Saturday, August 08, 2015

PELUANG FELDA UNTUNG BESAR BAKAL TERLEPAS - PERDANA MENTERI


Felda Global Venture (FGV) sedang di dalam proses perundingan terakhir untuk membeli perladangan terbesar Indonesia PT Eagle High Plantations, namun peneroka Felda yang merupakan pemegang saham terbesar FGV bakal terlepas peluang untuk mendapat keuntungan yang sangat besar seandainya mereka memilih untuk dipengaruhi dengan hasutan kata-kata negatif.

Berkata di hadapan lebih dari 1,000 peneroka Felda di Rumah Terbuka Aidil Fitri, Perdana Menteri juga dimaklumkan mengenai dakwaan kononnya terdapat penyelewengan dalam perjanjian tersebut. Kejayaan urusniaga ini juga bakal berhadapan dengan risiko sabotaj jika mereka membuat keputusan berdasarkan dakwaan yang dibuat oleh pihak-pihak tertentu.

Rancangan untuk membeli EHP adalah sebahagian dari usaha pentadbiran beliau menuju ke arah menjadikan Felda sebagai kuasa besar dalam perladangan yang terbesar di rantau ini. Perdana Menteri juga menegaskan sekiranya formulanya tepat, FGV dan Felda bakal membuat keuntungan yang sangat besar.

Oleh itu, Perdana Menteri mengingatkan agar pemegang saham FGV tidak mudah dipengaruhi dalam membuat keputusan sehingga peluang keemasan terlepas begitu sahaja dan bukan mudah untuk mendapatkannya semula.

Pelan pengambilalihan ke atas EHP oleh FGV bergantung kepada keputusan pemegang sahamnya dan keputusan hanya perlu mengambilkira ke atas keuntungan kedua belah pihak.

Dilaporkan FGV telah menandatangani Perjanjian Utama dengan Kumpulan Rajawali untuk mengambil alih 37 peratus kepentingan dalam EHP berjumlah USD680 juta. Di bawah cadangan pengambilalihan itu, FGV akan membayar USD632 juta secara tunai bagi 30 peratus pegangan dan bakinya sebanyak RM95 juta saham baru FGV.

Segalanya dijangka siap menjelang akhir bulan ini dan EGM boleh diadakan seawal September bagi pemegang saham FGV untuk meluluskan perjanjian EHP dengan FGV. Sementara itu, menurut CEO FGV Datuk Mohd Emir Mavani, pihak syarikat telah menyediakan buku laporan kepada lebih 200,000 peneroka Felda dan keluarga bagi menerangkan mengenai rasional pembelian pegangan EHP.

Kepada pemegang-pemegang saham FGV terutamanya peneroka-peneroka Felda, seperti nasihat Perdana Menteri agar fikirkan masa depan anak cucu mereka dan fikirkan untuk kejayaan mereka juga. Janganlah sehingga dimusnahkan segala usaha gigih selama ini seandainya peluang ini dipersia-siakan dan peluang Felda mendapat keuntungan besar bakal terlepas untuk dinikmati peneroka sekelian.

No comments: