Wednesday, December 16, 2015

CAPTAIN 'STRONGER TOGETHER' MCA SEMAKIN AGRESIF... SIAPA DIA?


Sesiapa pun tidak akan menafikan jika "Bersatu Teguh, Bercerai Roboh" di dalam membentuk sesuatu kejayaan. Walaupun terkesan di PRU lalu dengan hanya memenangi 7 kerusi parlimen, MCA tetap ingin berkhidmat untuk kaum Cina dan kembalikan keyakinan mereka. Oleh itu, MCA tangkas mewujudkan Pelan Transformasinya yang terdiri daripada 3 fasa yang telah dilancarkan tahun lepas.

Fasa pertama Pelan Transformasi MCA memperkenalkan persediaan awal untuk PRU14 dengan kempen 'Stronger Together' atau Teguh Bersama, fasa kedua pula adalah  'Harnessing diversity'  yang membawa maksud memanfaatkan kepelbagaian dan yang ketiganya pula memberi tumpuan kepada 10 strategi ekonominya.

Di mesyuarat Jawatankuasa Pusat MCA baru-baru ini, Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai telah mengumumkan dan seterusnya melantik Datuk Wee Ka Siong sebagai Pengerusi Jentera Pilihanraya ke 14 MCA. Bagi meneruskan kempen 'Stronger Together' ini, ia akan dilancarkan di peringkat negeri pada March 2016. Kempen yang bertemakan teguh bersama ini telah pun dilancarkan di peringkat kebangsaan dan tiba masanya ia menyusuri di kesemua negeri bagi mendekati ahli-ahli dan pengundi di akar umbi.

Datuk Liow yakin Pelan Transformasi MCA berada di landasan betul yang kini telah mendapat sokongan lebih besar. Beliau juga berikrar agar MCA akan bangkit untuk memberi khidmat yang terbaik kepada rakyat.

Perlantikan Datuk Wee Ka Siong adalah sangat tepat sekali memandangkan di setiap PRU beliau sentiasa ke hadapan untuk mengatur setiap strategi dan penyusunan jentera kempen. Malahan di setiap pilihanraya kecil, walaupun adakalanya BN kalah namun peningkatan sokongan BN di kalangan pengundi Cina sangat memberangsangkan.

Jika diteliti di dalam Facebook MCA mahupun di laman sosial Datuk Wee sendiri, beliau agresif turun padang bertemu dan berdialog dengan rakyat di semua peringkat. Di antaranya;



Di kesempatan ini juga, Datuk Wee telah memberi penerangan isu-isu semasa dan program-program kerajaan terutama kepada usahawan SME;


Datuk Wee juga senang didampingi anak-anak muda;


Datuk Wee pernah berkata - MCA dan Barisan Nasional (BN), kita didalam sebuah keluarga yang sama, maka kita sama-sama memikul tugas dan tanggungjawab kerajaan. Oleh itu, walaupun MCA adalah parti untuk bangsa Cina namun ketika berkhidmat, Datuk Wee juga memastikan bangsa-bangsa lain mendapat perhatian yang sama;


Oleh itu, memang tepat sekali perlantikan Datuk Wee menerajui dan mengetuai jentera pilihanraya MCA bagi menghadapi PRU14 akan datang. Penyusuan rapi dengan strategi kempen yang menyeluruh amat diperlukan rakyat bukan sahaja untuk memenangi hati mereka malahan memberi pencerahan ke atas setiap serangan fitnah dan kebencian DAP.

Politik kebencian yang diserapkan DAP di kalangan pengundi Cina perlu ditangani segera. Sejak DAP mendominasi pengundi Cina, suasana keamanan dan keharmonian rakyat yang berbilang bangsa di negara ini telah semakin tercalar sehinggakan cabar-mencabar di antara kaum bukan sahaja terjadi malahan soal ugama juga telah menjadi percaturan politik DAP.

Landskap politik di kalangan pengundi Cina yang telah didominasi DAP perlu diubah dan dengan strategi 'Stronger Together' MCA, akan mampu membawa rakyat Malaysia hidup bersatu menuju masa depan yang lebih maju bagi menghadapi cabaran yang mendatang. Sesungguhnya, Datuk Wee bukanlah pemimpin politik yang sekadar bercakap tetapi beliau telah membuktikan yang beliau adalah seorang ketua yang gemar berkhidmat.

No comments: