Saturday, December 19, 2015

SELEPAS PERSEPI BURUK TERHADAP PEKERJA ASING FELDA KINI DIFITNAH PULA

Selang beberapa bulan sahaja, pada bulan Julai lalu laporan WSJ telah sedaya upaya membuat cerita mengenai kononnya terdapat pencabulan hak asasi manusia di ladang FGV yang melibat pekerja asing. Namun dengan segera pihak FGV telah membuat kenyataan balas dan membuktikan yang WSJ telah memilih hanya sebahagian kecil daripada artikel lengkap mereka.

Di antara perkara yang disentuh WSJ adalah mengenai gaji minima, waktu bekerja serta tempat tinggal pekerja asing. FGV telah pun menerangkan yang semua pekerja asing FGV diberikan hak dan keistimewaan yang sama seperti rakyat Malaysia berasaskan kepada peraturuan buruh Malaysia serta Deklarasi Organisasi Buruh Antarabangsa bagi Prinsip Asas dan Hak di Tempat Kerja.

Gaji minima pekerja asing  FGV pula adalah berpandukan kepada Persatuan Pengeluar Pertanian Malaysia dan dikawal selia oleh Kementerian Sumber Manusia dan diuruskan oleh Jabatan Tenaga Kerja FGV di bawah Kluster Huluan Sawit. 

Dengan jelas tujuan WSJ adalah untuk menimbulkan persepsi buruk terhadap FGV. Kemudian, beberapa hari lalu tersebar pula fitnah ini di laman-laman media sosial;



Kali ini fitnah yang melibatkan panel kesihatan untuk pekerja asing yang kononnya syarikat lantikan FGV, MediExpress telah disenaraihitam kerana tiada surat jaminan dari Kementerian Kesihatan (KKM). Sekali lagi FGV dengan pantas menafikannya malahan semakan telah dibuat dengan KKM, pihak insurans dan juga MediExpress itu sendiri.

Mengapa FGV menjadi sasaran persepsi buruk dan fitnah di media antarabangsa dan di laman sosial? Jawapannya adalah terang dan jelas apabila Felda telah terus-terusan menjadi deposit tetap parti memerintah Barisan Nasional yang kini diterajui DS Najib Razak.

Kita telah menyaksikan bagaimana pihak pembangkang telah kalah dalam setiap kes fitnah yang dibawa ke mahkamah seperti PKR dan Suara Keadilan, pemimpin PAS seperti Mustapa Ali dan penghasut terbesar ANAK, Mazlan Aliman. Namun kegagalan pembangkang telah mendapat kerjasama dengan media antarabangsa yang hanya mendapat maklumat dari mereka dan melaporkan bahagian-bahagian terpilih untuk disensasikan.

Oleh itu, semua yang terlibat seperti seranta Felda perlu giat turun padang untuk menjelaskan isu-isu semasa dengan memberi penerangan dengan sebaik mungkin agari peneroka mendapat pemahaman sebenar dan tidak dipengaruhi persepsi semata-mata.

No comments: