Monday, March 24, 2014

GANTUNG LESEN PEMANDU TEKSI DAN BATALKAN LESEN PENGUSAHA


Baru-baru ini pihak SPAD telah mengambil tindakan ke atas 10 pemandu teksi selama tiga bulan yang bermula pada 1 April kerana enggan mengguna meter. Hukuman ini adalah usaha berterusan SPAD bagi mengambil langkah-langkah membanteras pemandu-pemandu teksi yang tidak bertanggungjawab.

SPAD juga bertegas untuk bertindak membatalkan lesen-lesn pengusaha-pengusaha teksi jika pemandu mereka ditangkpa dengan kesalahan yang sama berulang kali.

Pengusaha-Pengusaha teksi ini perlu bertanggungjawab untuk menunjukkan mereka telah mengambil langkah konkrit untuk menyaring, memantau, melatih dan mendisiplinkan pemandu-pemandu mereka.

Usaha SPAD untuk membanteras pemandu-pemandu teksi yang tidak bertanggungjawab ini telah mendapat kerjasama dari beberapa rakaman video orang awam yang dijadikan bukti. Usaha orang awam ini sangat dipuji dan inilah kerjasama dan prihatin rakyat yang perlu dilakukan.

Di antara kesalahan-kesalahan yang sengaja dilakukan pemandu-pemandu teksi termasuk enggan mengguna meter, menentukan tambang perjalanan, enggan menuju destinasi dan memilih penumpang.

Sekiranya kita sebagai rakyat ingin bersama-sama melihat pengangkutan awam kita berjalan dengan lancar seperti dirancang kerajaan, maka berilah kerjasama dan sokongan. Segala aduan boleh disalurkan seperti berikut;


Menerusi laman Twitter, Facebook dan emel rasminya di aduan@spad.gov.my atau talian 1-800-88-7723.

No comments: