasan yang diberi, beliau tidak sesuai berdebat dengan orang No. 2 dalam MCA. Apakah Guan Eng sendiri mengaku beliau adalah orang no. 1 dalam DAP sebagaimana beliau melantik dirinya sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang?

Hakikatnya, bukan saja Guan Eng malahan keseluruhan DAP dari peringkat pemimpin sehingga akar umbinya, mengetahui Guan Eng bakal dilunyaikan orang no. 2 MCA jika perdebatan ini dilangsungkan. Guan Eng juga bakal memalukan dirinya dan kredibiliti DAP di hadapan semua rakyat Malaysia. Oleh kerana takut dengan senario tersebut, Guan Eng beri alasan yang mampu menjatuhkan moral Datuk Wee Ka Siong walaupun semua tahu, Guan Eng sebenarnya takut.

Sebagaimana semua mengetahui, Datuk Wee telah membuat penerangan yang sistematik, profesional dan tersusun dalam skandal terowong dasar laut Pulau Pinang dari segi teknikal dan juga rasionalnya. Beliau yang merupakan seorang jurutera yang diiktiraf dan perunding binaan profesional, telah kemukakan beberapa soalan yang sememangnya gagal dijawab Guan Eng.

Datuk Wee juga telah kembalikan ingatan Guan Eng ketika berkempen untuk PRU13 yang mendakwa kontraktor dan syarikat binaan terbesar di negara China telah berminat menyertai projek terowong kebanggaannya nanti. Ini hanyalah semata-mata untuk memberi keyakinan kepada pengundi Pulau Pinang yang beliau perlu dikekalkan sebagai Ketua Menteri sekali lagi.

Namun, setelah berjaya menipu rakyat Pulau Pinang pada PRU13, projek terowong Guan Eng masih tidak dilaksanakan sehingga telah menimbul pelbagai persoalan samada di peringkat negeri mahupun di peringkat nasional. Semua rakyat memerhati alasan-alasan yang diberikan Guan Eng dan Zenith Construction.

Kesilapan awal Guan Eng apabila menuding jari kepada Kementerian KerjaRaya dan telah dijawab oleh menterinya Datuk Fadilah Yusof, Guan Eng dan kerajaan Pulau Pinang tidak pernah menghantar apa-apa dokumen dan bagaimana tanpa serahan dokumen, KKR boleh dipersalahkan kerana kelewatan perlaksanaan projek.

Sebagai seorang jurutera dan perunding profesional, Datuk Wee kemukakan kajian dan maklumat terowong Pulau Pinang ini dengan amat terperinci termasuklah perincian teknikal dengan begitu mudah. Menyedari yang beliau tidak akan mampu berbuat perkara yang sama, Guan Eng tidak ada pilihan lain selain dari mencari alasan daripada terus didesak oleh Datuk Wee untuk bersemuka dalam perdebatan.

Alasan tidak mahu berdebat dengan orang no. 2 MCA, hanyalah satu alasan penakut Guan Eng. Beliau bukan saja takut dimalukan Datuk Wee tetapi lebih menggerunkan Guan Eng dan DAP apabila Datuk Wee mampu membuktikan yang DAP dan Guan Eng berjaya menguasai Pulau Pinang selama 2 penggal dengan pendekatan menipu.

Samada no. 1 atau no. 2 dan no. 10 sekali pun, bukanlah cara DAP yang tiba-tiba takut untuk berdebat melainkan mereka benar-benar bersalah dan terbukti segala dakwaan rasuah, salah guna kuasa kerajaan DAP Pulau Pinang sememangnya berlaku. Dengan ini CAT (credible, accountability, transparent) yang dilaung-laungkan mereka hanyala satu retorik untuk menghalalkan perbuatan jijik mereka.

Apakah dengan alasan tidak layak berdebat dengan pemimpin no. 2 MCA, maka Guan Eng dan DAP dapat menghapuskan persepsi mereka sebenarnya telah menipu rakyat Pulau Pinang dan pengundi Cina? Semakin jauh Guan Eng mengelak maka semakin benar tuduhan-tuduhan ke atas mereka. Ternyata, DAP telah berjaya menipu seluruh rakyat Malaysia!

Monday, March 05, 2018

ANNUAR MUSA : ELAK KELIRUKAN RAKYAT DENGAN PANDANGAN PERIBADI

Perbezaan pendapat adakalanya sukar dielakkan walaupun berada di bawah satu lambang parti tetapi perbalahan yang berpanjangan boleh dihindarkan jika kepentingan parti itu diutamakan dan sedar yang setiap apa yang dikatakan mampu mengelirukan rakyat samada ia adalah pandangan peribadi atau itu adalah kenyataan parti.

Di dalam perbalahan di antara Menteri Kebudayaan dan Pelancongan Datuk Seri Nazri Abdul Aziz dan pimpinan kanan MCA berkenaan Tan Sri Robert Kouk, segalanya berpunca dari pendedahan portal berita Malaysia Today yang mendedahkan beliau telah menaja DAP melalui portal The Malaysia Insight untuk merampas kuasa dari parti pemerintah Barisan Nasional.

Segalanya bermula apabila Datuk Nazri menganggap Robert Kuok berlagak 'pondan' dan mencabarnya kembali ke Malaysia dan bertanding dalam pilihanraya nanti. Manakala di pihak pemimpin MCA pula, kenyataan itu sebagai serangan terhadap kaum Cina dan telah pun dinafikan Datuk Nazri dengan melanjutkan pelbagai kenyataan berbalas yang agak keras dari kedua-dua pihak.

Seorang dari UMNO dan seorang lagi dari MCA di mana kedua-duanya adalah ahli keluarga Barisan Nasional yang bakal berhadapan dengan pertandingan pilihanraya umum akan datang. Perbalahan yang dibuat secara terbuka ini bukanlah sesuatu yang sihat untuk BN dan perlu dihentikan segera kerana rakyat dengan mudah akan keliru samada ia adalah pendirian rasmi parti ataupun ia hanyalah pandangan peribadi seorang pemimpin.

Justeru, saranan Ketua Penerangan UMNO Tan Sri Annuar Musa agar pandangan peribadi dari mana-mana pemimpin parti komponen BN seharusnya dielakkan adalah wajar setelah melihat pandangan peribadi mereka sedang dimanipulasi pihak pembangkang ibarat seekor buaya yang sedang kelaparan menunggu mangsanya untuk ditelan.

Sebagaimana kita ketahui, di pihak pembangkang hanya mampu bernyawa dengan berita-berita palsu dan akan dijadikan skrip kempen pilihanraya sehinggakan maklumat palsu ini telah disalurkan kepada media samada di luar negara mahupun di dalam negara untuk diviralkan pada saat-saat akhir menjelang pilihanraya agar di pihak BN tidak akan sempat menjawab.

Akhirnya rakyat menjadi keliru dan yang pasti BN dijadikan mangsanya.

Samada Robert Kuok bersalah ataupun tidak, beliau telah menyatakan untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas MalaysiaToday. Namun, bagi rakyat Malaysia, segala kekayaan yang dinikmati Robert Kuok selama ini adalah hasil dari kejayaan sistem kerajaan serta bantuan yang diperolehi dari kerajaan yang diterajui Barisan Nasional. Malahan, Robert Kuok juga telah memperakuinya.

Ingatlah, pembangkang akan sentiasa berusaha menyampaikan maklumat palsu kepada rakyat di saat-saat akhir yang menyebabkan di dalam kesibukan persiapan PRU nanti, di pihak BN bukan tidak mampu menjawab tetapi tidak akan sempat menjawab. Sekiranya perbalahan di antara Datuk Nazri dan MCA ini tidak dihentikan, dengan mudah ia akan digunakan sebagai kempen pembangkang.

40,000 warga Bangladesh dan sebaran berita yang konon pembangkang telah menang walaupun proses pengiraan masih belum bermula, itu adalah di antara sebaran maklumat palsu yang telah disebarkan di saat akhir hari mengundi di PRU13. Apakah ada di antara kita yang ingin menyumbang kepada senarai berita palsu pembangkang nanti?
 

Saturday, March 03, 2018

GUAN ENG SAHAJA TIDAK TAHU SEDANGKAN SEMUA ORANG SUDAH TAHU



Satu lagi perangai Ketua Menteri Pulau Pinang DAP Lim Guan Eng yang perlu kita ketahui ialah tiba-tiba menjadi bodoh setiap kali beliau cuba mengela kdari menjawab skandal yang melanda projek kebanggaannya sendiri, terowong dasar laut di Pulau Pinang. Setelah dibongkar secara meluas oleh pelbagai pihak termasuk Timbalan Presiden MCA Datuk Wee Ka Siong, kini pemaju lantikan Guan Eng, Consortium Zenith Construction, dilanda dengan skandal rasuah.

Persoalannya, siapa akan perca ya bila Guan Eng mengaku tidak mengetahui yang Zenith telah membayar RM22 juta kepada dua pihak untuk perkhidmat anrundingan? Lebih ketara lakonan Guan Eng, beliau cuba mengelak dari terlibat bersama Zenith yang telah membaya seorang peniaga yang cuba untukmenutup siasatan terowong ini.

Ramai telah mengetahui termasuklah kerajaan negeri Pulau Pinang sendiri, mendapati di dalam kajian akaun Zenith, pemaju lantikan Guan Eng ini telah men ggadaikan dua lot tanah sebagai bayaran kajian 'feasible' projek yang dikatakan 300% lebih mahal dari kadar bayaran standard kajian dan termahal di dunia.

Di atas tanah-tanah ini juga telah dijanjikan projek dilaksanakan dan pembinaan dua blok kondominium mewah, namun masih tidak dilaksanakan. Lakonan Guan Eng mengelak dari pembohongannya sendiri dalam skandal rasuah ini bukanlah kali pertama. Sedangkan terdahulu Guan Eng berbohong kepada rakyat Pulau Pinang yang kononnya kontraktor terbesar negara China, China Railway Construction adalah salah satu pemegang saham dan mereka adalah pemaju utama projek terowong ini.

Apabila CRC dan Zenith membuat pengakuan, Guan Eng mengelak dari bertanggungjawab. Di samping CRC telah memperbetulkan kenyataan salah Guan Eng yang mendakwa modal berbayar pemaju utama Zenith adalah RM381 juta, Zenith juga membuat pengakuan yang modal berbayar mereka hanyalah RM26.5 juta sahaja dan CRC hanylah terlibat dalam kebolehlaksanaan projek dan hanya mendapat bayaran RM3 juta yang mengakibatkan projek tidak dapat diteruskan.

Selepas pembohongan Guan Eng didedahkan, beliau megalihkan pula kesalahannya kepada kerajaan negeri yang beliau sendiri adalah ketuanya, kononnya ahli politik DAP tidak bersetuju dengan projek itu. Guan Eng telah mendapat peluang menyerang musuh politik tradisi DAP iaitu UMNO.

Dalam skandal rasuah Zenith kepada seorang ahli perniagaan  N Gnanaraja, satu surat tuntutan juga telah dikeluarkan kepada Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan Pengerusi Tabung Haji, Datuk Azeez Rahim. Guan Eng sangat gembira tetapi selang beberapa hari, Zenith menarik balik surat tuntutannya terhadap Datuk Azeez dan ini menimbulkan kemarahan Guan Eng yang akhirnya beliau telah lepas tangan dan mengaku tidak tahu segala skandal yang berlaku di dalam Zenith.

Friday, March 02, 2018

MESIN PENGOREK TEROWONG LALUAN SG BULOH-SERDANG-PUTRAJYA MULA DIGERAKKAN


Projek bagi MRT2 ini dijangka siap sepenuhnya pada tahun 2022 dan ini adalah projek mega infrarakyat yang telah diperuntukkan sebanyak RM32 bilion. Jajaran sepanjang 52.2 kilometer akan meliputi 37 stesen dan 11 daripadanya adalah stesen bawah tanah. Oleh itu, bagi memulakan kerja-kerja mengorek tanah untuk dijadikan terowong MRT2 laluan  Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP), PM Najib Razak telah melancarkan untuk menghidupkan semula Mesin Pengorek Terowong Ketumpatan Berubah (VDTBM) S776.

Beberapa fakta yang perlu kita ketahui adalah dari 52.2km, 38.7km adalah laluan bertingkat dan 13.5km pula adalah laluan bawah tanah. 2 daripada stesen terbesar adalah di Bandar Malaysia Utara dan Bandar Malaysia Selatang. Sebanyak 9,200 ruang parkir disediakan di 17 buah stesen dimana purata parkir bagi setiap stesen adalah sebanyak 540 ruang. 



Mesin pegorek terowong (TBM) yang dilancarkan PM Najib adalah yang pertama untuk kerja-kerja mengorek bawah tanah di samping 11 unit mesin yang akand igunakan nanti. Kerja-kerja pembinaan terowong ini akan dibina secara bersama oleh syarikat tempatan iaitu MMC Gamuda dengan sebuat syarikat Jerman, Herrenknecht AG.

Pembinaan jajaran SSP lebih mudah berbanding SBK yang lebih mencabar serta berisiko tinggi memandangkan keadaan geologi yang akan dihadapi, ia agak mencabar kerana kawasan di Lembah Klang dikelilingi sekitar batu kapur. Jika dibanding SBK yang hanya membabitkan dua jenis keadaan geologi yang dikategorikan mencabar, SSP pula lebih daripada itu. Antaranya Kenny Hill, batu kapur Kuala Lumpur, granit, aluvium serta telerang kuarza. Antara struktur tanah yang berbeza itu juga terdapat tujuh garis sesar (fault line) yang akan memperlahankan kelajuan mesin, berbanding hanya satu ketika projek SBK.

Justeru kepakaran dari Jerman diperlukan dan dipantau dan dikendalikan oleh syarikat tempatan. Malahan sistem TBM ketumpatan berubah ini telah berjaya digunakan sewaktu pembinaan terowong MRT Laluan Sungai Buloh-Kajang (SBK).

Di dalam upacara pelancaran ini, PM Najib telah menekan butang di panel khas sebagai simbolik pelancaran dan secara serentak, kepala pemotong TBM mula berputar beserta bunyi siren. Di samping itu, PM Najib juga meninjau kerja-kerja mengorek dari dek tinjauan pelantar syaf pelancaran dan disaksikan oleh Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai; Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap SPAD, Datuk Seri Nancy Shukri serta Pengerusi MRT Corporation Sdn. Bhd. (MRT Corp), Tan Sri Ali Hamsa yang juga Ketua Setiausaha Negara.

Bagi pihak Suruhanjaya pengangkutan awam darat pula, CEO dan Pengerusi SPAD juga turut hadir bersama-sama CEO MRT Corp Datuk Seri Shahril Mokhtar, Pengarah Urusan Gamuda Berhad, Datuk Lin Yun Ling dan Pengerusi MMC Corporation, Tan Sri Shamsul Azhar Abbas.

Walaubagaimanapun, kerja-kerja pembinaan projek MRT Laluan SSP kini mencapai kemajuan sebanyak 22 peratus sejak ia dilancarkan sepenuhnya pada17 Julai tahun lalu. Projek mega yang menjadi kebanggaan negara kini, sekali lagi akan berjaya disiapkan dalam masa dan bajet yang telah ditetapkan kerajaan.