Monday, December 28, 2015

YAYASAN FELDA, INSTITUSI PERTAMA DI DUNIA KELUARKAN SIJIL ANTARABANGSA CITY & GUILDS




Sejak ditubuhkan FELDA ENGLISH LANGUAGE CENTRE (FELC) pada tahun 2003, kursus intensif Bahasa Inggeris telah diperkenalkan kepada pelajar-pelajar lepasan SPM yang terdiri daripada anak-anak peneroka, anak-anak pegawai Felda, pelajar-pelajar Sekolah Angkat Felda serta pelajar lain yang berminat dari seluruh Malaysia.

Kemudian pada 2012, FELC mengorak langkah maju ke tahap yang lebih tinggi apabila Yayasan Felda bekerjasama dengan City and Guilds, United Kingdom bagi meningkatkan mutu pembelajaran Bahasa Inggeris. Nilai pengiktirafan sijil yang dikeluarkan juga telah dinaik tarafnya bagi persiapan kepada yang layak untuk meneruskan pengajian mereka di luar negara. Dengan sijil City & Guilds ini juga, pelajar lepasa YFELC dijangka mudah mendapat peluang pekerjaan.

Kini, Yayasan Felda adalah Institusi pertama di dunia yang diiktiraf untuk menawarkan kursus Bahasa Inggeris di bawa City & Guilds London pada tahun hadapan. Kursus Bahasa Inggeris yang akan dinamakan sebagai Yayasan Felda as a Second Language (YFESL) dan Yayasan Felda English for Young Learners (YFEYL) dengan logo tersendiri dicetak di atas sijil akan dikeluarkan pihak City & Guilds.

Pengumuman ini telah dibuat oleh Pengerusi Felda Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad dalam Majlis Graduasi Kolej Yayasan Felda baru-baru ini. Tan Sri juga ingin pastikan yang sijil ini sama taraf di peringkat antarabangsa seperti sijil-sijil yang dikeluarkan badan-badan profesional lain. 


Ini adalah juga di antara inisiatif yang dilakukan pihak Yayasan Felda untuk memberi peluang kedua kepada generasi baru Felda yang tidak dapat melanjutkan pelajaran mereka ke pengajian tinggi. Yayasan Felda telah menawarkan lebih dari 15 jenis kursus kemahiran dan seramai lebih dari 16,000 telah mendapat pendidikan kemahiran sejak 1999. Di antara kursus yang ditawarkan adalah penjagaan kesihatan, fesyen, dandanan rambut dan yang berkaitan dengan hospitaliti.

Kesemua kursus yang ditawarkan Yayasan Felda mengguna Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan dan diiktiraf oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran, Kementerian Sumber Manusia.

Manakala City & Guilds pula adalah pengajian tinggi vokasional terkemuka di United Kingdom yang menawarkan lebih daripada 500 kelulusan di dalam 28 sektor industri melalui 8,500 pusat yang diluluskan di lebih 100 buah negara di seluruh dunia.

Tuan John McGhee, Ketua Operasi Antarabangsa City & Guilds yang turut hadir di Majlis Konvokesyen tersebut juga menerangkan bagi memastikan keberkesanan pembelajaran Bahasa Inggeris di kalangan pelajar YFELC, tahap kemahiran bahasa ditentukan terlebih awal dan targetnya adalah pelajar di peringkat sekolah rendah dan menengah rendah.

Pendekatan City & Guilds pula adalah membentuk keyakinan murid dengan pertuturan harian dalam Bahasa Inggeris supaya mereka boleh memahami bahasa itu sebelum mengguna buku teks.

No comments: