Wednesday, April 22, 2015

KONSEP BARU HASIL DARI MAKMAL TRANSFORMASI DAN HARI TERBUKA PLKN 2.0



Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ketika membentangkan Bajet 2015 pada Oktober tahun lepas mengumumkan bahawa PLKN akan dikaji semula serta memperkenalkan konsep baru yang lebih holistik bagi memenuhi keperluan kemahiran dan kenegaraan.

Selepas pengumuman penangguhan sesi latihan khidmat negara 2015, satu sesi makmal transformasi PLKN telah dijalan selama 5 minggu di mana tujuannya adalah membentuk PLKN baru yang telah disertai 75 peserta terdiri daripada agensi kerajaan, NGO dan pihak swasta.

PLKN 2.0 telah secara rasmi dilancarkan ketika Hari Terbuka Transformasi PLKN oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan secara terbuka orang ramai diberi peluang mengambil bahagian memberi input dan maklumbalas.

Orang ramai juga boleh memberi maklumbalas melalui portal transformasi PLKN... DI SINI


Pengerusi MLKN, Datuk Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid berasa sangat positif apabila portal yang diwujudkan ini juga akan dapat memudahkan proses mengemaskini data dengan lebih cepat dan orang ramai dapat beri pandangan dan resolusi dalam beberapa perkara.

Disamping itu, beberapa penambaikan dalam siri PLKN 2.0 ini juga telah dibuat di dalam proses pengambilan pelatih di mana pengambilan sekarang lebih kepada sukarela secara berperingkat-peringkat sehingga ke tahap yang dirancangkan.

Hasil dari input Makmal Transformasi ini juga memberi penambahbaikan dengan mengikuti modul kemahiran teknikal dan vokasional sebagai persiapan memasuki pasaran pekerjaan di mana kerjasama syarikat-syarikat swasta juga turut terlibat. Penambahan elemen kemahiran teknikal dan vokasional ini telah dibentangkan kepada Kabinet dan menjadi harapan agar ia akan diserapkan ke dalam Rancangan Malaysia ke 11 nanti.

Namun, apa yang lebih penting adalah sijil-sijil kemahiran yang diperolehi pelatih-pelatih yang telah menjalani latihan di PLKN 2.0 nanti akan menjadi lebih bernilai kepada keperluan syarikat-syarikat swasta.

Walaupun dengan pengumuman DS Najib untuk menjimatkan RM400 juta apabila sesi PLKN 2015 ditangguhkan tetapi hasilnya program ini telah dapat melalui proses dikaji semula dengan penambahbaikan dan orang ramai diberi peluang maklumbalas.

No comments: