Saturday, March 12, 2016

BLOGGERS MELAWAT KILANG MACFOOD ... BETULKE?

Komitmen McDonald's untuk berkongsi pengetahuan yang makanan dihidangkan di rangkaian restoran mereka telah melalui proses kawalan kebersihan dan keselamatan yang sangat tinggi, telah mendapat sambutan positif di kalangan bloggers setelah mereka diberi peluang untuk menyaksikan sendiri di kilang MacFood Services yang terletak di Subang Jaya Industrial Estate.

Walaupun MacFood mengamalkan sikap 'Open Door' kepada pelanggan-pelanggan mereka sahaja, namun bukan sesiapa sahaja dibenarkan memasuki kilang mereka demi menjaga keselamatan terutama tumpuan kepada bahan mentah dan persekitaran kilang.

Di artikel lalu... DI SINI, secara ringkasnya diterangkan betapa pihak McDonald's sangat mengutamakan kualiti bahan mentah yang digunakan bermula dari pembekal sehingga proses pembuatannya. Setelah membaca artikel-artikel rakan-rakan bloggers yang mengikuti siri lawatan ke kilang MacFood, apa yang telah ditulis sebelum ini mengesahkan dan meyakinkan lagi dakwaan-dakwaan nakal yang dilemparkan selama ini bahawa McDonald's tidak mementingkan kualiti makanan adalah TIDAK BENAR.

Pertama, bagi meyakinkan mereka benar-benar melawat kilang MacFood, ada di antaranya sehingga dapat mengambil gambar alat perangkap tikus elektronik dan alat perangkap serangga lalat bagi membuktikan yang kilang MacFood sangat menitikberat keselamatan dan pengukur aras kebersihan keadaan kilang memandangkan bahan-bahan mentah seperti daging dan ayam sentiasa berada di dalam kilang.

Kedua, gambar-gambar yang diletak di blog rakan-rakan ... DI SINI dan DI SINI tidak terdapat di mana-mana laman web yang lain. Di antaranya;


 

Ketiga, rakan-rakan blogger dapat berkenalan dengan keluarga MacFood dan diberi penerangan secara langsung oleh pegawai-pegawai mereka. Di antaranya Pengarah Urusan MacFood sendiri yang memberi taklimat pengenalan kepada mereka mengenai prospek syarikat dan 3 unit proses yang akan dilawat mereka iaitu kawasan proses ayam untuk Nugget, unit proses daging burger dan kawasan pemeriksaan kualiti.

Di antara yang paling menarik adalah peluang rakan-rakan bloggers dapat bertemu dengan Pegawai Jawatankuasa Halal Dalaman Aryzrta Malaysia Sdn Bhd, Puan Sabariah Saamah. Di antara syarat utama pihak berkuasa JAKIM bagi sesebuah kilang memperoleh sijil Halal ialah ia perlu ada jawatankuasa dalaman untuk memantau dan menentukan setiap bahan yang diperolehi dari pembekal dan proses makanan bukan saja selamat dan bersih malahan ia adalah dari sumber yang halal.

Pihak JAKIM juga telah menentukan syarat dan standard, maka pegawai seperti Puan Sabariahlah yang bertanggungjawab memantaunya. Di dalam penerangannya juga, Puan Sabariah sempat berkongsi mengenai proses pembakaran roti (bun) yang turut memastikan standard kelembutannya.

Di pihak McDonald's Malaysia, tidak ada apa yang disembunyikan yang sememangnya mengamalkan prinsip 'Open Door' mereka. Sekali lagi kami ingin berkongsi keyakinan dengan pembaca bahawa segala hidangan makanan dan minuman McDonald's bukan saja mematuhi standard kebersihan tempatan dan syarat sijil halal JAKIM, malahan telah berjaya meraih keyakinan pelanggan-pelanggan dari negara-negara Arab dan Teluk.

Laporan demi laporan pun telah kami kongsikan ... DI SINI dan bersaksikan lawatan rakan-rakan bloggers ke kilang MacFood, tiada apa yang perlu diragukan malahan ia sentiasa... I'M LOVIN IT!


No comments: