Tuesday, March 18, 2014

#PRKKajang : ISU SEKOLAH CINA... PKR ATASI MEI FUN?



Walaupun PKR adalah parti yang terdiri dari pelbagai kaum, tetapi nampaknya cina dalam PKR lebih rasis daripada DAP yang 95% adalah dominan kaum Cina. Ini dapat dibuktikan dalam kenyataan mereka di akhbar Harakah yang dipetik;

"Ketika isu sekolah ini timbul, Mei Fun yang merupakan Ahli Parlimen PJU bukan sahaja tidak membela nasib sekolah tersebut tetapi tidak pernah datang ke sekolah tersebut.

"SJK(C) Damansara ini terletak dalam kawasan parlimen beliau, tetapi beliau tidak mengambil berat dalam isu tersebut," jelasnya pada sidang media di Bilik Gerakan Utama PKR, Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang.

PKR bukan saja rasis tetapi telah membuat fitnah terhadap kredibiliti Mei Fun dengan tuduhan yang beliau akan menutup Sekolah Jenis Kebangsaan Cina jika dipilih sebagai Adun Kajang.

Ini pula penjelasan Datin Paduka Chew Mei Fun;

Antaranya;
“Sekolah itu tidak pernah tutup. Kita ikut permintaan PIBG (Persatuan Ibu Bapa dan Guru) dan pengurusan sekolah untuk pindah ke lokasi lebih besar, lebih kondusif dan sesuai supaya lebih ramai murid dapat belajar,”

“Itulah satu-satunya SJKC yang ada pendidikan istimewa. Tuduhan (pembangkang) saya tidak peduli adalah satu pembohongan. Itu untuk merosakkan imej serta hina saya. Hakikatnya, apa yang mereka cakap berbeza dengan mereka yang tahu (perkara sebenar).”

"Pemindahan sekolah itu juga merealisasikan permintaan ibu bapa."

“Mana ada elemen yang saya akan tutup sekolah Cina?"

DI MANA RASIONAL TUDUHAN PKR?

Berlatar belakangkan pendidikan Cina dari peringkat sekolah rendah hingga ke universiti, apa mungkin Mei Fun akan menutup SJKC dan melakukan sesuatu yang akanmemudaratkan pendidikan Cina jika dipilih sebagai wakil rakyat Kajang?

Beliau memperoleh Sarjana Muda Dalam Pengajian Cina di Taiwan, dan menyambung pengajian di Universiti Tunku Abdul Rahman, UTAR, dengan membuat kajian mengenai masyarakat Cina Malaysia.

Inilah perangai PKR, apabila isu tempatan GAGAL ditangani ketika 6 tahun diberi peluang berkuasa di Kajang, kini dengan menimbulkan fitnah, mereka berharap dapat merosakkan imej Mei Fun.

Pendekatan tepat yang digunakan Mei Fun untuk menguatkan budaya Cina dengan kaum lain, bertepatan dengan ikrar Mei Fun kepada penduduk kajang sebagai Duta Muhibbah untuk perpaduan rakyat.

 

No comments: