Kenyataan di atas adalah sangat jelas dan perlu dipatuhi oleh setiap
pengendali bas. Penguatkuasaan ini bukan sekadar untuk mendapatkan lesen
dan permit kenderaan malahan setiap pengendali perlu serius memikirkan
kehendak keselamatan orang awam.
Apabila sesuatu kemalangan jalanraya yang melibatkan pengangkutan awam, SPAD adalah target mudah dipertanggungjawabkan dan dipersalahkan semua pihak termasuk agensi-agensi kerajaan juga. SPAD juga menjadi cemuhan rakyat dengan pelbagai tuduhan termasuk lemah mengambil tindakan tegas.
Harus kita ingat, penguatkuasaan SPAD adalah berasas apabila setiap tindakan dan penguatkuasaan berpandukan dasar kerajaan, suara rakyat dan juga mengambil kepentingan pengusaha-pengusaha kenderaan awam. Kesemua pihak telah diambilkira dan SPAD melaksanakan tanggungjawab mereka.
Pendedahan terbaru SPAD di dalam auditnya mendapati 52 syarikat bas ekspres masih beroperasi tanpa GPS ATAU sebarang alat pemantauan had kelajuan. Sesetengah syarikat pula hanya membuat pemantauan pada waktu pejabat sahaja, walaupun kebanyakan bas syarikat tersebut beroperasi pada waktu malam. Ada pula hanya mempunyai sistem asas sahaja, dan sistem berkenaan tidak mampu menyimpan data atau menghasilkan laporan kelajuan kenderaan bagi tujuan pengauditan serta pemantauan.
Lebih mengejutkan hanya 27 daripada 112 syarikat sedang memantau had kelajuan bas melalui GPS dari bilik kawalan secara menyeluruh dan berterusan (24 jam), 22 syarikat melakukan pemantauan melalui bilik kawalan tetapi tidak secara berterusan dan 63 syarikat tiada bilik kawalan pemantauan GPS.
Oleh itu, SPAD bakal menggantung 600 permit bas daripada 107 syarikat yang masih belum memasang GPS sepenuhnya berkuatkuasa 7 Jun ini.
Ini dengan jelas kesediaan dan kesungguhan pihak pengendali syarikat bas ekspres tidak mengendahkan keselamatan penumpang-penumpangnya. Oleh itu, adalah disarankan kepada SPAD untuk mengadakan satu kempen kesedaran diadakan sticker untuk setiap bas ekspres ini menunjukkan kenderaan tersebut menghargai keselamatan penumpangnya dengan adanya alat GPS tersebut.
Seandainya SPAD mengambil tindakan, pengendali-pengendali syarikat bas ekspres ini tidak perlu merasakan ia satu beban malahan perlu berfikiran positif apabila GPS ini akan memberi keyakinan penumpang untuk menaiki kenderaan mereka. Anggaplah ia satu tanggungjawab kepada rakyat dan satu pelaburan positif untuk jangkamasa panjang nanti.
Sesuatu yang baik pasti ada pelaburannya.
Harus kita ingat, penguatkuasaan SPAD adalah berasas apabila setiap tindakan dan penguatkuasaan berpandukan dasar kerajaan, suara rakyat dan juga mengambil kepentingan pengusaha-pengusaha kenderaan awam. Kesemua pihak telah diambilkira dan SPAD melaksanakan tanggungjawab mereka.
Pendedahan terbaru SPAD di dalam auditnya mendapati 52 syarikat bas ekspres masih beroperasi tanpa GPS ATAU sebarang alat pemantauan had kelajuan. Sesetengah syarikat pula hanya membuat pemantauan pada waktu pejabat sahaja, walaupun kebanyakan bas syarikat tersebut beroperasi pada waktu malam. Ada pula hanya mempunyai sistem asas sahaja, dan sistem berkenaan tidak mampu menyimpan data atau menghasilkan laporan kelajuan kenderaan bagi tujuan pengauditan serta pemantauan.
Lebih mengejutkan hanya 27 daripada 112 syarikat sedang memantau had kelajuan bas melalui GPS dari bilik kawalan secara menyeluruh dan berterusan (24 jam), 22 syarikat melakukan pemantauan melalui bilik kawalan tetapi tidak secara berterusan dan 63 syarikat tiada bilik kawalan pemantauan GPS.
Oleh itu, SPAD bakal menggantung 600 permit bas daripada 107 syarikat yang masih belum memasang GPS sepenuhnya berkuatkuasa 7 Jun ini.
Ini dengan jelas kesediaan dan kesungguhan pihak pengendali syarikat bas ekspres tidak mengendahkan keselamatan penumpang-penumpangnya. Oleh itu, adalah disarankan kepada SPAD untuk mengadakan satu kempen kesedaran diadakan sticker untuk setiap bas ekspres ini menunjukkan kenderaan tersebut menghargai keselamatan penumpangnya dengan adanya alat GPS tersebut.
Seandainya SPAD mengambil tindakan, pengendali-pengendali syarikat bas ekspres ini tidak perlu merasakan ia satu beban malahan perlu berfikiran positif apabila GPS ini akan memberi keyakinan penumpang untuk menaiki kenderaan mereka. Anggaplah ia satu tanggungjawab kepada rakyat dan satu pelaburan positif untuk jangkamasa panjang nanti.
Sesuatu yang baik pasti ada pelaburannya.
No comments:
Post a Comment