Sunday, February 25, 2018

2 SENARIO JIKA DR MAHATHIR ADALAH PERDANA MENTERI PAKATAN HARAPAN


Oleh kerana tidak mampu menepis dakwaan UMNO yang Pakatan Harapan sebenarnya dikuasai DAP dan walau siapa pun calon Perdana Menteri mereka, Lim Kit Siang adalah figura yang sebenarnya ketua umum mereka, PH telah menukar strategi dengan melantik Dr Mahathir yang bermula sebagai Top Dog dan kemudiannya, calon Perdana Menteri mereka dan Wan Azizah sebagai Timbalannya. Ini satu strategi PH untuk alih serangan ke atas Kit Siang dan DAP,  namun rakyat Malaysia bijak menialinya.

Apakah ia satu gabungan yang mantap? Yang pasti ia memperlihatkan betapa rapuhnya kepimpinan tertinggi mereka sekiranya dibiarkan memerintah. Itu adalah pesanan YAB Perdana Menteri DS Najib Razak di dalam blognya. Bagaimana mungkin rakyat Malaysia akan berhadapan dengan risiko ini jika dibiarkan memerintah?

Jelas sekali, jawatan yang dibenarkan DAP kepada Dr Mahathir hanyalah sekadar sementara sahaja dan kemudiannya diserahkan kepada Anwar Ibrahim setelah dibebaskan dari menjalani hukuman penjara kerana kesalahan meliwat pembantu khasnya sendiri.

Bagi seorang yang bukan saja mengenali tetapi telah berkhidmat di bawah pentadbiran Dr Mahathir, PM Najib telah memberi dua senario yang bakal berlaku kepada negara dan juga rakyat Malaysia. Bagi PM Najib, Dr Mahathir tidak semudah itu akan melepaskan jawatan dan kuasa tertinggi negara ini kepada  Anwar Ibrahim. Dr Mahathir yang terkenal dengan sikapnya yang tidak pernah meyakini mana-mana individu untuk menerajui negara atau mana-mana pertububuhan.

Beliau sendiri telah membuktikannya. Beliau tidak sehaluan dengan mantan Perdana Menteri, Pak Lah yang dipilihnya sendiri dan kini sedang menyerang pentadbiran PM Najib. Di dalam parti politik barunya, jawatannya sebagai Pengerusi berkuasa veto dan mengatasi keputusan Presiden. Di dalam Pakatan Harapan pula, beliau mendesak diberi jawatan sebagai 'Top Dog' yang mempengerusikan mesyuarat dan setiap majlis rasmi PH. Kini beliau inginkan pula dipilih sebagai calon Perdana Menteri PH.

Di mana saja beliau berada, kedudukan nombor dua tidak ada dalam kamusnya.

Dr Mahathir pernah berkali-kali mengulangi yang beliau tidak mungkin membenarkan seorang yang bermasalah moral sebagai Perdana Menteri dan juga pernah mengaku yang Anwar terlalu tua untuk jawantan tersebut. Jika Dr Mahathir meneruskan hasratnya untuk berebut kuasa, yang pasti adalah PKR akan memberontak dan Pakatan Harapan akan berperang untuk menentang Dr Mahathir. Itulah senario pertama yang PM Najib ingin berkongsi kepada rakyat Malaysia.

Kemungkinan yang kedua pula, jika keadaan tidak dapat dielakkan dan Dr Mahathir terpaksa menyerahkan jawatan sementaranya kepada Anwar Ibrahim, rakyat Malaysia akan ditadbir oleh sepasang suami isteri yang pasti akan menjadikan Malaysia sebuah negara untuk hak mutlak sebuah keluarga yang  akhirnya merekalah raja dan permaisuri mutlak dan berkuasa di negara.

Di manakah letaknya nanti demokrasi yang menjadi amalan negara sejak merdeka? Pada masa yang sama, apakah Dr Mahathir akan membenarkan ini berlaku dengan sewenang-wenangnya?

Adalah tepat sekali jangkaan PM Najib jika rakyat memilih Pakatan Harapan di PRU14 nanti, sesama mereka akan terus bergaduh dan mungkin lebih kritikal untuk berebut jawatan Perdana Menteri. Sedangkan mereka yang belum menguasai negara pun telah mengambil masa lama menentukan calon Perdana Menteri, inikan pula setelah mendapat kuasa. Oleh itu, Pakatan Harapan akan membazirkan sekurang-kurangnya 2 hingga 3 tahun dan mungkin keseluruhan penggal untuk berebut jawatan.

Justeru, persoalan yang dilemparkan PM Najib, apakah mereka ada masa untuk berkhidmat kepada rakyat dan membangunkan negara? Oleh itu, jauh bezanya jika Barisan Nasional sekali lagi diberi mandat untuk menerajui pemerintahan negara di mana setelah diumumkan kemenangan untuk Barisan Nasional nanti, barisan kepimpinan negara yang diterajui PM Najib akan serta-merta meneruskan agenda berbakti untuk rakyat.

Pilihan di tangan kita dan di antara kestabilan Barisan Nasional dengan kekalutan Pakatan Harapan, yang mana satu menjadi keutamaannya?

No comments: