Saturday, February 24, 2018

APA SPAD DAH LAKUKAN SEPANJANG CUTI TAHUN BARU CINA?



Seperti yang telah diumumkan pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), pihak penguatkuasaannya akan melakukan operasi jalanraya sempena cuti Tahun Baru Cina bermula pada 9 Februari selama 17 hari dan berakhir pada 25 Februari 2018. Operasi ini seperti biasa adalah dengan kerjasama penguatkuasaan SPAD bersama Polis Diraja Malaysia (Royal Malaysia Police), Jabatan Pengangkutan Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Agensi Antidadah Kebangsaan Malaysia dan Pihak Penguatkuasa Lebuhraya.

Sehingga kini, jumlah keseluruhan kesalahan yang telah dicatitkan ialah 238 kesalahan daripada 3443 buah kenderaan yang diperiksa. Tiga kesalahan utama yang didapati adalah seperti tidak mempunyai kad pemandu untuk mod teksi, kegagalan mengemukakan permit kenderaan untuk bas dan juga termasuk kegagalan mengutamakan keselamatan terhadap penumpang & pengguna jalan raya yang lain seperti membawa muatan secara bahaya, tidak tutup muatan, membawa muatan melebihi paras sisi badan kenderaan untuk kenderaan berat.

Pada tahun ini, kesalahan melibatkan pengangkutan awam dan barangan seperti teksi, bas dan lori yang dikesan sepanjgan Op Tahun Baharu Cina telah menurun daripada 499 kes pada 2015 kepada 446 (2016) dan 221 kes tahun lepas.

Apa yang menyebabkan penurunan kesalahan jalanraya tersebut?

Yang pertama adalah kempen yang dilakukan pihak SPAD tanpa berhenti terutamanya di dalam memberi kesedaran kepada pemandu, syarikat pengendali dan juga penumpang. Di antara pengisiannya termasuklah saluran aduan yang dibuka 24 jam. Operasi bersepadu yang dilaksanakan juga dapat membantu mengurangkan kemalangan dan ia bukan sekadar diadakan di jalanraya tetapi di terminal bas utama juga.

Pihak SPAD telah mengambil langkah awal memberi surat pekeliling memberi pelbagai peringatan kepada syarikat pengendali untuk mematuhi ICOP (Industrial Code of Practice) dan syarat-syarat yang telah ditetapkan ini tidak akan dikompromi. Jika dilanggar, maka bukan saja pemandu berhadapan hukuman malahan syarikat pengendali juga turut terkesan.

Semua pihak dari peringkat menteri sehingga pegawai-pegawai kanan SPAD turut memainkan peranan dan komited dalam kempen keselamatan. di antaranya;

YB Dato' Sri Hajah Nancy Shukri, Menteri di Jabatan Perdana Menteri terus meninjau suasana di lapangan terbang Langkawi dan berjumpa dengan pengusaha teksi di sana.




Di Terminal Bersepadu Selatan;



Operasi Pemeriksaan di Jalanraya;



 

SPAD juga telah memperkenalkan aplikasi untuk telefon pintar di mana had laju boleh diketahui penumpang dan jika ingin membuat aduan, aplikasi ini mudah saja digunakan. Aplikasi MeterOn yang telah diperkenalkan SPAD juga boleh menjejaki kenderaan melalui GPS dan termasuklah maklumat mengenai pengendali bas ekspres. Di samping itu, ketika operasi diadakan, penggunaan teknologi seperti kamera jarak jauh dan kamera litar tertutup digunakan untuk memantau pergerakan serta kesalahan  jalanraya yang melibatkan pengangkutan awam.

Hari ini, penumpang akan berasa lebih selamat dan pemandu bas akan lebih berwaspada kerana mengetahui dan menyedari pihak penguatkuasaan SPAD sentiasa memantau perjalanan mereka. Oleh itu...

 

No comments: