Wednesday, December 23, 2015

TIKET BAS EKSPRES DI VENDING MACHINE DAN ATAS TALIAN


Untuk mengatasi kebimbangan jika kita tidak akan dapat tiket bas ekspres untuk balik kampung nanti pada cuti panjang menjelang cuti Maulidur Rasul dan Krismas, pihak SPAD ingin memaklumkan yang kemudahan Vending Machine telah disediakan dan belian tiket melalui sistem atas talian juga ada.

Senarai syarikat-syarikat bas ekspres? Sila layari ... http://www.spad.gov.my/ms/tiketBE

Kemudahan Vending Machine hanya boleh didapati di Terminal Bersepadu Selatan di Bandar Tasik Selatan (TBS-BTS) dan telah disediakan 7 buah daripada 68 syarikat bas ekspres. Manakala pengguna yang ingin ke Pantai Timur melalui Hentian Jalan Pekeliling, mereka tetap boleh beli tiket secara online.

Walaubagaimanapun, kaunter-kaunter tiket tetap dibuka untuk TBS-BTS dan juga di Hentian Jalan Pekeliling. Sebanyak 41 kaunter sistem tiket berpusat juga telah dibuka bagi penjualan tiket cetakan komputer kepada pengguna. 

Yang penting perlu beli terlebih awal agar dapat elak daripada terpaksa beratur panjang nanti.

Dengan adanya kemudahan sistem hubungan pengangkutan awam lain seperti LRT, KTM Komuter, KLIA Transit dan perkhidmatan teksi di dalam satu lokasi di TBS-BTS, pasti dapat mengelakkan kesesakan lalu lintas dan memudahkan perjalanan pengguna bas.

Pihak SPAD juga akan memastikan bas yang cukup di waktu-waktu cuti panjang ini. Permohonan Lesen Perubahan Sementera (LPS) juga telah dibuka kepada pengendali bas ekspres yang menyediakan bas tambahan. Tempoh sah LPS ini adalah dari 23 Disember 2015 hingga 3 Januari 2016. 
 

No comments: