Thursday, January 15, 2015

SUKARELAWAN PLKN MULAKAN TAHUN BARU BERKHIDMAT UNTUK PASCA BANJIR

Pembukaan tirai 2015 menyaksikan negara kita menghadapi bencana banjir yang terburuk terutama di Pantai Timur. Setelah berjaya mengharungi segala cabaran, kini kita menghadapi cabaran pasca banjir bermula dengan persiapan kerja-kerja pembersihan.

Kemusnahan hartabenda dan kerosakan harta awam tidak dapat dielakkan, namun yang paling utama adalah wabak penyakit yang telah mula merebak. Kesemua itu adalah kesan yang perlu dihadapi dalam pasca banjir. Kesemua itu juga perlu diatasi dengan kadar segera.


Di atas kesedaran itu, maka digerakkan gelombang sukarelawan 1Mindef terdiri daripada 2,500 sukarelawan telah turun padang. Yang pasti sukarelawan PLKN adalah di antara mereka yang membantu proses pemulihan ini.

PLKN telah menubuhkan Briged Sukarelawan Khidmat Negara (BSKN) sejak 2012 oleh YAB Perdana Menteri. Keahlian BSKN terdiri daripada bekas-bekas pelatih PLKN memberi khidmat sukarela kepada agensi penyelamat dan penguatkuasa untuk membantu mangsa-mangsa banjir, mangsa kebakaran, mangsa tanah runtuh, kerja-kerja gotong-royong dan kerja-kerja sukarela kemasyarakatan.

Bertepatan dengan matlamat penubuhan BSKN, kehadiran mereka adalah penting kerana daerah yang terjejas teruk seperti Kuala Krai amat memerlukan kekuatan sumber tenaga.

Kehadiran Pengerusi MLKN merangkap Ahli Parlimen Kota Tinggi, Datuk Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid bersama-sama BSKN di Kelantan, telah menyuntik kesedaran semangat suka dan rela membantu di mana jua dan pada bila-bila masa.



Datuk Ehsan juga telah meninjau keadaan di Kuala Krai dan bersama-sama BSKN memulakan kerja-kerja pemulihan.


 
Selepas kabinet memutuskan tiga buah kem PLKN dijadikan pusat penempatan sementara untuk mangsa banjir, Datuk Ehsan juga telah memastikan ketiga-tiga kem yang terlibat iaitu, Kem Cancun Park di Pasir Mas, Kem Batu Jong di Kuala Krai dan Kem Latihan Etnobotani di Gua Musang di dalamkeadaan memuaskan. Kemudahan sedia di kem-kem PLKN ini, seperti dewan makan, tandas, padang dan dorm dapat membantu sebagai penempatan sementara mangsa-mangsa banjir.




Di situlah sebenarnya Datuk Ehsan meraikan sambutan tahun baru bersama-sama ahli-ahli BSKN menghulurkan bantuan tenaga di Kelantan.

Namun, apabila teringat peristiwa demonstrasi Bersih pada tahun lalu, terfikir pula di manakah mereka di saat mangsa-mangsa banjir sangat-sangat memerlukan tenaga mereka. Malangnya, tenaga sukarelawan Bersih hanya mampu digunakan untuk merosakkan harta awam dan kita nilailah sendiri...


No comments: