Tuesday, August 18, 2015

DATUK WEE : KEJATUHAN RINGGIT PERLU DIAMBIL KESEMPATAN UNTUK TINGKATKAN EKSPORT


Adalah menjadi satu putaran dalam dunia perniagaan di mana kita akan saksikan jatuh bangunnya serta suasana baik dan sukar, maka senario ekonomi negara kini bukanlah satu krisis tetapi ia hanyalah satu putaran ekonomi global.

Krisis Kewangan Asia pada tahun 1997-98 adalah berbeza dengan situasi kejatuahun ringgit hari ini di mana ringgit jatuh sehingga paras  RM5 berbanding USD dan ini telah mengakibatkan keseluruhan sektor ekonomi mengalami kerugian.

Dalam menghadapi cabaran ekonomi khususnya kejatuhan nilai ringgit berbanding US Dollar, sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab portfolio Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS), Datuk Ir Wee Ka Siong telah menyarankan sektor awam dan swasta mengutamakan barangan buatan Malaysia dan menukar corak perniagaan yang berorientasikan eksport.

Langkah ini mampu mendorong aktiviti ekonomi yang menguntungkan Malaysia kerana aliran wang tunai hanya berlaku dalam negara ini dan tidak mengalir ke negara asing dan kerajaan sedang menggalakkan pengeluar barangan tempatan yang berkualiti dan berupaya untuk dieksport.

Perniagaan yang berorientasikan eksport dan menggunakan bahan mentah tempatan dalam pengeluaran produk yang akan mengaut keuntungan berbanding perniagaan berorientasikan import. Contohnya perniagaan pengeluaran yang berasaskan getah seperti pembuatan sarung tangan, mereka tidak terkesan dengan kejatuhan ringgit kerana bahan mentah boleh diperolehi di negara kita sendiri.

Bagi menggiatkan aktiviti eksport, kerajaan telah pun menubuhkan Majlis Eksport Malaysia Negara sejak tahun lepas dengan sasaran dari 19 peratus kepada 25 peratus menjelang 2020. Oleh itu, Datuk Wee menjelaskan dengan penubuhan  Majlis Eksport Malaysia Negara tersebut, maka kerajaan bersedia membantu usahawan PKS dari segi dana untuk mengembangkan pasaran eksport mereka.

Pada masa yang sama, industri pelancongan juga mampu meningkatkan pengaliran Ringgit ke dalam negara. Dalam usaha ini, kerajaan telah melanjutkan visa percuma dari 15 hari ke 30 hari bagi pelancung-pelancung dari negara Taiwan. Ini bukan sahaja bagus untuk meningkat ekonomi negara tetapi hubungan diplomatik antara dua negara juga mampu diperluaskan dan dieratkan.

Cadangan untuk melanjutkan tempoh visa percuma ini telah disuarakan oleh  Duta Malaysia ke China Datuk Seri Tiong King Sing. Seramai 274,000 pelancong dari Taiwan telah mengunjungi Malaysia pada tahun lalu.

Nampaknya walaupun baru sebulan Datuk Wee menjalani pembedahan dan kelihatan agak susut, namun demi rasa penuh tanggungjawabnya meneraju PKS, beliau tidak henti-henti menjelajah ke seluruh tanahair untuk menjelas keadaan ekonomi hari ini dan seterusnya memberi cadangan dan galakan kepada komuniti peniaga agar mereka tidak panik dan mengetahui bahawa kerajaan sentiasa membantu.

No comments: