Wednesday, August 31, 2016

PRESIDEN MCA : SEHATI SEJIWA WUJUD PADA SETIAP RAKYAT MALAYSIA



Sebagai salah satu parti komponen Barisan Nasional yang mewakili bangsa cina di negara kita, kepimpinan MCA juga adalah merupakan kejayaan negara mencapai kemerdekaan. Justeru, sejak tertubuhnya MCA, mereka sentiasa dengan parti pemerintah bersama-sama meneraju untuk membawa negara kepada kejayaan demi kejayaan sehingga hari ini.

Dengan semangat setiakawan sebagai rakan parti Barisan Nasional, MCA juga telah bertanggungjawab mewujudkan perpaduan di kalangan pelbagai kaum di negara sehingga berjaya menyemai semangat solidariti dan jatidiri sebagai anak Malaysia telah ditunjukkan dalam apa jua keadaan serta dugaan yang dihadapi.

Sempena menyambut Hari Kemerdekaan ke 59, tema sehati sejiwa adalah sinonim dengan semangat solidariti MCA yang kini bersama-sama membawa kejayaan Malaysia di pelbagai peringkat termasuk sukan. Ketika berlangsungnya acara separuh akhir badminton di Olimpik Rio, telah terbukti semangat sehati sejiwa ini wujud apabila sokongan dari semua lapisan masyarakat tanpa mengira umur dan bangsa.

Justeru, semangat sehati sejiwa telah dizahirkan Presiden MCA Datuk Liow Tiong Lai di dalam ucapannya seperti berikut;
KENYATAAN AKHBAR
OLEH YB DATO’ SRI LIOW TIONG LAI
MENTERI PENGANGKUTAN
PRESIDEN MCA
 
Perpaduan Antara Rakyat Pemacu Kejayaan Negara
 
Selamat Hari Merdeka kepada semua rakyat Malaysia.
 
Sempena kita menyambut Hari Kemerdekaan ke 59, luangkan sedikit masa untuk mengimbau kembali perjalanan negara sehingga ke hari ini.
 
Berlandaskan solidariti yang terbit dari kepelbagaian bangsa dan budaya, Malaysia kini adalah sebuah negara yang semakin disegani, dengan kejayaan di pelbagai peringkat. Kesungguhan dan kecekalan pejuang-pejuang negara telah menjadi asas kepada kejayaan yang dikecapi serta merupakan garis panduan dalam kita mengharungi rintangan dan cabaran.
 
Cita-cita dan azam ini jelas ditonjolkan oleh para atlet Olimpik negara pada awal bulan ini. Mereka telah menjulang nama negara di peringkat sukan antarabangsa berbekalkan kegigihan dan semangat kesukanan yang tinggi. Di tanah air pula, seluruh rakyat Malaysia bersatu hati, menyokong dan bersorak untuk atlet-atlet kita yang berjuang. Ini benar-benar mencerminkan tema Hari Merdeka bagi tahun ini, Sehati Sejiwa malah membuktikan semangat patriotisme yang wujud pada setiap rakyat Malaysia.
 
Kontinjen negara juga telah mengukir sejarah dengan membawa pulang lima pingat Olimpik. Sambil kita menyambut kemenangan mereka kita juga harus menyedari bahawa kejayaan setiap individu adalah kejayaan kita bersama dan ini merupakan tonggak kejayaan tanah air yang kita cintai. Setiap individu mampu menyumbang dengan cara tersendiri, demi kejayaan Malaysia secara kolektif.
 
Dalam kita mengejar impian negara, mari kita bersama-sama menghayati semangat Kemerdekaan sambil kita meraikan hari yang amat bermakna ini. Kesederhanaan, toleransi dan bertolak ansur adalah asas Rakyat Malaysia dahulu, kini dan selamanya.
 
Selamat Hari Merdeka dan selamat beristirehat bersama keluarga. Bagi pengguna jalan raya, ingatlah mereka yang tersayang dan sentiasa berhati-hati di jalan raya.

Malaysia adalah sebuah negara yang sangat unik yang tidak wujud di mana-mana negara di dunia ini kerana pelbagai kaum yang mampu hidup secara aman damai tanpa berlakunya diskriminasi kaum. Namun, kesemua ini akan hilang jika parti pemerintah Barisan Nasional tidak wujud dan menyedari akan kepentingan perpaduan, maka MCA bersama-sama parti komponen lain terus menapak.

Dari mula lahirnya MCA sehingga hari ini, kita bersyukur dengan adanya kerjasama MCA di dalam Barisan Nasional sebagai penyambung perpaduan di antara kaum. Maka, hargailah kemerdekaan negara dan sentiasalah ... SEHATI DAN SEJIWA!

Sunday, August 28, 2016

DR #MAHATHIR IS SORRY BUT… SORRY NO CURE


As much as Dr Mahathir would wish to disassociate himself from all his wrongdoings and since DAP has totally forgiven and forget all his mess, to proof that they are sincere whole heartedly, Kit Siang should first admit that all accusations towards Dr Mahathir are intentionally fabricated with malice intentions. Failing to do so, not only Dr Mahathir’s sorry is not welcomed but there is no cure for whatever you owed us.

Read further ... HERE

Friday, August 26, 2016

MCA : ZAM SI 'BATU API'


Zainuddin Maidin atau lebih dikenali sebagai Dato Zam adalah bekas menteri penerangan di bawah jemaah menteri Barisan Nasional dan kini oleh kerana sokongan beliau terhadap Dr Mahathir, maka setiap kenyataan beliau pun telah berubah arah. Kenyataan 'batu api' Zam yang menuduh MCA sebagai parti berasaskan bangsa Cina telah mati, semata-mata ingin menyemai perasaan ragu-ragu dan cuba wujudkan tidak percaya sesama parti komponen Barisan Nasional.

Bagi MCA, Zam terlalu taksub dengan parti baru Mahathir/Muhyiddin dan terlalu terdesak mendapatkan sokongan rakan-rakan dari Pakatan Harapan sehingga apa yang sedang berlaku terpaksa membutakan matanya dan memekakkan telinga.

Sehingga kini, kesemua parti-parti komponen di dalam Barisan Nasional tidak ada lagi yang berperang sesama sendiri walaupun jumlahnya banyak dan sentiasa bersatu hati walaupun mewakili bangsa yang berbeza-beza serta jauh di Sabah dan Sarawak pun.

Realitinya, hanya beberapa ketika saja, parti-parti politik yang bermula dengan Barisan Alternatif kemudiannya Pakatan Rakyat dan kini tinggal Pakatan Harapan, telah dan sedang bergaduh sesama sendiri. Sungguhpun Dr Mahathir cuba menyatukan mereka dengan pelbagai strategi - deklarasinya, referendumnya dan parti barunya, ternyata kesemua itu gagal mendapat kata sepakat di antara pemimpin-pemimpin pembangkang.

MCA melihat penilaian Zam mengenai senario politik hari berkemungkinan kerana beliau terperangkap dengan golongan cina DAP yang rasis ataupun beliau sedang memancing undi bangsa cina dan tidak mustahil jika beliau sedang cuba untuk melaga-lagakan sesama parti komponen di dalam Barisan Nasional.

Yang pasti, samada MCA mahupun parti-parti komponen yang lain sedang bersatu dalam menghadapi serangan-serangan pembangkang dan semua isu-isu semasa negara dari pengenalan GST, suasana ekonomi dunia dan juga soal pendidikan. Kesemua ini tidak mungkin berlaku di dalam pakatan pembangkang yang berpecah-belah.

Parti-parti komponen di dalam Barisan Nasional telah pun membuktikan kesatuan mereka di dalam kemenangan bergaya ketika PRN Sarawak serta PRK di Parlimen Kuala Kangsar dan juga Sungai Besar. Malahan, keutuhan Barisan Nasional berjaya menakluk beberapa kerusi DAP di Sarawak dengan majoriti yang lebih tinggi.

Zam tahu semua ini namun, beliau terpaksa menggunakan strategi putar-belitnya sehingga menulis yang MCA, MIC dan Gerakan bakal berkubur di pilihanraya akan datang lantas menghasut ahli-ahli UMNO untuk mempercayainya. Zam juga tahu yang DAP telah berjaya menewaskan calon Gerakan dan MCA kerana sokongan dari PAS dan PKR dan kerusi BN yang ditandingi calon bukan Melayu telah beralih arah kerana sentimen anti-kerajaan.

Walaubagaimanapun, MCA telah mampu meningkatkan undi Cina di Sekinchan manakala Gerakan telah buktikan sokongan bangsa cina ketika bertanding menentang DAP di Teluk Intan. Apakah Zam gagal membuat penilaiannya? Malahan dengan kehadiran Dr Mahathir di Kuala Kangsar dan Sekinchan tidak mampu meraih apa-apa kemenangan di kawasan pengundi Cina malahan kalah dengan lebih teruk.

MCA yakin, berkat kesungguhan kepimpinan MCA hari ini dan ditambah dengan kebijaksaan dan amalan keadilan oleh Presiden BN Datuk Najib Razak, BN akan kekal terus berkuasa berdasarkan konsistensinya dalam prinsip untuk sentiasa bekerjasama dan setia berkawan.

SPAD : PM NAJIB REALISASIKAN SAMBUNGAN JAJARAN LRT3 UNTUK PENDUDUK SEKITAR SHAH ALAM


Transit Aliran Ringan Laluan 3 atau ringkasnya LRT3, merupakan sebahagian daripada Pelan Induk Nasional Pengangkutan Awam Darat dan selaras dengan Pelan Pembangunan Rel Bandar di bawah Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akan menghubungkan Bandar Utama ke Klang dengan jarakkeseluruhan 36km dan merangkumi 25 buah stesen yang pasti akan memberi manfaat kepada lebih 2 juta penduduk di sekitar kawasan ini. 

Kerja-kerja pembinaan akan dimulakan pada tahun ini dan dijangka siap menjelang tahun 2020. Maka pada 24 Ogos lalu, PM Najib telah melancarkan projek untuk rakyat ini yang disertai bersama Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai; Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Tan Sri Noh Omar; Menteri Besar, Datuk Seri Moha­med Azmin Ali serta Pengerusi Kumpulan Prasarana Malaysia Berhad, Tan Sri Ismail Adam. 


Blog ini telah menulis yang LRT3 bakal mengguna pendekatan penggunaan teknologi hijau di mana ia adalah projek pertama bersifat mesra alam yang mengguna tenaga elektrik sebagai punca tenaga sebagai tenaga alternatif di mana ia bukan saja mampu mengurangkan kos pembelian dan penggunaan bahan asli malahan ia juga bersih dari pencemaran alam sekitar.

Pada masa yang sama, di dalam ucapan PM Najib, beliau telah mengumumkan yang projek LRT3 akan mengguna teknologi terkini yang dinamakan U-Trough di mana di samping ia adalah teknologi terbaharu, ia juga mampu menjimatkan perbelanjaan. Lebih penting bagi PM, kemudahan pengangkutan awam terutama LRT 3 adalah bertaraf dunia apabila siap nanti.

Walau bagaimanapun, PM Najib mengingatkan yang aspek kualiti dan keselamatan tidak akan dikompromi walaupun teknologi yang digunakan bertaraf dunia serta jadual pembinaan haruslah ditepati juga yang dijangkakan siap pada 31 Ogos 2020.

Jajaran LRT3 adalah sepanjang 37 kilometer dengan 26 buah stesen antara Klang dan Bandar Utama bakal memberi manfaat kepada kira-kira dua juta penduduk di kawasan koridor barat Kuala Lumpur dan Lembah Klang. 

Dengan adanya LRT3 di bawah Pelan Pembangunan Rel Bandar, sistem pengangkutan awam mampu berdaya saing, lebih efisien dan bersepadu serta berkekalan. Sekali gus mampu meningkatkan tahap sosioekonomi serta menyediakan kualiti kehidupan lebih baik kepada rakyat bagi mencapai rakyat berpendapatan tinggi menjelang 2020 nanti.

Inilah bukti manifestasi perancangan yang teliti dan berhati-hati daripada Program Transformasi Kerajaan yang diterajui PM Najib Razak di mana kemudahan dan keselesaan pergerakan harian rakyat adalah pemangkin dalam menjana ekonomi negara.

Thursday, August 25, 2016

PENUMPANG MONOREL DAN LRT NIKMATI 50% DISKAUN DI AWAL PAGI


Bandaraya Kuala Lumpur bukan saja mengalami waktu puncak trafik jalanraya tetapi penumpang Monorel dan LRT juga ada waktu puncaknya. Bagi mengatasi kedua-dua kesesakan ini, maka pihak Prasarana telah mengumumkan untuk memberi diskaun harga tambang sebanyak 50%. Ia adalah untuk penumpang-penumpang yang memulakan perjalanan di awal pagi dari 6 hingga 7 pagi bermula 16 September nanti.

Inilah salah satu cara rakyat dapat memaksimakan penjimatan perbelanjaan harian mereka dan juga galakan menggunakan pengangkutan awam darat. Di samping itu, ini adalah di antara usaha untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas ketika waktu puncaknya di antara jam 8 hingga 10 pagi.

Pengumuman diskaun 50% untuk monorel dan lrt telah mendapat sambutan yang sangat baik daripada rakyat apabila telah dikongsikan sebanyak lebih daripada 1,000 dalam waktu singkat di laman sosial Facebook rasmi SPAD.

Walaupun terdapat beberapa respon negatif di mana kebanyakannya kerana keliru namun respon positif mengatasinya di mana mereka melihat perbelanjaan harian mereka mampu dijimatkan dan keselesaan ketika menaiki monorel dan lrt apabila tidak lagi perlu mengharungi kesesakan di antara 8 hingga 9 pagi.

Berita baik kepada semua pengguna laluan Monorel dan LRT yang memulakan perjalanan dari jam 6 pagi ke 7 pagi! Bermula 16 September 2016, diskaun harga tambang sebanyak 50% akan diberikan kepada anda.

Pada awal tahun 2016, pihak KTMB juga telah mengumumkan beberapa langkah penjimatan perjalanan rakyat di sekitar Greater KL dan Lembah Klang dan juga termasuk di seluruh Semenanjung. Di antara langkah kos efektifk perjalanan adalah 50% diskaun untuk perjalanan sehala untuk kanak-kanak, pelajar, warga emas dan OKU.

Manakala penumpang-penumpang yang menaiki bas antara bandar (dari Rawang, Seremban dan Klang ke Kuala Lumpur) telah pun menikmati diskaun sebanyak 30% untuk pas bulanan mereka.

Pengangkutan awam darat samada melalui rel mahupun bas adalah cara yang lebih mudah dan kos efektif bagi perjalanan terutama di sekitar bandaraya Kuala Lumpur dan Lembah Klang. Ia bukan saja mampu mengatasi kesesakan jalanraya malahan suasana persekitaran bandaraya akan lebih bersih apabila pencemaran udara hasil dari pengeluaran karbon monoksid dari asap kenderaan mampu dikurangkan juga.

Semoga segala nikmat ini disambut baik oleh rakyat dan pengangkutan awam darat akan sentiasa menjadi pilihan utama.

Wednesday, August 17, 2016

NAJIB’S PANTANG


It is not for his first time and it is again repeated in his recent statement as the UMNO President that he shall fight his political nemesis to the end. Today he has made it clear that the very reason he is more than willing to face them is because he has one ‘pantang’, that is anyone who betrays UMNO struggle is his abstinence.

Malaysians are rich in their culture and the word ‘pantang’ is understood by all walks of the rakyat that some would consider it as a stern warning when others would cross a certain limits of relationship and perhaps this ‘pantang’ word also applies to health treatment when anyone failed to comply to its prescriptions, they can expect taboo.

The Malays, Chinese and Indians and perhaps other races too believed in their own social ‘pantang’. For instance to sweep your house on the eve of a celebration is a ‘pantang’ when this could prevent prosperity to their homes. Some would go to the extend believing in feng shui related to numbers when the chinese abstained from number 4 that carries the meaning of death and bad luck whereas others would try to avoid from associating them with number 13 which could have the similar impact of being unlucky.

They say that the worst thing about betrayal is that it never comes from your enemies but the trusted ones. Therefore every Malaysians who are very familiar with the word ‘pantang’ and understood well what PM Najib meant when he said that there will be no retreat and surrender against Dr Mahathir’s and Muhyiddin’s betrayal, thus that contained in his pantang.

PM Najib has proven to UMNO members that in his 40 years, not once he has double-crossed the 3 previous party presidents lining from the late Tun Husin Onn, Dr Mahahtir Mohamed and Pak Lah that being supportive and loyal is the milestone to UMNO struggle and it is therefore essential and expected.

For 22 years, Dr Mahathir was bombarded from all corners including the foreign medias and leaders and yet everyone in UMNO stood beside him where PM Najib Razak is not excluded. PM Najib’s loyalty to the President was first tested when Dr Mahathir faced his greatest challenge from Ku Li that he almost lost the party presidency election, yet Najib chose to support him.

Next, when PM Najib’s previous boss from the youth wing Anwar Ibrahim who was asked to leave UMNO, he stood loyal with Dr Mahathir eventhough UMNO lost its popularity among the Malays and that was the first time when US has openly insulting the sovereignty of our nation and most unfortunate it happened in our own home ground. Najib still supports Dr Mahathir.

PM Najib was in great dilemma when Pak Lah received Dr Mahathir’s criticism and certain leaders in UMNO vocally requested the latter’s resignation. During the time, on one hand Najib was Dr Mahathir’s blue-eyed boy and on the other, he is the second man in the party and government. He was loyal to UMNO and Pak Lah and did not abandon them.

Today, it is very unfortunate for UMNO leaders and members when they are witnessing the acts of treason in daylight from their former President Dr Mahathir and the former Vice President Muhyiddin Yassin. Both are collaborating with the oppositions and both are allowing foreign medias to throw lies and slanders against the President.

Dr Mahathir was proven lying twice for all his baseless accusations when first, he admitted that he possessed no evidence and second when Ling Liong Sik’s attempt to dismiss a defamation suit by PM Najib, Kuala Lumpur high court confirmed that Liong Sik’s argument with Dr Mahathir’s blog articles are mere hearsays and unreliable.

During his last office as the deputy to Prime Minister and party president, Muhyiddin has made himself obvious as a non-team player in the ministerial line-ups and in UMNO supreme committee. He had his platform to question any differences or doubts instead he went public to find answers and pathetically, his fallacies relied on assumption reportings.
Earlier he admitted he would not understand on the 1MDB discrepancies and had to rely on the Edge reportings but it is laughable when even his colleagues in the cabinet and his party could refute his accusations with a more convincing explanations. Obviously Muhyiddin is only interested to find faults rather than solving them.

PM Najib took the opportunity to recall how Melaka was collapsed to foreign powers Portuguese, Dutch and the British for more than 700 years. The collapse was caused by only one insider to betray the nation. For that, PM Najib alerted UMNO members to remain loyal to the party or pay a very high price of not only loosing power but our nation’s prestige and dignity will aslo be on sale.

From his 40 years track records in UMNO, PM Najib has shown the true meaning and the price for being loyal and obedience. No leader in the world would appreciate betrayals and no organisation could last with any act of treachery. What Dr Mahahtir and his team did are clear treason to UMNO and the nation. For that, their dismissals are appropriate and Najib’s ‘pantang’ is justified too.

INDUSTRI TEKSI DIBERI NAFAS BARU DAN KABINET LULUS CADANGAN SPAD


Akhirnya satu pendekatan yang telah dicadangkan pihak SPAD bagi penyelesaian isu-isu yang dihadapi di dalam industri teksi di negara telah mendapat kelulusan kabinet. 2 perkara yang perlu diberi perhatian di dalam Program Transformasi Industri Teksi (TITP atau Taxi  Industry  Transformation Programme) yang diperkenalkan iaitu hala tuju masa depan industri teksi dan juga mandat yang diberikan kepada pihak SPAD sebagai pengawalselia perlaksanaannya.

Yang pasti, kepentingan pemandu, pengendali dan juga pengguna dititikberatkan supaya lebih adil dan menyeluruh di samping industri teksi di negara akan terus mampan dan lebih responsif kepada permintaan kuasa pasaran terkini dan akan datang.

4 prinsip utama TITP di dalam 11 program TITP berdasarkan;
a. Memanfaatkan penggunaan teknologi
b. Pendapatan dan kebajikan pemandu teksi ditingkatkan
c. Mutu Perkhidmatan pemandu teksi diperbaiki
d. Kadar tambang teksi disemak semula


Didalam melancarkan program TITP ini, pihak SPAD akan memulakan langkah dengan;

a. Bekerjasama dengan pihak JPJ didalam memperkemas dan mengawalselia pengeluaran kad pemandu tunggal serta menentukan langkah-langkah yang perlu diambil nanti.

b. Pembekuan pengeluaran lesen teksi bagi kelas teksi bermeter dan kereta sewa akan ditarik balik.

c. Memastikan perlindungan insurans dan keselamatan dipatuhi oleh syarikat-syarikat dan pemandu 'e-hailing'.

Satu khabar baik untuk membantu pemandu-pemandu teksi yang ingin keluar dari sistem sewa pajak dan seterusnya memiliki lesen teksi individu sendiri, kerajaan telah meluluskan geran tunai sebanyak RM5,000.

Oleh itu secara terperincinya, butiran 11 program TITP yang telah diluluskan oleh Kerajaan yang perlu diberi perhatian;

1. Mengawal selia aplikasi e-hailing sebagai perkhidmatan perantara di bawah 
    Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 (APAD)  
 
Ini akan memerlukan pindaan kepada APAD. Setelah pindaan itu diluluskan di Parlimen syarikat-syarikat yang menawarkan perkhidmatan e-hailing wajib diperbadankan di Malaysia dan semua pemandu e-hailing mesti mempunyai Kad Pemandu yang dikeluarkan oleh SPAD.
 
Kenderaan yang menyediakan perkhidmatan e-hailing juga akan diwajibkan menjalani pemeriksaan kebolehpercayaan jalan. Dalam fasa peralihan, semua
syarikat dan pemandu e-hailing akan dikehendaki berdaftar dengan SPAD. 

2. Pengeluaran Lesen Individu dan Geran Wang Tunai Kerajaan bagi pemandu yang 
    keluar daripada Sistem Pajak 

Bagi pemohon yang layak dan berwarganegara Malaysia, SPAD akan mengeluarkan lesen teksi individu di bawah kelas teksi bermeter dan kereta sewa. Pendaftaran akan bermula pada 1 September 2016 tertakluk kepada kriteria kelayakan termasuk bersih daripada rekod jenayah dan kesalahan di bawah SPAD dan JPJ. 

Pemandu teksi yang mahu keluar dari sistem sewa pajak (di bawah kelas teksi bermeter dan kereta sewa), juga akan menerima geran wang tunai berjumlah RM5,000 daripada Kerajaan sebagai subsidi kos membeli kenderaan baru. 

3. Membuka Pilihan Model Bagi Kegunaan Teksi 

Model-model pilihan kenderaan bagi teksi akan dibebaskan bagi memberikan pilihan yang lebih luas bagi pemegang lesen teksi. Di bawah langkah ini, semua jenama kenderaan dan model yang mencapai penarafan keselamatan 3-bintang di bawah Program Penilaian Kereta Baru ASEAN (NCAP) akan diluluskan. Ini akan membantu mempercepatkan penggantian kenderaan yang lama dan lebih penting lagi, akan mengurangkan struktur kos bagi pemandu teksi dan pengusaha. 

4. Piawaian Kontrak Sewa Teksi Dengan Terma-terma Kontrak Di Bawah Undang-undang  

Pindaan kepada APAD diperlukan bagi membolehkan pengawal seliaan syarat-syarat kontrak yang akan dikenakan ke atas Pengendali. Di antara cadangan-cadangan yang akan dikenakan adalah termasuk hari percuma dari sewa bagi pemeriksaan PUSPAKOM, cuti tahunan dan cuti sakit, insurans pihak pertama bagi kenderaan dan bayaran balik deposit pada akhir kontrak. 

SPAD akan mengawal selia kontrak sewaan baharu dan akan menyeragamkan serta menguatkuasakan pematuhan syarat-syarat wajib dengan memasukkan terma-terma ke dalam Syarat-syarat Lesen Pengendali.
  
5. KPI Wajib Bagi Pengendali Teksi  

Untuk melindungi kepentingan dan kebajikan pemandu teksi, SPAD akan mengenakan KPI wajib ke atas Pengendali teksi. Ini termasuk pengwajiban Flit teksi untuk disambungkan dengan sistem ‘dispatch’ (selain daripada tempahan melalui telefon, membenarkan tempahan melalui aplikasi mudah alih, tempahan melalui laman sesawang ataupun tempahan radio) bagi mengembangkan dan meningkatkan akses perkhidmatan teksi dan pada masa yang sama meningkatan pendapatan pemandu. Di samping itu operator akan dipertanggungjawabkan di atas kelakuan dan mutu pemandu dan kenderaan.  

6. Mengenakan proses saringan yang ketat  

SPAD akan meningkatkan mutu pemandu teksi dan melaksanakan satu proses saringan baru yang ketat dan menyeluruh terhadap teksi dan pemandu e-hailing. Ini termasuk pemeriksaan rekod jenayah dan kesalahan trafik dan pelanggaran syaratsyarat Lesen Pengendali. 
 
7. Meningkatkan Piawaian Perkhidmatan menggunakan sistem ‘merit’ dan ‘demerit’  SPAD akan bekerjasama dengan JPJ bagi menyediakan senarai penuh kesalahan pemandu teksi di bawah sistem demerit Kejara yang baharu. 

8. Menyelaraskan struktur tambang bermeter  

Struktur tambang TEKS1M akan disusun semula bagi melaksanakan struktur tambang teksi bajet semasa. Pemandu dan pengendali yang sudah berada di bawah TEKS1M, mempunyai pilihan untuk mengekekalkan struktur tambang yang sedia ada, sehingga habis had usia kenderaan. 


9. Menyelaraskan kadar tambang berdasarkan zon  

Kadar tambang teksi berdasarkan zon, akan digantikan dengan pengiraan berdasarkan jarak perjalanan. Contoh adalah seperti di bawah: 


10. Membenarkan kadar tambang dinamik bagi teksi bermeter yang menggunakan 
      aplikasi e-hailing  
Pemandu teksi bermeter akan mempunyai pilihan untuk mengambil penumpang di bahu jalan dan melalui tempahan e-hailing. Mereka diberikan pilihan untuk menggunakan struktur tambang dinamik yang membolehkan mereka mengenakan tambang berdasarkan aplikasi e-hailing.   

11. Memperkenalkan program bagi memingkatkan prestasi pemandu teksi   

Bagi menerapkan budaya perkhidmatan yang baik, satu program Akreditasi Pemandu Teksi akan diadakan dan merangkumi empat (4) modul termasuk program-program bagi: orientasi pemandu teksi, membangkitkan semangat keusahawanan di kalangan pemandu teksi, cara-cara melayan penumpang dan juga mengenai Keselamatan dan Penyelenggaraan. Latihan ini akan dijalankan oleh pelatih yang dilantik oleh SPAD.

Bukan sesuatu yang mudah untuk membuat pembaharuan apatah lagi untuk menerima dan melaksanakannya walaupun pihak SPAD telah membuat kajian demi kajian serta rundingan dan perbincangan dengan pihak-pihak yang berkepentingan beberapa tahun lalu. 

Pihak SPAD juga bersedia untuk berhadapan dengan cabaran-cabarang di dalam melaksanakan TTIP, asalkan matlamat utamanya bagi memastikan pembaharuan ini dapat mewujudkan industri teksi negara yang sentiasa berdaya maju dan dapat menepati kehendak penumpang yang lebih mesra pengguna tercapai dan dilaksanakan dengan sebaik mungkin.

Tuesday, August 16, 2016

MCA PERINGATKAN MUHYIDDIN DAN MAHATHIR, BANGSA CINA BUKAN KELAS KEDUA


Sejak mula diwar-warkan parti baru gandingan Dr Mahathir dan Muhyiddin sebagai parti Melayu dan Pribumi, terlalu banyak kritikan terhadap parti baru ini kerana pertama ia dilihat amalan rasis masih diagongkan kedua-dua mantan pemimpin tertinggi Barisan Nasional ini dan keduanya, DAP yang terkenal dengan ultra-chauvinis mereka dengan terdesaknya sanggup berpura-pura menerima Muhyiddin yang terkenal dengan slogan 'Melayu dahulunya'.

Walaupun ada yang mempersoalkan bahawa UMNO, MCA dan MIC adalah parti berteraskan satu bangsa sahaja, Timbalan Presiden MCA Datuk Wee Ka Siong telah membawa kita untuk mengimbau sejarah matlamat penubuhan setiap parti komponen di bawah Barisan Nasional (BN).

Sebelum Tanah Melayu diberi kemerdekaan dari pihak British, salah satu syarat utama ialah menerima pendatang Cina dan India sebagai warganegara dan di antara bangsa-bangsa ini perlu memenangi pilihanraya pertama negara.

Maka dengan kebijaksanaan pemimpin-pemimpin ketika itu,wujudlah UMNO untuk Melayu, MCA untuk Cina dan MIC untuk India bersama-sama bergabung di bawah parti Perikatan dan seterusnya di bawah Barisan Nasional yang seterusnya melibatkan parti-parti politik dari Sabah dan Sarawak. 

Tepat sekali jawapan Datuk Wee di mana parti-parti politik yang mewakili setiap satu bangsa utama ketika itu mempunyai satu matlamat iaitu bagi mencapai kemerdekaan Tanah Melayu.

UMNO, MCA and MIC mempunyai nilai sejarahnya tersendiri di mana ketiga-tiga parti ini adalah pencetus kemerdekaan negara dan seterusnya dilanjutkan membina kemajuan dan kemakmuran negara kita. Maka dari sejak merdeka sehingga kini, UMNO, MCA dan MIC berjuang dan bertanding di bawah satu bendera iaitu Barisan Nasional yang berlambangkan dacing dengan berlatarbelakangkan warna biru.

Dulu, kini dan selamanya parti-parti komponen Barisan Nasional tetap bernaung di bawah satu lambang dengan senada dan seirama sebagai satu pasukan.

Datuk Wee membuka mata kita apabila mempertikai parti-parti politik pembangkang yang gagal sehingga kini gagal untuk bersatu dan masing-masing mempunyai matlamat perjuangan yang berbeza-beza tetapi sekadar untuk mengambilalih kerajaan. Ini terbukti apabila PAS dengan matlamat negara Islam dan hududnya, DAP dengan Malaysian Malaysia dan PKR hanya berjuang untuk pembebasan Anwar.

Terbukti lagi, parti-parti pembangkang tidak dapat bersatu dalam mentadbir negeri-negeri yang ditawan mereka sebagai satu pakatan. Jelas, DAP yang tadbir Penang lebih pentingkan hala tuju parti mereka, PAS dengan Kelantan hanya utk PAS dan PKR pula sering berebut jawatan menteri besarnya saja.

Manakala bagi negarawan seperti Tun Mahathir dan ahli politik berpengalaman seperti Muhyiddin Yassin, mereka tetap menonjolkan sikap rasis masing-masing walaupun di dalam parti baru mereka. Sedangkan, kedua-dua mereka ini telah menang kerusi parlimen masing-masing dan berkedudukan tertinggi dengan tiket BN di bawah platform politik pelbagai bangsa.

Maka rakyat tidak boleh lagi tertipu dengan parti politik baru mereka apabila matlamatnya mampu pecahbelahkan lagi integrasi kaum dan seterusnya menghancurkan perpaduan di antara kaum. MCA dapat menjangkakan yang perkauman akan dikembalikan dalam bentuk baru dengan parti baru Dr  Mahathir dan Muhyiddin yang jelas hanya untuk satu bangsa saja dan menganggap bangsa lain sebagai kelas kedua.
 

Sunday, August 14, 2016

#SPAD : PELUANG KEEMASAN PROJEK BRT FASA KEDUA UNTUK SYARIKAT TEMPATAN


Dalam usaha kerajaan meningkatkan kecekapan sistem pengangkutan awam, projek sistem perkhidmatan bas elektrik atau Bas Rapid Transit (BRT) akan melalui fasa keduanya yang dijangka bermula pada 2018 dan siap dalam tempoh dua tahun nanti. Projek BRT adalah satu daripada usaha kerajaan di bawah inisiatif Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Sistem BRT fasa kedua ini adalah laluan sepanjang Lebuh Raya Persekutuan atau lebih dikenali dengan 'Federal Highway', yang menghubungi Kuala Lumpur-Klang akan melalui laluan LRT dan Komuter di sepanjang 34 kilometer di mana 25 stesen akan dibina sepanjang laluan nanti.

Oleh yang demikian, ketika pembentangan kertas kerja mengenai ‘Transformasi Pengangkutan Awam Malaysia’ pada Siri Persidangan Affin Hwang Capital 2016, Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Pe­ngangkutan Awam Darat (SPAD), Encik Mohd. Azharuddin Mat Sah telah menggalakkan mana-mana syarikat tempatan untuk merebut peluang keemasan ini.

Saranan perniagaan untuk syarikat-syarikat tempatan boleh dilakukan samada menerusi kerjasama ataupun sebagai rakan kongsi dengan syarikat lain yang memiliki kepakaran dan keupayaan kewangan. Kerajaan dijangka akan memulakan tawaran cadangan permohonan (Request for Proposal -RFP) pada suku keempat tahun ini.

Laporan awal SPAD telah menunjukkan bahawa projek itu dijangka menelan belanja kira-kira RM1 bilion yang mampu memberi keselesaan perkhidmatan kepada seramai 600,000 penumpang setiap hari. Ketika ini, kira-kira seramai 213,000 penumpang menggunakan perkhidmatan bas dari KL ke Klang setiap hari yang mengambil masa kira-kira 70 minit.

BRT akan mampu mengurangkan masa perjalanan mereka dengan ketara, dengan perjalanan yang dijangka mengambil masa kira-kira 40 minit.

Sunway Line merupakan projek BRT pertama di negara ini yang mempunyai tujuh stesen menghubungkan stesen Sunway-Setia Jaya ke USJ7 di Subang Jaya dengan laluan sepanjang 5.4 km dan menelan belanja RM634 juta.

Walaupun syarikat luar telah pun mengambil bahagian, sudah tentu pihak kerajaan mengalu-alukan penyertaan syarikat tempatan untuk sama-sama terlibat di dalam projek ini memandangkan ia amat penting dalam meningkatkan kecekapan pengangkutan awam di negara ini di samping memenuhi keperluan masyarakat.

Saturday, August 13, 2016

FOUR IS STILL A COMPANY BUT THE FIFTH IS NOT ALLOWED


Eventually, Dr Mahathir and Muhyiddin registered their new party to be called ‘Bersatu’ to join the opposition political arena and earlier have agreed to work alongside with the pact of Pakatan Harapan. Sounds promising but still intriguing to expect what will happen next.

Too early to get excited over the UMNO splinter new party, what the supporters may not realized is whether they will go solo similar to PAS or will they add to the Pakatan Harapan allies. This will be their actual challenge and not what they have outlined in their ultimate objectives to oust Prime Minister Najib Razak from his office.

Just after it was announced, Dr Mahathir and his pro temp committee who wishes that the new party to be known as ‘Bersatu’ by stating that its membership is exclusive only for the Malays, they have received heated criticism even from their bedfellows DAP and PKR. To them, the new party is just another racist political party that other than Malays, they will be treated as second class members who will have no function but to be abused.

DAPSY or the chinese dorminant party DAP youth wing has made it clear to abstain from Dr Mahathir’s new party as they regarded it as no different from UMNO. To them the new party obviously would practice racial discrimination that will not save Malaysia but instead it will continue to propagate racism in this country.

Really DAP? Since birth, every walks of this nation knew that DAP is a Chinese party eventhough one or two from Indians and Malays are slipped into their executive committee. We can witness that in every DAP assembly, it will be conducted in Mandarin and is this not racial discrimination too? DAP too ignored our national language and that is Bahasa Melayu and it is amusing to note that if DAP is fair to other races.

As for PKR, they are more concerned if Mahathir’s party could truly champion in their reform agenda to meet the needs of all races. A cynical reminder from PKR that if Mahathir’s party would wish to survive longer, it has to be based on high fighting spirit for all races who wants change of the whole country system and they should not ultimately for the sake of ousting one person only. Again, really?

Who is Anwar Ibrahim to PKR then? Is he not that one person that is all about PKR? Is Anwar Ibrahim no more the ultimate objective in their high fighting spirit? No doubt that PKR represented by multi-racial members but the husband, the wife and the daughter are the decision makers and again other races are just merely to  fulfill the empty spaces.

DAP and PKR are the main forces in the opposition coalition Pakatan Harapan (PH) while PAN is still too young. PAN has no choice but to bow to their fund provider, DAP. With all sorts of comments and critics from DAP and PKR on Mahathir’s new party, they are just excuses to nip him in the bud before another UMNO DNA joins the ship.

To replace the present government, the opposition pact comprises of DAP, PKR and PAN understood that they should face Barisan Nasional (BN) allies too and not just UMNO. Dr Mahathir and his anti-Najib team also knew it too well that without an official coalition, in no way that BN could be replaced.

Before the Pakatan Harapan allies could even agree to sit together to discuss about it, the three’s company has already regarded the fourth and perhaps the fifth as a crowd and perhaps not even welcomed. Before anyone could realise the reality of the game, DAP and PKR still reserved some soft spots for PAS since they have been working with the devils that they already knew while Mahathir’s new party is considered as a curious bedfellow to be dealt with.

Eventually, with Dr Mahathir and Muhyiddin histories, their new party will be treated as odd partners and their fate will end up similar to PAS to run as a single handed party in the next general election that the recent Sarawak state election contesting with each other is bound to be repeated again.

The three is a  company and the fourth is still compromised but the fifth is definitely an odd crowd.

 

Friday, August 12, 2016

MCA BIDAS DAP YANG MENYOKONG PARTI RASIS PRIBUMI


Kerjasama DAP dengan parti baru Dr Mahathir yang terang-terang mengkhususkan keahliannya hanya untuk bangsa Melayu telah dengan jelas menunjukkan sikap DAP yang tidak konsisten dan bermuka-muka.

MCA mempersoalkan apabila ada di antara pemimpin DAP yang gah berkata mereka tidak akan sekali-kali bertolak ansur dengan mana-mana parti yang terdiri dari satu kaum sahaja atau apa bentuk perkauman, ternyata mereka berbohong dan menipu.

Pembohongan DAP yang berterusan ini bukan perkara baru di mana pada masa lalu, mereka bekerjasama dengan PAS yang ternyata ahli-ahlinya hanyalah dari bangsa Melayu. Namun kerjasama politik mereka tidak mampu bertahan lama dan akhirnya berpecah untuk kali kedua apabila pertama kali mereka mengalami kekalahan teruk dan berpecah di dalam Barisan Alternatif. Tidak sukar membaca politik opportunis DAP.

Parti Pribumi yang diketuai Dr Mahathir juga mendapat kerjasama dengan Presiden Perkasa Ibrahim Ali yang telah terang-terang dilabel DAP di atas pelbagai gelaran menghina di atas nama perkauman dan Muhyiddin pula dengan pendiriannya suatu ketika dahulu, terkenal dengan 'Melayu utama, Malaysia kedua', kini DAP adalah penyokong tegar pemimpin-pemimpin rasis.

Apa yang DAP tidak pernah kata mengenai Ibrahim Ali sebelum mereka dilihat menerima beliau dengan lapang dada? Ultra-Melayu? Bigot? Katak? Samseng? Kini, sekelip mata Ibrahim Ali adalah suci di mata DAP pula?

Kerjasama politik yang sukar ini hanyalah sekadar politik putar-belit DAP untuk menyesatkan penyokong mereka yang berangan-angan mengambilalih Putrajaya yang tidak pernah terjadi. Malahan, bersedia untuk penipuan dan putar-belit DAP seterusnya dengan prinsip 'bersetuju untuk tidak bersetuju', semata-mata untuk kerakusan politik mereka dan untuk menyesatkan penyokong-penyokong mereka.

Dahulu, di dalam siri-siri kempen pilihanraya DAP, kita sering terdengar mereka melaungkan jika undi Barisan Nasional (BN), samada calonnya dari MCA, Gerakan ataupun MIC, mereka tidak akan teragak-agak untuk menjeritkan yang pengundi Cina juga beri sokongan kepada Perkasa yang rasis. Tetapi setelah bergabung dengan Pribumi, apa agaknya laungan DAP terhadap Perkasa kali ini? Perkasa suci? Ibrahim sekarang sudah bertaubat? DAP dan Perkasa telah harmoni?

Nampaknya seperti kata-kata dalam bahasa Inggeris - 'being consistently inconsistent' yang bermakna sentiasa berubah-ubah, ini adalah DAP dulu, kini dan selamanya. Dulu benci sehingga menghina, kerana terdesak dan terpaksa mereka akan sanggup berpura-pura untuk bersatu.

Seandainya Dr Mahathir, Kit Siang dan Wan Azizah berangan-angan untuk meniru kesatuan yang ada di dalam Barisan Nasional, mereka akan sentiasa gagal kerana di antara ideologi dan halatuju politik masing-masing adalah berbeza-beza. Walaupun MCA adalah parti politik untuk bangsa cina, namun mereka bernaung di bawah satu payung dan sejarah telah membuktikan kerjasama parti-parti komponen telah berjaya membawa kemakmuran dan keharmonian pelbagai kaum di negara ini.

Sekali lagi, apa agaknya ucapan kempen politik DAP untuk Pribumi/Perkasa nanti?

FINALLY DR MAHATHIR HAS TO BOW TO DEMOCRACY


After all his efforts to subdue PM Najib Razak to his lust and greed reached a dead end, Dr Mahathir had to swallow the reality that this country is made up of civilized and principled rakyat where a Prime Minister is elected and not appointed through an election. This country prospers from the rakyat’s majority consensus who have elected PM Najib Razak as their Prime Minister through a democratic process and would never compromise anymore of Dr Mahathir’s dictation.

A general election is a democratic process that is always preferred and honored by Barisan Nasional (BN) in leading the government since independence. Similarly, the existing opposition parties have never failed to abide with the electoral process in this country and so should Dr Mahathir and his anti-Najib team.

Eventually, Dr Mahathir will be registering his new political party to join the healthy general election process and agreed that this civilised nation would not succumb to the idea of any coup from street demonstrations, political and media talks or merely any baseless allegations. It seems that Dr Mahathir has no choice but to allow a healthy democratic process to take place.

After caught in his most embarassing attempt with the 1 million Deklarasi Rakyat’s signatures and his collaboration with the opposition parties did not work well, Dr Mahathir realised that he has to go solo.

Lim Kit Siang failed to convince DAP members whereas Wan Azizah succeeded to hinder Dr Mahathir from manipulating PKR and PAS has made themselves obvious to reject his idea that Dr Mahathir left with no choice but to launch a new party. This is what happens when each respective political leaders have different objectives and strategies even though their ultimate is to go against the ruling party.

Dr Mahathir was successful to subjugate Pak Lah to his wishes when after a massive rally against the latter’s leadership in Hotel Singgahsana in 2009, a week later Pak Lah stepped down and honorably passed the baton to PM Najib. But unfortunately for Dr Mahathir today, it has been since almost 3 years but PM Najib Razak still remains in power. Infact, PM Najib has proven the rakyat support for him rose in a landslide victory in both Sarawak election and the twin by-elections for Kuala Kangsar and Sungai Besar.

Being overly confident based on his previous unchallenging attempt to oust Mr Clean Pak Lah, Dr Mahathir was surprised by Mr Gentleman Najib Razak that it will not  be as easy as he anticipated. This time around we can see that Dr Mahathir is going for broke. His desperation mounted when all his resources and strategies are thwarted and crashed.

From being the darling of both local and foreign medias every minute, having to sleep with opposition leaders, demonising PM Najib and his family, attempting to disunite UMNO leaders and grassroots and last but not least, conspiring with high government authorities, it has been years and yet produced nothing promising.

The last resort would be to face the reality that there will be no other acceptable platform to change the Prime Minister except through the rakyat’s consensus in the next general election. Indeed this has proven that Dr Mahathir has failed in his attempts with his usual autocratic style. It certainly is a victory for the majority rakyat telling Dr Mahathir that they will not compromise with his conspiracies and learn to respect their choices.

Thanks to Malaysians for showing Mahathir, Muhyiddin and Mukhriz that the Prime Minister is the choice of the majority of the people and not at the instance of a former Prime Minister Mahathir Mohamed. Thanks to the people of Malaysia too for telling Dr Mahathir that he has no right to dictate what should and should not be done anymore for he was given his ample time to orchestrate Malaysia.

As dignified and a true gentleman as their President is, BN and UMNO will face its rivals in every democracy process through the polling box when the time comes. Dr Mahathir’s new party is not the first to be BN’s rival but rest assured that it is their first time to fit in the opposition pact to work alongside with ultra-kiasu DAP and endless infighting PKR.


Thursday, August 11, 2016

SYARIKAT BAS LUAR BANDAR TERUS BERNAFAS DENGAN BANTUAN KERAJAAN



Perdana Menteri Najib Razak telah mengumumkan kelulusan sebanyak RM400 juta bagi membantu syarikat bas henti-henti yang sedang menghadapi masalah kewangan di dalam meneruskan operasi mereka sejak tahun 2011. Hampir kesemua laluan bas henti-henti ini adalah laluan yang tidak popular dan tidak memberi keuntungan banyak memandangkan kebanyakannya melalui kawasan luar bandar dan di desa.

Oleh kerana keperluan rakyat yang menetap di kawasan luar bandar ini perlu diberi perhatian dan diteruskan perhubungan mereka, maka kerajaan melihat perlunya menyelamatkan syarikat-syarikat bas yang melalui jalan-jalan sosial ini.

Dengan sokongan Dana Sokongan Sementara Bas Berhenti-henti (ISBSF), berikut adalah statistik perbelanjaan yang telah diterima syarikat-syarikat bas henti-henti di seluruh malaysia;


Keseluruhannya sejak dilancarkan pada tahun 2011, syarikat-syarikat pengendali bas henti-henti telah diberi bantuan kerajaan dan ada di antaranya telah berjaya meningkatkan perkhidmatan mereka. Di antaranya adalah ....


Justeru, adalah tepat sekali saranan Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar apabila beliau menekankan harapan kerajaan untuk melihat perubahan dan sekali gus peningkatan perkhidmatan bas setelah menerima bantuan kerajaan ini. Bukan saja syarikat-syarikat bas henti-henti ini tidak lagi mengalami masalah aliran tunai untuk beroperasi malahan perkhidmatan dan fizikal bas mereka juga telah dinaiktaraf. Sekali gus, penduduk di luar bandar akan lebih selesa dan terjamin keselamatan mereka.

Menyedari keperluan masyarakat luar bandar yang sangat memerlukan perkhidmatan bas henti-henti ini, maka kerajaan akan berterusan memberi subsidi melalui ISBSF agar syarikat-syarikat bas swasta mahupun milik kerajaan dapat meneruskan perniagaan dan perkhidmatan tidak terhenti. Pada masa yang sama juga, syarikat pengendali bas tidak perlu risau untuk terlalu bergantung kepada jumlah penumpang.

Berikut adalah kenyataan rasmi dari pihak SPAD;

TRANSFORMASI INDUSTRI BAS TETAP MENJADI TUMPUAN KERAJAAN
 Peruntukan RM142.7 Juta Menjadi Talian Hayat Bagi 65 Pengendali Bas

Kuala Lumpur (9, Ogos 2016) – Transformasi industri bas berhenti-henti tetap menjadi keutamaan bagi Kerajaan dengan penyaluran dana sebanyak RM142.7 juta di bawah Dana Sokongan Sementara Bas Berhenti-henti (ISBSF) 2016. Pengguna bas yang bergantung kepada bas berhenti-henti untuk perjalanan harian merentasi bandar-bandar kecil dan desa, akan terus menikmati perkhidmatan tanpa gangguan. Peruntukan yang kritikal ini akan disalurkan kepada 65 pengendali bas henti-henti yang telah memohon untuk mendapatkan bantuan pada tahun ini.

Pada bulan Mei tahun ini, beberapa pengendali telah memohon agar Kerajaan meneruskan bantuan ISBSF bagi membolehkan mereka untuk menyambung operasi dan perkhidmatan bas di sepanjang laluan yang kurang pengguna atau tidak menguntungkan. Ini adalah penting terutamanya bagi kawasan yang masih mempunyai permintaan daripada kalangan pengguna berpendapatan rendah.

Kami telah mula memproses permohonan bagi 2016, dan setakat ini, pengendali dari Johor, Kedah, Kelantan, Kuala Lumpur, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Selangor dan Terengganu, telah menerima bantuan kewangan berjumlah RM11.62 juta. SPAD akan terus menilai permohonan yang diterima dan mengagihkan dana kepada syarikat-syarikat bas yang layak menerima bantuan pada tahun ini.

ISBSF diperkenalkan pada 2012, bagi menampung kerugian harian yang ditanggung oleh pihak pengendali. ISBSF adalah satu langkah sementara bagi memastikan operasi bas berhenti-henti terutamanya bagi laluan di luar bandar. ISBSF telah memberikan manfaat kepada lebih daripada 347 juta penumpang merentasi 608 laluan.

"Bas masih merupakan mod pengangkutan awam yang penting bagi bandar-bandar kecil dan kawasan yang tidak dihubungkan oleh perkhidmatan rel. Menyedari keperluan untuk mengekalkan laluan-laluan sosial yang penting ini, Kerajaan terus bertekad untuk meningkatkan perkhidmatan bas berhenti-henti melalui pelbagai inisiatif yang lebih mampan. Dengan penerusan Dana Sokongan Sementara Bas Berhenti-henti (ISBSF) ini oleh Kerajaan bagi tahun 2016, jumlah keseluruhan yang telah diperuntukan daripada 2012 sehingga kini adalah RM661.7 juta,"kata Pengerusi SPAD, Tan Sri Dato' Seri Dr. Syed Hamid Syed Jaafar Albar.
Dari segi transformasi jangka panjang dan kemampanan industri bas, penerima dana ISBSF yang mengendalikan perkhidmatan di ibu-ibu negeri akan dialihkan kepada program Transformasi Bas Berhenti-henti (SBST) yang telah memperkenalkan perkhidmatan myBAS pada tahun 2015. Program SBST direka untuk meningkatkan daya maju pengendali dan memperluaskan laluan bas dengan bermigrasi dari model kutipan tambang kepada model perkhidmatan baharu. Dengan pelaburan RM100 juta, SPAD telah mengoperasikan perkhidmatan myBAS di Kangar, Seremban dan Ipoh; serta bakal melancarkan perkhidmatan yang sama di Kuala Terengganu dan Johor Bahru " tambah Tan Sri Dato 'Seri Dr. Syed Hamid Syed Jaafar Albar.
"Dalam konteks Greater Kuala Lumpur/Lembah Klang, bas berhenti-henti yang menyokong sistem rel, sedang menjalani proses penyusunan semula sejak Disember 2015 yang disasarkan untuk mempertingkatkan perkhidmatan bas yang pada sebelum ini tidak konsisten disebabkan kekerapan yang tidak menentu terutamanya di kawasan yang mempunyai permintaan yang rendah.

Baru-baru ini juga, Kerajaan juga telah meluluskan peruntukan bajet untuk meneruskan perkhidmatan bas percuma GoKL sehingga tahun 2021. Kami menganggarkan bajet tahunan sebanyak RM13 juta diperlukan bagi meneruskan perkhidmatan GoKL. Pada mulanya perkhidmatan GoKL terdiri daripada dua laluan, Hijau dan Ungu yang memberi perkhidmatan sepanjang laluan KLCC - Bukit Bintang dan laluan Pasar Seni - Bukit Bintang. Perkhidmatan GoKL telah dikembangkan pada tahun 2014 dengan dua laluan baru, biru dan merah untuk laluan Medan Mara - Bukit Bintang dan KL Sentral - Jalan Tuanku Abdul Rahman. Setiap hari, lebih daripada 52,000 warga kota terus menikmati perkhidmatan bas percuma GoKL,"kata Azharuddin Mat Sah.

-    Tamat