Saturday, January 16, 2016

DATUK EHSANUDDIN BERSAMA BN BACKBENCHERS BERSEDIA DEBAT ISU TPPA


Barisan Backbenchers Barisan Nasional bersedia berhadapan ahli-ahli parlimen pembangkang untuk berdebat pada sidang khas 2 hari yang dijangkakan pada Januari 26 dan 27 akan datang nanti. Salah seorang ahli Parlimen BN yang terkenal dengan hujah berfaktanya seperti Ahli Parlimen Kota Tinggi, Datuk Ehsanuddin pasti telah bersedia.

Persediaan Datuk Ehsan bukan sekadar mendengar bantahan dan segala yang negatif mengenai perjanjian TPP, malahan persediaan Datuk Ehsan lebih mantap setelah berdepan dengan menteri yang bertanggungjawab di dalam rundingan ini di dalam satu taklimat khas untuk ahli-ahli parlimen yang telah diadakan pada 12 Januari lalu.

Untuk pengetahuan sidang taklimat khas ahli-ahli Parlimen bersama Menteri MITI, Dato Mustapa Mohamed ini sebenarnya adalah di atas permintaan pihak pembangkang sendiri yang inginkan segala butir perjanjian TPP ini dibuat secara telus dan terbuka. Sebagai parti pemerintah dan kerajaan yang menghormati dan melaksanakan demokrasi, pandangan dari pihak minoriti juga diberi peluang dan didengari.

Bagi Datuk Ehsan, kesediaan kerajaan menganjur sesi khas penerangan ini dibuat agar semua ahli-ahli parlimen lebih memahami perincian dan maksud sebenar kerajaan menyertai TPP bersama-sama negara lain seperti Amerika, Australia, Brunei, Kanada, Chile, Jepun, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura dan Vietnam. Yang lebih mustahak bagi Datuk Ehsan adalah agar rakyat jelas memahami perjanjian ini dan tidak mudah terpengaruh dengan dakyah politik pembangkang.

Isu yang hangat dibawa pihak yang membantah perjanjian perdagangan TPP ini adalah mengenai penguasaan Amerika dan seterusnya konon Malaysia akan dijajah semula sehingga kuasa Yang DiPertuan Agong juga akan hilang. Secara rasionalnya, adalah tidak munasabah jika Amerika mampu menakluk kesemua 11 negara ahli TPP yang telah pun merdeka dan mempunyai kedaulatan mereka sendiri. Apakah Brunei juga akan kehilangan kedaulatannya kepada Amerika?

Apabila perjanjian TPP ini dipersetujui di parlimen nanti, Datuk Ehsan menyeru agar ia adalah berdasarkan fakta dan bukan kerana fahaman politik masing-masing. Setiap persetujuan nanti mestilah mendahulukan kepentingan rakyat dan bukan untuk taktik jahat sesetengah pihak menjatuhkan Perdana Menteri seperti tuduhan yang dibuat Ahli Parlimen PKR Wong Chen mendakwa Perdana Menteri mempunyai kuasa sepenuhnya untuk menolak atau bersetuju perjanjian TPP ini nanti.

Sesi khas penerangan untuk ahli-ahli parlimen samada dari pihak pemerintah mahupun pihak pembangkang ini juga telah memberi peluang melontarkan sebarang pertanyaan dan Datuk Ehsan melihat betapa telusnya kerajaan Barisan Nasional dalam melaksanakan sesuatu dasar. Oleh itu, mengapa pula perjanjian perdagangan TPP ini perlu dibantah pula?

Walaupun ramai penganalisa politik dan pakar ekonomi percaya yang penyertaan Malaysia dalam perjanjian TPP lebih membawa faedah dari kesulitan, kita tunggu sesi 2-hari khas parlimen untuk mendengar dan menyaksikan perdebatan ini. Datuk Ehsan pasti yang backbenchers dari Barisan Nasional akan mampu menyangkal tuduhan-tuduhan liar pihak pembangkang walaupun mengetahui yang kemenangan undi akan berpihak kepada Barisan Nasional.

Perjanjian TPP ini dijangka akan dimeterai di New Zealand pada bulan Februari akan datang dan hanya akan dilaksana sepenuhnya hanya pada tahun 2018. Justeru, walaupun telah dipersetujui dan ditandatangani, perjanjian ini masih masih ada ruang untuk dibahaskan nanti.

No comments: