Thursday, January 14, 2016

RAHSIA HIDANGAN MCDONALD'S SENTIASA LAZAT DAN DIGEMARI

Sehingga hari ini, hidangan makanan dan minuman segera McDonald's tetap memenangi selera keluarga rakyat Malaysia. Apakah rahsianya?



Selain daripada mampu memenuhi citarasa rakyat Malaysia, makanan dan minuman McDonald's adalah dijamin bersih dan halal. Pada artikel lalu, kita telah pun menulis bagaimana ketatnya pemeriksaan dan pemantauan pihak Jakim didalam anugerah dan mengekalkan sijil halal mereka di setiap premis restauran McDonald's

Kali ini, kita ingin berkongsi maklumat yang persediaan makanan dan minuman dari peralatan, ramuan dan proses persediaan makanan termasuk pekerja mereka telah mendapat kelulusan syarat Kementerian Kesihatan (KKK) dan Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, Kementerian Sumber Manusia.

Pembekal pemprosesan utama makanan protein McDonald's seperti daging, ayam dan ikan adalah MacFood Services (M) Sdn Bhd. Kilang pengeluaran MacFood dengan lebih 25 tahun pengalaman, pembekal makanan ini melalui prosedur yang ketat dalam membuat setiap produk McDonald's untuk mendapatkan sijil Occupational Safety and Health (OSH) Kementerian Sumber Manusia (KSM) dan juga KKK.

Komitmen dan kesungguhan McDonald's sentiasa menekankan amalan kepada kualiti makanan dan keselamatan makanan merupakan asas kepada jenama mereka di mana hanya bahan-bahan berkualiti tinggi  dipilih bersama-sama pekerja yang terlatih dan persekitaran kilang yang bersih.

Kilang MacFood Services adalah di antara pengusaha kilang makanan yang berdaftar dengan Kementerian Kesihatan selaras dengan Peraturan-peraturan Kebersihan Makanan 2009 yang diwartakan pada 28 Februari 2009 yang mewajibkan semua premis makanan mendaftar dengan Kementerian Kesihatan. Ini adalah bagi menentukan makanan yang dijual premis berkenaan adalah bersih.

Peralatan dan kelengkapan di kilang MacFood juga menjalani audit dari Keystone Foods Group, sebuah badan antarabangsa di dalam keselamatan makanan dan telah mendapat pengiktirafan beberapa akreditasi antarabangsa bagi memastikan produk yang dihasilkan adalah yang terbaik dan berkualiti. Di antaranya adalah;

  • HACCP Certification (Hazard Analysis and Critical Control Points) Program – sistem pengurusan keselamatan makanan
  • ISO 9001:2000 Certification by SIRIM QAS– sistem pengurusan kualiti
  • HALAL Certification by HDC/JAKIM – sijil halal Malaysia 
  • DVS Malaysia (Department of Veterinary Services) Certification – peraturan pemeriksaan veterina
  • Quality Assurance Program (QAP) dan HACCP System

Malahan negara-negara Islam seperti Arab Saudi, Brunei, Bahrain, Kuwait, Qatar dan UAE juga membeli hasil produk MacFood Services, selain daripada Hong Kong, India, Singapura dan Sri Lanka di bawah jenama First Pride.

Di dalam memastikan kualiti dan keselamatan makanan, namun ada juga pihak yang cuba menimbulkan keraguan. Namun sebagai organisasi yang tidak akan kompromi dengan perkara-perkara yang menjejas keyakinan pelanggan mereka, McDonald's telah menjawab beberapa pertuduhan;

1. Kenyataan tentang kopi McDonald's

 

2. Tuduhan LM 10 atau kandungan lemak babi di dalam sos yang tidak pernah diguna oleh McDonald's Malaysia.





3.  Isu daging lembu yang diproses dengan ammonium hydroxide (‘pink slime’)... DI SINI


Dengan penjelasan di atas, sudah cukup beri keyakinan kepada kita yang produk makanan dan minuman McDonald's pasti... Im lovin it!

No comments: