Wednesday, March 25, 2015

PENJELASAN MENTERI KDN TIADA TANGKAPAN KE ATAS DR MASHITAH


Berani kerana benar, takut bila terasa dan memang bersalah! Itu adalah jawapan terbaik kepada pemimpin-pemimpin pembangkang yang sembunyikan diri atau mungkin berasa besar kepala untuk hadir ke balai polis setelah dipanggil untuk disoalsiasat.

Ini tidak terjadi kepada Dr Mashitah yang telah hadirkan diri secara sukarela dan bekerjasama dengan pihak polis untuk memberi keterangan. Namun, mengikut sumber dari Agenda Daily, nampaknya pihak pembangkang masih tidak puas hati dengan tindakan polis dan membawa isu ini ke parlimen.

Yang ingin pembangkang buktikan adalah tuduhan-tuduhan mereka seperti yang pernah didakwa Ketua Polis Negara, PDRM tunduk dan bertugas untuk UMNO.

Tetapi penjelasan Menteri KDN adalah seperti berikut... AgendaDaily;
Polis tidak menahan Ketua Wanita UMNO Baling, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim berhubung kes mengeluarkan kenyataan sensitif seperti yang dilakukan terhadap pemimpin pembangkang kerana kenyataan beliau dapat dirakam dalam tempoh 24 jam selepas aduan dibuat.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memberitahu demikian kepada Dewan Rakyat Selasa bagi menjawab soalan Ahli Parlimen DAP Ipoh Barat, M Kulasegaran yang bertanya kenapa pemimpin UMNO tidak ditahan berhubung kenyataan kontroversi yang dikeluarkan.

Bukan setakat kenyataan Dr Mashitah dirakamkan tetapi beliau dengan rela hati telah tampil ke balai polis untuk bekerjasama di dalam siasatan polis pada 8 Disember lalu dan pada 10 Mac, Menteri KDN telah pun umumkan siasatan polis telah lengkap dan telah diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara untuk tindakan selanjutnya.

Di dalam isu ini, yang penting ialah pemimpin-pemimpin UMNO sentiasa beri kerjasama di dalam siasatan polis berbanding pemimpin-pemimpin pembangkang. Terdapat kejadian di mana pemimpin pembangkang cuba mencabar atau menghalang siasatan polis dengan menyembunyikan diri ataupun tidak mengendahkannya. Akhirnya bila polis bertindak, polis pula dikatakan zalim dan diberi pelbagai tuduhan.

Pemimpin pembangkang nampaknya tidak tahu membezakan di antara ditangkap atau ditahan. Apabila seseorang suspek ditangkap di atas kesalahan tetapi apabila seseorang ditahan, ini adalah kerana meminta seseorang itu tampil setelah tidak hadir seperti diarahkan polis untuk memberi keterangan.

Datuk Dr Mashitah tidak menghalang, tidak lari, tidak mencabar arahan polis, maka apa perlu beliau ditangkap mahupun ditahan?

Baca di sini... penjelasan polis pula.

No comments: