Thursday, January 30, 2014

LAPORAN SPAD UNTUK KABINET TETAPI LAPORAN HISHAM HANYA UNTUK PUBLISITI?

Semua rakyat ketahui prestasi DS Hishamuddin Hussin ketika menyandang menteri KDN telah tercalar kerana sikap lemah dan penakutnya menangani beberapa isu penting seperti demo bersiri Bersih, isu kalimah Allah dan yang paling terkesan ialah isu Lahad Datu. Di dalam parti pula, persaingan merebut jawatan Naib Presiden dilihat sebagai kemenangan ehsan sehingga terpaksa mengguna titah istana dan campurtangan abang besarnya.

Namun, kemenangan Hisham bukanlah suatu yang dapat dimegahkan berbanding keputusan hampir seratus peratus sokongan diberi kepada Dato Zaid Hamidi dan Dato Shafie Apdal tetapi Hisham hanya mampu meraih sokongan tipis. Itupun masih diragui!!!

MENUDING JARI TERHADAP SPAD

Punca kemalangan ialah SPAD?
 
Kini, Hisham yang memangku jawatan sebagai Menteri Pengangkutan dan sekali lagi Hisham telah menunjukkan sikap lemahnya yang hanya menuding jari ke arah SPAD dan Puspakom sebagai punca tragedi kemalangan Genting yang berlaku bulan Ogos tahun lepas.

Hishammuddin, yang juga Menteri Pertahanan, berkata panel yang ditubuhkan Kementerian Pengangkutan mendapati wujud kelemahan kaedah yang dilakukan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) dalam memberi kelulusan lesen operasi perkhidmatan kenderaan awam.

"Dalam konteks ini, SPAD meluluskan lesen operasi kenderaan tanpa mengambil kira keperluan spesifik tertentu seperti keadaan persekitaran jalan raya yang berbukit dan kapasiti penumpang berdiri yang dibenarkan untuk bas henti-henti," katanya.

Hishammuddin berkata selain itu, panel juga mendapati berlaku kelemahan komunikasi dan penyelarasan antara empat agensi iaitu Jabatan Kerja Raya, SPAD, Jabatan Pengangkutan Jalan dan Polis Diraja Malaysia misalnya dalam soal kelulusan terhadap kenderaan, jumlah penumpang yang dibenarkan dalam bas, sistem senarai hitam dan permit kenderaan.

Sumber : MalaysiaKini/Bernama

Ini adalah kata-kata Hisham yang terdahulu dari portal rasmi Kementerian Pengangkutan...
"Jadi kita minta orang ramai agar memberi ruang kepada pihak berkuasa untuk menjalankan siasatan. Jangan buat spekulasi dan menuding jari menyalahkan pihak tertentu yang mungkin tidak berdosa dalam kes ini," katanya dalam sidang akhbar di Hospital Kuala Lumpur (HKL) hari ini.

Persoalannya, sekarang Hishamuddin pula yang menuding jari!
 
SPAD AKUR ARAHAN TPM;
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD), Polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) perlu menubuhkan jawatankuasa petugas bagi mengenal pasti punca kemalangan dan langkah sewajarnya diambil bagi mengelak kejadian seperti itu tidak berulang di masa depan. - Astro Awani
Menurut kenyataan SPAD pada Khamis, jawatankuasa itu akan turut mengemukakan cadangan kepada kerajaan bagi mencegah kejadian serupa berulang.
Jawatankuasa ini diketuai oleh Ketua Pegawai Eksekutif SPAD, Mohd Nur Ismail susulan arahan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mahu insiden itu disiasat dengan terperinci, kata kenyataan berkenaan. - MStar


Tetapi Hishamuddin tidak mahu ketinggalan 'lime light' apabila beliau juga mewujudkan satu kumpulan bebas di bawah kementeriannya yang disertai oleh Ahli Majlis Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MKJR), Tan Sri Lee Lam Thye, walaupun TPM tidak langsung menyebut kumpulan bebas Hishamuddin.

KEYWORD - "PUNCA KEMALANGAN"

Jika dibaca dan diteliti kenyataan-kenyataan TPM, SPAD, PDRM, MIROS DAN JPJ, tidak akan lari dari keyword "Punca Kemalangan". Tragedi kemalangan telah berlaku, bagi manusia biasa pun apa yang akan difikirkan ialah ... apa punca tragedi ini. Inilah keyword yang gagal dihuraikan oleh Hisham ketika membuat kenyataan medianya.

Ini laporan MIROS;
Speed and brake problems on a lane that was too wide were among the faults that caused a Genting Highlands bus to crash last August, killing 37 out of 53 people onboard, a report by the Malaysian Institute of Road Safety (MIROS) revealed today.

The MIROS report also showed that the use of inappropriate safety barriers was part of six factors contributing to the bus’s fatal plunge into a ravine, according to Acting Transport Minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein. - TheMalayMail

Tetapi bagi Hisham dan Lee Lam Thye pula punca kemalangan adalah kerana SPAD meluluskan lesen operasi tanpa mengambil kira keperluan spesifik tertentu seperti keadaan persekitaran jalan raya yang berbukit dan kapasiti penumpang berdiri yang dibenarkan untuk bas henti-henti.

SPAD meluluskan lesen operasi... di mana relevannya alasan Hisham dengan saranan TPM untuk mencari punca kemalangan? Yang lebih menjadi pertanyaan, mengapa Hisham hanya menekankan mengenai SPAD?

Untuk pengetahun Hishamuddin selaku memangku Menteri Pengangkutan, SPAD bertanggungjawab kepada PMO dan setiap laporan atau cadangan yang dikemukan adalah untuk dibentangkan di dalam kabinet.

Jika mengikut laporan ini, cuba Hisham kaji bila lesen pengusaha bas ini dikeluarkan? Adakah setelah SPAD ditubuhkan atau sebelum?

Yang pasti, pihak LPKP bertanggungjawab mengeluarkan lesen sebelum SPAD ditubuhkan pada 2010. Sehingga penubuhan SPAD, maka tanggungjawab mengeluarkan lesen diambilalih dari LPKP untuk Semenanjung Malaysia dan kini LPKP untuk Sabah dan Sarawak.

Do your homework thoroughly, HISHAM!

Oleh kerana Hisham telah mendahului semua laporan, apakah laporan tersebut menepati arahan TPM dan juga adakah laporan ini telah mengambil kira sepenuhnya dari SPAD, MIROS, JPJ dan Polis? Jika benar, mengapa ketika penyerahan laporan tersebut tiada wakil-wakil dari agensi-agensi tersebut?

Kepada Hishamuddin, jangan bermain politik dengan isu pengangkutan awam kerana ini bukan kepakaran kamu dan sudah tiba masanya, jawatan Menteri Pengangkutan dipenuhi oleh mereka yang lebih berkelayakan dan berpengetahun dalam soal pengangkutan awam dan bukan sekadar datang buat kenyataan media dan baca teks. Kelemahan dan ketidakcekapan kamu ketika KDN, janganlah terbawa-bawa dalam soal pengangkutan awam terutama apabila melibatkan nyawa manusia sekali lagi.

Ini yang dinamakan 'PUBLISITI MURAHAN'

No comments: