Wednesday, July 30, 2014

PEJABAT SPAD DI SERATA NEGARA

Lawatan kerja ke pejabat SPAD di UTC Ipoh pada 3 Nov 2013

Pada 26 Jun 2014, portal berita online telah menulis satu gesaan telah dibuat oleh salah seorang ahli jawatankuasa pengangkutan awam negeri Perak untuk menubuh pejabat di negeri-negeri di Malaysia.

Kini ini adalah jawapan dari CEO SPAD, En Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal;

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) ingin merujuk kepada "Set up state branches, SPAD urged" - oleh P.Chandra Sagaran.


Setelah beroperasi sepenuhnya sejak Jan 31, 2011, SPAD mula menubuhkan pejabat-pejabat negeri di seluruh Semenanjung Malaysia pada tahun 2012.


Setakat ini, SPAD telah menubuhkan 13 pejabat di seluruh negara di Kelana Jaya (Petaling Jaya), Pulau Pinang, Alor Star, Melaka, Muar, Langkawi, Kuantan, Ipoh, Kuala Lumpur, Johor Bahru, Kota Kinabalu, Seremban dan Machang.
Terkini di Kelana Jaya

Pada akhir tahun 2015, SPAD akan membuka tiga lagi pejabat-pejabat negeri di Johor Baru, Kota Baru dan Seremban.
Cawangan Ipoh di UTC Perak di Jalan Dato 'Onn Jaafar dan telah ditubuhkan pada bulan Februari 2013.


Terdapat lapan pegawai yang mengendalikan pejabat dan fokus utama adalah kepada menyediakan perkhidmatan kaunter kepada pemegang lesen untuk melakukan transaksi pelesenan dan projek yang berkaitan, sebagai contoh, permohonan baru, perubahan, pembaharuan lesen, kad pemandu, permohonan baucer Tr1Ma, Bas Sekolah Skim insurans dan lain-lain. Talian untuk cawangan ini adalah 05-2413 585.
Di samping itu, SPAD komited untuk memperbaiki sistem infrastruktur pengangkutan awam di seluruh Malaysia dan walaupun ketika ini pejabat Suruhanjaya tidak lagi berada di semua negeri, namun terdapat mekanisme dengan penubuhan Jawatankuasa Teknikal Pengangkutan Awam di setiap negeri, yang dipengerusikan oleh Pengarah Negeri UPEN.
Setiap jawatankuasa mempunyai perwakilan daripada semua pihak berkuasa negeri dan tempatan seperti Jabatan Perancangan Bandar Negeri Selangor, Jabatan Kerja Raya, Jabatan Pengangkutan Jalan, PDRM dan Majlis Perbandaran Tempatan bersama-sama dengan SPAD berkhidmat sebagai urusetia jawatankuasa tersebut.
Jawatankuasa Teknikal Pengangkutan Awam menyediakan mekanisme untuk penyelarasan pengangkutan awam darat.
Kini terdapat komunikasi dua hala antara wakil-wakil tempatan di peringkat kerajaan negeri dan pembuat dasar di SPAD, membolehkan perancangan sistematik dan pelaksanaan penambahbaikan pengangkutan awam di setiap negeri.
Sebagai sekretariat jawatankuasa, SPAD memastikan Pelan Induk Pengangkutan Awam Darat setiap negeri dirancang dan dilaksanakan, dan pelan penambahbaikan pengangkutan awam, dengan bajet dan tempoh masa, juga dibangunkan dan dipantau.

Monday, July 28, 2014

ALLAHU AKBAR... ALLAHU AKBAR... ALLAHU AKBAR... 1 SYAWAL 1435H


Allah Maha Besar... Allah Maha Besar... Allah Maha Besar

Tiada Tuhan melainkan Allah
Allah Maha Besar
Allah Maha Besar
dan segala puji bagi Allah
Allah Maha Besar... Allah Maha Besar... Allah Maha Besar

Allah Maha Besar dan Maha Agong
dan segala puji bagi Allah
Maha Suci Allah pada pagi dan petang
Tiada Tuhan melainkan Allah
Tiada yang kami sembah kecuali Allah
Dengan ikhlas kami beragama kepadaNya
Walaupun orang-orang kafir membenci
Tiada Tuhan melainkan Allah sendiriNya
Benar janjiNya
dan Dia mengurniakan kemenangan kepada hambaNya
Dia mengusir musuh NabiNya dengan sendiriNya
Tiada Tuhan melainkan Allah
Allah Maha Besar
Allah Maha Basar
dan segala puji bagi Allah
Allah Maha Besar... Allah Maha Besar... Allah Maha Besar

Tiada Tuhan melainkan Allah
Allah Maha Besar
Allah Maha Besar
dan segala puji bagi Allah

Selamat Hari Raya Aidil Fitri
Tanganku hulur, Maaf dipinta...

MARILAH TEMPUH DETIK-DETIK SUKAR BERSAMA-SAMA - DS NAJIB

Perutusan, pesanan dan seruan Perdana Menteri untuk umat Islam dan rakyat Malaysia;



Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam Aidilfitri dan Salam 1Malaysia, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Walillah hil Hamd.
 
1. Alhamdulillah, segala puji-pujian dirafakkan ke hadrat Allah SWT, kerana sekali lagi apabila tibanya fajar syawal yang mulia, umat Islam hari ini di seluruh dunia, dengan penuh kesyukuran dan rasa saadah, menyambut satu kemenangan mujahadah besar setelah sebulan kita berjihad melawan nafsu.

 
2. Sesungguhnya, madrasah Ramadan adalah untuk mentarbiah rohani, melatih minda serta menguji jasmani. Menunaikan ibadah puasa bukan sekadar mengekang hawa nafsu, malah mendidik jiwa supaya sentiasa menginsafi diri untuk lebih peka terhadap nasib golongan yang serba kekurangan dan dihimpit kesusahan hidup.

 
3. Saban tahun, umat Islam di negara ini merayakan Aidilfitri dengan penuh kemeriahan dan keriangan tanpa sebarang gangguan daripada sesiapa pun. Begitulah indah dan beruntungnya tinggal di sebuah negara yang makmur lagi berjaya bernama Malaysia.

 
4. Peri pentingnya, yang perlu diketahui oleh semua rakyat bahawa, kenikmatan ini bukanlah satu kemestian yang pasti dikecapi, apatah lagi menjadi kelaziman bagi negara-negara lain di dunia ini. Sesetengah negara seperti di Afrika, Timur Tengah hatta di benua Eropah dan Amerika yang berada di kelompok negara maju sekalipun, sama ada sedang ditimpa bala bencana, konflik permusuhan yang tiada berkesudahan, krisis ekonomi yang meruncing dan pergolakan politik yang berpanjangan. Sebenarnya, kesemua petaka ini, perlukan kepada pengurusan dan pentadbiran serta kepemimpinan yang cekap lagi berkesan.

 
Saudara dan Saudari,

 
5. Pada 19 Ramadan 1435 Hijrah yang lalu, satu tarikh yang tidak akan hilang dalam ingatan saya, apabila dikejutkan dengan tragedi tidak diduga, pesawat komersial Boeing 777-200 Malaysia Airlines Penerbangan MH17 dari Amsterdam ke Kuala Lumpur telah diberitakan terhempas di kawasan Timur Ukraine.

 
6. Penerbangan tersebut dilaporkan telah berlepas pada pukul 12.15 tengah hari waktu tempatan dan dijadualkan tiba di KLIA pada jam 6.10 pagi waktu Malaysia. Pesawat berkenaan membawa seramai 298 orang yang terdiri daripada 283 penumpang dan 15 anak kapal, termasuklah 43 orang dan 2 bayi, yang merupakan warganegara Malaysia.

 
7. Masih segar dalam ingatan saya, bagaimana kita berhadapan dengan waktu-waktu mencabar dan rumit itu. Sehinggalah saya berjaya mencapai tiga persetujuan dengan pihak pemisah, yang menguasai kawasan kejadian tersebut iaitu:

 
Pertama: Membawa keluar semua mayat mangsa MH17, yang dianggarkan berjumlah 282 dari kawasan nahas.

 
Kedua: Memperoleh dua kotak hitam yang menjadi hak milik Malaysia. 

Ketiga: Mendapat jaminan keselamatan bagi anggota penyiasat bebas antarabangsa ke lokasi nahas untuk melakukan penyiasatan terperinci.
 
8. Tambahan lagi, ketika menghadapi saat-saat kritikal dan mencemaskan ini, semua perundingan telah dilakukan dengan berhati-hati, demi mencapai kejayaan yang diingini, termasuklah adakalanya, saya bekerja secara senyap dalam perkhidmatan demi mendapatkan keberhasilan yang lebih baik.

 
9. Sementara sebelumnya pula, pada 10 Ramadan, umat Islam digemparkan dengan serangan kejam oleh Israel ke atas penduduk Palestin di Gaza, telah mengorbankan banyak nyawa yang tidak berdosa. Kita mengutuk sekeras-kerasnya tindakan yang tidak berperikemanusiaan ini dan mengharapkan keamanan dapat diwujudkan semula sebagai penyelesaian antara kedua belah pihak. Tentunya, kita menyokong perjuangan rakyat Palestin dan simpati serta doa kita sentiasa bersama dengan mereka.

 
Saudara dan Saudari,

 
10. Semua ujian dan rintangan itu, kebetulan berlaku di bulan Ramadan yang penuh kemuliaan, telah memberi pengajaran yang berguna kepada kita tentang keperluan membina kekuatan dan ketahanan umat Islam di negara ini, bagi menempuh cabaran dalam semua bidang, supaya menjadi sebuah negara Islam contoh yang progresif dan berdaya maju.

 
11. Justeru, beberapa iktibar yang perlu diambil daripada tragedi-tragedi mutakhir yang menimpa Malaysia dan saudara seakidah kita di Palestin iaitu:

 
12. Pengiktibaran pertama: Kepentingan kepada kesatuan dan sentiasa berpadu dengan mengukuhkan ukhuwah Islamiah yakni persaudaraan yang tulen antara sesama Islam. Dengan itu, barulah umat Islam akan disegani, tidak dilihat lemah atau mudah diperkotak-katikkan oleh mereka yang lain.

 
13. Dalam hal ini, saya bersyukur kepada Allah SWT, kerana usul tentang tragedi pesawat MH17, telah diluluskan sebulat suara oleh semua wakil rakyat, termasuklah mereka yang mewakili pembangkang, di persidangan khas Dewan Rakyat, pada 23 haribulan Julai 2014. Keputusan ini merupakan suatu permulaan yang baik, untuk kita sebagai umat Islam dan rakyat Malaysia, bertaut hati, dengan mengukuhkan solidariti sebagai satu negara, 1Malaysia.

 
14. Pengiktibaran kedua: Ikhtiar kita dalam mempertegak dan mempertinggikan syiar Islam sesuai dengan kedudukan Islam sebagai agama bagi persekutuan. Kita juga telah mempraktikkan Islam dalam kerangka Maqasid Syariah melalui pendekatan wasatiyyah yakni kesederhanaan, sepertimana suruhan Allah bahawa Islam itu adalah Ad-din yang syumul sebagai cara hidup. Sekali gus, kita menolak fahaman ekstremisme dan liberalisme yang tidak selari dengan ajaran Islam.

 
15. Nyatanya, Islam di Malaysia dalam keizinan dan kehendak-Nya jua telah kita ikut syariatnya, setapak demi setapak dalam pelbagai bidang termasuk fizikal, iktisad, budaya, sosial dan spiritual. Penubuhan Lembaga Tabung Haji, institusi kewangan dan perbankan Islam, institusi serta lembaga zakat di tiap-tiap negeri adalah antara sekian banyak langkah kita ke arah itu. 

16. Pengiktibaran ketiga: Membangunkan ilmu, kemahiran teknologi dan inovasi serta nilai insaniah demi kemaslahatan umat. Kita dapat saksikan kesungguhan Kerajaan melakukan pengislahan demi pengislahan dalam aspek meningkatkan pendidikan dan modal insan rakyat, supaya mampu bersaing dan setanding dengan negara-negara maju yang lain. Antara nilai-nilai kejayaan tersebut seperti itqan yakni tekun, taa'wun iaitu budaya tolong menolong, berhikmah atau bijaksana dan amalan istiqamah serta taqwa. Kesemua nilai ini sangat mustahak, dalam usaha kita mencapai status negara maju menjelang tahun 2020.
 
17. Jelasnya, saya juga menyarankan agar semua umat Islam di negara ini sentiasa bertransformasi, bersiap siaga, melihat jauh ke hadapan, membina harapan demi kemakmuran bersama.

 
Saudara dan Saudari,

 
18. Tatkala menyambut kemeriahan perayaan ini, semestinya, saya cukup bersimpati dan ingin merakamkan takziah serta belasungkawa, kesedihan yang amat mendalam, kepada semua mangsa dan keluarga mangsa korban tragedi MH17. Simpati ini turut dipanjangkan kepada anggota keluarga para penumpang dan anak kapal MH370. Sudah tentu, saya amat merasai serta tidak sanggup membayangkan, betapa luluhnya hati mereka, apabila bangun di pagi hari raya, tanpa orang yang tersayang.

 
19. Lantaran itu, banyakkanlah bersabar dan redha dengan ketentuan Ilahi. Pastinya, banyak hikmah yang boleh dipelajari daripada peristiwa tragik ini. Seperti semua sedia maklum, saya sudah berjanji sewaktu bertemu dengan keluarga mangsa, akan melakukan sedaya mungkin untuk membawa pulang kesemua mayat rakyat Malaysia ke tanah air, seberapa segera yang mampu, supaya dapat disemadikan dengan selamat.

 
20. Lanjutan itu, tidak sesekali saya lupakan, segala jasa dan pengorbanan anggota keselamatan, baik yang sedang bertugas di perbatasan mahupun di mana-mana ceruk rantau di bumi bertuah ini, termasuklah kepada mereka yang telah pergi buat selama-lamanya meninggalkan kita. Mudah-mudahan Allah SWT akan sentiasa merahmati mereka dan ahli keluarga serta memelihara negara ini agar aman dan sentosa sampai bila-bila.

 
Saudara dan Saudari,

 
21. Bersempena hari baik di Aidilfitri yang mulia ini, hentikanlah semua sengketa. Buangkan segala yang masih keruh, perbetulkan mana yang silap, jernihkanlah apa yang kusut selama ini. Walaupun kita tidak mengadakan rumah terbuka secara rasmi pada tahun ini kerana menghormati perasaan keluarga mangsa tragedi MH370 dan MH17, tetapi saya menggalakkan amalan ziarah-menziarahi dapat terus berjalan sesama kita. Bukalah seluas-luasnya pintu rumah dan pintu hati serta gerbang silaturahim 1Malaysia, dengan mengajak rakan taulan berbilang bangsa serta agama ke kediaman masing-masing. Kepada mereka yang ingin mengunjungi sanak saudara dan sahabat handai secara berkenderaan pula, pandulah kereta dengan cermat serta selamat sehingga sampai ke destinasi yang dituju.

 
22. Di samping itu, bagi pihak Kerajaan dan rakyat Malaysia, saya juga ingin merakamkan berbanyak-banyak terima kasih atas sokongan pemimpin-pemimpin dan masyarakat dunia yang bersimpati serta menghulurkan bantuan kepada Malaysia dalam menghadapi insiden malang pesawat MH370 dan MH17.

 
23. Pada kesempatan ini juga, saya dengan penuh rasa tawaduk di hati, ingin menyusun jari nan sepuluh memohon ampun, kemaafan zahir dan batin bagi pihak diri, isteri serta seisi keluarga tercinta, atas segala kesalahan dan apa jua kekhilafan. Saya sentiasa berdoa dan berharap semoga Allah SWT mengurniakan kesejahteraan ke atas seluruh umat Islam, supaya mereka dapat menyambut perayaan ini dengan penuh kegembiraan serta bahagia, bersama yang tersayang di sisi.

 
24. Akhirul kalam, kepada umat Islam dan rakyat Malaysia seluruhnya, marilah kita menempuhi detik-detik sukar ini bersama-sama, dengan memperkuat tekad, mengukuhkan silaturahim dan bersatu dalam suasana kesedihan.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Walillah hil Hamd.

Wabillahi Taufiq Walhidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Saturday, July 26, 2014

APLIKASI TALIAN TEKSI HARAM BERISIKO

Pastikan aplikasi yang disahkan SPAD

SPAD memaklumkan terdapat 2 kumpulan pengendali perkhidmatan teksi beroperasi secara haram di Johor Baru yang membuat tempahan mengguna kenderaan persendirian melalui aplikasi dalam talian. Ada sesetengahnya dikendalikan dari luar negara dan mereka mendakwa tidak berada di bawah bidang kuasa SPAD.

Apa kata Pengerusi SPAD?


Pengguna yang menggunakan perkhidmatan teksi haram ini bakal berdepan risiko tiada perlindungan insurans sekiranya teksi yang mereka naiki itu terlibat dalam kemalangan.

Di dalam Dasar Pelesenan SPAD, tafsiran kelas-kelas kenderaan untuk kereta sewa dan teksi di bawah penguatkuasaan SPAD adalah seperti berikut;

KERETA SEWA
Kenderaan motor yang muatan duduknya tidak melebihi enam atau, dalam kawasan yang dibenarkan oleh Suruhanjaya, dua belas orang (dalam semua keadaan termasuk pemandunya) yang digunakan untuk membawa penumpang pada satu perjalanan sebagai balasan kepada bayaran berasaingan yang dibuat oleh mereka. 

TEKSI LAPANGAN TERBANG
Kenderaan motor yang muatan duduknya tidak melebihi tujuh orang (termasuk pemandu) yang digunakan semata-mata untuk membawa orang ke dan dari lapangan terbang sebagai balasan bagi suatu bayaran dan dikendalikan dari suatu pangkalan tetap dalam suatu kawasan yangdibenarkan. 

TEKSI MEWAH
Kenderaan motor yang muatan duduknya tidak melebihi tujuh orang (termasuk pemandu) dan dikendalikan dari suatu pangkalan tetap atau dalam suatu kawasan yang dibenarkan sebagai balasan bagu satu bayaran.
KERETA SEWA DAN PANDU
Kenderaan motor yang disewakan bagi maksud dipandu oleh penyewa atau penamanya.
KERETA SEWA DAN PANDU (PELANCONGAN)
Kenderaan bermotor yang disewakan bagi maksud dipandu oleh penyewa atau penamanya sama ada pelancong atau bukan pelancong dan digunakan secara eksklusif untuk membawa pelancong atau pelancong-pelancong.

Bukan saja penumpang-penumpang teksi haram ini berhadapan dengan risiko tidak dilindungi insuran tetapi mereka juga akan berhadapan dengan risikol dikenakan tambang yang akan ditetapkan pemandu-pemandu atau syarikat-syarikat haram ini.

Pihak SPAD telah selaraskan kadar-kadar tambang mengikut perjalanan teksi, bagasi, jumlah penumpang, had umur serta OKU dan semua panduan ini boleh didapati DI SINI.

Tidak semua pengendali aplikasi teksi tidak diiktiraf SPAD, namun aplikasi seperti MyTeksi adalah di antara yang dibenarkan kerana mereka telah berdaftar dengan SPAD.

Pilihan di tangan kita dan terpulang kepada kita menentukan keselamatan dan keselesaan. Oleh itu, lebih baik beringat sebelum kita terpaksa berhadapan dengan masalah.

Friday, July 25, 2014

CEO FGV PERNAH DIKRITIK HEBAT... TETAPI HARI INI?

CEO baru, Mohd Emir Mavani bin Abdullah

Setahun yang lalu, apabila perlantikan CEO baru, Mohd Emir Mavani bin Abdullah diumumkan secara rasmi, ada di antara pemain media sosial  mempersoal kredibilitinya. Di antaranya ditulis;

"One cannot imagine what would happen to FGV from today onwards where Mavani is scheduled to take over from Tan Sri Sabri Ahmad as the Group CEO." - The Mole

... bermaksud FGV akan punah apabila Emir Mavani dilantik sebagai CEO baru.

Emir Mavani telah dilantik sebagai CEO FGV secara rasmi pada 1 Januari 2013 dan semenjak kredibilitinya diragui, mengapa ada 'success stories' seperti ditulis ... DI SINI

"BARELY five months at the helm of FGV, Emir has meticulously expedited several major mergers and acquisitions (M&As) for the company. And judging by the speed of the recent M&As concluded and the proceeds from FGV’s initial public offering (IPO), Emir is set to prove his mettle again by another round of new M&As next year while improving the productivity and efficiency within the group."

... bermaksud tidak sampai lima bulan perlantikan Mavani sebagai CEO FGV, beliau telah membuktikan kepakarannya dalam menerajui urusniaga FGV dengan menandatangani beberapa penggabungan dan pengambilalihan perniagaan (M&A).

Malah ada juga yang cuba mengaitkan kelulusan Emir dengan perlantikannya kerana memiliki PhD. Namun, Emir Mavani telah menjelaskannya dan kedudukan beliau sebagai CEO FGV tidak akan tergugat kerana Lembaga Pengarah Felda lebih mementingkan rekod cemerlang beliau di organisasi lain berbanding kelulusannya. Emir Mavani pernah terlibat dengan PEMANDU di dalam plan transformasi yang telah banyak menyelesaikan isu-isu felda diselesaikan dengan berjaya.

Kini FGV berhasrat mensasarkan untuk meningkatkan pendapatan sebanyak lapan kali ganda kepada RM100 bilion dalam tempoh enam tahun untuk menjadi satu daripada syarikat perniagaan tani global.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Mohd. Emir Mavani Abdullah berkata, sasaran pertumbuhan pendapatan sebanyak lapan kali ganda itu bagi meningkatkan dengan ketara daya saing global FGV.

FGV akan sentiasa fokus terhadap Rangka Tindakan Strategik Global 2020 dan menyusun struktur organisasi kumpulan kepada enam kelompok perniagaan dalam usaha mencapai sasaran ditetapkan. Setiap kluster telah dirangka mengikut inisiatif masing-masing untuk mencapai sasaran menjelang tahun 2020. Ia tidak berhenti di situ, malahan dalam mencapai sasaran ini, beberapa syarikat akan disenaraikan di Bursa Saham.

Dengan kredibiliti yang dimiliki Emir Mavani, kini peneroka Felda yang seramai 112,635 ini telah diumumkan menerima duit raya sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri selain agihan dividen setiap tahun.

Sejak penubuhan sehingga kini, FGV telah memperuntuk RM25 juta pemberian biasiswa kepada anak-anak peneroka yang berjaya yang kini seramai 50 penerima telah memperolehinya.

Kejayaan demi kejayaan dalam tempoh setahun Emir Mavani telah melenyapkan segala tuduhan dan prasangka yang tidak lebih daripada perasaan tidak puas hati sesetengah pemain media sosial yang tidak membuat homework tetapi sekadar mengkritik.

Kepada mereka, jika ingin mengkritik, biarlah Emir Mavani melaksanakan amanah dan tanggungjawabnya terlebih dahulu dan tidak adil jika beliau tidak diberi peluang dan ruang untuk membuktikan kemampuannya.

Ini hanyalah untuk memastikan... FGV sedang menuju ke arah meletakkan organisasi ini pada tahap paling terbaik agar keuntungannya dapat dikembalikan dan dinikmati rakyat.

Thursday, July 24, 2014

NOMBOR TALIAN ADUAN 1 800 88 7723 WAJIB DI BAS DAN TIKET



Sebelum ramai yang akan mengguna perkhidmatan bas untuk balik kampung ketika Aidil Fitri yang bakal menjelang, sebagai penumpang sila ambil perhatian;

Pastikan bas yang dinaiki samada bas ekspres atau bas persiaran pamer nombor talian aduan di dalam dan luar bas.
Nombor tiket aduan ini juga mesti dipamerkan di atas tiket bas.

Arahan ini sebenarnya adalah arahan SPAD dan telah berkuatkuasa semenjak 15 Julai lepas. Langkah ini adalah kesinambungan kepada arahan yang terdahulu iaitu pemasangan GPS dalam setiap bas, pematuhan Kod Amalan SPAD ICOP-Keselamatan dan mengadakan bilik kawalan operasi bagi merekod serta memantau kelajuan perjalanan bas.

Tujuan nombor aduan dipamerkan di tiket2 bas adalah untuk penumpang-penumpang mudah menghubungi SPAD sekiranya terdapat sesuatu kejadian di dalam perjalanan mereka. Bukan itu saja, pengguna jalanraya juga akan mudah menghubungi SPAD apabila nombor aduan ini dilekatkan di badan-badan bas.

Perlu diingatkan juga, seandainya ada bas-bas ini yang tidak pamerkan nombor aduan SPAD, berkemungkinan bas tersebut tidak mempunyai lesen pengendali bas kerana SPAD telah menetapkan ia sebagai salah satu syarat lesen. Akibatnya, bas ini bukan saja melanggar undang-undang namunpenumpang-penumpang akan menghadapi risiko tidak dilindungi insuran.

Setiap maklumbalas dari penumpang dan pengguna jalanraya akan diterima secara langsung oleh pihak SPAD. Oleh itu, syarikat-syarikat pengendali bas tidak akan terlepas dari bertanggungjawab daripada memastikan kelakuan pemandu-pemandu bas mereka dalam keadaan sihat dan bersedia ketika membawa bas.

Di samping itu, bahagian penguatkuasa SPAD akan menjalankan operasi ulat tiket di semua terminal bagi melindungi hak penumpang serta akan bekerjasama dengan lain-lain agensi penguatkuasa untuk memastikan keselamatan penumpang terjamin.

Sebarang aduan yang disalurkan kepada SPAD melalui talian bebas tol 1 800 88 7723 akan disiasat dan tindakan tegas akan diambil mengikut bidang kuasa yang ada.


Tuesday, July 22, 2014

GULA TANPA ROBERT KUOK, APA AKAN TERJADI?



Blog ini telah mendedahkan siapa 'Raja' di dalam industri gula di Malaysia hari ini. Yang pasti penguasaan industri ini bukan lagi milik Robert Kuok atau seperti yang dituduh Anwar Ibrahim, Tan Sri Syed Mokhtar. Ia adalah milik Felda Global Ventures dan dengan kata lain, MSM Malaysia Holdings Berhad (MSM) sekarang adalah milik anak syarikat FGV yang secara langsung adalah milik FELDA dan peneroka-peneroka Felda.

Ini adalah sesuatu yang semua rakyat Malaysia dan seluruh dunia tidak boleh nafikan.

Persoalannya sekarang, apakah MSM di bawah penguasaan FGV mampu bertahan dan berkembang tanpa Robert Kuok?

Semenjak 2010 setelah FGV memiliki saham terbanyak, ini yang sentiasa dipersoalkan dan diragui dalam dunia perniagaan di Malaysia seperti yang ditulis di The Edge. Dan semenjak itu juga langkah berani FGV diperhatikan dengan rapi.

Kemampuan FGV berjaya memiliki MSM tidak diperhebohkan dengan meluas oleh pihak media, ini yang menyebabkan ramai tidak mengetahui kedudukan MSM sebenarnya. Mengapa? Tanyalah mereka!

MSM TANPA ROBERT KUOK

FGV dengan bijak masih meneruskan legasi Robert Kuok pada peringkat awal pemilikan MSM sehingga CEO di zaman Robert Kuok pun dikekalkan. Ini bertujuan agar dapat mengekalkan sebarang urusan perniagaan.

Kini kemana arah MSM tanpa Robert Kuok?

Barisan Pengurusan Kanan MSM kini

Perniagaan MSM Malaysia Holdings Berhad (MSM) adalah menapis dan mengeluarkan gula kristal 'BERKUALITI' melalui rangkaian kilang yang sangat efisien yang terletak di seluruh Malaysia. Dengan 2 jenama yang popular di pasaran iaitu Gula Prai dan Gula Pelis, pelanggan-pelanggan MSM termasuk syarikat-syarikat besar seperti industri minuman dan gula-gula, hotel, restoran, kedai-kedai makanan dan pengguna isi rumah.

Dua anak syarikat MSM yang beroperasi , Malayan Sugar Manufacturing Co Berhad (MSM Co) dan Kilang Gula Felda Perlis Sdn Bhd (KGFP) terlibat terutamanya dalam pengeluaran, pemasaran dan penjualan produk gula bertapis.

Kini, MSM menghasilkan pelbagai produk gula halus di dua buah kilang gula - satu dia Seberang Prai, Pulau Pinang, lengkap dengan pembungkusan, penyimpanan dan keupayaan pengedaran di lokasi dan satu lagi di Chuping, Perlis. Sebahagian produk dihantar ke gudang pengedaran di Sg Buloh, Selangor dan satu lagi di Johor Bahru, Johor untuk pengagihan selanjutnya kepada pengguna di seluruh pelusuk negara.


 
MSM kaya dengan bakat. Dari jurutera ke petani, semua tahap pekerja profesional adalah kunci sebenar kepada kejayaan MSM untuk membuat pembaharuan proses dan menyampaikan produk yang berkualiti bukan sahaja kepada rakyat Malaysia tetapi pelanggan utama di Australia, New Zealand, Pakistan, Filipina, Singapura, Vietnam dan Indonesia.

Bukan setakat itu, kini MSM mempunyai perancangan agresif yang lebih produktif melampaui global. MSM merancang satu program pertumbuhan agresif menerusi pengambilalihan, penggabungan dan usaha sama.

Dengan kepakaran yang MSM ada dalam penapisan gula serta keadaan dunia yang kekurangan kilang penapisan, MSM telah mengambil peluang-peluang ini dengan mengambil langkah memeterai MOU dengan United Arab Emirates-based Al-Khaleej International Ltd bersama-sama membina kilang penapisan yang berteknologi canggih.

Kilang ini bakal dibina di pelabuhan Tanjung Pelepas, Johor di mana ia dilengkapi kompleks logistik dan pelabuhan kapal dan dijangka mula beroperasi pada 2016. Kilang penapis ini dapat mengeluarkan gula sebanyak 2 juta tan di Johor. MSM adalah pemegang saham terbesar di mana 51% saham dimiliki MSM dan 49% pula milik Al-Khaleej.

Dalam tempoh enam tahun akan datang dalam menuju sebagai salah satu pemain global utama dalam perniagaan gula, MSM berhasrat menubuhkan syarikat perdagangannya sendiri di Dubai dan MSM juga merancang memperoleh kapal dan pelabuhan sendiri untuk menghantar komoditi ini ke serata dunia.

Nampaknya, walaupun ada keraguan terhadap anak syarikat FGV ini bukan sekadar mampu bertahan di dalam industri gula, nampaknya perancangan demi perancangan telah diatur agar MSM dapat mengembangkan perniagaan sehingga mampu mengawal pasaran dunia.

#MH17 : AGREEMENT REACHED NEED TO BE HONOURED

PRIME MINISTER NAJIB RAZAK STATEMENT ON MH17 AGREEMENT

In recent days, we have been working behind the scenes to establish contact with those in charge of the MH17 crash site.

That contact has now been made. Under difficult and fluid circumstances, we have been discussing the problems that have occupied us all: securing vital evidence from the aircraft, launching an independent investigation, and above all recovering the remains of those who lost their lives.

Tonight, we have established the basis of an agreement to do just that.

Alexander Borodai is known as the "prime minister" of the self-proclaimed Donetsk People's Republic

Earlier this evening I spoke to Alexander Borodai, who is in command of the region where the tragedy occurred. We have agreed the following: 

· Firstly, the remains of 282 people, currently in Torez, will be moved by train to Kharkiv, where they will be handed over to representatives from the Netherlands. The train will depart this evening Ukraine time, and will be accompanied by six Malaysian members of the recovery team. The remains will then be flown to Amsterdam on board a Dutch C130 Hercules, together with the Malaysian team. Following any necessary forensic work, the remains of Malaysian citizens will then be flown home to Malaysia.
Separatist rebels believe they have recovered black box recorders from MH17 wreckage

· Secondly, at approximately 9pm tonight Ukraine time, the two black boxes will be handed over to a Malaysian team in Donetsk, who will take custody of them.

· Thirdly, independent international investigators will be guaranteed safe access to the crash site to begin a full investigation of the incident.
I must stress that although agreement has been reached, there remain a number of steps required before it is completed.

There is work still to be done, work which relies on continued communication in good faith. Mr Borodai and his people have so far given their co-operation.

I ask that all parties continue to work together to ensure that this agreement is honoured; that the remains of our people are returned, that the black box is handed over, and that the international team is granted full access to the site.

Only then can the investigation into MH17 truly begin; only then can the victims be afforded the respect they deserve. We need to know what caused the plane to crash, and who was responsible for it, so that justice may be done.

In recent days, there were times I wanted to give greater voice to the anger and grief that the Malaysian people feel. And that I feel. But sometimes, we must work quietly in the service of a better outcome.

I understand that for the families, nothing can undo this damage. The lives taken cannot be given back; the dignity lost cannot be regained.

My heart reaches out to those whose loved ones were lost on MH17. We hope and pray that the agreement reached tonight helps bring them a clear step towards closure.

DATO' SRI MOHD NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Monday, July 21, 2014

#MH17 : @ngakorming GIVEN THE TRUTH...


MH17 tragedy in Ukraine-Russian border is beyond anyone comprehension and the world would never expect to happen.

This horrific accident gained many sympathies around the world, from world leaders and world medias including world religion organisations. No words of crticism from them except prayers and sympathies. Unfortunately, some opposition lawmakers in Malaysia and opposition youth leader who was not only with DS Najib to face this problem, but heartlessly in their usual manner incite Malaysians disputing what happened and blamed MAS.




These are prayers and sympathies from all walks of nations despite race, country and religions;








And this comment to Kor Ming clearly stated that rakyat had enough of your insensitivity even at the point when the whole world grieved and saddened by the tragedy... ;




To Kor Ming, if you couldnt be part of the solution, lets not be part of the problem!

Yes! You are not fit to represent them!
 

Sunday, July 20, 2014

SENARAI PENUH PENUMPANG #MH17

Berikut senarai penuh penumpang MH17 termasuk krew anak kapal;











Friday, July 18, 2014

KEJADIAN PERTAMA KERETAPI TERGELINCIR SELEPAS ARAHAN SPAD

Gambar hiasan

Selepas persetujuan diambil di antara SPAD dan KTMB (baca DI SINI) di atas permohonan KTMB menangguhkan perlaksanaan menjalankan kerja-kerja membaik pulih landasan keretapi Gemas  - Gua Musang, pada 8 Julai lalu perkhidmatan KTM Intercity di Pantai Timur yang melibatkan Tren No. 28 Ekspres Wau dari Kuala Lumpur ke Tumpat, Kelantan telah tergelincir lebih kurang 1.50 pagi yang mengakibatkan gangguan.

KTMB maklumkan kejadian berlaku di Km 80.0 di antara Kemayan-Triang, membabitkan satu daripada lapan gerabak tren yang membawa 200 penumpang dan tiada kecederaan berlaku. Kesemua 79 penumpang terbabit dipindahkan ke koc hadapan. Tren meneruskan perjalanan selepas koc yang tergelincir dipotong. Kerja-kerja baik pulih landasan sedang dijalankan dan dijangka siap dalam tempoh 24 jam.

Perlu diingatkan semula 7 syarat awal yang telah dipersetujui dan mengaku bertanggungjawab oleh KTMB;
 
  • Memberi jaminan untuk mengambil langkah-langkah keselamatan termasuk meningkatkan peraturan dan pemantauan operasi tren.
  • Meningkatkan penilaian ke atas landasan dengan mengenakan had kelajuan yang lebih rendah jika perlu.
  • Meningkatkan pemantauan dan penyenggaraan infrastruktur landasan.
  • Menyediakan storkereta yang lebih berkualiti.
  • Kerahan tenaga kerja daripada KTMB untuk menangani situasi kritikal.
  • Menubuhkan jawatankuasa khas bagi memantau semua pelan tindakan.
  • Melaksanakan program komunikasi dengan pihak berkepentingan terutamanya orang ramai dan kakitangan KTMB bagi memastikan penutupan separa ini dapat dilaksanakan dengan lancar.

Kini berlaku kejadian tergelincir pertama. Maka pihak SPAD telah mengeluarkan arahan seperti berikut;


KENYATAAN MEDIA

SPAD ARAHKAN PENUTUPAN SEPARA LANDASAN REL SEKTOR GEMAS-GUA MUSANG DILAKSANAKAN SERTA MERTA
 
KUALA LUMPUR, 11 Julai 2014 – Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (S.P.A.D) hari ini telah mengarahkan KTMB agar penutupan landasan secara separa di sektor Gemas – Gua Musang dilaksanakan dengan serta merta selepas insiden kegelinciran tren berhampiran Stesen Kemayan, Pahang pada 8 Julai 2014. 
Tindakan ini akan membolehkan KTMB menjalankan kerja-kerja memeriksa serta menyelenggara landasan secara komprehensif di sektor berkenaan pada waktu siang sebelum membenarkan tren beroperasi semula pada waktu malam.


Sebelum ini, S.P.A.D. telah bersetuju pada 26hb Jun 2014 untuk KTMB menutup secara spara landasan KTM sektor Gemas-Gua Musang mulai 15hb Ogos 2014. Keputusan ini dibuat selepas mempertimbangkan rayuan yang dikemukakan oleh KTMB serta komitmen pengendali rel ini untuk mengambil langkah-langkah pencegahan untuk mengurangkan risiko kemalangan dan menjamin keselamatan penumpang di sepanjang sektor berkenaan.


Arahan S.P.A.D. ini akan mengurangkan risiko terhadap aspek keselamatan penumpang dan operasi tren.   Susulan daripada arahan ini, KTMB juga dikehendaki untuk melaksanakan dengan segera plan komunikasi menyeluruh serta penjadualan semula perkhidmatan mereka.


Walaupun keputusan ini akan memberi kesan terhadap perjalanan perkhidmatan tren yang disediakan, S.P.A.D. selaku pengawal selia pengangkutan awam darat   sentiasa meletakkan aspek keselamatan penumpang sebagai asas utama dalam membuat apa-apa keputusan.

Inilah yang dikhuatiri SPAD, kejadian kemalangan bakal berlaku yang melibatkan keselamatan penumpang. Seperti yang dijanji pihak KTMB untuk bertanggungjawab ke atas sebarang kemalangan, mereka bertindak pantas namun adalah ... LEBIH BAIK CEGAH SEBELUM PARAH!