Monday, August 10, 2015

PERSENDAKAN MH370 DAN CHARLIE HEBDO ULANGI SEKALI LAGI


Majalah jenaka Charlie Hebdo sekali lagi dikritik apabila baru-baru ini mereka mempersendakn mangsa MH370 dengan memaparkan di kulit majalah yang bertajuk 'Malaysia Airlines: Hope'. Lukisan sepasang tangan yang dikerat kelihatan terdampar di sebuah pulau sedang meraba-raba serpihan sepasang buah dada wanita manakala dua kartun di latar belakang seolah-olah gembira seolah-olah menyambut kemunculannya.

Lukisan kartun ini adalah untuk mengejek ke atas penemuan yang disyaki sebagai bangkai pesawat di Pulau Perancis Reunion, di Lautan Hindi, minggu lepas.

Pengerusi Biro Publisiti MCA Datuk Chai Kim Sen mempersoalkan perasaan dan etika penerbitan majalah ini yang sepatutnya menunjukkan perasaan simpati dan belas kasihan kepada ahli keluarga dan rakan-rakan mangsa yang terdiri daripada 239 penumpang dan anak kapal MAS, dan tidak menganggap ia sama seperti sindiran yang selalu mereka lakukan.

Chai menyarankan penyokong yang berteriak "Je Suis Charlie Hebdo" yang membawa makna "Saya Charlie Hebdo' turut sama menyertai slogan ""Je Suis MH370 " disamping menggesa pihak berkuasa serta organisasi media di seluruh dunia untuk mengecam majalah tersebut apabila mereka menghina krew dan penumpang MH370.

Ibu pejabat penerbitan Charlie Hebdo di Paris sememangnya terkenal kerana menimbulkan kontroversi dengan lukisan kartun yang sering menimbulkan kemarahan. Pada bulan Januari tahun ini, mereka telah berhadapan dengan serangan maut di mana berpuluh-puluh termasuk ketua editor Stephane Charbonnier terbunuh berikutan karikatur Nabi Mohamad.

Lukisan kartun yang mengejek mangsa MH370 ini telah mencetuskan reaksi marah di kalangan pelayar Twitter yang antara lain menanggapnya sebagai biadap bukan sahaja kepada mangsa tetapi satu penghinaan terhadap profesion juruterbang. Terdapat juga yang menganggap lukisan di kulit majalah ini sebagai kejam dan ada yang menganggap cover majalah baru-baru ini sebagai kejam dan "biadap seperti biasa".

Penemuan flaperon  baru-baru ini yang terdapat di Pulau Reunion di Lautan Hindi telah disahkan oleh pakar-pakar antarabangsa bahawa Boeing 777 adalah kapalterbang MH370 milik MAS, telah hilang dalam perjalanan ke Beijing dari Kuala Lumpur pada 8 Mac tahun lalu.


No comments: