Monday, February 08, 2016

WALAUPUN DISERANG BERTUBI-TUBI, PEKERJA #MCDONALD'S TETAP SETIA... RAHSIANYA?


Ketika ada pihak yang cuba menabur keburukan dan menyebar fitnah mengenai McDonald's Malaysia, rupa-rupanya ramai di antara pekerja mereka yang masih kekal dan setia berkhidmat sejak McDonald's ditubuhkan lebih 30 tahun yang lalu. Apah rahsianya?

Di dalam sejarah McDonald's, nama seperti Ray Kroc adalah sumber inspirasi kepada setiap pekerja di McDonald's. Beliau telah memperkenalkan satu pendekatan yang telah digunakan sehingga hari ini termasuk di Malaysia iaitu "We are not a hamburger business serving people, but we are a people business serving hamburgers" dan "Take care of our people and the business will take care of itself". Dengan perkataan yang lebih mudah adalah McDonald's bukan sekadar menjalankan bisnes hamburger tetapi mereka mempunyai tumpuan penuh kepada pekerja yang bekerja untuk mereka sebagai tunggak bisnes mereka.

McDonald's percaya dalam merealisasikan kejayaan visi syarikat, pekerjanya perlu dilibatkan sama dan dijadikan aset yang berharga. Setiap pekerja McDonald's akan dihargai dan yang pasti mereka sendiri akan merasakan diri mereka dihargai. Berpegang kepada prinsip itu, maka ia dijadikan inspirasi agar pelanggan-pelanggan McDonald's sentiasa berpuas hati dengan layanan krew restoran McDonald's.

McDonald's Malaysia pernah dianugerah sebagai Majikan Terbaik Aon Hewitt di dalam satu kajian di antara 8 majikan terpilih di Malaysia. Ini adalah hasil daripada strategi hubungan majikan dan pekerja yang fokus di dalam meningkatkan imej jenama McDonald's dengan melonjakkan EVP (Employee Value Proposition) atau pernyataan penilaian dari pekerja mereka.

Di dalam menilai McDonald's sebagai majikan mereka, pekerja-pekerja telah menetapkan 3F iaitu (Family, Flexibility and Future) atau Kekeluargaan, Fleksibiliti dan Masa Depan sebagai faktor mereka memilih untuk kekal bekerja di McDonalds dan menjadikan McDonald's sebagai majikan yang hebat.

Seterusnya gabungan majikan dan pekerja yang hebat, maka akhirnya akan memberi kepuasan yang tinggi kepada pelanggan dan juga perniagaan mereka.

Di dalam kajiselidik, 3 ahli krew yang telah terpilih sebagai duta McDonald's Malaysia berkongsi kisah apa yang dimaksudkan sebagai 3F tersebut;


KEKELUARGAAN DAN RAKAN KERJA

Ia adalah berteraskan budaya kemesraan sesama rakankerja di McDonald's di mana sesama mereka bekerja di dalam suasana yang menyeronokkan danpenuh tenaga. Akhirnya mereka pasti merasakan yang mereka sentiasa berada di dalam satu pasukan.


Alice - "Saya sangat suka bekerja dengan rakan kerja saya"

Beliau datang dari sebuah keluarga yang besar dan sangat rapat di antara mereka. Pertama kali tiba di Kuala Lumpur, beliau merindui suasana riang dan riuh daripada ahli keluarganya yang ramai. Apabila mula menyertai McDonald's sebagai krew sambilan, tujuannya hanyalah untuk mengisi ruang waktu lapang di antara kelas yang perlu dihadirinya di kolej.

Tidak disangka yang beliau berada di dalam sebuah keluarga besar yang lain di McDonald's yang penuh keriangan dan tidak pernah terasa terasing. 

Kemesraan dan prihatin yang ditunjukkan oleh pengurus serta sesama krew, serta merta membuat Alice merasakan beliau adalah sebahagian daripada keluarga McDonald's. Ada sesuatu yang lebih istimewa tentang suasana bekerja di McDonald's iaitu semangat untuk bersama-sama. Budaya yang sangat unik inilah yang membuat setiap hari sebagai pengalaman yang menyeronokkan. 

Kita pasti tidak akan merasakan perjalanan masa dengan pantas apabila kita bersama-sama mereka yang kita sayang dan pastinya ia di McDonald's.


FLEKSIBILITI

Waktu bekerja yang fleksible di antara krew dan pengurus dan juga tugasan yang pelbagai telah meletakkan McDonald's sebagai sebahagian daripada cara kehidupan mereka.


Aruni - "Saya adalah seorang yang suka dengan cabaran" 

Beliau akan memastikan setiap hari dipenuhi dengan pelbagai pengalaman yang berbeza agar kehidupan hariannya tidak akan sama pada setiap hari.

Jawatannya sebagai pengurus restoran adalah satu rahmat. Waktu bekerja yang fleksible telah memudahkan beliau merancang waktu hariannya kerana pada masa yang sama beliau juga adalah seorang siswa Diploma di dalam 'Human Resource' di salah sebuah univerisiti tempatan. Malahan, tugasan yang pelbagai juga telah memberi pengalaman yang berbeza setiap hari.

Aruni pernah diberi peluang menyertai bersama-sama ribuan krew McDonald's dari seluruh dunia di Sukan Olimpik London apabila telah memenangi program Juara Olimpik McDonald's. Beliau telah berpeluang menghidangkan makanan untuk atlit-atlit terkemuka dunia and bersahabat dengan mereka dari pelbagai latarbelakang dan budaya. Ini adalah pengalaman keemasan sekali seumur hidupnya.

Mungkin ada di antara mereka yang memilih kestabilan waktu untuk mencapai impian, tetapi bagi Aruni waktu yang fleksible yang memberi keseronokan di dalam kehidupannya.


MASA DEPAN

Di McDonald's masa depan seseorang pekerja terbentang luas untuk memajukan diri dan karier mereka. McDonald's akan bersama-sama membantu pekerjanya sehingga potensi mereka tercapai ke tahap yang tinggi dalam merebut peluang ke peringkat yang lebih berjaya.

Hong Chin - Saya tidak meninggalkan kampung halaman untuk mengejar peluang, kerana di sini saya memiliki kesemuanya.

Kira-kira 20 tahun yang lalu, apabila ramai yang seusianya meninggalkan kampung halaman mengejar impian mereka, Hong Chin mengambil keputusan untuk terus bekerja sebagai krew di McDonald's kerana seronok bekerja dan beliau juga tidak mahu meninggalkan keluarganya. Beliau tidak sekali menyesal dengan keputusan ini.

McDonald's telah membuka peluang yang sangat luas untuk beliau mengembangkan karier dan memperbaiki dirinya dengan proses pembelajaran yang berterusan. Memulakan kariernya hanya sebagai krew yang melakukan pelbagai tugasan restoran sehingga berjaya mencapai ke peringkat sebagai Perunding Operasi yang kini perlu meliputi 7 buat restoran lagi. Beliau juga berpeluang ke luar negara seperti Amerika untuk menghadiri kursus-kursus peningkatan karier seperti yang ditetapkan oleh syarikat ini.

Suaminya juga bekerja bersama dan di McDonald's ia merupakan rumah keduanya. Sebuah keluarga riang dan karier yang bagus adalah kepuasan peribadinya. Ia hanya diperolehi di McDonald's!

No comments: