Thursday, April 09, 2015

@aduanSPAD : ADUAN LEBIH CEPAT DENGAN APLIKASI MeterON

Tuntutan pemandu teksi untuk menaikkan kadar tambang telah dipenuhi kerajaan dan tiba masanya tuntutan penumpang pula perlu dikotakan sebagaimana janji pemandu teksi untuk memperbaiki perkhidmatan dan keselamatan penumpang terjamin.

Oleh itu, pihak SPAD telah perkenalkan aplikasi MeterOn dan telah dilancarkan baru-baru ini. Aplikasi ini amat mudah terutama kepada mereka yang memiliki telefon bimbit pintar yang mengguna sistem Android dan iOS.



Seperti kata Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid, ini bukanlah untuk menghukum pemandu teksi tetapi lebih kepada memberi perkhidmatan lebih baik, supaya pelanggan rasa lebih selamat dalam perjalanan mereka sehingga apabila dalam perjalanan dan kita mengalami kecemasan, aplikasi ini juga mampu menghantar mesej SOS kepada SPAD dan seterusnya ke polis.

Ada beberapa perkara yang perlu kita tahu mengenai aplikasi MeterOn dan secara ringkasnya aplikasi MeterOn adalah satu kaedah bagi penumpang mendapatkan maklumat pemandu teksi dan membuat aduan terus kepada SPAD melalui telefon bimbit pintar anda. 

Maklumat lanjut boleh didapati di laman web SPAD ... dan FAQ ... DI SINI
 

PENGESAHAN PEMANDU

Status pemandu teksi yang berdaftar dengan SPAD adalah untuk mengesahkan mereka mempunyai lesen. Hanya masukkan nombor pendaftaran teksi.

Tetapi seandainya kita dapati pemandu teksi tersebut tiada dalam senarai SPAD, apa yang perlu kita lakukan? Tekan butang 'report' dan laporan anda akan diterima secara online untuk tindakan seterusnya.




MENGESAN PERJALANAN

Ia adalah untuk mengesan perjalanan anda ketika di dalam teksi dengan teknologi GPS.

MeterOn juga memberi peluang kepada kita untuk sama-sama menilai perkhidmatan teksi yang kita langgan di bawah fungsi 'Penilaian Pemandu' di mana di antara 1 hingga 5 dan bagi penilaian tertinggi adalah 5. Kita juga boleh menghantar laporan samada meter teksi dinyalakan ‘ON’ atau ‘OFF’.

Tidak perlu khuatir tentang maklumat peribadi samda lokasi anda akan diketahui oleh pihak- pihak yang lain kerana data lokasi anda tidak disimpan. Anda hanya akan dijejak selepas mengaktifkan pengesanan perjalanan dan anda boleh menyahaktifkan fungsi tersebut pada bila-bila masa. Lokasi anda hanya akan dikongsi dengan kenalan anda sebaik sahaja anda menekan butang "Bantuan Kecemasan" di bawah fungsi penjejakan perjalanan.


MENGIRA KADAR TAMBANG

Tambang teksi dianggarkan berdasarkan kadar jarak seperti yang ditetapkan oleh SPAD pada 19 Mac 2015.

Anggaran tambang boleh dikira selepas mengisi destinasi asal anda dan destinasi yang ingin dituju. Kiraan kadar tambang hanya untuk Teksi Bajet, TEKSIM, Premier dan Eksekutif dan Kereta Sewa sahaja.




ADUAN

Sesiapa sahaja boleh membuat aduan termasuklah mereka yang bukan warganegara Malaysia tetapi kita perlu ingat, setiap laporan mestilah bermaklumat
yang betul dan sekiranya didapati maklumat aduan adalah palsu, maka pengadu akan dikenakan denda.

Sebelum kita ingin pihak SPAD mengambil tindakan, segala maklumat perlu disertakan dengan bukti kejadian seperti gambar, rakaman suara atau video. Bukti-bukti kejadian ini adalah sebagai sokongan agar SPAD dapat berlaku adil kepada setiap aduan.

Kesemua aduan melalui MeterOn akan disalurkan terus ke Unit Aduan untuk siasatan dan tindakan.

Pihak SPAD akan menjaga kerahsiaan maklumat pengadu daripada mana-mana pihak lain terutama pemandu teksi.

 
SOS

Sekiranya terdapat kecemasan, anda boleh menekan butang Bantuan Kecemasan. Fungsi ini boleh membuat panggilan kecemasan kepada kenalan rapat, Polis Diraja Malaysia atau Hotline S.P.A.D.

Maklumat yang akan dihantar adalah: Nama Pemandu, tarikh dan masa kejadian, lokasi semasa penggunaan, nombor pendaftaran kenderaan, dan mesej (pilihan).


MAKLUMBALAS

Setiap aduan dibuat akan dibawa ke Unit Aduan SPAD untuk siasatan dan tindakan yang sewajarnya. Oleh itu, adalah penting untuk mengemaskini
maklumat peribadi bagi tujuan siasatan susulan.

Bagi membantu meningkatkan lagi aplikasi MeterOn ini, pihak SPAD mengalu-alukan kita berkongsi pengalaman dan komen. Bolehlah menilai aplikasi ini dan borang-borang disediakan di kedai-kedai telefon pintar anda.

Tidak semua pemandu teksi yang berkelakuan buruk dan bagi pemandu teksi yang ikhlas memberi perkhidmatan yang terbaik, pasti akan gembira dan berterima kasih apabila menerima pujian dari penumpang. Sekaligus pemandu-pemandu teksi yang baik ini dapat memberi motivasi kepada yang lain dan seterusnya dijadikan contoh di kalangan mereka bagi meningkatkan imej industri teksi.

Selamat mencuba dan untuk pertanyaan lebih lanjut... layari laman rasi SPAD (khusus mengenai FAQ Meteron)

No comments: