Tuesday, February 02, 2016

PENERANGAN TPPA KE PENTAS WARGA KOTA TINGGI


Jika ada di antara rakyat di sesuatu kawasan Parlimen masih ada yang keliru atau pun tidak tahu apa itu perjanjian TPP serta kebaikan-kebaikannya, salahkan ahli-ahli Parlimennya. Sebagai ahli Parlimen yang telah dipilih rakyat setempat, adalah menjadi tanggungjawab setiap ahli parlimen membuat 'engagement' dengan warga kawasan parlimen mereka setelah pihak kerajaan telah pun mengadakan beberapa siri penerangan sehingga didebatkan di Parlimen sebelum kerajaan membuat keputusan menandatangani beberapa hari lalu bersama-sama 11 negara lain.


Ini tidak berlaku di Parlimen Kota Tinggi apabila satu program Sembang Santai Orang Muda - TPPA anjuran Pusat Khidmat Kota Tinggi dan BNBBC, dengan kerjasama JKKK Kg. FELDA Air Tawar 2 telah diadakan pada akhir bulan lalu. Program ini adalah inisiatif yang telah diambil ahli parlimennya YB Datuk Ehsan Harun Rashid dengan menjemput tiga anak muda daripada BNBBC dan MANTAP sebagai ahli panel.

Memahami naluri anak muda yang sentiasa mempunyai sikap ingin tahu serta pendedahan maklumat di era internet, Datuk Ehsan mengambil kesempatan ini bersoal jawab secara bersemuka untuk mendekati rakyat di Kota Tinggi terutamanya golongan belia yang majoritinya didakwa menolak perlaksanaan TPPA.

Respon yang telah diterima di sepanjang sesi program ini telah jelas menunjukkan yang golongan belia di Kota Tinggi memahami mengenai apa itu perjanjian TPP dan usaha kerajaan di dalam melonjakkan lagi ekonomi negara di samping itu melindungi serta mengutamakan kepentingan rakyat.

Di antara kebimbangan yang terjawab adalah menyentuh isu seperti Industri kecil dan sederhana (IKS) yang takut pembabitan syarikat besar transnasional dan multinasional dalam TPPA akan menelan perniagaan kecil. Daripada aspek sumber manusia pula, wujud kebimbangan mengenai nasib beribu-ribu pekerja kerana TPPA memberi persaingan tinggi terhadap pekerja berkemahiran dengan spara kemahiran.

Antara kebimbangan lain juga termasuk kesan yang akan berlaku terhadap Dasar Ekonomi Baru dan hak keistimewaan orang Melayu berikutan TPPA.

Sebagai wakil Parlimen Kota Tinggi, Datuk Ehsan bangga dengan pemahaman warga Kota Tinggi mengenai TPPA memandangkan soalan yang dikemukakan adalah berkualiti dan dengan adanya sesi penerangan ini, maka sekaligus setiap tuduhan pembangkang dan maklumat-maklumat kurang tepat di internet telah mampu ditangkis dan seterusnya diperjelaskan satu persatu tanpa ditolak secara membabi buta.
 

No comments: