Monday, August 03, 2015

#MH370 : PERKEMBANGAN SIASATAN SERPIHAN PESAWAT DARI MENTERI PENGANGKUTAN


Misteri kehilangan MH370 bukan sahaja mendapat perhatian rakyat Malaysia malahan ia pasti menjadi topi berita antarabangsa seandainya terdapat apa-apa perkembangan yang mampu membawa kepada sebarang penemuan baru.

Walaubagaimanapun, dunia telah memberi kerjasama penuh kepada Malaysia dalam misi pencariannya dan komitmen ini telah pun dinyatakan Perdana Menteri Malaysia DS Najib Razak tanpa henti-henti.

Terkini, dikatakan serpihan bangkai pesawat telah dijumpai di Pulau Reunion, Perancis dan masih menunggu pengesahan rasmi walaupun media antarabangsa ada yang telah mengesahkannya.

Namun, pihak Malaysia lebih mementingkan pengesahan dari pakar-pakar penerbangan tempatan dan antarabangsa demi menjaga hati waris MH370 yang telah lama menunggu jawapan. Sebagai kerajaan yang telah mengalami musibah ini, Malaysia amat berhati-hati di dalam membuat laporan dan diharap tidak ada pihak yang terus-terusan memberi harapan palsu kepada mereka lagi.

Kenyataan terkini dari Menteri Pengangkutan, DS Liow Tiong Lai juga menyeru agar janganlah dibuat spekulasi ke atas penemuan terbaru sehingga mendapat pengesahan. Ringkasan kenyataan media beliau adalah seperti berikut;

1. Dalam melaksanakan proses analisa bagi mengesahkan serpihan pesawat MH370, Malaysia akan meminta kerjasama di pihak-pihak sekitar Pulau Reunion.

2. Beberapa pihak telah mengesahkan serpihan yang terdampar di Pulau Reunion adalah sebahagian dari pesawat Boeing 777.

3. Di antara yang mengesahkannya adalah pihak berkuasa Perancis dan syarikat pengeluar Boeing serta pasukan dari Malaysia.

4. Pihak yang bertauliah dari Malaysia, USA, China, Perancis dan Boeing akan turut mengesahkannya pada hari Rabu akan datang dan serpihan pesawat tersebut telah dibawa ke Toulouse pada 1 Ogos lalu.

5. Datuk Liow memohon agar proses penyiasatan ini berjalan lancar demi memberi jawapan kepada para waris yang telah lama menunggu.

6. Pihak kerajaan akan membuat kenyataan rasmi sejurus proses pengesahan telah lengkap.

Kenyataan Media Penuh;
2 AUGUST 2015
FOR IMMEDIATE RELEASE

MEDIA STATEMENT
BY YB DATO’ SRI LIOW TIONG LAI
MINISTER OF TRANSPORT

Liow: Malaysia To Seek Help From Surrounding Territories

Malaysia's Department of Civil Aviation is reaching out to several aviation authorities in territories within the vicinity of Reunion Island in the Indian Ocean. This is to allow the expert to conduct more substantive analysis should there be more debris coming on to land, providing us more clues to the missing aircraft.

We know the flaperon has been officially identified as being part of a Boeing 777 aircraft. This has been verified by French authorities together with aircraft manufacturer Boeing, U.S. National Transportation Safety Board (NTSB) and the Malaysian team comprising the Department of Civil Aviation, Malaysia Airlines, and Malaysian ICAO Annex 13 Safety Investigation Team for MH370.

Accredited representatives from Malaysia, the USA, China, France and Boeing will take part in the verification of the flaperon in Toulouse on Wednesday. The Boeing 777 flaperon arrived in Paris on 1 August 2015 and has been transported by road to Toulouse.

I urge all parties to allow this crucial investigation process to take its course. I reiterate this is for the sake of the next of kin of the loved ones of MH370 who would be anxiously awaiting news and have suffered much over this time.

We will make an announcement once the verification process has been completed.

[END]


No comments: