Wednesday, February 21, 2018

#PERJUANGAN4ALL - MAHATHIR GURU TERBAIK DATUK NAZRI AZIZ


Di antara Ahli Majlis Tertinggi UMNO yang paling lantang dan berani mengkritik politik Dr Mahathir hari ini adalah Datuk Seri Nazri Aziz di samping pemimpin-pemimpin lain seperti Tan Sri Annuar Musa, Datuk Rahman Dahlan, Datuk Salleh Syed Keruak, Datuk Puad Zarkashi dan beberapa pemimpin yang lain.

Ada kalanya beliau nampak terlalu berani dan terlalu kasar apabila mengkritik mantan Presiden UMNO ini dan mengapa ia berlaku?

Satu pengakuan yang tidak ramai tahu. Di dalam program diskusi Perjuangan 4All yang diadakan secara langsung dari Dewan Kesedar Kuala Krai, Datuk Nazri mengaku yang adakalanya beliau terlebih kurang sopan dalam melontarkan kritikannya dan kesemua itu diajar oleh bekas bosnya, Dr Mahathir.

“Sebab itu, saya boleh serang dia kerana dia tahu, saya tahu. Banyak benda yang Dr Mahathir buat sekarang, kalau zaman dia jadi Perdana Menteri dan Presiden UMNO dulu, dia akan pancung kita, kalau kita buat apa yang beliau buat sekarang ini,” katanya.

Sepanjang berkhidmat di bawah Dr Mahathir, beliau sering menasihatkan betapa penting dan perlunya perjuangan UMNO untuk bangsa Melayu khususnya dan di masa yang sama bangsa-bangsa lain jangan dipinggir dan dianiaya. Kesemuanya itu adalah sepertimana slogan UMNO untuk agama, bangsa dan negara.

Tetapi kesemua itu rupa-rupanya hanya satu pembohongan Dr Mahathir apabila telah bersatu dengan parti yang anti-Melayu dan anti-Islam untuk menentang UMNO. Apakah pendekatan yang terlalu berterus-terang ini perlu dipertikai dan ditegur?

Seperkara lagi, Datuk Nazri juga mengaku yang Dr Mahathirlah yang mengajarnya menjadi kurang ajar kerana baginya guru yang mengajarnya berbuat perkara yang baik tetapi hari ini dia sendiri mengkhianati kata-katanya sendiri. Jika Datuk Nazri mengamuk, ia adalah kerana beliau telah ditipu oleh gurunya Dr Mahathir. Lantas, beliau tidak boleh berdiam diri.

Mengapa pula Dr Mahathir marahkan PM Najib Razak?

Mungkin ramai telah mengetahuinya dan kini disahkan lagi oleh Datuk Nazri. Kesemuanya adalah kerana bagi Dr Mahathir, PM Najib tidak langsung memberi muka kepada anaknya, Mukhriz. Mukhriz kalah di tangan KJ dalam pertandingan Ketua Pemuda, kalah di dalam merebut jawatan Naib Presiden dan paling tidak boleh diterima, apabila Mukhriz digugurkan dari jawatan Menteri Besar Kedah.

Kesemua itu telah membantutkan rancangan Mahathir untuk melihat pewarisnya di tampuk kepimpinan tertinggi parti dan negara.

Apabila PM Najib menghapuskan sistem kouta dalam pemilihan UMNO, Dr Mahathir tidak senang hati kerana politik wang tidak dapat lagi digunakan untuk membeli undi perwakilan saja kerana lebih banyak wang yang perlu ditaburkan kepada bahagian dan cawangan untuk pengaruh undi.

KJ yang dilantik sebagai Menteri juga mendapat tentangan Dr Mahathir dan bukan kerana KJ tiada kredibiliti tetapi takut pengaruh KJ akan lebih luas di akar umbi bagi mengekalkan kedudukannya sebagai Ketua Pemuda. Manakala pertandingan Naib Presiden UMNO, Hishamuddin telah menang tipis dan walaupun diadakan kiraan semula, Mukhriz tetap kalah.

Keputusan PM Najib menggugurkan Mukhriz dari jawatan Menteri Besar Kedah, bukanlah keputusan beliau seorang. Dr Mahathir perlu ingat, ini adalah kehendak hampir kesemua pemimpin UMNO di negeri Kedah. Mukhriz didapati gagal melaksanakan tugasnya sebagai Ketua UMNO Kedah yang mampu melemahkan Barisan Nasional.

Ahli-ahli Majlis Tertinggi UMNO pula telah sebulat suara bersetuju menggugurkan keahlian Mukhriz kerana mencabar institusi Presiden. Apa yang berlaku ke atas anaknya, bukanlah keputusan mutlak PM Najib seorang sepertimana yang sering dilakukan Dr Mahathir ketika beliau adalah Presiden UMNO. PM Najib mementingkan suara majoriti pemimpin UMNO dan ini tidak disenangi Dr Mahathir.

Oleh itu, jika guru yang pernah mengajar anak muridnya supaya kencing berdiri tetapi beliau juga sudah mula kencing berlari, apakah perbuatan guru itu perlu didiamkan? Jika ada yang ingin mengikuti langkah guru itu, beliau janganlah marah tetapi terpaksa terima padah dari ajaran songsangnya.

No comments: