Saturday, May 24, 2014

OPERASI LARANGAN MEROKOK DI DALAM PENGANGKUTAN AWAM



Kerajaan sebenarnya sangat giat memberi kesedaran kepada rakyat tentang bahayanya merokok. Kempen demi kempen diadakan untuk kesedaran ini sehingga di kotak-kotak rokok juga diwajibkan meletakkan kesan-kesan ngeri akibat merokok dan mesej terpampar seperti 'Rokok Penyebab Keguguran Janin' wajib dicetak di setiap kotak rokok.

Kini, kerajaan mula bertindak untuk memastikan kempen kesedaran ini dilaksanakan di pengangkutan-pengangkutan awam. 

Perokok-perokok ini bukan saja terdiri dari penumpangnya tetapi yang lebih membahayakan apabila pemandu-pemandu kenderaan awam ini merokok sambil memandu.

Kebanyakan pengangkutan awam darat seperti bas dan keretapi adalah berhawa dingin. Sebagai penumpang kita akan berasa tidak selesa apabila keadaan dalam bas atau keretapi dicemari dengan puntung-puntung rokok yang bersepah di lantai yang pasti mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan terperangkap dalam keadaan berhawa dingin dan tertutup.

Satu operasi bersepadu  telah dilancarkan untuk memastikan pematuhan sepenuhnya dengan pemerintah di kalangan pemandu.

Operasi ini melibatkan pegawai-pegawai penguatkuasa Kementerian Kesihatan, Polis Diraja Malaysia, Jabatan Pengangkutan Jalan dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD ).

Operasi itu juga bertujuan untuk memastikan semua pengusaha pengangkutan awam akan memaparkan tanda 'Tidak Merokok ' di dalam setiap kenderaan masing-masing, seperti yang ditetapkan di bawah Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004. Peraturan ini juga bertujuan melindungi penumpang-penumpang yang bukan perokok daripada bahaya asap rokok.

Mereka yang melanggar larangan merokok dalam pengangkutan awam akan dikenakan kompaun. 

Bagi setiap kesalahan merokok di dalam kenderaan awam boleh dikompaun tidak melebihi RM5,000, didenda tidak melebihi RM10,000 atau dipenjara maksimum dua tahun.

Pengusaha pengangkutan awam yang gagal mempamerkan tanda larangan merokok di dalam kenderaan mereka juga dikenakan kompaun sebanyak RM1,500, denda tidak melebihi RM3, 000 atau hukuman penjara maksimum enam bulan.

Dengan penguatkuasaan ini, bukan saja keadaan pengangkutan awam akan bersih tetapi lebih sihat dan pasti standard pengangkutan awam negara kita akan setaraf pengangkutan awam terbaik di dunia nanti.
 

No comments: