Monday, December 21, 2015

KEMASKINI MUKTAKHIR DARI SPAD BAGI PENYUSUNAN SEMULA RANGKAIAN BAS HENTI-HENTI


Penyusunan semula laluan bas henti-henti di KL dan Lembah Klang telah pun bermula sejak 1 Disember lalu dan maklumat terperinci laluan baru ini boleh di dapati ... DI SINI. Sepanjang tempoh percubaan ini, pihak SPAD sentiasa memantau  dan mengambil tindakan proaktif agar setiap permasalahan operasi dapat diatasi dan diperbaiki sebelum dilaksanakan sepenuhnya sebelum akhir tahun ini juga.

Segala usaha untuk menstabilkan jadual bas telah diperolehi melalui pemantauan laluan dan kekerapan harian dan yang pasti dari maklum balas dari pihakpengguna. Setakat ini ada 3 perkara utama yang diberi perhatian pihak SPAD;

a. Mengatasi kekurangan bas
b. Menurunkan masa menunggu
c. Menstabilkan perkhidmatan

Bagi mengatasi kekurangan bas, pihak SPAD telah mengerahkan 59 bas tambahan secara berperingkat ke kawasan permintaan yang tinggi. Sebagai penyelesaian jangka pendek, pengendali bas yang terlibat akan menyewa bas sehingga bas yang mencukupi.

Di antara kawasan yang mengalami masalah operasi yang ketara adalah sepanjang Koridor Jalan Ipoh dan Sungai Besi di mana laluan permintaan tingginya merangkumi Kepong, Selayang dan Puchong. Bagi menstabilkan kekerapan bas, bermula 18 Disember lalu, laluan ini telah menyediakan bas tambahan.

Sebanyak 22 buah bas tambahan telah disediakan di Koridor Jalan Ipoh meliputi kawasan Taman Ehsan, Sri Sinar, Bandar Baru Selayang dan Selayang Utama. Manakala 10 buah bas tambahan lagi telah dikerahkan untuk Koridor Sungai Besi yang meliputi Serdang dan laluan dari Putrajaya ke Bandar Utama.

Selain daripada itu, pengendali yang menyediakan perkhidmatan bagi Koridor Lebuhraya Persekutuan akan menambah 27 buah bas bagi meliputi kawasan yang berikutnya; Kampung Delek, Pandamaran, Sri Pendamar, Johan Setia, Sungai Rasau, Banting dan Bandar Klang pada 25 Disember.
TERKINI, pengumuman muktahir sekali adalah laluan 600 (Puchong Utama - HAB Pasar Seni) di sepanjang Koridor Jalan Klang Lama dan laluan 506 (Putrajaya Sentral - Bandar Utama) di sepanjang Koridor Sungai Besi akan dikendalikan semula oleh RapidKL yang telah pun berkuatkuasa pada 21 Disember 2015. Waktu operasinya pula adalah dari 5:30 pagi -11:30 malam dengan kekerapan setiap 10 minit ketika waktu puncak pagi dan petang.

Laluan 506 pula akan beroperasi dari 6:00 pagi -11:30 malam dengan kekerapan setiap 30 minit ketika waktu puncak pagi dan petang.

RapidKL Mengendalikan Laluan 600 dan Laluan 506 Berkuatkuasa 2...
Berkuat kuasa 21 Disember 2015, laluan 600 dan laluan 506 mula dioperasi oleh RapidKL.Laluan 600 (Puchong Utama – HAB Pasar Seni) waktu operasi dari 5:30 a.m. -11:30 p.m. dengan kekerapan setiap 10 minit.Laluan 506 (Putrajaya Sentral – Bandar Utama) operasi dari 6:00 a.m. -11:30 p.m. dengan kekerapan setiap 30 minit.
Posted by Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat - SPAD on Sunday, December 20, 2015

Bagi menjamin kekerapan perkhidmatan tidak terganggu, pihak SPAD akan mengambil tindakan tegas kepada pengendali yang gagal mematuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan. Di antara tindakannya termasuk memberi laluan kepada pengendali bas lain yang lebih berkemampuan untuk melaksanakan tanggungjawab mereka.

Dengan pemantauan dan pemerhatian rapi serta maklumbalas dari pengguna, pihak SPAD ingin memaklumkan yang perlaksanaan ini tidak statik dan mereka sentiasa terbuka kepada pengajian semula dan sentiasa memperbaiki laluan serta jadual perjalanan berpandukan maklumbalas pengguna. Di samping itu, pihak SPAD sentiasa memantau operasi pengendali-pengendali bas dengan Sistem Hab Pemantauan Prestasi (Performance Monitoring Hub System atau PMHS).

Segala maklumat lanjut mengenai BNR seperti laluan, jadual bas dan senarai pengendali, sila layari www.spad.gov.my/bnr dan juga digalakkan menghubungi pihak SPAD di talian 1 -800-88-7723 (SPAD) serta e-melkan pandangan anda ke aduan@spad.gov.my atau berkongsi pandangan di Facebook rasmi.

Diharap menjelang 31 Disember nanti, segala perancangan untuk melihat perjalanan perkhidmatan bas henti-henti bertambah lancar dan lebih efisien.

No comments: