Skim Transformasi Perkhidmatan Bas Berhenti-henti (SBST) telah pun berjaya di beberapa lokasi seperti di Kangar-Perlis, Ipoh-Perak dan Seremban-Negeri Sembilan. Berteraskan pemerintahan kerajaan negeri yang prihatin nasib rakyatnya, Terengganu adalah destinasi seterusnya di mana tujuan skim SBST ini adalah untuk menghubungkan kawasan luar bandar dengan lebih berkesan yang pasti jadualnya menepati waktu supaya dapat membantu penduduk setempat berulang-alik ke tempat kerja, sekolah dan destinasi lain.
Pihak SPAD telah pun menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) kontrak Pengendali Perkhidmatan dengan MARA Liner Sdn Bhd di mana melibatkan 30 buah bas dan sebagai permulaan sebanyak 11 bas akan disediakan. Lebih menarik lagi Terengganu sangat bertuah apabila 11 buah ni adalah bas elektrik pertama di Malaysia dalam kempen kerajaan menurunkan kadar pelepasan karbon ke alam sekitar hingga 45 peratus pada 2030, dengan inisiatif penggunaan kenderaan cekap tenaga.
Pihak SPAD telah pun menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) kontrak Pengendali Perkhidmatan dengan MARA Liner Sdn Bhd di mana melibatkan 30 buah bas dan sebagai permulaan sebanyak 11 bas akan disediakan. Lebih menarik lagi Terengganu sangat bertuah apabila 11 buah ni adalah bas elektrik pertama di Malaysia dalam kempen kerajaan menurunkan kadar pelepasan karbon ke alam sekitar hingga 45 peratus pada 2030, dengan inisiatif penggunaan kenderaan cekap tenaga.
Apabila MyBas mula beroperasi di Kuala Terengganu pada bulan April nanti, yang pasti, rakyat setempat akan dapat menikmati kadar tambang serendah 90 sen hingga RM2.50 dalam keadaan perkhidmatan bas yang selesa, mempunyai ciri-ciri moden serta mesra alam. Bagi pelajar, diskaun sebanyak 50% akan diberi selain daripada orang kelainan upaya (OKU) dan warga emas.
Laluan MyBas di sekitar Kuala Terengganu ini akan melalui jumlah keseluruhan jarak 235.9 kilometer dan berikut adalah 3 fasa yang telah ditetapkan pihak SPAD;
Fasa 1 : 3 laluan utama dan 1 laluan perantara manakala Fasa 2 dan 3 : 4 perkhidmatan tambahan seperti berikut;
Laluan MyBas di sekitar Kuala Terengganu ini akan melalui jumlah keseluruhan jarak 235.9 kilometer dan berikut adalah 3 fasa yang telah ditetapkan pihak SPAD;
Fasa 1 : 3 laluan utama dan 1 laluan perantara manakala Fasa 2 dan 3 : 4 perkhidmatan tambahan seperti berikut;
Pihak SPAD yakin dalam tempuh 3 bulan, perkhidmatan myBas ini akan menjadi popular dan mampu dimanfaatkan penduduk di Kuala Terengganu berdasarkan kepada perkhidmatannya yang menepati waktu, selesa, selamat dan juga tambang yang sangat berpatutan. Setakat ini, kerajaaan telah pun melabur sebanyak RM100 juta untuk program MyBas ini. Pihak SPAD sebagai pihak yang dipertanggungjawabkan kerajaan akan memantau perkhidmatan dan keselamatan setiap bas.
Program SBST ini juga telah berjaya bukan saja menawarkan perkhidmatan yang baik malahan telah berjaya selamatkan industri bas henti-henti di kawasan laluan yang kurang mendapat penumpang. Perkhidmatan myBAS telah beroperasi di Kangar, Seremban dan Ipoh, setakat ini telah mencapai sasaran penumpangnya yang berjumlah 9.3 juta orang (atau 400,000 penumpang sebulan), beroperasi sepanjang 51 laluan dengan jarak gabungan 1,434km.
Program SBST ini juga telah berjaya bukan saja menawarkan perkhidmatan yang baik malahan telah berjaya selamatkan industri bas henti-henti di kawasan laluan yang kurang mendapat penumpang. Perkhidmatan myBAS telah beroperasi di Kangar, Seremban dan Ipoh, setakat ini telah mencapai sasaran penumpangnya yang berjumlah 9.3 juta orang (atau 400,000 penumpang sebulan), beroperasi sepanjang 51 laluan dengan jarak gabungan 1,434km.
No comments:
Post a Comment