Tuesday, January 27, 2015

PERKAHWINAN PAKATAN DI AMBANG PARAH... BETULKE DR MASHITAH?



Seandainya kita adalah penyokong tegar Pakatan Rakyat, apabila membaca artikel Datuk Dr Mashitah di Sinar Harian bertajuk "Pakatan Rakyat jerut leher sendiri", boleh diagak reaksi panas mereka untuk menafikannya tetapi kepada penyokong BN pula, hati-hati permainan politik mereka.

Bermula dengan...
MANTRA yang sering dilaungkan parti yang menganggotai Pakatan Rakyat (PR) ialah ‘ayunan dua peratus undi lagi akan membawa kita ke Putrajaya.’

Namun, Dr Mashitah ingin rakyat semua kembali ingatkan apa yang berlaku sejak Pakatan Pembangkang diwujudkan di antara DAP, PAS dan PKR...

Dua tahun selepas ditubuhkan pada 2008, PR terpalit dengan krisis kepimpinan dan keyakinan yang serius sehingga memaksa Datuk Zaid Ibrahim keluar PKR, dan seterusnya menubuhkan parti baharu.

Selain beliau, berpuluh lagi pemimpin Pas, DAP dan PKR keluar pakatan yang suka berkomplot dan ‘membunuh’ sesama sendiri semata-mata kerana kuasa, kekayaan dan pengaruh.

Kerakusan kuasa Pakatan Pembangkang tidak terhenti di situ walaupun berjaya menambah kerusi di PRU13 terutama PKR. Seterusnya Dr Mashitah mengingatkan kita dengan 'Kajang Move" ...
Paling klasik ialah krisis Menteri Besar Selangor selepas PRU13. Secara tiba-tiba, Adun Kajang letak jawatan untuk memberi jalan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding di situ.

Penduduk dan pengundi kawasan Kajang, malah hampir semua ahli dan penyokong PR terkejut dengan tindakan yang dipanggil Langkah Kajang. Dari situ bermulalah satu siri krisis yang panjang membabitkan keseluruhan kepimpinan PKR, DAP dan Pas, serta memalitkan pihak istana Selangor dan memangsakan rakyat Selangor.

PR terpaksa membayar harga politik yang cukup mahal.

Perkahwinan sumbang Pakatan sedang menuju perpecahan dan siapa mampu menafikannya dengan kenyataan ini...
Misalnya, dalam keadaan sekarang, mahukah Pas pinjamkan logonya kepada DAP seperti yang pernah ditawarkan satu masa dulu? Lebih relevan mungkin DAP pun tidak ‘hingin’ lagi.

Dalam parut krisis pergelutan kuasa di Selangor masih ada, PR terjerat lagi dengan isu hukum hudud di Kelantan. Sudah berbulan-bulan, pemimpin Pas dan DAP saling bertikam lidah, menuduh dan mencabar untuk keluar PR.

Yang terkini, DAP dan PAS terus menunjukkan mereka tidak mampu berkongsi kuasa...
Seminggu kebelakangan ini, hubungan Pas dan DAP diuji lagi kerana perbezaan pendapat mengenai pilihan raya kerajaan tempatan. Pemimpin tertinggi kedua-dua parti berkelahi di ruang awam manakala penyokong masing-masing saling mengutuk di ruang media sosial.

Keluh kolumnis Harakah, Lim Hong Siang: “Apakah hubungan PR mampu diperbaiki (dan) kepercayaan dan keyakinan rakyat terhadap PR mampu dikembalikan? Saya tidak nampak ada usaha untuk membubuh noktah kepada kemelut yang sedang berlangsung sekarang.

1 parti ortodok, 1 parti 'kiasu' dan 1 lagi parti liberal  di mana si kiasu dan si liberal mengagongkan kebebasan bersuara tetapi si ortodok seperti selalu lebih gemar mengumpat di belakang. Ironinya, langkah mereka tetap memakan diri... ini pengakuannya;
Setiausaha Agung Pas Datuk Mustafa Ali bimbang dengan trend pemimpin PR yang sering membuat kenyataan media yang merenggangkan hubungan parti sekutu, mengelirukan ahli dan penyokong parti, serta membuka ruang diserang musuh. Beliau tidak sedar bahawa beliau juga merujuk diri sendiri.

Kata seorang kolumnis Harakah: “Penyatuan fikrah, walak dan kerahsiaan jemaah tidak lagi boleh disandarkan untuk dijadikan asas kekuatan berjemaah. Semuanya dilanggar gara-gara ‘kebebasan bersuara’ dalam media maya yang dianggap seolah-olah platform teragung mengatasi semua disiplin jemaah.

“Amat malang apabila sebahagian sukarelawan maya Pakatan kini bertarung sesama sendiri secara sepenuh masa. Bahkan segelintir daripada mereka langsung tidak menyerang BN lagi, sebaliknya leka menyerang pemimpin dari parti sendiri atau parti politik komponen Pakatan.

Mereka mengambil ‘jalan selamat’ mewujudkan akaun maya menggunakan nama samaran dalam melancarkan serangan terhadap pemimpin tertentu dalam parti sambil mengadu domba, yang boleh bawa perpecahan dalaman.”

Apa yang ditulis oleh Dr Mashitah adalah sangat benar. Jika kita gemar membaca portal-portal akhbar pro-pembangkang, hari ini kita akan lihat bagaimana penyokong-penyokong parti terutama PAS dan DAP membuat komen di antara satu sama lain dengan lebih terbuka dan tanpa kiasan bahasa pun. DAP yang terkenal dengan kelantangannya, tanpa segan silu dan hormat menghentam Presiden PAS dengan pelbagai gelaran dan ini termasuk anak beranak Lim.



Apa pun perang media di antara PAS dan DAP sekarang ini, amat jauh sekali dengan apa yang diamalkan kepimpinan BN dan UMNO sebagai penerajunya. Apakah kita boleh menyaksikan di antara pemimpin-pemimpin BN membuat kritikan sesama mereka secara terbuka di media?

Amalan wasatiyyah yang disarankan Perdana Menteri walaupun di dalam memperjuangkan ideologi politik masing-masing, akan hanya dapat dilihat di antara komponen parti-parti politik Barisan Nasional.

Seharusnya, artikel yang ditulis Dr Mashitah ini mampu membuka mata rakyat agar lebih berhati-hati menentukan masa depan kita ketika pilihanraya nanti.

Walaubagaimanapun, kita janganlah terlalu yakin dengan sandiwara Pakatan ini, kerana menjelang pilihanraya nanti segala tuduhan-tuduhan kesat sesama sendiri akan dilupakan begitu sahaja demi menghancurkan keharmonian rakyat dan kesejahteraan negara.

Baca seterusnya artikel ini, dan nilailah perkahwinan sumbang yang sedang menuju ambang parah... DI SINI

No comments: