Friday, October 02, 2015

59,900 PEMANDU TEKSI TELAH HIDU KOMPLOT YB SANTIAGO


Apabila pemandu teksi bertindak suarakan masalah mereka melalui seorang ahli politik, jelas isu yang dibawa hanya untuk kepentingan agenda parti politik tertentu. Apakah Santiago sebagai seorang Ahli Parlimen tidak mengetahui landasan-landasan untuk kemuka sebarang isu rakyat?

Inilah jenis Ahli Parlimen yang konon mewakili rakyat tetapi gemar mencari publisiti murah. Isu nasib pemandu teksi pernah dibawa oleh rakan DAP Santiago iaitu Ahli Parlimen DAP Bukit Bintang dan Kluang tetapi pendekatan yang dipilih adalah lebih terhormat dan profesional. Mereka tidak berdrama dan tidak pula berdemonstrasi tetapi memilih untuk duduk semeja dan berbincang dengan pihak SPAD. Akhirnya masalah pemandu teksi dapat diselesaikan dengan cara lebih terhormat dan Santiago perlu belajar lebih lagi.

Pada 30 September lalu, sekumpulan 100 pemandu telah berkumpul yang diketuai YB Santiago untuk serahkan memorandum masalah-masalah yang dialami pemandu teksi ke pejabat SPAD di Kelana Jaya. Empat isu yang dikemukakan adalah kenaikan harga NPV, GST yang dikenakan ke atas penyelenggaraan kenderaan dan operasi, 50 peratus dari pendapatan pemandu teksi terancam dari teksi-teksi haram dah keempat ialah isu kebajikan pemandu teksi seperti insuran dan SOCSO.

Di antara empat isu yang dikemukakan, hanya satu saja yang berkaitan dengan SPAD iaitu teksi-teksi haram yang sebenar telah menjadi persaingan kepada mereka. Isu teksi Uber dan GrabCar telah pun dan masih dipandang serius pihak SPAD di mana isu ini masih ditangani terutama di pihak penguatkuasaannya.

Berikut adalah statistik jumlah kes yang telah diambil tindakan dalam operasi penguatkuasa SPAD sejak 2011 yang melibatkan perkhidmatan teksi tanpa lesen pengendali yang menyalahi Seksyen 16 APAD 2010;
1. Jumlah Kes bermula Jun 2011 hingga sekarang - 470 Kes.

2. Jumlah Kes Bagi Tahun 2015 sahaja - 240 Kes.

Jumlah Kes bagi yang menggunakan Apps bermula Okt 2014 hingga sekarang - 144 kes. 

a. UBER - 43 Kes.
b. GRABCAR - 97 Kes.
c. Blacklane - 1 Kes.
d. EasyTaxi - 3 Kes.

4. Status Kes melibatkan penggunaan Apps seperti berikut :

a. NFA - 10 Kes.
b. Denda Mahkamah - 13 Kes.
c. Kompaun - 9 Kes.
d. Proses Makhamah - 49 Kes.
e. Proses Penyiasatan - 63 Kes.

5. Status Mohon Lucut Hak untuk Kes Melibatkan Penggunaan Apps - 110 kenderaan.

Pokoknya, apakah Santiago tidak tahu sumber untuk mendapatkan maklumat di atas atau sengaja tidak mahu mendapatkan maklumat dari SPAD untuk dimaklumkan kepada pemandu-pemandu teksi yang datang ke pejabat SPAD semalam? Bukankah jelas, Santiago lebih memilih untuk mencari publisiti daripada benar-benar ingin membela nasib mereka.

Di dalam ingin menangani isu pemandu teksi, Santiago nampaknya banyak ketinggalan maklumat dan pengumuman awam yang boleh didapati di portal-portal berita termasuklah portal mesra pembangkang yang telah menjelaskan berkali-kali bahawa pihak SPAD tiada masalah dengan perniagaan Uber, GrabCar mahupun syarikat-syarikat teksi yang memberi perkhidmatan melalui aplikasi telefon. Perniagaan mereka berdaftar secara sah di Malaysia.

Namun, SPAD membanteras pemandu-pemandu teksi aplikasi telefon ini yang beroperasi tanpa permit tetapi mengambil upah dari penumpang dan mengguna kenderaan peribadi. Apakah sukar untuk Santiago faham perkara ini?

Tiga isu lain yang dikemukakan di dalam memorandum mereka adalah tiada kaitan dengan SPAD. Isu kenaikan harga NPV adalah bukan dalam bidangkuasa SPAD kerana tuan punyan NPV adalah Petronas. Jika tidak puas hati, Santiago bolehlah heret isu ini ke pengetahuan Petronas.

GST yang dikenakan ke atas penyelenggaraan kenderaan, 'spare parts' dan operasi juga bukan dalam tanggungjawab SPAD. Maka Santiago silalah berjumpa dengan pihak Kastam untuk berbincang dan terus hantar memorandum kepada mereka.

Apakah SPAD bertanggungjawab secara terus ke atas isu kebajikan pemandu teksi seperti insuran dan SOCSO? Jawapannya ia jika pemandu-pemandu teksi ini berada di dalam skim TEKS1M yang diperkenalkan kerajaan. Santiago perlu galakkan 100 pemandu teksi tersebut lebih peka dengan pengumuman kerajaan dan bukan sibuk bermain politik di jalanan dan di Twitter.

Santiago mungkin tidak tahu bahawa di Semenanjung Malaysia sahaja terdapa lebih kurang 60,000 teksi dan sebanyak 37,000 teksi di sekitar Lembah Kelang. Persatuan terbesar yang mewakili pemandu-pemandu teksi di Malaysia ialah Pertubuhan Pemandu Dan Pengusaha Teksi / Limosin Dan Kereta Sewa Malaysia (PETEKMA) yang mempunyai lebih dari 20 ribu ahli di Semenanjung Malaysia.

Maka adalah lebih berkesan jika ingin suarakan isu-isu pemandu teksi bersama-sama PETEKMA jika dibandingkan persatuan-persatuan yang mempunyai ahli-ahli yang tidak seberapa ramainya.

Drama yang dilakukan di pejabat SPAD Kelana Jaya dengan mengaturkan teksi Uber mengambil penumpang, kelihatan lucu kerana segala plot drama mereka kelihatan sungguh teratur dan tetapi malangnya telah dijangkakan kerana kehadiran teksi Uber itu sebenarnya adalah untuk memancing perhatian media yang telah berada sejak 9.00 pagi. Santiago akan dapat perhatian media tetapi beliau juga akan ditertawakan 59,900 pemandu teksi di seluruh Semenanjung Malaysia dengan tipu helah politik beliau.

No comments: