Monday, December 14, 2015

MCA BEKERJASAMA DENGAN PDRM TANGANI KESELAMATAN NEGARA DAN ANCAMAN IS


Kerajaan menjadi semakin bimbang tentang ancaman yang semakin meningkat daripada Negara Islam ataupun (IS) Islamic Statedi Iraq, dan ini menjadi dorongan utama terhadap usaha pencegahan keganasan. Terdapat rakyat di negara ini pergi ke luar negara untuk menyertai militari mereka di atas nama jihad yang membunuh sesama sendiri.

Di atas ancaman keganasan terbaru global ini, MCA telah menganjurkan satu seminar bertajuk "Keselamatan Negara dan Ancaman dari IS". Seminar yang dihadiri ahli-ahli MCA telah diberi penerangan oleh DCP Dato’ Rosly Bin Abas, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penyelidikan dan Keurusetiaan Cawangan Khas PDRM, Bukit Aman serta SAC Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism (E8), Cawangan Khas PDRM, Bukit Aman.

Di dalam ucap utamanya, Presiden MCA Datuk Liow Tiong Lai menegaskan kekuatan negara bergantung kepada penyatuan rakyatnya dalam kepelbagaian dan inilah tunggak rakyat Malaysia. Malangnya, negara tidak terlepas dari berhadapan dengan keganasan yang telah menganggu perpaduan kaum di negara ini.

Walaubagaimanapun, kita tidak keseorangan. Seluruh dunia sedang diancam dengan ideologi melampau IS ini. Datuk Liow menjelaskan yang isu keganasan IS ini bukanlah sekitar sesuatu bangsa dan agama sahaja. Isu keganasan IS ini sebenarnya bermotifkan politik tetapi bertopengkan agama.

Menurut laporan terkini Amnesty International, IS telah mengguna senjata serta alat-alat peperangan yang direka dan diperbuat dari lebih daripada 25 negara seluruh dunia. Merkea telah mengguna senjata-senjata ini untuk melakukan jenayah terhadap kemanusiaan di beberapa negara termasuk Iraq dan Syria. Yang terkini, serangan ke atas Paris, Perancis dan California, Amerika Syarikat telah dikaitkan sekali lagi dengan IS.

Pendirian MCA di dalam Barisan Nasional adalah sangat mementingkan kesederharnaan, bersatu dan harmoni dan kerana itu, ahli-ahlinya perlu dimaklumkan tentang ancaman IS ini.

Di dalam negara sedang diancam, keselamatan rakyat sentiasa menjadi keutamaan pasukan polis yang dedikasi. PDRM telah memainkan peranan penting dalam mengekang ideologi militan IS dari merebak. Bertempur dan memenangi ideologi ekstrim ini bukan sesuatu yang baru di Malaysia. Sejarah telah membutkitkan PDRM yang juga pernah dikenali sebagai Pasukan Polis Hutan mengendali dan menangani pemberontakan semasa dari zaman darurat, konfrantasi Indonesia-Malaysia dan kemudian pemberontakan gerila komunis di sempadan Malaysia-Thai termasuk juga kawasan hutan di Sabah dan Sarawak.

Datuk Liow sangat menghargai kebanggaan negara ini yang kita masih warisi, kekal sehingga ke hari ini. Kita terus mendengar bagaimana PDRM berjaya memerangi keganasan.

Ketahan Malaysia banyak bergantung kepada kerajaan BN yang mewakili semua rakyat Malaysia. Falsafah BN yang mengamalkan kesederhanaan telah membantu kita mengharungi cabaran-cabaran yang dihadapi sejak merdeka. Datuk Liow berharap agar kita membantu proses bagi mengembalikan ke jalan kesederhanaan di mana bapa-bapa pengasas kita telah gariskan.

Kepentingan untuk ketengah kehidupan sederhana di samping memerangi ekstremisme tidak boleh dipandang ringan dan Datuk Liow menyatakan komitmen berterusannya menyokong segala usaha ke arah kesederhanaan.

Kepimpinan juga memainkan peranan penting didalam cabaran baru ini. MCA diberi tanggungjawab untuk menerajui komuniti bangsa Cina di dalam memerangi ekstremisme. Yang pasti, ini bukan sahaja dipertanggungjawabkan kepada pihak berkuasa, setiap rakyat Malaysia samada lelaki atau perempuan dan kanak-kanak ada peranan masing-masing. Datuk Liow tegaskan, masanya telah tiba dan berharap segala maklumat yang telah diterima dikongsikan bersama-sama keluarga, rakan dan masyarakat.

No comments: