Tuesday, December 30, 2014

LIOW TIONG LAI BUKTIKAN MCA PILIH MEMBANTU TAPI DAP PILIH BERCAKAP

Di saat rakyat sedang sangat memerlukan bantuan akibat banjir yang diluar jangkaan pada akhir tahun ini, MCA terus menggerakkan bantuan dan sukarelawannya melalui misi bantuan CRSM.

Sehingga hari ini, APA PULA MISI BANTUAN DAP?


Poster ini cukup menyatakan misi DAP untuk mangsa banjir... Bandingkan dengan Presiden MCA!

Apa yang telah MCA buat sebenarnya?

20-12-2014  
CRSM mengagihkan 3,000 pek barangan bantuan kepada mangsa banjir di Kuala Krai, Kelantan


21-12-2014  
CRSM mengagihkan 3,000 pek barangan bantuan kepada mangsa banjir di Kampung Kulim, Tumpat, Kelantan


23-12-2014  
Presiden MCA YB Datuk Seri Liow Tiong Lai mengarahkan Ketua CRSM Kebangsaan Dato’ Lua Choon Hann untuk menubuhkan skuad operasi bantuan mangsa banjir Pantai Timur.

CRSM menubuhkan Tabung Bantuan Banjir Pantai Timur bagi memungut derma daripada orang awam untuk membantu mangsa banjir.


24-12-2014  
Ahli-ahli CRSM dan MCA dari seluruh negara menyertai skuad operasi bantuan mangsa banjir Pantai Timur dan mula bergerak ke kawasan banjir di Pantai Timur.


25-12-2014  
MCA mula mengumpulkan barangan bantuan untuk dihantar ke kawsan banjir.


26-12-2014  
Presiden MCA YB Datuk Seri Liow Tiong Lai, Timbalan Presiden YB Datuk Dr. Wee Ka Siong, Pengerusi MCA Negeri Kelantan YB Senator Dato’ Dr. Hou Kok Chung dan Ketua CRSM Kebangsaan Dato’ Lua Choon Hann membawa 300 pek makanan dan minuman telah bergerak ke kawasan banjir dengan menaiki helikopter .

Mereka telah melawati kawasan banjir di Gua Musang, Kuala Krai, Kota Bharu dan Kemaman, serta menziarahi mangsa banjir di pusat pemindahan mangsa banjir.

Pengerusi MCA Negeri Terengganu Dato’ Toh Chin Yaw dan Pengerusi MCA Negeri Pahang Dato’ Hoh Khai Mun dilantik menyelaras operasi membantu mangsa banjir di negeri masing-masing.

Barangan bantuan seperti makanan, minuman dan ubat dihantar dengan segera ke kawasan-kawasan banjir di ketiga-tiga negeri Pantai Timur.


27-12-2014  
2 unit lori 6-tan dan 2 unit 4WD dengan barangan bantuan dihantar ke Gua Musang, dan tiba di kawasan banjir pada pukul 3:00PM
2 unit lori 3-tan dengan barangan bantuan bertolak dari Kuala Lumpur ke Kuala Krai dan tiba di kawasan banjir pada pukul 3:00 pagi keesokan hari
1 unit lori 3-tan yang membawa air minuman bertolak dari Shah Alam, Selangor ke Kelantan
2 unit lori 3-tan yang membawa air minuman dan 1 unit lori 3-tan yang membawa beras bertolak dari Kuala Lumpur ke kawasan banjir.

Pemuda MCA dengan kerjasama 15 NGO Pemuda Bangsa Cina melancarkan program “Youth Care” untuk membantu kerja-kerja selepas banjir. Ketua Pemuda MCA Kebangsaan YB Senator Chong Sin Woon bergerak ke kawasan banjir di Gua Musang dan Kuala Krai selepas pelancaran program tersebut.

Operasi pengagihan barangan bantuan yang diketuai oleh Ketua CRSM Kebangsaan Dato’ Lua Choon Hann dimulakan di beberapa kawasan yang dilanda banjir.

CRSM Negeri Pahang, Johor dan beberapa negeri lain mula mengagihkan barangan bantuan kepada mangsa banjir di kawasan masing-masing.

MCA Negeri Sembilan dan MCA Negeri Perak menghantar barangan bantuan yang Berjaya dikumpulkan ke Kuala Lumpur untuk dibawa ke Pantai Timur.


28-12-2014  
1 unit lori 3-tan dan 4 unit 4WD yang membawa barangan bantuan bertolak ke Kelantan pada pukul 11:00AM dan tiba di kawasan banjir.
Naib Presiden MCA YB Senator Datin Paduka Chew Mei Fun menghantar 200 pek barangan bantuan ke Kelantan dengan helikopter.
CRSM semua negeri terus dengan operasi menghantar barangan bantuan ke kawasan banjir.

Rupanya seawal 20 Disember MCA telah bergerak menghulur bantuan terus ke kawasan-kawasan banjir.

Perangai DAP... bercakap tapi tak membantu

Dengan gerak kerja yang tersusun dan bantuan sampai ke tangan mangsa menyebabkan sumbangan barangan dan kewangan telah mencurah-curah. Sehingga semalam misi bantuan CRSM telah berjaya mengumpul sumbangan keseluruhan sebanyak 940 ribu dan di antaranya adalah sumbangan dari Kedutaan China sebanyak US100 ribu.

Jelas sekali apabila dibandingkan dengan DAP, MCA adalah parti politik yang memilih untuk membantu rakyat tetapi DAP yang sentiasa melaungkan slogan 'demi rakyat', hanya mampu bercakap... mampu provokasi... mampu menidakkan usaha MCA dan paling utama, DAP mampu mengutip derma tetapi bukan untuk membantu rakyat.

Di dalam membantu rakyat, walaupun MCA adalah parti komponen BN yang berlandaskan bangsa Cina, namun demi semangat BN yang mengamalkan perkongsian kuasa, MCA juga mengamalkan berkongsi susah senang rakyat tanpa mengira warna kulit.

Negeri yang paling teruk terjejas bencana banjir pada kali ini adalah Kelantan dan 95% adalah bangsa Melayu, apa perlu MCA membantu jika mereka adalah rasis?

DAP yang perjuangkan hak samarata di dalam ideologi politiknya, terbukti tidak mampu dan tidak menunaikan apa yang dilaungkan kepada rakyat.

Apabila mangsa banjir di Kelantan kebanyakannya adalah Melayu, bantuan DAP sudah tenggelam ... sama tenggelamnya Setiausaha DAP di Paris.

Dengan kekuatan Pemuda MCA, Dato Seri Liow Tiong Lai mengumumkan pelancaran projek untuk merekrut lebih ramai sukarelawan muda untuk ke hadapan membantu dan nampaknya respon sungguh menggalakkan.

Usaha MCA membantu mangsa banjir terutama di Kelantan akan berterusan sehingga banjir merosot di misi Fasa Ke2 mereka. Ketika ini lebih tenaga diperlukan untuk membantu menjaga kebersihan dan membina semula rumahtangga mangsa.

Dato Liow yakin akan dapat mengatasi kesusahan mangsa-mangsa banjir kerana resam rakyat Malaysia yang sentiasa tabah dan bersatu dalam membantu dan menghadapi cabaran bersama.

Sebagai komponen parti BN, MCA nampaknya menyahut saranan Presiden dan Timbalan, DS Najib dan Tan Sri Muhyiddin, agar menghulurkan bantuan seberapa segera dan sebaik mungkin.

Bagaimana pula jika dibandingkan dengan 3 sekawan dalam Pakatan Rakyat? Apakah mereka benar-benar sekawan dalam membantu rakyat yang telah memberikan undi popular kepada mereka?

Monday, December 29, 2014

SIARAN SEGERA SPAD : SAMBUNGAN SEMULA PERKHIDMATAN KE PANTAI TIMUR

Ini adalah kenyataan media SPAD mengenai ”Usaha SPAD untuk menyambung semula perkhidmatan pengangkutan awam Laluan Pantai Timur” yang baru diterima.

Beberapa maklumat yang perlu diambil perhatian adalah;
  • Perkhidmatan tren KTMB masih belum dapat dipulih. Kerosakan masuk belum dapat diakses sepenuhnya.
  • Perkhidmatan bas ekspres laluan Pantai Timur. Laluan KL-Kota Bharu dihentikan sepenuhnya.
  • Laluan KL-Kuala Terengganu masih dibuka melalui Seremban dan Muadzam Shah.
  • Perkhidmatan kereta sewa terjejas di Kelantan dan Terengganu.
  • Pengusaha perlu utamakan keselamatan semasa perjalanan.
  • Penumpang perlu ikut arahan




KE ARAH PENGAJIAN PONDOK MODEN

Pertemuan Tan Sri Muhyiddin dengan YPPM

Peruntukan RM25 juta yang diumumkan Perdana Menteri dalam Bajet 2015 untuk pengajian pondok sebenarnya adalah lanjutan daripada peruntukan RM100 juta kepada pembangunan sekolah agama rakyat yang telah diumumkan dalam bajet 2014.

Seperkara lagi, peruntukan ini akan diagihkan kepada sekolah pondok yang berdaftar dengan Kementerian Pendidian sahaja serta mengikuti kurikulum yang diluluskan kerajaan.

Langkah pertama yang diambil Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM) adalah menjalankan kempen sepanjang tahun hadapan supaya lebih banyak sekolah-sekolah pondok berdaftar dengan Majlis Agama negeri bagi melayakkan mereka mendapat bantuan.

Kempen yang akan dijalankan ini bukan sekadar untuk melengkapkan direktori pondok tetapi bertujuan memberi penjelasan kepada pengasasnya bahawa pihak Majlis Agama tidak akan ambil alih atau mencampuri soal pengurusan dan pentadbiran sekolah-sekolah pondok mereka.

YPPM sebenarnya telah membuat kajian selidik ke atas pondok yang tidak berdaftar dan di antara alasan yang diberikan termasuklah mereka tidak berasa ada keperluan untuk berbuat demikian dan pondok yang mereka uruskan adalah bersifat sementara.

Kajian awal YPPM ke atas profil dan status pondok di Malaysia juga telah digerakkan. Ia meliputi sejarah dan latar belakang, kurikulum dan sistem pengajian, tenaga pengajar dan pelajar, kemudahan asas dan infrastruktur, serta tahap penggunaan ICT.

YPPM perlu menyiapkan kajian ini dan diberi tempoh enam bulan untuk diserahkan kepada kementerian satu laporan komprehensif.

Walaubagaimanapun, di dalam masa yang sama pihak YPPM sedang mengkaji kriteria pondok yang bakal menerima bantuan dan akan diumumkan kelak.

Di dalam pertemuan dengan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 20 November lalu, beliau telah menyambut baik dalam usaha mentransformasi dan memodenkan pengajian pondok agar lebih maju dan berdaya saing sebagai sistem pendidikan Islam.

Sebuah jawatankuasa khas akan dibentuk dan wakil dari YPPM akan bersama-sama membincangkan kaedah serta memperincikan langkah bagi memperkemas kurikulum, memperkenalkan teknologi komunikasi dan maklumat di samping memantapkan pengurusan dan pentadbiran pondok.

Tan Sri Muhyiddin telah menggariskan 4 aspek kritikal dalam meningkatkan taraf institusi pengajian pondok;
Pertama, pengisian atau kurikulum yang standard, agar tahap dan mutu pembelajaran dapat dinilai. Ia juga mempertimbangkan subjek soft skills, termasuk keusahawanan, bahasa Inggeris dan Mandarin.

Kedua, mutu tenaga pengajar di pondok. Kementerian Pendidikan berkeupayaan memberi latihan bagi meningkatkan keupayaan dan kemahiran guru pondok.

Ketiga, persijilan dan masa depan lulusan pondok. Ini membuka peluang lebih baik kepada mereka yang berpendidikan pondok untuk mencebur diri dalam pelbagai bidang.

Keempat, perubahan sikap kalangan ulama, mudir, pengasas atau pemilik pondok yang harus berfikiran lebih terbuka dan berwawasan demi kelangsungan pondok mereka sendiri. Pondok tidak lagi wujud dalam era dinosaur, tapi dalam era ICT.

Bagi memantap dan memberi sumbangan lebih besar kepada pembangunan ilmu dan kemajuan negara, YPPM mencadangakan agar perpektif Islam diperluaskan ke universiti di negara kita.

Kini universiti seperti Universiti Sains Islam Malaysia, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan Universiti Sultan Zainal Abidin, sudah ada kursus yang mencantumkan Islam dengan perubatan, ekonomi dan perniagaan, serta undang-undang.

Blog ini juga telah menulis kemampuan pengajian pondok sehingga di bawa global di mana pondok-pondok di Indonesia dan Thailand telah pun dinaiktaraf ke peringkat universiti.

DATUK HANAPI SUHADA TERAJU KESELAMATAN WARGA FELDA DI KAWASAN BANJIR

Warga Felda juga tidak terkecuali dari mengalami bencana banjir terutama yang berada di Gua Musang.



Baru-baru ini pemangku Pengarah Besar Felda, Datuk Hanapi Suhada telah membatalkan cutinya dan bergegas turun meninjau keadaan warga felda di beberapa kawasan termasuk Felda Chiku semenjak 24 Disember lalu. Dikatakan laluan KM 12 Jalan Chiku-Aring, Gua Musang telah putus hubungan dan kini telah ditutup untuk semua kenderaan darat.

Sebelum itu, Datuk Hanapi juga telah memastikan bantuan dan warga Felda di Chegar Perah 1 kemudian terus ke Gua Musang.


Memandangkan warga felda berada hampir di kesemua kawasan banjir, Datuk Hanapi telah bekerjasama erat dengan Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad untuk memaklumkan maklumat terkini keadaan banjir serta merancang penghantaran bantuan.

Di antara beberapa kawasan felda yang dilanda banjir adalah;
Kelantan : Felda Chiku, Felda Seberang Tayor, Felda Chegar Perah, Felda Perasu, Felda Kemahang
Terengganu : Felda Seberang Tayor, Felda Cerul, Felda Aring, Felda Tenang, Felda Sg Tekam Getah
Pahang : Felda Jengka 14, Felda Chini 3,  Felda Kota Gelanggi
Perak : Felda Lasah,
Kedah : Felda Lubuk Merbau,
Negeri Sembilan : Felda Kepis, Felda Melang, Felda Selaru
Johor : Felda Palong Timur

Nampaknya di ketika ini, keadaan banjir di kebanyakan kawasan terutama di pantai timur masih belum beransur pulih kerana hujan masih lebat. Namun, yang penting sekali, pelbagai bantuan masih diusahakan oleh semua pihak termasuk pemimpin-pemimpin kita.

Di dalam melaksanakan tanggungjawab, masih ada yang cuba mengambil kesempatan menabur pelbagai berita palsu dan tidak kurang juga mencemuh pemimpin-pemimpin kita.

Di dalam keadaan genting... dengarlah pesanan ini;


Bersabarlah pemimpn-pemimpin ku, namun segala yang diusahakan hanya untuk rakyat dan mereka berkhidmat bukan untuk nama tetapi demi tanggungjawab sebagai seorang pemimpin.

Sunday, December 28, 2014

BILA BANJIR DI AIR HITAM, WEE KA SIONG BERTINDAK PANTAS


Apabila bencana alam berlaku, mangsa tidak akan dibezakan antara bangsa dan fahaman politik. Begitu juga apabila rakyat ditimpa malapetaka, pemimpinnya tidak perlu memilih antara bangsa dan fahaman politiknya, yang penting adalah mangsa perlu diselamatkan dan bantuan perlu diikhtiarkan.

Demografi penduduk di Air Hitam, Johor adalah Melayu - 56.39%, Cina - 39.57% dan India - 4.02% dan Ahli Parlimennya ialah Datuk Wee Ka Siong dari BN/MCA.

Tatkala negeri-negeri di pantai timur sedang mengalami banjir yang boleh dikatakan terburuk dalam sejarah negara, Johor juga mendapat tempiasnya apabila air banjir akan mengalir ke kedudukan Air Hitam di tengah-tengah antara kawasan banjir yang lain.

Pada tahun 2006 dan 2007, kawasan Air Hitam pernah mengalami banjir yang sangat teruk. Oleh itu Ahli Parlimennya, Datuk Wee Ka Siong sentiasa mendapat kerjasama rapat dari ketua-ketua daerah, ketua-ketua kampung dan pengerusi JKKK, setiap kali musim hujan di hujung tahun.

Semalam apabila berlaku saja banjir di peringkat yang membimbangkan di Air Hitam, Datuk Wee telah segera mengetuai tindakan persedian pusat pemindahan serta bekalan dengan membuka 2 pusat pemindahan di SK Kota Dalam dan SMK Suria Perdana.

Di SK Kota Dalam, seramai 26 keluarga dan di SMK Suria Perdana pula seramai 11 keluarga, yang kesemuanya berjumlah 122 mangsa.


Datuk Wee di Pusat Penempatan Banjir di Air Hitam, Johor


Mangsa banjir di Air Hitam telah dijaga baik dan bukan saja bekalan makanan dan tempat perlindungan disediakan, tetapi khidmatan perubatan juga telah dipastikan Datuk Wee disediakan.

Selaku Timbalan Presiden MCA, Datuk Wee juga memastikan bantuan telah digerakkan ke Kelantan dan Terengganu. Datuk Wee dan Presidennya telah punberada di Gua Musang semenjak minggu lalu dan sebanyak 12 tan bekalan dengan 2 lori telah pun dihantar melalui Cameron Highlands. Bekalan adalah berbentuk makanan untuk dimasak, makanan kering dan air minuman yang sangat diperlukan.

3 buah lagi lori dengan bekalan sebanyak 9 tan dari pejabat MCA akan terus ke Kuala Krai, satu lagi kawasan teruk yang dilanda banjir. Bekalan akan terus dihantar ke kawasan Tanah Merah, Kemangan dan Machang. Dato Paduka Chew Mei Fun pula akan menguruskan penghantaran barangan melalui helikopter ke kawasan-kawasan yang sukar untuk dihubungi.

1 treler bekalan keperluan mangsa banjir pula telah diletakkan di Kuala Terengganu.

Pada masa yang sama, keadaan di Johor juga dalam keadaan berjaga-jaga.

Datuk Wee berpesan kepada penyumbang-penyumbang bekalan bantuan agar mempercepatkan penghantaran dan terus dihantar ke pusat pengumpulan supaya setiap penghantar dapat dihantar segera dan lebih tersusun.

Memang benar kata Datuk Wee, apa guna tuduh menuduh dan menuding jari dalam keadaan rakyat sedang sangat mengharapkan bantuan seperti yang dilakukan Lim Kit Siang dari DAP. Datuk Wee dapat merasakan betapa sengsaranya keadaan rakyat ketika beliau berada di Kelantan, beliau sendiri telah dipeluk seorang ibu tua apabila roti dihulurkan.

Diharap lebih ramai yang datang ke hadapan untuk membantu daripada yang hanya tahu mengkritik, itulah nasihat Datuk Wee Ka Siong.

Saturday, December 27, 2014

CDO SPAD DILANTIK PENGARAH URUSAN KUMPULAN PRASARANA

En Azmi Abdul Aziz - dari CDO SPAD
Jika asal benih yang baik, jatuh ke laut menjadi pulau, tercampak ke langit menjadi bintang dan jika tertanam di darat akan menghasilkan tanaman... bermaksud yang baik itu biar di mana pun tempatnya akan tetap baik juga.

Itulah perumpamaan yang seharusnya diberi kepada En Azmi Abdul Aziz yang bakal memegang  jawatan sebagai Pengarah Urusan Kumpulan Prasarana Malaysia Berhad bermula 1 Januari 2015 menggantikan Datuk Seri Shahril Mokhtar.

En Azmi telah berkhidmat selama 25 tahun dalam industri pengangkutan, khususnya sektor rel samada sektor awam dan swasta dan kembalinya beliau ke Prasarana juga ibarat sireh pulang ke ganggang di mana beliau pernah mengetuai operasi Rapid KL.

Ketika memegang jawatan Ketua Pegawai Pembangunan (CDO) di SPAD, En Azmilah orangnya yang ditugaskan mengurus pembangunan dasar dan perancangan dalam pelaksanaan pelan induk pengangkutan awam darat negara. Di antara  tanggungjawab utamanya adalah memastikan projek MRT pertama Malaysia berjalan lancar serta mengetuai kajian keretapi laju KL-Singapura.

Di Scomi Engineering, En Azmi adalah Pengarah Projek bagi Monorail RST India di Mumbai. Tanggungjawab yang diberikan adalah membuat perancangan strategik dan merekabentuk sistem mekanisma kawalan projek.

Di dalam pengumuman bajet 2015 lalu, kerajaan telah mengumumkan akan membina transit aliran ringan (LRT3) garis ketiga menghubungkan Shah Alam, Bandar Utama dan Klang bersama-sama dengan empat lebuh raya baru untuk meningkatkan penyambungan dengan tambahan RM9 bilion.

Inilah tugas utama En Azmi bagi memastikan perlaksanaan projek LRT3 berjalan lancar demi meningkatkan hubungan dan pergerakan penduduk-penduduk di Klang, Shah Alam dan Bandar Utama.

Pengerusi Kumpulan Prasarana, Tan Sri Ismail Adam dalam kenyataannya begitu yakin dengan pengetahuan dan kebolehan En Azmi dalam dasar-dasar dan operasi sistem dan perkhidmatan pengangkutan awam terutama dalam bidang rel dan elemen terbaik ini akan mampu melonjak kedudukan kumpulan Prasarana ke tahap yang lebih kukuh.

Walaubagaimanapun, mantra ingin berkongsi video pembentangan kertaskerja ketika berkhidmat dengan SPAD di Middle East Rail 2013;



Semoga kejayaan En Azmi ini dicontohi rakyat Malaysia dan benarlah seperti perumpamaan melayu, yang baik itu biar di mana pun tempatnya akan tetap baik juga...



Friday, December 26, 2014

BULAN DISEMBER ADALAH BULAN ULAT BERCAMBAH DAN OPS SPAD PUN DITINGKATKAN

Bulan Disember adalah bulan percutian dan melalui pengalaman penguatkuasa SPAD, inilah bulan paling ramai yang akan ambil kesempatan mencabar undang-undang dengan alasan ingin mencari duit lebih.

Kita semua tahu, negara kita akan dibanjiri pelancung samada dari dalam atau luar negara. Ulat-ulat teksi sapu dan tiket bas akan bercambah pada bulan ini dan sasaran mereka pastilah pelancung-pelancung serta penumpang-penumpang. 

'Hot spot' mereka sememangnya telah dikenalpasti dan di antaranya adalah Perhentian Pudu Sentral, di semua Lapangan Terbang Antarabangsa termasuk Senai dan Pulau Pinang, destinasi pelancungan seperti Pulau Langkawi.

Oleh itu, SPAD akan meningkatkan lagi operasi penguatkuasaan mereka. Di sepanjang bulan Disember ini, beberapa operasi telah dijalankan secara bersepadu samada bersama pihak polis, kastam, SPRM dan badan-badang penguatkuasa yang lain dan di antaranya;



5 Disember :
Operasi ke atas prebet sapu dan ulat teksi di KLIA dan KLIA2 di dalam operasi "Ops Ulat" selama 3 jam yang telah dijalankan pada 5 Disember. 6 prebet sapu dan 9 ulat teksi telah ditahan. Operasi berkenaan diketuai oleh Ketua Bahagian Penguatkuasaan SPAD, Datuk Che Hasni Che Ahmad. Sasaran ulat teksi bukanlah orang tempatan, sebaliknya pelancong asing, terutamanya dari Indonesia dan China. Ulat teksi tidak berminat menawarkan perkhidmatan kepada warga tempatan, kerana bimbang tersilap membawa anggota penguatkuasa yang menyamar sebagai penumpang.


15 Disember :
Operasi dijalankan secara bersepadu melibatkan kerjasama Pejabat Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia Johor dan SPAD di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai (LTAS). Operasi ditumpukan kepada pesawat sewa khas dari Incheon, Korea Selatan ke Johor Bahru bermula sejak penerbangan pertama pada 11 Disember lalu.

Operasi tersebut turut memastikan agar tiada bas persiaran dari Singapura datang mengambil penumpang di LTAS kerana keutamaan seharusnya diberikan kepada agensi pelancongan tempatan. Operasi secara bersepadu ini akan diteruskan pada setiap Ahad dan Khamis bermula 11 Disember 2014 dan dijangka berakhir pada 26 Februari 2015.


19 Disember :
13 lori pelbagai saiz dan muatan ditahan atas kesalahan melebihi muatan dalam satu operasi timbang berat kenderaan perdagangan sekitar daerah di kawasan rehat Hutan Rekreaksi Ulu Bendul. Operasi diketuai Asisten Superintendan Abdul Hanif Abdul Ghani dari Bahagian Trafik Ibu Pejabat Polis (IPD) Kuala Pilah bersama enam anggotanya dan 11 anggota penguatkuasaan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Zon Tengah.

Tujuan operasi diadakan bagi menahan dan mengambil tindakan tegas terhadap kenderaan perdagangan yang menyalahi undang-undang serta boleh mengundang bahaya kepada pengguna jalan raya. Selain itu, operasi ini juga bertujuan memeriksa pemandu-pemandu kenderaan perdagangan ini supaya bebas daripada pengambilan bahan terlarang semasa pemanduan.


23 Disember :
SPAD telah menyita lima kenderaan persendirian dalam Ops Revus Tegas Siri Kedua di sekitar bandar raya Johor Baharu seperti Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, Legoland dan Pasir Gudang. Kenderaan Uber  disita mengikut Seksyen 80 dan Seksyen 81 Akta Pengangkutan Awam dan Darat (APAD) 2010 kerana kesalahan menawarkan perkhidmatan Uber. Kesemua kenderaan milik individu itu akan didakwa di bawah Seksyen 16 Akta APAD 2010.


24 Disember :
Ops Parasit/Serkap bagi banteras aktiviti ‘ulat’ dan pemeriksaan bas di Pudu Sentral dilakukan selama dua hari bermula kelmarin melibatkan 12 anggota dan pegawai SPAD, dan turut disertai oleh pihak Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM). Sebanyak 10 ulat tiket berumur lingkungan 20 hingga 39 tahun ditahan dalam operasi berkenaan.

Unutk pengetahuan umum, bidang kuasa yang diberikan kepada penguatkuasa SPAD termasuk audit, siasatan, pembatalan/penggantungan lesen, menyita kenderaan dan penalti kepada pengendali seperti termaktub di dalam Akta Pengangkutan Darat 2010.

Bidang kuasa pegawai penguatkuasa SPAD yang lain termasuklah pemeriksaan pengangkutan-pengangkutan awam dan pengangkutan muatan bagi memastikan kesemua layak berada di atas jalan raya, dan memiliki lesen yang sah serta dokumen-dokumen lain; pemeriksaan pemandu, konduktor dan pemandu gantian bagi memastikan bahawa mereka dalam keadaan yang memuaskan untuk bertugas; pemeriksaan tiket perjalanan; dan mengetatkan kawalan bagi membanteras penjualan tiket haram dan perayu tiket.

Di dalam kita menikmati percutian di hujung tahun ini, pastikan kita tidak diambil kesempatan ulat-ulat yang sedang bercambah dan sebaiknya hindari mereka dan laporkan kepada talian berikut seandainya ulat-ulat ini terus mendesak;


Thursday, December 25, 2014

DARI PONDOK KE HAVARD



Untuk menghantar anak-anak ke sekolah pondok bukan satu pilihan utama ibubapa di negara kita kerana fenomena kejayaan seseorang anak terlalu bergantung kepada pencapaian akademik sahaja. Oleh itu, Sekolah Berasrama Penuh atau Sekolah Berprestasi Tinggi adalah pilihan ibubapa yang mengimpikan kecemerlangan akademik anak-anak mereka untuk menghadapi nasib masa depan mereka.

Walau sejauh mana cemerlangnya akademik anak-anak mereka, namun jauh di sudut hati ibubapa menaruh satu harapan agar anak-anak ini dilengkapi dengan asas-asas agama.

Namun ada juga di kalangan ibubapa hari ini yang berhasrat melihat di antara anak-anak mereka mendalami ilmu agama, walaupun seorang. Tetapi apakah pendidikan sekolah pondok dijadikan pilihan? Apakah pengajian sekolah pondok dilengkapi dengan pendidikan selaras dengan sistem pendidikan negara?

Jika dihantar ke sekolah pondok, apakah anak-anak sekadar menerima pendidikan agama tetapi bagaimana pula dengan pendidikan kontemporari agar mereka mampu bersaing di dalam masyarakat yang kompetitif hari ini?

Inilah di antara dilema ibubapa yang mengenai pengajian pondok.

Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM) telah mengorak langkah yang lebih jauh bagi meningkat dan memastikan lulusan pondok juga mempunyai masa depan serta peluang yang setanding dengan lulusan universiti.

Di antara universiti dan institusi pengajian tinggi tempatan yang telah memberi persetujuan bekerjasama adalah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dalam pendidikan di peringkat Diploma Pengajian Islam dijangka bermula tahun 2016.

Selain UPSI, beberapa usaha kerjasama dengan universiti tempatan dan di antaranya Senat Universiti Insaniah di Kedah telah meluluskan penubuhan Pusat Kajian Pondok, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dan satu projek kajian pengajian pondok oleh Universiti Utara Malaysia (UUM).

Perbincangan khusus mengenai kajian semula kurikulum pendidikan Islam di Malaysia membabitkan semua peringkat, termasuk pengajian pondok telah pun diadakan dengan Majlis Dekan-Dekan Pengajian Islam IPTA.

Sebenarnya institusi pengajian pondok bukan sesuatu yang asing di rantau Asia Tenggara, malahan ia telah lama diteroka di negara jiran seperti Indonesia, Thailand dan Singapura.

Di Gontor,Jawa Timur, sebuah pondok yang ditubuhkan 90 tahun lalu akan menjadi sebuah IPT dipanggil Universiti Darussalam mulai 2015 dengan bilangan pelajar berjumlah lebih 20,000, termasuk sekitar 200 dari Malaysia.

Di Singapura, pengajian pondok dan sekolah agama meliputi mata pelajaran yang diambil oleh pelajar sekolah biasa dan mereka boleh memohon masuk ke universiti kerajaan, tanpa perlu menduduki ujian tambahan.

Di Thailand pula, Pondok Bantan di wilayah Nakhon Sithammarat telah wujud 75 tahun lalu dan diasaskan oleh Tok Guru Haji Yaakob Abdul Rauf, seorang ulama yang mendapat pendidikan di Patani dan Makkah. Menariknya Pondok Bantan ialah pengasasnya adalah datuk kepada Dr Abdul Halim Ismail, yang lebih dikenali sebagai Dr Surin Pitsuwan, bekas Menteri Luar Thailand dan Setiausaha Agung Sekretariat Asean.

Dr Surin adalah hasil didikan pondok di Thailand di mana di negara tersebut, umat Islam adalah rakyat minoriti. Beliau adalah contoh yang perlu dibangga walaupun kehidupan awalnya berlatarbelakangkan pendidikan pondok namun telah berjaya menerima MA dan Ph.D daripada Universiti Harvard. Kini Dr Surin adalah pensyarah Universiti Oxford serta Felo Tun Abdul Razak.

Sebenarnya negara kita juga tidak kekurangan tokoh-tokoh agama dan di antaranya seperti Ustaz Kazim Elias dan Dato Mohd Noh Gadut.

Pada tahun hadapan Malaysia adalah Pengerusi ASEAN dan selaras dengan itu, YPPM telah mengusahakan satu cadangan awal hasil dari perbincangan dengan beberapa ulama pondok dan tokoh akademik untuk mengadakan satu seminar bagi membincangkan sejarah, peranan, sumbangan dan masa depan Komuniti Pondok Nusantara tahun depan.

Semoga seminar ini menjadi kenyataan. Inilah masanya ibubapa mengambil peluang mendapat pendedahan arah tuju dan masa depan pelajar-pelajar pengajian pondok.

Wednesday, December 24, 2014

PELATIH DAN PESERTA PLKN TIDAK TERLEPAS SASARAN PENGGANAS MILITAN

Baru-baru ini, satu pengumuman yang memeranjatkan kita apabila Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mendedahkan seorang bekas jurulatih PLKN adalah perancang laluan bagi rakyat Malaysia menyertai militan IS di Syria. Bekas jurulatih tersebut telah pun ditahan di KLIA dan PDRM sedang menjalankan siasatan sekira ideologi militan ini sedang menular dan mempengaruhi pelatih PLKN lain. 

Nampaknya kegiatan militan IS ini tidak melepaskan peluang mereka mensasarkan jurulatih dan berkemungkinan pelatih-pelatih PLKN juga. 

Kerajaan telah pun mengumumkan tidak memberi sokongan kepada perjuangan militan dan ekstremisme. Oleh itu beberapa tindakan untuk mencegah bukan sahaja dari segi penahanan tetapi pemantauan sedang giat dijalankan. 

Terdahulu seorang Pensyarah Fakulti Pengajian Islam Universiti Malaya Dr Mahmud Ahmad, 36, yang merupakan antara lima orang yang dikehendaki apabila disyaki pernah menerima latihan ketenteraan daripada Al-Qaeda di Afghanistan pada akhir 1990-an ketika belajar di sebuah Universiti di Pakistan, dan dipercayai telah merekrut serta menghantar empat rakyat Malaysia termasuk Ahmad Tarmimi Maliki yang dikenali sebagai pengebom berani mati pertama dari Malaysia, ke Syria. Beliau juga didakwa telah mengatur pertemuan dengan pemimpin militan Asia Tenggara bagi menubuhkan Daulah Islamiyah Asia Tenggara. 

Target gerakan militan ini adalah dari golongan anak-anak dari seluruh dunia. Dikatakan seramai 12,000 rakyat asing telah bersama IS dan seramai 15 orang rakyat Malaysia telah dapat dikesan. Modus operandi mereka lebih tersasar kepada pelajar kerana mereka ini lebih banyak meluangkan masa di media sosial dan kebanyakan mereka yang terlibat menggunakan Facebook untuk merekrut pelajar. 

Penglibatan mahasiswa juga tidak dinafikan walaupun masih lagi terkawal, namun ia harus dibendung kerana mampu merebak dengan cepat. 

Dalam masa yang sama, adalah sangat wajar langkah yang telah diambil PLKN apabila menggalakkan pelatih-pelatih yang telah tamat latihan menyertai pasukan keselamatan sukarela selaras dengan objektif program itu melahirkan remaja patriotik dan mempunyai semangat kesukarelaan terhadap negara. 

3 pasukan pertahanan negara yang mereka boleh berkhidmat adalah Polis Diraja Malaysia (PDRM), Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) selain daripada Skuad Muda KDN yang ditubuhkan Kementerian Dalam Negeri dan Pasukan Markas ATM bagi memantau pelatih yang berminat menyertai askar wataniah. 

Penubuhan Briged Sukarela Khidmat Negara (BSKN) juga telah dapat membantu dalam pembentukan perpaduan dan keharmonian dalam negara yang secara tidak langsung dapat membentuk sikap penerimaan antara kaum yang dapat mengukuhkan lagi perpaduan dan keselamatan negara. 

Apabila dengan tertangkapnya bekas jurulatih PLKN ini, maka adalah wajar sekiranya pihak MLKN turut mengikuti langkah-langkah yang disarankan pihak PDRM di mana Kementerian Pengajian Tinggi dan IPTA/IPTS perlu merujuk kepada pihak polis ke atas pensyarah-pensyarah dari luar negara serta bagi pihak JAKIM pula, penceramah agama dari luar negara juga melalui tapisan pihak polis. 

Mungkin pihak MLKN boleh mengadakan sesi khas mendedahkan kegiatan militan yang merupakan ancaman keselamatan negara terkini. Ini adalah kerana, melalui pendedahan pihak polis, kegiatan militan ini kebanyakannya mengambil kesempatan mengguna 'agama' dan 'jihad' yang mampu menyentuh perasaan anak-anak muda. 

Tuesday, December 23, 2014

KONSEP WASATIYYAH DALAM MEMBENTUK PEMIMPIN MASA DEPAN DI KOREA BERSAMA DATUK DR MASHITAH

Sebaik-baik pemimpin yang perlu dicontohi adalah Rasulullah SAW dan ini telah pun diakui dunia dan sejarah telah membuktikan bahawa kejayaan Rasulullah SAW dalam kepimpinannya untuk mengembangkan syariat dan mendirikan negara Islam adalah berasaskan kepada konsep wasatiyyah.

Firman ALLAH TAALA bermaksud : “Dan demikianlah Kami jadikan kamu satu umat yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia dan Rasulullah pula akan menjadi saksi kebenaran perbuatan kamu.” (Al-Baqarah : 143).

Wasatiyyah adalah merujuk kepada pelaksanaan Islam secara berhikmah, berhemah, berimbang bagi menentukan tidak berlaku kekerasan, kezaliman ke atas makhluk ALLAH, termasuk manusia dan alam sekitar. Pada masa yang sama, agama Islam dimartabatkan kemuliaannya dengan tidak mendiskriminasi penganut agama lain.




Selaras dengan pendekatan bersederhana dan adil yang dianjurkan Perdana Menteri, kini program "Wacana Wasatiyyah" bersama Datuk Dr Mashitah, Datuk Dr Mohd Fadzilah Kamsah dan kolumnis Berita Harian bersama-sama pelajar telah berlangsung di Korea Selatan setelah merentasi Ireland, Jordan, Mesir, Australia dan New Zealand.

Bermatlamat memberi penjelasan penerapan konsep wasatiyyah dalam pembentukan pemimpin masa depan, wacana telah diadakan di Universiti Dongyang Mirae, Seoul anjuran Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia telah disertai lebih 100 pelajar Malaysia yang menuntut di 8 universiti di Korea Selatan.

Di dalam menuju wawasan 2020 seperti yang telah di ilhamkan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad suatu ketika dahulu, sesebuah negara maju perlukan semangat wasatiyyah, pemimpin wasatiyyah dan penerapan nilai wasatiyyah serta pemikiran wasatiyyah.
 
Datuk Dr Mohd Fadzilah Kamsah serta Kolumnis Akhbar Berita Harian, Juhaidi Yean Abdullah. - See more at: http://www.tv3.com.my/beritatv3/berita_terkini/Program_Wasatiyyah_Bentuk_Pemimpin_Masa_Depan.html#sthash.cgHCTtnO.dpuf
Datuk Dr Mohd Fadzilah Kamsah serta Kolumnis Akhbar Berita Harian, Juhaidi Yean Abdullah. - See more at: http://www.tv3.com.my/beritatv3/berita_terkini/Program_Wasatiyyah_Bentuk_Pemimpin_Masa_Depan.html#sthash.cgHCTtnO.dpuf




Jika amalan konsep wasatiyyah ini berjaya diserapkan, maka kita pasti dapat mengekalkan pentadbiran kepimpinan Islam sedia ada dan mampu bertahan lama dalam memperkasa kedaulatan Islam di negara kita.

Cara kepimpinan YAB Perdana Menteri, DS Najib yang ingin konsep 'wasatiyyah' dilaksanakan akan mampu membawa umat kepada gaya hidup yang lebih tinggi, berkualiti dan sempurna, justeru mengendurkan ketegangan dan prasangka antara kaum dan agama.

Konsep ‘wasatiyyah’ ini berpaksikan kepada roh dan semangat Perlembagaan Persekutuan yang mendokong Islam sebagai Agama Persekutuan dan menjamin hak-hak serta keistimewaan orang Melayu.


Monday, December 22, 2014

APAKAH PERS1M MEMBELA NILA SETITIK UNTUK ROSAKKAN SUSU SEBELANGA?

2 isu yang didakwa PERS1M agar SPAD disiasat SPRM.
  • 4 pemandu teksi yang telah disabitkan oleh Mahkamah atas kesalahan tidak mempunyai Kad Pemandu.
  • Acara "Charity Drive With The Stars" anjuran UBER dan Volkwagen.

Dakwaan PERTAMA PERS1M;

SPAD dikatakan zalim terhadap pemandu teksi kerana 4 pemandu teksi dikenakan hukuman yang sangat berat sehingga ada yang tidur dalam Penjara Sungai Buluh hanya kerana ketiadaan Kad Pemandu, malah ada juga yang terpaksa membayar denda sehingga RM8000 kerana tidak mahu masuk penjara di atas kesalahan Kad Pemandu tamat tempoh.

PERS1M juga mendakwa menerima beberapa kes penindasan syarikat terhadap pemandu teksi dan telah merujuk perkara tersebut kepada SPAD, namun mereka hanya bersikap mendiam diri dan melepas tangan.

Di dalam siaran media SPAD untuk memberi pencerahan, ini adalah jawapan SPAD;


Isu 4 pemandu teksi yang telah disabitkan hukuman penjara dan denda, pemandu-pemandu teksi ini telah diberi peringatan dan amaran yang sewajarnya tetapi mereka ENGGAN membayar kompaun yang pada asalnya dengan jumlah yang PALING MINIMA iaitu RM500. Mereka juga diberi tempoh purata di antara 454 hingga 653 hari untuk menjelaskan kompaun.

Setelah tempoh membayar kompaun tamat, kes-kes tersebut telah diserahkan kepada pihak Timbalan Pendakwa Raya dan mereka telah didakwa di Mahkamah.

Dua (2) daripada pemandu teksi tersebut telah dikenakan denda dan penjara selama sehari.

Dua (2) lagi pemandu diarah membayar denda atau masing-masing dikenakan hukuman penjara selama 2 dan 3 bulan tetapi mereka memilih untuk membayar denda yang dikenakan di bawah bidangkuasa Mahkamah.

Kepada PERS1M, SPAD ingin menjelaskan bahawa sungguhpun Kad Pemandu itu satu dokumen pengenalan yang ringkas, implikasinya besar terhadap keselamatan penumpang. Ini ternyata dengan kaitan kes-kes jenayah yang melibatkan teksi, dimana pemandu teksi tidak dapat dikenalpasti kerana ketiadaan Kad Pemandu ketika penumpang menaiki kenderaan.

Dakwaan KEDUA PERS1M;

Pihak SPAD tidak mensyaratkan pemandu yang memandu kenderaan UBER perlu memiliki Kad Pemandu seperti yang termaktub didalam Perkeliling Bil.4 2013.di dalam acara "Charity Drive With The Stars" anjuran UBER dan Volkwagen yang menampilkan hampir 52 Selebriti.

Jawapan SPAD :


Berkaitan dengan isu Uber yang dibangkitkan pula, S.P.A.D. dan JPJ membuat tindakan berterusan di bawah kesalahan perkhidmatan tanpa permit dibawah Seksyen 23 dan 64 Akta Pengangkutan Jalan, 1987 dan Seksyen 16, 36, 41 dan 80 dibawah Akta Pengangkutan Awam Darat, 2010.

Pada September 2014, S.P.A.D. telah mengenalpasti lapan (8) syarikat yang menggunakan aplikasi Uber dengan pembabitan sejumlah 50 buah kenderaan, di mana 20 buah daripadanya tidak mempunyai permit yang sesuai. Disebabkan Uber adalah aplikasi baru di Malaysia, S.P.A.D. merasakan perlu dibuat penerangan kepada syarikat terbabit mengenai keperluan undang-undang dan syarat-syarat pengendali. Suruhanjaya telah memberikan peringatan agar pemandu berlesen PSV, insurans dan kenderaan berdaftar yang sesuai sahaja boleh digunakan oleh Uber.

Pada Oktober 2014, S.P.A.D. telah meneruskan operasi terhadap kenderaan Uber. Sehingga kini 13 kesalahan membabitkan Uber telah disiasat dan diambil tindakan dibawah Akta Pengangkutan Awam Darat, 2010. Ini melibatkan 6 kes gagal kemukakan Lesen Pengendali, 6 kes beroperasi tidak mengikut kelas lesen dan satu perkhidmatan tanpa permit. Di dalam siasatan terdapat beberapa lagi kenderaan yang dikesan beroperasi tanpa permit. Operasi juga tidak terhad di kawasan Bandaraya Kuala Lumpur dan Lembah Kelang sahaja.

Di sini Suruhanjaya ingin menegaskan bahawa sungguhpun aplikasi Uber itu tidak menyalahi undang-undang secara kasarnya, penggunaan kenderaan berlesen yang sesuai diperlukan dan syarat-syarat pengendali perlu dipatuhi.

Dengan jawapan S.P.A.D. yang jelas ke atas dakwaan PERS1M, mantra tidak pasti samada PERS1M benar-benar berfungsi untuk mentransformasi ahli-ahlinya yang terdiri daripada pemandu-pemandu teksi ke arah yang lebih baik ataupun sebaliknya?

Jelas sekali apabila PERS1M membela 4 pemandu teksi yang telah dikenakan hukuman denda dan penjara itu ibarat sedang membela nila setitik sehingga susu sebelanga mampu dirosakkan. Adalah tidak wajar menganggap pihak SPAD telah bertindak zalim kerana keempat-empat pemandu teksi itu telah diberi masa danpeluang secukupnya. Oleh kerana keengganan dan kedegilan mereka mematuhi undang-undang, mahkamah yang telah menjatuhkan hukuman. Apakah di dalam perkara ini SPAD yang zalim atau pemandu-pemandu tersebut yang sengaja menzalimi diri mereka sendiri?

Blog ini telah pun menulis agar Uber mengutamakan undang-undang walaupun menganjur program amal ... DI SINI. Dengan ini, sekali lagi pihak SPAD tidak pernah berlaku sebarang kompromi dengan pihak Uber walaupun di dalam penganjuran program mereka.

Jika dakwa PERS1M bahawa SPAD tidak menjaga kepentingan pemandu-pemandu teksi hanya kerana membenarkan kewujudan Uber yang mampu memberipersaingan sengit kepada mereka, anggapan ini sangatlah SALAH dan pendapat yang sangat SEMPIT!

PERS1M seharusnya menganggap ia satu persaingan yang sihat dan memikirkan untuk meningkatkan lagi mutu perkhidmatan teksi di Malaysia. Namun tertanya-tanya juga, apakah yang telah PERS1M lakukan untuk perbaiki mutu perkhidmatan mereka apabila mendapat label perkhidmatan teksi yang terburuk di dunia?

Dengan penjelasan SPAD untuk mengutamakan keselamatan penumpang, apa pula langkah PERS1M bagi mengatasi masalah ini?

Janganlah sekadar tahu meminta itu dan ini dari kerajaan serta menuduh itu dan ini tetapi tidak pula menunjukkan sokongan apabila kerajaan berusaha menambahbaik mutu perkhidmatan dan tegas dengan undang-undang. PERS1M juga perlu adil kepada lebih ramai pemandu-pemandu teksi yang mematuhi undang-undang dan ikhlas mencari rezeki tanpa perlu menghasut dan mengadu domba.

Sekiranya SPAD perlu disiasat SPRM, mantra rasa Suruhanjaya ini tiada masalah kerana sepanjang pengetahuan mantra, SPAD adalah satu-satunya agensi kerajaan yang sangat responsive kepada sebarang isu dan dakwaan. Penguatkuasa SPAD pula terdiri daripada pegawai-pegawainya yang tegas dan sebarang bentuk rasuah tiada di dalam diari mereka.

Saturday, December 20, 2014

INSURANS MURID DAN BAS SEKOLAH... APA YANG IBUBAPA PERLU BERI PERHATIAN



3 perkara yang perlu diberi perhatian serius oleh ibubapa sebelum menghantar anak-anak mereka menaiki bas sekolah pada tahun hadapan;
  1. Skim Insurans Murid Sekolah diteruskan pada 2015.
  2. Murid-murid dilindungi insurans HANYA dengan bas sekolah yang berdaftar.
  3. Bantuan khas disediakan kerajaan untuk bas-bas sekolah.
 
Di dalam Bajet 2013, Yang Amat Berhormat Perdana Menteri telah memberi penekanan serius dan prihatin kerajaan terhadap murid-murid sekolah di dalam aspek keselamatan.

Di antaranya adalah;

Mengumumkan Skim Perlindungan Insurans Kemalangan Diri, hilang upaya kekal dan kematian kepada semua murid sekolah yang menggunakan perkhidmatan bas sekolah yang berlesen dengan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) bagi Semenanjung Malaysia dan Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) untuk Sabah & Sarawak.  
 
Kerajaan mengambil berat akan keselamatan anak-anak yang menaiki bas ke sekolah dan pemandu-pemandu bas berikutan kualiti segelintir bas sekolah yang kurang memuaskan. Keadaan ini disebabkan pengusaha bas sekolah tidak dapat menampung beban kos penyelenggaraan yang semakin meningkat sedangkan sebahagian besar bas yang dimiliki telah melebihi jangka hayat ekonomi. Untuk itu, Kerajaan mencadangkan pengusaha bas sekolah diberi pertamanya, pemberian rebat tunai 10 ribu ringgit dan subsidi kadar faedah 2 peratus ke atas pinjaman penuh untuk menggantikan bas sekolah lama berusia melebihi 25 tahun kepada bas baru yang berkapasiti 12 hingga 18 tempat duduk. Skim pinjaman ini diuruskan oleh BSN ditawarkan untuk tempoh permohonan 2 tahun bermula 1 Januari 2013.

Pada tahun ini, selepas deregulasi tambang bas sekolah diumumkan SPAD, yang akan bermula pada Januari 2015, ibubapa dan pengendali bas sekolah diberi kebebasan untuk menentukan tambang ... (selanjutnya DI SINI)

Sekali lagi, demi keselamatan murid-murid sekolah dan memastikan pengusah-pengusaha bas sekolah tidak menghadapi kesukaran memberi perkhidmatan terbaik, maka SPAD telah memaklumkan perkara-perkara yang perlu diberi perhatian terutama ibubapa.

Berikut adalah pengumuman media;


SKIM INSURANS MURID SEKOLAH DITERUSKAN

KUALA LUMPUR (19 Disember 2014) Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (‘S.P.A.D’ atau ‘Suruhanjaya’) ingin mengumumkan bahawa murid-murid sekolah yang menaiki bas sekolah berdaftar, akan terus menikmati perlindungan Skim Insurans Murid Sekolah pada 2015. Skim insurans ini telah diumumkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri semasa sesi pembentangan Bajet 2013 di mana kerajaan telah melantik S.P.A.D. sebagai agensi penyelaras skim ini.


Pihak kerajaan telah meluluskan penerusan perlaksanaan skim insurans ini berdasarkan kepada keperluan dan sambutan baik oleh ibubapa, pengurusan sekolah dan pengusaha bas sekolah. Skim insurans ini merupakan suatu langkah SPAD dalam mempertingkatkan perkhidmatan industri bas sekolah dan pada masa yang sama membantu murid-murid dan keluarga murid bagi menghadapi keadaan yang tidak diduga.


Untuk makluman juga, bantuan khas juga telah diberikan kepada pengusaha bas sekolah yang ingin menggantikan bas sekolah lama kepada bas baru melalui Skim Penggantian Bas Sekolah yang akan berakhir pada 31 Disember 2014. Sehingga kini sebanyak 200 pengendali bas sekolah telah berjaya mendapat bantuan tersebut.


S.P.A.D. juga ingin mengambil kesempatan ini, menjelang musim balik ke sekolah, untuk mengesyorkan agar ibubapa memilih pengendali bas sekolah yang berdaftar bagi keselamatan anak-anak. Suruhanjaya juga mengalakkan pengendali bas sekolah yang masih belum berdaftar dengan S.P.A.D., supaya tampil ke hadapan untuk mengesahkan perkhidmatan mereka dan dengan itu melayakkan mereka bagi Skim Insurans Murid Sekolah dan manafaat-manafaat lain.


Maklumat tambahan:

SKIM INSURANS MURID SEKOLAH

  • Skim Insurans Murid Sekolah memberi perlindungan insurans kemalangan diri, hilang upaya kekal dan kematian kepada semua murid sekolah yang menggunakan perkhidmatan bas sekolah yang berdaftar dengan S.P.A.D. bagi Semenanjung Malaysia dan LPKP bagi Sabah & Sarawak.
  • Inisiatif ini memberi manfaat kepada hampir 2 juta murid-murid sekolah dengan perlindungan maksimum sebanyak RM 100 ribu.
  • Antara bentuk perlindungan insurans yang diberikan adalah yang melibatkan kematian akibat kemalangan (RM100,000), hilang keupayaan kekal (sehingga RM100,000), bayaran perubatan sehingga RM3,000, manfaat hospital (RM100 sehari sehingga 30 hari) dan khairat kematian (RM2,500).
  • Skim perlindungan ini juga meliputi kegunaan bas sekolah untuk aktiviti-aktiviti luar seperti rombongan, lawatan sambil belajar dan sebarang kurikulum tambahan yang disahkan oleh pihak sekolah.
  • Sejak Januari 2013 hingga kini, 10 kes tuntutan telah direkodkan. Jumlah tuntutan adalah sebanyak RM 316,612.10. Skim ini telah membantu keluarga, waris dan murid-murid; seperti dalam kes Mohd. Sanusi Bin Ismail, murid SMK Seri Gadong. Bantuan telah diberikan bagi membolehkan pembedahan dilakukan untuk menyelamatkan kakinya yang tinggal.

SKIM PENGGANTIAN BAS SEKOLAH

  • Skim Penggantian Bas Sekolah adalah satu skim pinjaman dengan bantuan khas kepada pengusaha bas sekolah yang ingin menggantikan bas sekolah lama kepada bas baru.
  • Pihak kerajaan telah menyediakan bantuan rebet tunai sebanyak RM10,000 dan pemberian subsidi kepada kadar faedah tahunan sebanyak 2%.
  • Inisiatif yang diuruskan oleh Bank Simpanan Nasional turut menawarkan pinjaman sehingga RM 150,000 dan tempoh pinjaman sehingga 9 tahun.
  • Sebanyak 220 permohonan telah diterima oleh BSN dengan 200 permohonan diluluskan, 20 ditolak (pemohon telah diisytiharkan bankrap).
  • Skim ini akan berakhir pada 31 Disember 2014 dan pihak BSN masih menerima permohonan yang dihantar sebelum 31 Disember 2014.