Tuesday, January 23, 2018

JANGAN CUBA SOGOK PENGUATKUASA SPAD

Pemandu yang cuba sogok SPAD seperti dilapor Harian Metro
Mungkin masih ada sesetengah rakyat Malaysia menganggap undang-undang boleh dikompromi dengan sogok atau rasuah kepada penguatkuasa di negara ini. 

Namun, mereka tidak mengetahui yang pihak-pihak penguatkuasa hari ini sangat akur dengan apa yang pernah mereka ikrarkan bersama Suruhanjaya Pencegah Rasuah dan ini termasuklah penguatkuasa Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Ini terbukti dalam satu laporan Harian Metro pada 20 Januari, seorang pemandu teksi yang didapati tidak mempunyai kad pemandu dan juga beliau telah gagal menunjukkan salinan permit perkhidmatan ketika beliau diperiksa penguatkuasa SPAD. 

Ketika penguatkuasa SPAD menjalankan pemeriksaan di pintu lapan, aras lima Balai Pelepasan KLIA, pemandu tersebut didapati sedang menunggu penumpang.

Apabila teksinya akan disita, pemandu yang bersalah ini telah mengeluarkan sejumlah wang sebanyak RM300 dan cuba memberikan kepada pegawai penguatkuasa SPAD beberapa kali tetapi telah ditolak secara berhemah. 

Lantas, pemandu tersebut dinasihatkan supaya mengikut peraturan betul seperti yang telah ditetapkan pihak SPAD.

Pemandu teksi ini bersalah di bawah Seksyen 22 Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 dan dibawa ke pejabat SPAD KLIA untuk diambil keterangan dan tindakan selanjutnya. 

Manakala teksinya telah disita ke depoh sitaan SPAD di Bandar Enstek, Negeri Sembilan untuk siasatan. Satu laporan polis juga telah dibuat mengenai penyitaan tersebut.

Ini merupakan satu insiden klasik yang berlaku dan beberapa cubaan untuk memberi sogokan kepada penguatkuasa SPAD juga pernah dilaporkan. 

Diharap kita semua menyedari yang perkara ini tidak dilakukan dan lebih penting, penguatkuasa SPAD tidak mudah untuk disogok dan menerima apa bentuk rasuah.

Tindakan dan ketegasan penguatkuasa SPAD ini perlu mendapat pujian dan menjadi contoh yang kerajaan sangat komited dan serius dalam memerangi rasuah.

No comments: