Friday, April 03, 2015

16 AHLI PARLIMEN BN DAN 2 DARI PEMBANGKANG HADIR KE MAKMAL PLKN


Apabila DS Najib umumkan penangguhan sesi PLKN bagi sesi 2015 selama setahun, ramailah ahli-ahli politik terutama dari pihak pembangkang bertanggapan kerajaan akan bercadang menutup program ini kerana membazir dan tidak memberi apa-apa kebaikan kepada negara.

Tetapi apa yang mereka gagal lihat adalah penangguhan ini bukan sekadar mampu menjimatkan 400 juta tetapi pada masa yang sama, MLKN bercadang untuk menambaik modul-modul PLKN dan juga infrastrukturnya seperti kem latihan, agar ia lebih mantap dan sesuai dengan kehendak semasa.

Kerajaan telah umumkan di dalam Bajet 2015 untuk mewujudkan satu makmal khas PLKN di dalam Pelan Transformasi Belia Negara... baca DI SINI

Pada 13 Februari lalu, Makmal Transformasi Program Khidmat Negara (PLKN) telah dilancarkan dan akan berlangsung selama 5 minggu bermula 23 Februari sehingga 26 Mac.

Sejurus saja tamat tempoh 5 minggu sesi makmal ini, ahli-ahli parlimen samada dari pihak kerajaan mahupun pembangkang telah dijemput menghadiri satu sesi penerangan dalam "Syndication Session with Members of Parliament, PLKN Transformation Lab 2015" dan 16 ahli Parlimen dari BN dan hanya 2 saja mewakili pembangkang, telah hadir. Itu pun yang hadir adalah dari wakil DAP.


Dengan pendekatan terbuka dan inklusif Makmal Transformasi ini, ahli-ahli parlimen juga turut diberi ruang memberi pandangan-pandangan mereka. Sebagai pembuat dasar, adalah menjadi tanggunjawab sebagai wakil rakyat bersama-sama MLKN memantapkan lagi program latihan ini agar bila dimulakan kelak semuanya mencapai matlamat yang diharapkan.

Selama sesi makmal dijalankan, Pengerusi MLKN Datuk Nor Ehsanuddin telah memberitahu panel-panel yang dilantik adalah terdiri daripada pakar-pakar yang terpilih bagi mengumpul maklumat dan kajian pendapat yang hanya bertujuan untuk penambahbaikan modul PLKN.

Sesi makmal transformasi tidak terhenti di situ saja selepas 5 minggu, namun satu hari terbuka bakal diadakan dan sesiapa sahaja dijemput hadir untuk sama-sama memberi input baru dan tambahan.

Penambahbaikan yang diharapkan dapat menepati matlamatnya meliputi struktur pengurusan, pengambilan pelatih dan juga perlaksanaannya selain dari modul-modul latihan.

Selanjutnya, ikuti klip video dari BNBBC ...


No comments: