Sunday, March 06, 2016

PRESIDEN #MCA : MASA UNTUK MENILAI SEMULA DAN BERSEDIA MENUJU KE HADAPAN

Di dalam meraikan ulangtahun ke 67 MCA, Presiden parti Datuk Liow Tiong Lai mengingatkan ahli-ahli MCA untuk mengambil peluang menyemak dan menilai semula prestasi parti untuk bersiap sedia menuju ke masa hadapan dengan menjelaskan visi dan mesej MCA. Ahli-Ahli MCA juga hendaklah berjuang berpandukan landasan nilai-nilai dan prinsip-prinsip yang diperjuangkan oleh pengasas MCA bagi mengemudi aliran politik hari ini.

Adalah menjadi kewajipan dan tanggungjawab MCA untuk menegakkan nilai-nilai ini dan visi parti untuk negara dan masyarakat Cina walau apa pun cabaran getir yang sedang melanda, sebagai Presiden yang dipertanggungjawabkan, Datuk Liow  menegaskan komitmen MCA adalah untuk melindungi kebajikan masyarakat Cina dan sekali-kali tidak akan meninggalkan perjuangan ini.

Mengimbas kembali sejarah lalu, masyarakat Cina sangat memerlukan suara mereka didengari dan ketika itulah Tun Tan Cheng Lock telah bangkit memberi inspirasi kepada mereka dan mendapat sokongan padu dari Dewan Perniagaan Cina, Dewan Perhimpunan Cina dan persatuan Cina di seluruh negara. Tetapi malangnya hari ini, masyarakat Cina telah berpecah dan berbalah.

Oleh itu demi survival yang berterusan, Datuk Liow mengingatkan pentingnya semua lapisan masyarakat Cina bersatu.

Walaubagaimanapun, Datuk Liow menghargai sokongan yang berterusan dan komitmen serta sokongan dari rakan-rakan setia parti, persatuan-persatuan Cina dan tidak ketinggalan dari kumpulan veteran yang sanggup berkongsi kebijaksanaan dan pengalaman serta kejayaan dengan kepimpinan parti hari ini.

Walaupun rakyat berhadapan dengan cabaran ekonomi global yang lembap dan kuasa politik Cina yang berbelah-bagi dan juga isu-isu perkauman dan fanatik agama yang melampau, MCA perlu terus buktikan kemampuannya bukan sekadar dalam berpolitik tetapi melalui pembangunan ekonomi, kebudayaan dan terutama sekali pendidikan.

Politik pembangkang adalah politik kebencian dan mereka akan lakukan apa saja sehingga mampu menabur fitnah dan memutar-belitkan isu hanya untuk meraih undi. Itu bukan cara MCA. Sebagai parti komponen pemerintah, MCA akan terus memacu inisiatif secara aktif ke arah membangunkan negara dan melaksanakan program-program yang bermanfaat kepada kebajikan rakyat.

Sekiranya masyarakat Cina inginkan kehadiran mereka di dalam kerajaan Persekutuan dan juga negeri, MCA perlu diberi peluang mewakili majoriti mereka dan seharusnya membuang sikap yang ibarat 'inginkan kuda berlari pantas tetapi tidak sanggup memberi mereka makan dengan baik."

Bersatu dan perpaduan adalah tunggak kejayaan dan MCA dari awal penubuhannya mementingkan kedua-dua aspek tersebut bersama-sama menyumbang dalam sebuah negara yang berbilang kaum seperti negara kita. Kempen 'Stronger Together' adalah di antara tiga fasa di bawah Pelan Transformasi MCA di bawah kepimpinan Datuk Liow. Kempen ini perlu dimulakan dengan perpaduan di dalam parti dahulu dan barulah melangkah ke seterusnya bagi mencapai perpaduan negara.


Oleh itu, di dalam meraikan ulangtahun MCA ke 67 dengan bertemakan ‘Realise Moderation, Build on Pragmatism’ dan bermaksud merealisasikan kesederhanaan bersandarkan kebenaran dan situasi yang realistik dan bukan retorik, MCA dengan kepimpinan Datuk Liow tegas komited untuk menegakkan perpaduan, keharmonian dan kestabilan untuk kebaikan masyarakat Cina secara keseluruhannya dan tiada siapa yang akan dipinggirkan walaupun ada yang telah tersesat jalannya.

Datuk Liow juga mengambil kesempatan menyatakan yang MCA di bawah kepimpinannya tidak sekali-kali akan berputus asa dalam usaha mereka untuk kekal kukuh kerana mereka ada 'political will' dan ia juga adalah harapan di ulangtahun MCA yang ke 67.

No comments: