Friday, August 07, 2015

PABM 2015 PERINGKAT AKHIR: YANG GAGAL BERAZAM TERUS KUASAI BAHASA MELAYU

Telah berlangsung saringan peringkat separuh akhir pertandingan PABM 2015. Pelbagai cara, teknik, kebolehan berbahasa Melayu ditunujukkan ketika berpidato.

Seramai 70 pemidato dari seluruh dunia telah pun menghidangkan kebolehan mereka bukan saja di dalam menguasai bahasa Melayu malahan pengetahuan mereka dalam ilmu dan isu-isu semasa juga adalah faktor bagi mereka untuk layak ke peringkat akhir.

Kegagalan untuk terpilih ke peringkat akhir sama sekali tidak melemahkan semangat semangat para peserta untuk terus menguasai bahasa Melayu. 


Pavel Naidenov dari Rusia yang hanya layak ke peringkat separuh akhir, mempelajari lebih dari satu bahasa dan menjelaskan bahasa Melayu mempunyai banyak persamaan dengan bahasa Rusia dari segi penggunaan ayat yang mudah dan bagi beliau, bahasa Melayu juga mempunyai logiknya yang sendiri.




Peserta Mali Mariam Coulibay, sekadar berjaya ke peringkat separuh akhir berpegang kepada pepatah Mali '‘kalau kamu ingin mengenal orang harus belajar tentang bahasa dan budaya' dalam mempelajari bahasa Melayu berharap dengan pengetahuan dan kemahiran ini dapat membantu kerjayanya di masa hadapan terutama di Malaysia dan Indonesia yang kini pesat dengan pembangunan ekonominya.


Bagi Aron Laki dari Hungary melayakkan dirinya ke peringkat separuh akhir adalah satu pencapaian terbaik baginya apabila beliau hanya mempelajari bahasa Melayu dalam masa setahun sahaja. Beliau tidak menganggap ia sebagai satu kekalahan malahan ia merupakan satu kejayaan peribadi.

 


Pemidato Eiko Akazawa dari Jepun ini pula tidak kecewa apabila tidak berjaya ke peringkat akhir setelah melakukan yang terbaik. Eiko sangat berminat dengan masyarakat Malaysia dan akan meneruskan menguasai bahasa Melayu.





Di dalam usaha kerajaan untuk memperkukuhkan lagi penggunaan bahasa Melayu, beberapa siri  kempen termasuklah sambutan Bulan Bahasa di peringkat kebangsaan pernah diadakan. Dan kini penganjuran PABM telah memperluaskan lagi penguasaan bahasa Melayu di peringkat dunia.

Pentas PABM juga mampu menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan bahasa perpaduan yang menjadi pemudahcara membentuk perpaduan bangsa di dunia serta mewujudkan keberkesanan dari segi komunikasi antara masyarakat tidak kira di mana mereka berada.
Bagaimanapun, matlamat untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan bahasa perpaduan tidak boleh ditolak ke tepi kerana di negara kita, bahasa Melayulah yang menjadi pemudahcara membentuk perpaduan kaum dan mewujudkan keberkesanan dari segi komunikasi antara masyarakat tidak kira di mana mereka berada.
Usaha memperkukuh penggunaan bahasa Melayu sudah dilakukan sejak sekian lama dengan mengadakan pelbagai kempen termasuklah sambutan Bulan Bahasa di peringkat kebangsaan.
- See more at: http://www.utusan.com.my/rencana/memahami-kepentingan-dua-bahasa-1.121035#sthash.pKn5NDnr.dpuf

Bagaimanapun, matlamat untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan bahasa perpaduan tidak boleh ditolak ke tepi kerana di negara kita, bahasa Melayulah yang menjadi pemudahcara membentuk perpaduan kaum dan mewujudkan keberkesanan dari segi komunikasi antara masyarakat tidak kira di mana mereka berada.
Usaha memperkukuh penggunaan bahasa Melayu sudah dilakukan sejak sekian lama dengan mengadakan pelbagai kempen termasuklah sambutan Bulan Bahasa di peringkat kebangsaan.
- See more at: http://www.utusan.com.my/rencana/memahami-kepentingan-dua-bahasa-1.121035#sthash.pKn5NDnr.dpuf
Bagaimanapun, matlamat untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan bahasa perpaduan tidak boleh ditolak ke tepi kerana di negara kita, bahasa Melayulah yang menjadi pemudahcara membentuk perpaduan kaum dan mewujudkan keberkesanan dari segi komunikasi antara masyarakat tidak kira di mana mereka berada.
Usaha memperkukuh penggunaan bahasa Melayu sudah dilakukan sejak sekian lama dengan mengadakan pelbagai kempen termasuklah sambutan Bulan Bahasa di peringkat kebangsaan.
- See more at: http://www.utusan.com.my/rencana/memahami-kepentingan-dua-bahasa-1.121035#sthash.pKn5NDnr.dpuf

No comments: