Sunday, February 11, 2018

KEMPEN VIDEO BARU SPAD UNTUK MENINGKATKAN KESEDARAN AWAM KHAS UNTUK KESELAMATAN WANITA


Pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), dalam kerjasama dengan organisasi antarabangsa iaitu nternational Association of Public Transport (UITP) dan Bank Dunia, sedang memulakan kempen baru untuk meningkatkan kesedaran rakyat tentang kesaksamaan jantina ketika menggunakan pengangkutan awam, dengan tumpuan terhadap keselamatan wanita. Melalui klip video yang bertajuk "Public Transport Is Not Gender Neutral: Bring the Light!", ia akan ditayangkan di semua pengangkutan awam darat seperti bas dan rel nanti.

Kempen ini akan dilancarkan secara global sempena Hari Wanita Antarabangsa bersamaan pada 8 Mac nanti.

Pihak SPAD gembira dapat bekerjasama dengan kedua-dua organisasi besar ini untuk menyebarkan kesedaran mengenai gender yang berkecuali di kalangan pengguna. Bagi Ketua Pegawai Eksekutif SPAD, Mohd Azharuddin Mat Sah, sebagai sebuah negara yang sangat prihatin terhadap inklusif, pendekatan ini diambil untuk menyebarkan kesedaran mengenai persekitaran yang selamat untuk pengangkutan awam.

Melalui laporan UITP, lebih dari 80%, wanita mengalami gangguan seksual dalam pengangkutan awam dan 90% daripadanya tidak dilaporkan. Ini juga telah memberi gambaran yang wanita merasakan yang mereka lebih selamat di jalan berbanding di dalam pengangkutan awam.

Kempen ini diumumkan pada majlis yang berlangsung di Forum Urban World ke-9 (WUF9), yang kini sedang berlangsung di Kuala Lumpur dengan tema Cities for All: Implementing the New Urban Agenda.” The biennale, forum teknikal dan bukan perundangan yang diadakan oleh Program Penyelesaian Manusia Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UN-Habitat) sejak tahun 2020, yang meneroka isu-isu yang paling kritikal yang dihadapi di bandar-bandar di seluruh dunia.

Kempen global ini juga menyarankan orang ramai untuk menyebarkan kesedaran melalui media sosial dengan hashtag #PT4ME (Public Transport 4 Me).

Pihak SPAD juga akan menyertai pameran 9th World Urban forum (WUF) dari 7 hingga 13 Februari 2018 yang dibuka dari 9am to 6.30pm di KL Convention Centre. Tapak pameran SPAD berada di Hall 5 dan kemasukan adalah percuma.

#wuf #wuf9 #wuf9kl #forumsedunia #cities4all #cities2030

No comments: