Friday, December 04, 2015

DATUK WEE KA SIONG 'PEMBUKA JALAN' PROMOSI PRODUK HALAL TERBESAR KE PASARAN CHINA


Sejak dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab untuk pembangungan PKS terutamanya komuniti perniagaan bangsa Cina, Datuk Wee Ka Siong telah bertemu dengan pelbagai kumpulan dan NGO perniagaan di seluruh Malaysia. Ini juga termasuk komuniti dari kumpulan perniagaan India dan Melayu bagi berkongsi pandangan dan pendapat mereka.

Potensi sektor halal ini sangat luas dan bukan sahaja untuk pasaran di Malaysia tetapi juga di peringkat antarabangsa. Pada tahun ini sahaja, nilai pasaran halal telah mencapai hampir USD2.3 trilion di seluruh dunia, eksport halal Malaysia bernilai RM37.7 bilion dan pada suku kedua 2015 sahaja, bernilai RM19.5 bilion.

Satu perkara penting yang didapati adalah penyertaan bukan Bumiputera dalam industri halal dan nampaknya perushaan mereka telah berkembang begitu pantas sekali. Hampir 70 peratus perusahaan halal adalah terdiri daripada syarikat-syarikat kaum Cina kerana mereka memahami dan mengenali potensi besar pasarannya.

Bagi Datuk Wee, adalah amat penting untuk bekerjasama bagi menjayakan sektor halal ini di mana ia sekali gus dapat meningkatkan ekonomi negara. Di Malaysia, PKS telah menunjukkan minat yang amat tinggi untuk mengambil bahagian dalam perniagaan halal sejak 2014.

Oleh itu, usaha MITI dan JAKIM dalam memperkenalkan Pensijilan Halal dan logonya sangat dihargai sehinggakan ia telah diiktiraf di peringkat badan-badan perusahan dan perniagaan antarabangsa. Ia juga merupakan garis panduan dan simbol kualiti yang telah diterima di negara-negara rakan perniagaan terutamanya di negara China, India dan Timur Tengah. Di situlah tertumpunya potensi pasaran produk halal yang sangat besar di mana jumlah umat Islam di seluruh dunia dijangka meningkat sebanyak 73 peratus iaitu hampir 2.8 bilion menjelang tahun 2050.

Walaubagaimanapun, terdapat kekangan yang dihadapi pemain-pemain industri produk halal di kalangan PKS. Ada di antara mereka memerlukan lebih banyak bimbingan dan bantuan dalam proses permohonan mendapatkan sijil halal dan ada pula yang memerlukan nasihat tentang bagaimana untuk mengekalkan standard operasi mereka agar terus kekal layak memegang sijil tersebut.


Oleh itu, di kesempatan pentas Forum Halal 2015 yang dianjurkan ini, Datuk Wee memohon agar komuniti PKR dapat bersama-sama MITI dan JAKIM menyelesaikan masalah dan kerisauan mereka serta mengurangkan beberapa kerumitan. Melalui platform forum ini, kedua-dua pihak iaitu peserta dapat memahami prosesnya dan pihak berkuasa pula memahami keperluan dan cabaran perniagaan industri halal di dalam dan di luar negara.

Bagi melancarkan lagi proses permohonan sijil halal ini, Datuk Wee mencadangkan agar dibentuk sebuah badan yang terdiri daripada Lembaga Profesional Halal. Ia bertujuan sebagai pangkalan data untuk mengenalpasti perunding-perunding halal yang diiktiraf kerajaan bagi menasihati mengenai prosedur memohon dan yang lebih penting adalah untuk mengekalkan sijil halal yang telah diperolehi.

Seperkara lagi yang perlu komuniti PKS tidak abaikan ialah perdagangan gergasi di negara China. Di bawah inisiatif 'One Belt One Road' (OBOR), China telah membuka peluang yang sangat luas dalam perdagangan produk halal. OBOR adalah usaha negara China membuka semula laluan perdagangan zaman silam mereka yang dinamakan Silk Road yang meliputi perdagangan di darat dan lautan untuk persediaan abad akan datang.

Malaysia merupakan rakan dagangan utama dengan China selama lebih daripada empat dekad apabila kita telah berkongsi sejarah budaya dan hubungan diplomatik secara rasmi. Kepelbagaian budaya kita dan kedudukan yang strategik di Asia Tenggara telah berjaya membina rangkaian yang luas dengan rakan dagangan lain dan ia harus dimanfaatkan.

Dengan Strategi Lautan Biru yang telah diperkenalkan kerajaan, kita pasti mampu mewujudkan pasaran yang besar untuk negara dari segi pemasaran produk-produk halal. Maka adalah bertepatan agar komuniti perniagaan Cina untuk bekerja lebih rapat bersama-sama dengan HDC dan JAKIM untuk menjadi bahagian yang penting di dalam OBOR.

Pada masa ini, China telah menjadi rakan kongsi perdagangan Malaysia yang terbesar bagi enam tahun berturut-turut dan perdagangan dua hala melebihi USD100 bilion dalam dua tahun seterusnya. Maka produk halal perlu menjadi sebahagian besar daripada jumlah itu.

Kerjasama antara Malaysia-China telah terus diperkukuhkan, apabila penetapan Bank of China (M) Berhad sebagai bank penjelasan Renminbi di Malaysia, penubuhan Malaysia-China Taman Perindustrian Kuantan dan Taman Perindustrian Qinzhou China-Malaysia.

Dengan sokongan dan inisiatif pelaburan Sime Darby di Pelabuhan Weifang Sime Darby Port berserta kerja-kerja yang cemerlang di antara PKS dengan HDC dan juga Jakim, kita pasti mempunyai kelebihan untuk menjadi tapak utama di China. Oleh itu, adalah sangat wajar jika Pelabuhan Weifang Sime Darby dijadikan pintu perdagangan produk halal untuk Malaysia.

No comments: