Wednesday, August 26, 2015

KOMEN PEMIMPIN MCA DALAM SKANDAL DEIG


Datuk Dr Wee Ka Siong, Timbalan Presiden MCA mempersoal tindakan pengkritik-pengkritik 1MDB yang sangat vokal ketika mempersoalkannya tetapi membisu seribu bahasa dalam isu Darul Ehsan Investment Group (DEIG).

Beliau juga telah mengingatkan para pengkritik 1MDB bahawa laporan lengkap dari pihak Ketua Audit Negara akan dikemukakan kepada Jawatankuasa Kira-Kira.

Seharusnya sebelum menuding jari dan mencari kesalahan orang lain, mereka perlu melihat diri sendiri terlebih dahulu dan ini adalah prinsip universal yang perlu ada pada semua. Pokoknya kenapa mereka membisu?

Manakala MCA Selangor pula diwakili Setiausaha Jawatankuasa Perhubungan Negeri MCA Selangor, Ng Chok Sin mempersoal tindakan SELCAT untuk tidak membuka fail siasatan ke atas DEIG walaupun secara jelas menunjukkan syarikat RM2 DEIG beroperasi secara berasingan dari MBI. Ini juga jelas akan mewujudkan konflik kepentingan apabila Azmin menduduki di kedua-dua Lembaga Pengarah. Oleh kerana kerajaan negeri dan DUN tidak mempunyai sebarang kuasa untuk memantau, sekali gus DEIG bakal dijadikan sebagai mekanisma rasuah dan penyelewengan dana oleh Menteri Besar.

Selama ini, Pakatan sangat megah dengan slogan 'Undi Pakatan untuk memerangi rasuah' dalam setiap siri kempen politik mreka, konon untuk menggambarkan yang mereka adalah barisan pemimpin yang boleh dipercayai dan tidak akan mengamalkan sebarang bentuk rasuah tetapi kini jelas
mereka telah mengecewakan pengundi dan rakyat Selangor.

MCA Selangor juga menuntut tiga Exco negeri dari wakil DAP untuk menyatakan pendirian mereka mengenai tindakan MB Azmin Ali untuk memindahkan aset negeri yang bernilai RM30 bilion dari MBI ke syarikat RM2 DEIG.

Ramai di antara ahli DUN dari kedua-dua belah pihak telah menyuarakan keraguan mereka terhadap DEIG tetapi Exco Kanan dari DAP, seperti Dato Teng Chang serta dua lagi rakan-rakan mereka telah memilih untuk kekal bisu.

Yang paling menghairankan apabila Azmin menyatakan nilai aset Selangor adalah RM6.3 bilion di dalam DUN manakala laporan-laporan berita serta sumber kerajaan negeri mendedahkan ia sebenarnya bernilai RM30 bilion. Apakah Azmin cuba mengelirukan semua pihak?

Di dalam kenyataan media berasingan, Ng Chok Sin mengingatkan kita semua bagaimana gerakan Azmin dan sekutunya telah memaksa Tan Sri Khalid Ibrahim melepaskan jawatannya sebagai Menteri Besar dengan tuduhan tidak amanah dan salah guna kuasa walaupun tiada bukti yang sah. Oleh kerana Azmin dengan nyata berada di ambang segala tuduhan mereka terdahulu, MCA Selangor menyoal PKR, DAP dan juga PAS, apakah beliau juga akan dikenakan dengan standard penilaian yang sama?

Pakatan terkenal dengan gemar mendesak ketelusan dan rasional setiap projek dan polisi kerajaan tetapi tidak pula dengan isu DEIG. Oleh kerana PKR dan DAP bijak mencanang isu 1MDB, mereka sepatutnya melakukan perkara yang sama untuk menghukum percanggahan yang berlaku dalam pentadbiran kerajaan Selangor.

Kegagalan Pakatan Selangor mengambil tindakan ke atas Azmin telah membuktikan slogan kempen pilihanraya 'Sokong Pakatan untuk memerangi rasuah', hanyalah semata-mata satu penipuan demi kuasa. Mereka bukan sahaja gagal memerangi rasuah, malahan nampaknya mereka sedang berhasrat untuk melakukannya di dalam skala yang lebih besar.

Perlu diingatkan bahawa PKR dan DAP jangan melakukan 'double standard' dan mengambil kesempatan ke atas sokongan rakyat dengan berterusan memanipulasi dan kelirukan pengundi.

Dato Ei Kim Hock, Pengerusi Biro SME MCA Selangor pula ingin mengetahui, apakah pendirian Ahli Majlis DAP seperti Dato Teng Chang Khim dan Exco dari PKR seperti Ean Yong Hian Wah dan Ganabatirau Veraman. Apakah sebenarnya mereka menyokong tindakan Azmin apabila mereka tidak membantah di dalam mesyuarat Exco.

Sikap mendiamkan diri dari mereka sebenarnya adalah satu hutang yang perlu mereka bayar kepada rakyat Selangor khususnya dan rakyat Malaysia amnya dan selagi tiada penjelasan dan ketetapan mereka, ini bermakna Pakatan Rakyat sedang menghalalkan tindakan Azmin yang ternyata salah mengguna kuasanya mentadbir
aset kerajaan negeri.

No comments: