Friday, February 09, 2018

APABILA CRCC SENDIRI MEMBUAT PENGAKUAN, APA REAKSI DAP?


Sekiranya kita masih ingat pendedahan yang dikemukakan oleh Timbalan Presiden MCA, Datuk Wee Ka Siong, betapa berlagaknya Guan Eng dengan mengumumkan kepada dunia amnya dan rakyat Pulau Pinang khasnya (Artikel berkaitan ... Di sini dan Di sini), bahawa sebuah syarikat pembinaan gergasi iaitu China Railway Construction Corporation (CRCC) adalah kontraktor utama dan sebahagian daripada pemegang saham projek terowong dasar laut Pulau Pinang. Itu sebelum PRU13 dan Guan Eng serta DAP telah memanfaatkan sepenuhnya untuk kempen pilihan raya mereka.

Tetapi hari ini, CRCC sendiri telah membuat penafian mereka untuk membuat penjelasan kepada Presiden MCA dan Menteri Pengangkutan Dato 'Sri Liow Tiong Lai selepas mengeluarkan kenyataan akhbar kepada media.

CRCC tidak memberi kelulusan atau tidak tahu kenapa kerajaan Pulau Pinang menganggap syarikat ini sebagai pemegang saham bagi projek SPV ini. Syarikat itu berkata, mereka hanya menandatangani 'pengakuan komitmen' sebagai lampiran kepada permulaan perjanjian projek itu, bahawa mereka akan melaksanakan projek itu dengan terbaik sekiranya diberi mana-mana bahagian projek oleh SPV.

CRCC menegaskan yang mereka tidak pernah memegang apa-apa saham di dalam syarikat SPV (Special Purpose Vehicle), Zenith Construction Sdn Bhd tetapi yang berlaku hanyalah menandatangani satu "Pengakuan komitmen" sebagai lampiran kepada perjanjian awal projek. Mereka telah bersetuju hanya sebagai kontraktor yang menjalankan kerja-kerja EPC (engineering, procurement and construction - kejuruteraan, perolehan dan pembinaan) dan bukannya sebagai kontraktor utama.

Kontrak yang diberikan SPV adalah untuk membuat laporan reka bentuk terperinci yang berjumlah USD22 juta (RM85.7 juta) untuk tiga jalan raya dan terowong bawah laut. CRCC menegaskan yang senario berlaku hari ini tidak boleh dijadikan sebagai ukuran prestasi mereka.

Dalam mempertahankan dakwaan itu, Guan Eng sekali lagi memberi alasannya yang kontrak CRCC diberi secara tender terbuka oleh Konsortium Zenith dan perjanjian itu telah ditandatangani pada Oktober 2013 berserta perjanjian tambahan dengan kontraktor utama CRCC. Anehnya, apabila Datuk Wee Ka Siong berkeras agar Guan Eng mendedahkan perjanjian tambahan itu, beliau membisu dan ini menunjukkan yang ia tidak pernah berlaku.

Penjelasan CRCC ini dibuat ketika pertemuan mereka dengan Presiden MCA di majlis Asia Pacific Ministerial Conference on Civil Aviation. Ini bukanlah satu pertemuan yang telah disusun tetapi CRCC telah mengambil kesempatan bertemu Datuk Liow untuk memberikan penjelasan.

Bagi pihak DAP pula, mereka terus bermati-matian membuat jawapan balas walaupun dengan mudah boleh dipersoalkan dan yang pasti bercanggah. Guan Eng telah mula menafikan yang CRCC adalah pemegang saham SPV dan ini ditegaskan pula oleh Zairil Khir Johari, kononnya ia telah disalahtafsir oleh pihak Barisan Nasional.

Walaupun CRCC telah membuat penafian terbuka yang mereka bukan kontraktor utama tetapi Guan Eng dalam kenyataan rasminya kekal merujuk yang syarikat gergasi negara China ini sebagai kontraktor utama projek terowong Pulau Pinang. Oleh kerana gagal memberi penjelasan yang telus, akhirnya Guan Eng menuduh MCA dan Barisan Nasional cuba sabotaj projek ini.

No comments: