Friday, July 21, 2017

PEMBANGKANG TETAP INGIN MENYELAR PROJEK MRT WALAUPUN TERNYATA MELUCUKAN

Bagi blok pembangkang, ternyata sesuatu yang perit apabila kejayaan demi kejayaan yang dicapai kerajaan dan kini sekali lagi kerajaan telah membuktikan projek mega MRT lingkaran dari Sungai Buloh ke Kajang telah berjaya beroperasi dan dilengkapkan terlebih awal dari jadualnya. Lebih utama, projek yang dibanggakan rakyat ini telah diiktiraf dunia dan dikatakan adalah lebih baik daripada perkhidmatan rel di London, New York dan Hong Kong.

Masih ingat ramalan Rafizi pada 2013 yang telah memutar-belit kenyataan mantan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) En Mohd Nor Ismal Kamal kononnya kos MRT akan mencecah sehingga RM100 bilion pada 2017. Hakikatnya, projek mega ini yang telah mula dibina pada tahun 2011 hanya dengan kos sebanyak RM22 bilion sahaja apabila siap sepenuhnya.

Kenyataan Rafizi seperti berikut;




Baru-baru ini pula Nurul Izzah pun ingin membuat kenyataan dan mendakwa jika Pakatan Harapan menang PRU14 nanti, mereka mampu membina MRT yang lebih murah dan lebih baik daripada yang dibina baru-baru ini. Seperti biasa, Nurul Izzah hanya sekadar bercakap kosong tanpa berani kemukakan apa-apa perincian untuk memberi harapan palsu sebagaimana yang pernah beliau kecewakan penduduk Kampung Kerinchi di kawasan parlimennya sendiri.

Jika Nurul masih ada ingatan yang sihat, beliau seharusnya tidak lupa bagaimana ada segelintir penduduk Kpg Kerinchi yang telah terpengaruh dengan segala hasutannya tetapi akhirnya terpaksa berputih mata melihat jiran-jiran yang lain berpindah ke apartment Residensi Kerinchi yang lebih besar dan dilengkapi dengan perkhidmatan moden.

Sementara Hannah Yeoh dan Tony Pua pula kononnya ingin mengingatkan yang projek mega MRT ini bukan duit PM Najib tetapi duit rakyat. Sedangkan, PM Najib tidak pernah menganggap itu adalah kejayaannya seorang tetapi ia sebagai kejayaan dan kebanggaan rakyat Malaysia semua. Kedua-dua wakil DAP ini juga amat takut sekiranya rakyat memuji PM Najib tetapi hakikat yang mereka sangat gerun ia sememangnya kejayaan Perdana Menteri yang memastikan ia direalisasikan dengan kos yang dijimatkan.

Tetapi apabila Dr Norlela Ariffin ADUN PKR Penanti di Pulau Pinang mengeluarkan fakta seperti berikut;

MRT Sungai Buluh - Kajang 51km = RM21 billion
1 meter berharga = RM411,764
LRT Komtar - Bayan Lepas 30km = RM24 billion
1 meter berharga = RM800,000



... di mana ia ternyata lebih mahal dari MRT SBK, apakah kenyataan Nurul Izzah tidak melucukan?

Jika dibandingkan dengan pencapaian negeri-negeri pembangkang, apakah Hannah Yeoh, Tony Pua dan Nurul Izzah mampu memberi sebarang komen? Janganlah cuba sorokkan kegagalan dan penyelewengan yang berlaku di negeri pentadbiran Pakatan Harapan dan cuba alihkan mencari kesilapan dangkal kerajaan kepimpinan PM Najib pula.

Dari kertas dijadikan kenyataan, MRT SBK ternyata jauh lebih berjaya dari projek terowong DAP di Pulau Pinang yang masih kekal di atas kertas. Kepada pembangkang yang tenyata tidak mampu membuat sebarang pembangunan dan teringin untuk sekadar mempertikaikannya, marilah bersama-sama rakyat menikmati kejayaan kerajaan ini dan jadikan juga sebahagian memoir kamu untuk ... Negaraku, tanah airku!

No comments: