Friday, August 07, 2015

#MH370 : DATUK LIOW - HALA TUJU PENCARIAN TETAP DI LAUTAN HINDI


Selepas pengumuman mengesahkan flaperon yang terdampar di Reunion Island Perancis adalah MH370 telah dibuat YAB Perdana Menteri DS Najib Razak pagi tadi, Menteri Pengangkutan DS Liow Tiong Lai yakin hala tuju pencarian adalah di kawasan Lautan Hindi.

Ini adalah berdasarkan kepada penemuan sebahagian daripada bangkai pesawat MH370 yang telah disahkan. Dari sejak awal setelah pengumuman DS Najib Razak tahun lalu untuk memutuskan pencarian dihentikan di Lautan Hindi hingga hari ini, misi pencarian yang memasuki fasa kedua melebarkan kawasan ke 60ribu kilometer lagi.

Pencarian sebelum ini sudah menjangkau 85 peratusdan dengan tambahan 60ribu km persegi dan ini bermakna pencarian akan meliputi 95 peratus kawasan Lautan Hindi dan ini akan terus berlangsung sehingga hujung tahun ini atau awal tahun depan.

Pada masa sekarang, aset negara iaitu dua vessel berada di Lautan Hindi dan negara China telah berjanji untuk menambah vessel yang baru.

Mesyuarat di antara tiga negara iaitu Australia, China dan Malaysia di peringkat menteri di dalam masa terdekat sedang diusahakan untuk membincangkan langkah seterusnya. Walaubagaimanapun, ini juga bergantung kepada cadangan dan pandangan dari pasukan pakar yang menyiasat dari awal lagi.

Pihak Australia juga telah melaporkan bahawa drift pattern yang ada dalam Lautan Hindi Selatan ini memungkinkan flaperon ini dibawa ke kawasan Reunion Island.

Kerajaan Malaysia sangat bersyukur apabila di dalam keadaan yang sangat memerlukan sokongan, negara-negara seperti China, Australia, USA, Peranchis, United Kingdom dan lain-lain telah sentiasa berada di samping kita. Datuk Liow juga menyatakan ucapan terima kasih dan penghargaan kepada kumpulan penyiasat serta pihak berkuasa Perachis yang membuat keputusan untuk meneruskan proses penyiasatan dan pengesahan.

Di dalam membuat pengesahan ini, ia adalah berdasarkan kepada laporan pakar kita dari DCA, MAS dan pasukan penyiasat. Mereka telah sahkan serpihan itu dari MH370.

Pengesahan dari kumpulan penyiasat Malaysia berpandukan rekod penyelenggaraan MAS, 'seal' yang terdapat di flaperon telah disahkan pihak pakar penyelenggaraan MAS. Warna dan maklumat teknikal adalah penunjuk utama.

Kerajaan menghormati peraturan dan undang-undang Peranchis apabila mereka menghendaki setiap bentuk penemuan yang dijumpai di pantai Reunion Island perlu mematuhi protokol negara tersebut. Dikatakan beberapa lagi penemuan serpihan telah dijumpai di sekitar kawasan pantai Reunion dan kita perlu tunggu keputusan dari pihak berkuasa Peranchis yang kini telah dibawa ke makmal untuk pengesahan seterusnya.

Tiada kata-kata yang mampu dihuraikan ketika keluarga mangsa MH370 berhadapan dengan kesedihan yang dialami selama hampir satu setengah tahun. Penemuan bukti fizikal ini diharap akan membawa kepada kebenaran dan pengakhiran pencarian.

Datuk Liow juga mengulangi bahawa sejak diumumkan kehilangan MH370, keluarga dan waris mangsa telah mula membuat tuntutan pampasan dan segalanya diuruskan oleh pihak MAS dan di pihak kementerian hanya boleh membantu sekiranya diperlukan.
 

No comments: