Pengumuman yang dibuat Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak pada 17 Mac 2014 bahawa penerbangan MH370 berakhir di Lautan Hindi kini hampir diselesaikan 99% dan menepati seperti yang dijangkakan.
Sejak kehilangan pesawat MH370 dua tahun yang lalu, seperkara yang pasti ialah komitmen kerajaan Malaysia untuk mencari bukti berterusan dan pelbagai teori juga telah dikemukakan. Namun teori-teori yang telah dikemukakan sehingga membabitkan operasi besar-besaran SAR 26 negara dan meliputi kawasan seluas 2.24 juta batu nautika akhirnya mendapat kepastian yang MH370 telah terhempas di kawasan yang lebih fokus di sekitar Lautan Hindi.
Teori operasi SAR yang tertumpu di kawasan Lautan Hindi telah mendatangkan hasil apabila pertemuan serpihan pertama disahkan bangkai MH370 ditemui di Pulau Reunion di Lautan Hindi pada bulan Julai tahun lalu.
Kini pertemuan kedua pula di perairan Mozambique telah disahkan pihak berkuasa Australia pada 23 Mac lalu. Proses pengesahan bukti kedua ini telah dilakukan oleh kumpulan pihak Malaysia bersama-sama 7 pakar-pakar yang diiktiraf dari negara-negara yang berbeza. Mereka mengesahkan yang serpihan mereka terima adalah dari bahagian Boeing 777 sepadan dengan warna pesawat MH370.
Manakala penemuan ketiga pula yang terdampar di selatan pantai Afrika Selatan. Pihak penyiasat masih menunggu kebenaran dari pihak berkuasa Afrika Selatan untuk membenarkan serpihan tersebut dibawa ke Australia untuk kajian lanjut bagi pengesahan seterusnya.
Menteri Pengangkutan Datuk Liow Tiong Lai di dalam pengumumannya yang terkini sangat berkeyakinan yang pengumuman pencarian pesawat MH370 difokus di sekitar Lautan Hindi oleh PM Najib Razak adalah tepat dan ia berdasarkan kepada jarak laluan pesawat di sekitar 120 kilometer persegi.
Oleh itu Datuk Liow merasakan yang ada keperluan untuk menghantar satu pasukan untuk meneruskan pencarian serpihan pesawat di sekitar pulau Mozambique dan juga di pantai Afrika Selatan. Kini tumpuan adalah lebih fokus untuk melengkapkan misi pencarian dan kesemua pihak yang diberi tanggungjawab tetap berharap yang pesawat MH370 akan ditemui kerana masih ada baki 10,000 batu kaki persegi Lautan Hindi yang belum diterokai.
Pesawat MH370 telah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 12:41 waktu tempatan pada 8 Mac 2014, yang membawa 227 penumpang, sepuluh anak kapal, dua juruterbang dengan muatan kargo seberat lebih kurang 14 tan. Perjalanan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing sepatutnya mengambil sekitar 5 jam 34 minit.
Kali terakhir Pesawat Boeing 777 dihubungi melalui sistem penghantaran automatik pada 1.07 pagi, dipandu kapten Zaharie Ahmad Shah, telah bercakap kepada kawalan trafik udara Malaysia 12 minit kemudian diserahkan kepada kawalan Vietnam. Zaharie telah berkata: "Selamat malam Malaysia tiga tujuh kosong.."
Apa yang berlaku seterusnya adalah pada 1.21 pagi, separuh perjalanan ke Teluk Thailand, pesawat itu telah hilang daripada radar awam dan transponder telah berhenti berfungsi atau mungkin telah dimatikan. Walaubagaimanpun ia masih kelihatan di radar tentera, namun secara tiba-tiba ia telah bertukar laluan penerbangan dan menuju kembali dari arah yang ia datang sebelum menuju ke sebelah barat dan telah dikesan oleh radar tentera Malaysia pada 1.40 pagi di Pulau Pinang.
Walau apa pun teori yang pernah dikemukakan samada di media sosial mahupun dari pakar-pakar penerbangan, namun yang pasti pasukan penyiasatan serta kerajaan Malaysia khususnya komited untuk melakukan yang terbaik dan mengenal pasti apa sebenar berlaku di sebalik kehilangan pesawat MH370.
Sejak kehilangan pesawat MH370 dua tahun yang lalu, seperkara yang pasti ialah komitmen kerajaan Malaysia untuk mencari bukti berterusan dan pelbagai teori juga telah dikemukakan. Namun teori-teori yang telah dikemukakan sehingga membabitkan operasi besar-besaran SAR 26 negara dan meliputi kawasan seluas 2.24 juta batu nautika akhirnya mendapat kepastian yang MH370 telah terhempas di kawasan yang lebih fokus di sekitar Lautan Hindi.
Teori operasi SAR yang tertumpu di kawasan Lautan Hindi telah mendatangkan hasil apabila pertemuan serpihan pertama disahkan bangkai MH370 ditemui di Pulau Reunion di Lautan Hindi pada bulan Julai tahun lalu.
Kini pertemuan kedua pula di perairan Mozambique telah disahkan pihak berkuasa Australia pada 23 Mac lalu. Proses pengesahan bukti kedua ini telah dilakukan oleh kumpulan pihak Malaysia bersama-sama 7 pakar-pakar yang diiktiraf dari negara-negara yang berbeza. Mereka mengesahkan yang serpihan mereka terima adalah dari bahagian Boeing 777 sepadan dengan warna pesawat MH370.
Manakala penemuan ketiga pula yang terdampar di selatan pantai Afrika Selatan. Pihak penyiasat masih menunggu kebenaran dari pihak berkuasa Afrika Selatan untuk membenarkan serpihan tersebut dibawa ke Australia untuk kajian lanjut bagi pengesahan seterusnya.
Menteri Pengangkutan Datuk Liow Tiong Lai di dalam pengumumannya yang terkini sangat berkeyakinan yang pengumuman pencarian pesawat MH370 difokus di sekitar Lautan Hindi oleh PM Najib Razak adalah tepat dan ia berdasarkan kepada jarak laluan pesawat di sekitar 120 kilometer persegi.
Oleh itu Datuk Liow merasakan yang ada keperluan untuk menghantar satu pasukan untuk meneruskan pencarian serpihan pesawat di sekitar pulau Mozambique dan juga di pantai Afrika Selatan. Kini tumpuan adalah lebih fokus untuk melengkapkan misi pencarian dan kesemua pihak yang diberi tanggungjawab tetap berharap yang pesawat MH370 akan ditemui kerana masih ada baki 10,000 batu kaki persegi Lautan Hindi yang belum diterokai.
Pesawat MH370 telah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 12:41 waktu tempatan pada 8 Mac 2014, yang membawa 227 penumpang, sepuluh anak kapal, dua juruterbang dengan muatan kargo seberat lebih kurang 14 tan. Perjalanan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing sepatutnya mengambil sekitar 5 jam 34 minit.
Kali terakhir Pesawat Boeing 777 dihubungi melalui sistem penghantaran automatik pada 1.07 pagi, dipandu kapten Zaharie Ahmad Shah, telah bercakap kepada kawalan trafik udara Malaysia 12 minit kemudian diserahkan kepada kawalan Vietnam. Zaharie telah berkata: "Selamat malam Malaysia tiga tujuh kosong.."
Apa yang berlaku seterusnya adalah pada 1.21 pagi, separuh perjalanan ke Teluk Thailand, pesawat itu telah hilang daripada radar awam dan transponder telah berhenti berfungsi atau mungkin telah dimatikan. Walaubagaimanpun ia masih kelihatan di radar tentera, namun secara tiba-tiba ia telah bertukar laluan penerbangan dan menuju kembali dari arah yang ia datang sebelum menuju ke sebelah barat dan telah dikesan oleh radar tentera Malaysia pada 1.40 pagi di Pulau Pinang.
Walau apa pun teori yang pernah dikemukakan samada di media sosial mahupun dari pakar-pakar penerbangan, namun yang pasti pasukan penyiasatan serta kerajaan Malaysia khususnya komited untuk melakukan yang terbaik dan mengenal pasti apa sebenar berlaku di sebalik kehilangan pesawat MH370.
No comments:
Post a Comment